B BellaF skrev:
Nybygge vid kusten. Är intresserad av vem som rengjorde dina ritningar och skickade till kommunen. Har du kontaktuppgifterna kvar? Är du nöjd med den invändiga planlösningen?
Vi landade ju i en annan version till slut och de ritningarna gjorde jag själv. Planlösningen blev ok.
 
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Vi landade ju i en annan version till slut och de ritningarna gjorde jag själv. Planlösningen blev ok.
Vi skickade in ritningar som tyvärr inte godkändes trots att vi använde oss av ritningsfirma och medelmarknivån inte blev högre än fyra meter. De nekade bygglovet då de menade på att attefallshuset ska byggas utan källare vilket inte stämmer. Vi kommer att ta fram nya ritningar men verkar vara godtyckligt och lite beroende av tur vem man får som handläggare och vad som släpps igenom.
 
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
Du ska inte ha något bygglov till ett attefallshus.
 
D Daniel 109 skrev:
Du ska inte ha något bygglov till ett attefallshus.
Stämmer inte. Bygger man med källare och gör åverkan på marken kräver kommunen ett bygglov. Endast bygganmälan räckte inte för oss.
 
Då är det inget attefallshus längre.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är det inget attefallshus längre.
Det är det som är det kluriga. Vi behöver inte höja eller sänka marken. Inte heller spränga utan endast bygga ner i befintlig kulle. Vi hoppas på en ny handläggare när vi lämnar in bygganmälan för attefallshuset nästa gång.
 
Jag har byggt flera attefallshus med källare. Det enda som är viktigt är vad som faktiskt står i regelverket. Vad dom tycker spelar ingen roll.
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
B BellaF skrev:
Stämmer inte. Bygger man med källare och gör åverkan på marken kräver kommunen ett bygglov. Endast bygganmälan räckte inte för oss.
Det låter konstigt. https://www.boverket.se/sv/om-bover...jag-bygga-en-kallare-under-mitt-attefallshus/

Det är väl främst om det är olämpligt ur geoteknisk synvinkel som det inte ska vara ok och då är det ju inte det med vanligt hus heller gissar jag. Jag hade bett dem motivera detta och hänvisat till Boverket.
 
En till fundering. Vid ökad boyta behöver tillgängligheten anpassas efter den ökade boyta. T.ex. ett separat sovrum alt vardagsrum i samma plan som entréplanet där kök och badrum finns. Känns som att det blir ett väldigt litet sovrum och det kommer inte följa minsta mått på sovrum. Hur kommer man undan det?
 
En källare är inte boyta.
 
D Daniel 109 skrev:
En källare är inte boyta.
Tyvärr räknas det som boyta när det blir fullhöjd och stora fönster plus dörr.
 
B BellaF skrev:
Tyvärr räknas det som boyta när det blir fullhöjd och stora fönster plus dörr.
Man kan diskutera om det är källare eller ej. Om man går på boyta så kan du ju fortfarande göra det till ett komplementhus och då är det inga tillgänglighetskrav.
 
B BellaF skrev:
Tyvärr räknas det som boyta när det blir fullhöjd och stora fönster plus dörr.
Då är det ingen källare, och det var väl vad vi diskuterade här?
 
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Man kan diskutera om det är källare eller ej. Om man går på boyta så kan du ju fortfarande göra det till ett komplementhus och då är det inga tillgänglighetskrav.
Det är just komplementbostadshus jag önskar göra och ej komplemenbyggnad i och med att man ej får bo året runt i en komplementbyggnad. Det är just att det blir soutteräng som gör att det blir boendeyta. Är kanske enklast att lämna in för komplementbyggnad och ej komplementbostad i två plan.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är det ingen källare, och det var väl vad vi diskuterade här?
En källare kan se olika ut beroende av medelmarknivån. Så det är fortfarande källare som diskuteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.