Düsseldorff Bergendorff skrev:
Har vi alltså på riktigt en diskussion om tv-kanaler 2021? Kom in i matchen.
Vilken match?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Har vi alltså på riktigt en diskussion om tv-kanaler 2021? Kom in i matchen.
Japp. Jag har nästan fasat ut dem hos mig, men min far vill se dessa så behovet är inte mitt... Tyvärr har Viasat/play whatever även bestämt att det som sänds på discovery och history INTE finns att streama (kanske nåt fåtal program men inte alla program iallafall). Och för de som inte gillar sport och såpor så är det just dessa "vetenskap och historia" program som är bäst. Netflix mfl har ett rätt dåligt utbud av sånt. Jag skulle nog vilja se exakt samma program jag också om jag hade mycket tid och ingen annan som valde program åt mig... :D

MathiasS MathiasS skrev:
En replik till. Mina föräldrar har TV behov på landstället (ingen fiber) och hemma (fiber). Man har kört både parabol och nu senast Boxer via marksändning. Boxer har dock ingen app för Appletv. Däremot går det att köra boxer appen på en Iphone och köra airplay till Appletvn, men det är för krångligt för de äldre. Så, boxer går bort.
Tycks vara nästan samma sak jag är ute efter... Med avvikelsen att själva den fysiska fibern ligger i gräsmattan men utan nån dataström... :) Kan inte motivera att de ska betala 4-5.000 om året för fiber som bara används 2 månader på sommaren... Men för att framtidssäkra lät vi gräva ned den (och att de som ville ha skulle få chansen då det var på vippen för få för att de skulle dra i området).

Canaldigital har en bra AppleTV app. De heter nu Allente istället, så mitt förslag här är att man skaffar ett Allente-abbonemang av lämplig storlek och sedan har man en Appletv där det behövs. På landet anslutning via mobilnät, här hemma via fast anslutning. Man kan tillochmed kombinera med parabol på någon TV om det fortfarande ingår i priset.
Jo, de som hade antingen viasat eller canaldigital ska få Allente, men det är ju viaplayappen man kör i (iallafall just nu och för min far). Men det är ju även det som föranleder ett kommande byte och omjustering av antenn (om man tidigare hade Viasat då det är den satelliten de skrotar). Kanske skrotar de sin resp app och kommer med en ny. Jag tror viaplay äger allente fortfarande?

För den mobila anslutningen så blir det isåfar ett "3 vänner" för 99 kr, utökning av ett obegränsat abonnemang jag har.

Android-alternativ fungar förstås också, men ärligt talat så fungerar det inte lika bra och stabilt.
Mobilt bredband har brorsan fixat så det får bli som det är. Han är även en Apple människa och hade ställt nåt gammalt airportjox därute som ingen fick att funka... ;) (utom jag tillsist ;) :p)

Jo, det är väl som alltid vilken värld man lever i. Jag tycker ofta Apple blir begränsat av olika saker den framlidne Jobs bestämt inte ska levereras. Håller med om att det som funkar på Apple, det funkar ofta bra. Det som man saknar är ett helvete att få till. Jag är redan inne i det andra ekosystemet. Tycker det funkar rätt OK. Men jag ska inte hycka och påstå att det är lika stabilt som Apple. Men det är dubbla prestandan och funktionaliteten för halva kostnaden.
 
Düsseldorff
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vilken match?
Jag är rätt säker på att du hört uttrycket förut.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag är rätt säker på att du hört uttrycket förut.
Absolut, men varför ska vi inte diskutera TV-kanaler?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Düsseldorff
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Absolut, men varför ska vi inte diskutera TV-kanaler?
För att ingen vettig person fortfarande har "tv-kanaler" 2021. Moment 22?
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
För att ingen vettig person fortfarande har "tv-kanaler" 2021. Moment 22?
En hyfsat felaktig generalisering.
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Eftersom vissa "kanaler" inte har Playfunktion på allt sitt innehåll är det fortfarande relevant
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Har enbart apple tv’s och playar allt vi vill se.

Personligen tycker jag det är fruktansvärt bortkastad tid att sappa runt och ”leta” efter något att titta på.
 
A
Düsseldorff Bergendorff skrev:
För att ingen vettig person fortfarande har "tv-kanaler" 2021. Moment 22?
Tack för den.. Då vet jag;)
 
Den totala omöjligheten att plocka ihop nåt utbud man vill se till ett vettigt pris leder till att många använder en liten låda som visar ALLT för 100 kr månaden
 
Den längsta tråden alla kategorier. Marksänd TV är väl fortfarande en självklarhet, nästan överallt. Med ett mycket brett kanalutbud ned Boxer-box. Så vad är problemet? Jo kanske att rikta in antennen, om det är en svag signal. Lite svårare med digital signal än det var på analoga tiden. Men absolut inte ogörligt- hämta anvisningar på https://teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-tv/
Där kan man få reda på exakt vinkel för att rikta antennen. Men då kanske man behöver ta hjälp av en orienterare i vänkretsen?! Enklare kan vara att se efter hur grannen riktat sin antenn och göra lika dant.
Men för finsjusteringen bör man leta rätt på TVns funktion för att visa signalstyrka. För paraboler finns Sat-finder, finns det liknande för digitalantenner?
Men det kanske är värt pengarna att anlita ett proffs. Antennen ska ju fungera i många år. Eller?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L Lars-Olof skrev:
Den längsta tråden alla kategorier. Marksänd TV är väl fortfarande en självklarhet, nästan överallt. Med ett mycket brett kanalutbud ned Boxer-box. Så vad är problemet? Jo kanske att rikta in antennen, om det är en svag signal. Lite svårare med digital signal än det var på analoga tiden. Men absolut inte ogörligt- hämta anvisningar på [länk]
Där kan man få reda på exakt vinkel för att rikta antennen. Men då kanske man behöver ta hjälp av en orienterare i vänkretsen?! Enklare kan vara att se efter hur grannen riktat sin antenn och göra lika dant.
Men för finsjusteringen bör man leta rätt på TVns funktion för att visa signalstyrka. För paraboler finns Sat-finder, finns det liknande för digitalantenner?
Men det kanske är värt pengarna att anlita ett proffs. Antennen ska ju fungera i många år. Eller?
Iofs, men boxer har inte vart billigt för de där kanalerna, annat än just nu när de körde en drive...

De som inte förstår behovet förstår nog inte att det finns en mängd människor som VILL ha kanaler. Iallafall det kanalerna sänder. Jag tittar personligen inte speciellt ofta på "kanaler", ibland på nyheterna.

Barnen vill inte ha det, de fattar ju inte vad kanaler är.
 
Düsseldorff
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En hyfsat felaktig generalisering.
Ja, det var lite att ta i.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är väldigt många som vill ha kanaler 2021 och en hyffsat lång tid framåt. Att som många felaktigt gjort när dom tittat på siffrorna i USA där många klipper bort kabel tv med svenska förhållanden är ju så tokfel att man tycker synd om dom som gör dom analyserna.
Den stora skillnaden är ju att i USA när du klipper kabel tv'n, då har du ett utbud av gratis kanaler som du kan se via en vanlig tv antenn som är mycket större än vad du får betala en smärre förmögenhet för i sverige.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
F Fixarpappa skrev:
Har enbart apple tv’s och playar allt vi vill se. Personligen tycker jag det är fruktansvärt bortkastad tid att sappa runt och ”leta” efter något att titta på.
Ja, och du menar att det är enda alternativet?

Personligen tycker jag dessutom - utöver att zappa -att det är ett stort slöseri med tid att se på reklam. Därför har jag en box med en rejäl hårddisk där jag spelar in det jag vill se.

Den stora fördelen med det är att man bara ”spolar förbi” allt vad reklam heter. Dessutom finns inte allt som sänds tillgängligt att streama så med en hårddiskinspelare får man precis det man vill ha - och när man vill ha det. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.