Trallen vilar på plåten och sprider samtidigt ut vikten. Sviktar inte nämnvärt när jag (tresiffrigt) och frugan gått på den samtidigt.
 
  • Gilla
le mar
  • Laddar…
J Joeleri skrev:
Trallen vilar på plåten och sprider samtidigt ut vikten. Sviktar inte nämnvärt när jag (tresiffrigt) och frugan gått på den samtidigt.
Du blir bombad med frågor här nu, men man får skylla sig själv när man utför ett inspirerande projekt väldigt väl ;)

Är trallen skruvad i plåten annat än i kanterna? (Tänker att man kanske vill undvika att perforera sin fina plåt men det känns som att det är oundvikligt)

Vad är det för profil och tjocklek på plåten? 130 hög? Och var får man tag i en sådan som privatperson. Du skrev tidigare att den kostade cirka 7000 men inte inköpsställe.

Har du isolering eller är det något du funderat kring? Sån där PIR med aluminiumfolie som någon nämnde verkar ju vara en schysst men dyr lösning.

Riktigt fint bygge!
 
Klaugust Klaugust skrev:
Du blir bombad med frågor här nu, men man får skylla sig själv när man utför ett inspirerande projekt väldigt väl ;)

Är trallen skruvad i plåten annat än i kanterna? (Tänker att man kanske vill undvika att perforera sin fina plåt men det känns som att det är oundvikligt)

Vad är det för profil och tjocklek på plåten? 130 hög? Och var får man tag i en sådan som privatperson. Du skrev tidigare att den kostade cirka 7000 men inte inköpsställe.

Har du isolering eller är det något du funderat kring? Sån där PIR med aluminiumfolie som någon nämnde verkar ju vara en schysst men dyr lösning.

Riktigt fint bygge!
Jättefint!
Till mitt bygge köpte jag TP128 ”Poolplåt” på Areco i Malmö och det var bra pris. Verkar inte finns kvar på hemsidan men de har något liknande: https://www.arecodirect.se/sv/byggplat/areco-hogprofiler/areco-tp-131-hogprofil/

För eventuell isolering så måste det vara PIR eller annan cellplast med helt slutna celler. Den där vanliga vita funkar inte då den suger vatten över tid. Har provat ;)
 
  • Gilla
uniktnamn
  • Laddar…
Poolen vi har är en rund (tiokantig) 4,5 meters. Täckningen är Areco TP 131 (som är den nya standarden i stället för 128). 5 meter långa och ca 1 meter "breda", i och med överlapp så täcker de 94,5 (har jag för mig).Tjockleken är den tunnaste, 0,7 mm. Köpte 5 stycken. 841 kr/st hösten 2020. Frakt 2700 kr. Köpte mina från https://lindtech.eu/sjalvbarande-konstruktionsplat/
Den höga/breda delen består av 2 plåtar, 5 meter breda. Den låga/smala delen består av 3 plåtar, ca 4,70 meter breda (som jag kapade med nibbler)

Min granne som är byggare tyckte att jag kunde borra i plåten, men jag satte trallbrädor på högkant som "reglar" i några av plåtens dalar för att skruva fast trallen. Lägger upp en film strax där man ser hur det ser ut (i mitten av filmen). Men du ser på några av bilderna ovan hur reglarna sitter, kolla posterna #122 och #125

Ingen isolering än, men har funderingar på det. Kör med bubbelplast i poolen än så länge.

@moggen, har du några bilder på din lösning? Skulle vara kul att se.
 
Redigerat:
Som sagt inte klar än...
 
  • Gilla
Freddan054 och 8 till
  • Laddar…
J Joeleri skrev:
Poolen vi har är en rund (tiokantig) 4,5 meters. Täckningen är Areco TP 131 (som är den nya standarden i stället för 128). 5 meter långa och ca 1 meter "breda", i och med överlapp så täcker de 94,5 (har jag för mig).Tjockleken är den tunnaste, 0,7 mm. Köpte 5 stycken. 841 kr/st. Frakt 2700 kr. Köpte mina från [länk]
Den höga/breda delen består av 2 plåtar, 5 meter breda. Den låga/smala delen består av 3 plåtar, ca 4,70 meter breda (som jag kapade med nibbler)

Min granne som är byggare tyckte att jag kunde borra i plåten, men jag satte trallbrädor på högkant som "reglar" i några av plåtens dalar för att skruva fast trallen. Lägger upp en film strax där man ser hur det ser ut (i mitten av filmen). Men du ser på några av bilderna ovan hur reglarna sitter, kolla posterna #122 och #125

Ingen isolering än, men har funderingar på det. Kör med bubbelplast i poolen än så länge.

@moggen, har du några bilder på din lösning? Skulle vara kul att se.
Jag byggde en ram som jag la ner poolplåtarna i. De hänger sedan i klackar som är skruvade i kortsidorna.
Ramkonstruktion med poolplåtar och PIR isolering över en lecablock och betongplatta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det vände jag på dem och klistrade PIR isoleringen med PU lim direkt på plåtarna och tejpade skarvarna med aluminiumtejp.
Pooltäckning under konstruktion med PIR-isolering i en träram samt överlagd med aluminiumtejp på en grusyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har jag täckt med dammduk för att det inte ska regna ner i "lådorna". Har fortfarande inte löst hur jag ska lägga trall på det hela och det har dragit ut på tiden. Dock har lösningen fungerat bra i drygt ett år men en varm pool under (34-37 grader året runt).
Utomhuspool med isolerade poollock i trä och dammduk bredvid trädäck och murad leca.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Poolen är murad i leca på en betongplatta och har microcement som tätskikt.
Utomhusbygge av pooltäckning med isolerade plåtar täckta av svart duk nära trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freddan054 och 5 till
  • Laddar…
M moggen skrev:
Jag byggde en ram som jag la ner poolplåtarna i. De hänger sedan i klackar som är skruvade i kortsidorna.
[bild]
Efter det vände jag på dem och klistrade PIR isoleringen med PU lim direkt på plåtarna och tejpade skarvarna med aluminiumtejp.
[bild]
Sedan har jag täckt med dammduk för att det inte ska regna ner i "lådorna". Har fortfarande inte löst hur jag ska lägga trall på det hela och det har dragit ut på tiden. Dock har lösningen fungerat bra i drygt ett år men en varm pool under (34-37 grader året runt).
[bild]
Poolen är murad i leca på en betongplatta och har microcement som tätskikt.
[bild]
Nu blir du bombad med frågor men som sagt får man skylla sig själv om man visar upp sina inspirerande projekt ;)

Du har alltså ingen liner i din pool utan endast microcement? Det var ju nytänkande! Hur funkar det, följer man bara "vanliga" instruktionen eller gjorde du extra tjockt eller liknande? Varifrån köpte du det, har sett att folk beställer från nån polsk webshop, är det samma? Några lärdomar från processen?

Är det isoleca eller tunnare block med utvändig isolering? Hur mycket isolering har du och vad kostar det att hålla den så varm över året? Förutsätter att du har någon pool-luftvärmepump för uppvärmningen?

Hur känns stadigheten i ditt pooldäck? Är det så att man skulle kunna ha en matplats ovanpå när man inte har poolen öppen?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Nu blir du bombad med frågor men som sagt får man skylla sig själv om man visar upp sina inspirerande projekt ;)

Du har alltså ingen liner i din pool utan endast microcement? Det var ju nytänkande! Hur funkar det, följer man bara "vanliga" instruktionen eller gjorde du extra tjockt eller liknande? Varifrån köpte du det, har sett att folk beställer från nån polsk webshop, är det samma? Några lärdomar från processen?

Är det isoleca eller tunnare block med utvändig isolering? Hur mycket isolering har du och vad kostar det att hålla den så varm över året? Förutsätter att du har någon pool-luftvärmepump för uppvärmningen?

Hur känns stadigheten i ditt pooldäck? Är det så att man skulle kunna ha en matplats ovanpå när man inte har poolen öppen?
Haha, ja, mycket frågor såklart. Vet inte om microcement är så nytt men jag har iaf använt Microrock från https://www.microcementonline.se/ där Pedro var mycket hjälpsam. Deras microcement kommer från Spanien tror jag. Det var inte så krångligt att applicera och det blir en skön betongyta. Använde medium till topplagret och matt sealer. Lecan är putsad med A-bruk innan microcementen.

Angående isolering så är det 15 cm blå XPS cellplast under betongplattan. Till sidorna är det 25 cm Finja Fördel leca. Hålen i lecan användes för vertikalarmeringen. Sedan är det ca 25 cm vanlig vit cellplast utanpå det. Förmodligen overkill men det är förvånansvärt billigt att hålla värmen i poolen. Syns knappt på räkningen. Det som kostar är att värma upp den första gången. Har en 6kw elvärmare och vattenmängden är ca 7,4 kbm.

Har som sagt inte löst trallen på däcket ännu men det känns väldigt stabilt men hade jag byggt om det idag så hade jag nog inte använt något trä eller galvade poolplåtar i konstruktionen. Aluminiumprofiler hade varit ett bättre val då det förmodligen kommer att hålla längre och väga mindre.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
M moggen skrev:
Det som kostar är att värma upp den första gången. Har en 6kw elvärmare och vattenmängden är ca 7,4 kbm.
Riktigt snyggt med microcementen…blir lite sugen på att riva ut min liner och spackla istället

Men poolen är alltså bara 7 kubik…Så måtten är typ 2x2m?
 
T tynell skrev:
Riktigt snyggt med microcementen…blir lite sugen på att riva ut min liner och spackla istället

Men poolen är alltså bara 7 kubik…Så måtten är typ 2x2m?
Hej,

Ja, det är en ganska liten pool. Måtten är ca 2.5 x 3.5 m i vattenyta. På två sidor finns det också sittbänkar som tar upp en del volym. Tanken var att det mer skulle vara som en japansk Onsen. Tyst, lungt, varmt och avslappnande.
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Nu är trallen på plats och två brädor som döljer det blå smutsskyddet.
Trädäck i trädgården med olika höjdnivåer, dolt smuttskydd och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar är att sätta brädor på sidorna och fixa baksidan av den höga delen samt dra ut rälsen utanför pooldäcket.
Nybyggd trätrall på en uteplats med dolda blåa smutsskydd och en hopfällbar sektion under en högre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns stabilt att gå på. Sviktar kanske någon centimeter i mitten.
För tillfället kan man rulla den lägre delen under den höga och den höga kan fungera som "hopptorn" och som regnskydd. Tanken från början var att bygga igen baksidan an den höga delen men funderar på att göra en lucka istället. Får fnula lite på det.

För ett år sedan
Oavslutat trädäcksbygge vid pool med personer som badar och uppblåsbar flotte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Slaaker och 8 till
  • Laddar…
J Joeleri skrev:
Nu är trallen på plats och två brädor som döljer det blå smutsskyddet.
[bild]

Kvar är att sätta brädor på sidorna och fixa baksidan av den höga delen samt dra ut rälsen utanför pooldäcket.
[bild]

Känns stabilt att gå på. Sviktar kanske någon centimeter i mitten.
För tillfället kan man rulla den lägre delen under den höga och den höga kan fungera som "hopptorn" och som regnskydd. Tanken från början var att bygga igen baksidan an den höga delen men funderar på att göra en lucka istället. Får fnula lite på det.

För ett år sedan
[bild]
Riktigt imponerad av ditt bygge. Har länge lurat på ngt liknande till min runda pool (485cm folkpool) men har inte trott det funkar pga de långa spännvidden det blir. Vad har du för spännvidd på det längsta stället? Har du bara v skenor på ena sidan? Finns det inte risk att det spårar ur?
Har du lyckats samla alla kostnader. Vad gick kalaset på?
 
S swoof skrev:
Riktigt imponerad av ditt bygge. Har länge lurat på ngt liknande till min runda pool (485cm folkpool) men har inte trott det funkar pga de långa spännvidden det blir. Vad har du för spännvidd på det längsta stället? Har du bara v skenor på ena sidan? Finns det inte risk att det spårar ur?
Har du lyckats samla alla kostnader. Vad gick kalaset på?
Om du kollar posterna ovan hittar du nog de flesta svaren. ;)
Vi har en rund 4,50 pool från JF Fritid, största spännvidden är 5 meter. Bara v-skena på ena sidan (så att trallen kan röra på sig utan att det låser sig), ingen risk att det spårar ur då täckningen blivit så tung med trallen på.
Har inte summerat allt än men det hamnar nog på ca 17 000. Har du redan plåtarna så skulle det bli ca 10 00 kronor.
Bara att köra på! :D Lycka till!
 
Kul och tack för svar. Har du märkt några bekymmer med konstruktionen. Skulle du göra något annorlunda om du fick göra av den igen?
 
Inget jag kommit på än. Kanske bara ha ett stort däck då vi har plats för det, bara ta bort en buske och dra ut skenan och en trallbräda för de andra hjulen. Eventuellt bygga så att det blev helt plant och ca 8 cm lägre på vänstersidan, nu lutar det något, framför allt för vattenavrinningens skull.
Kanske göra den höga delen med tre plåtar och den lägre med två (nu är det tvärtom) så att den lägre åker in helt under den höga, men då skulle jag inte komma åt skimmern lika lätt.
Men är rätt så nöjd än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.