Men den latenta skatteskulden ligger ju på den som har huset. Så för att kompensera det får den lite mer. Att ta hänsyn till en en kommande mäklarkostnad är inte lika naturligt.
 
O [old rusty] skrev:
Det rättvisa är att så långt det är möjligt låta bli andras pengar.

Det tycker jag är en trevlig livsinställning.
Det håller jag med om! Jag vill att min pappa ska ha det bra på ålderns höst och uppmanar honom att äta gott och njuta av det han tycker är roligt och trevligt. Jag har haft den bästa pappan man kan ha! Jag har pengar så jag klarar mig. Jag hade velat att han bott kvar i huset som han ville. Dock var det ingen annan mer än han o jag som tyckte det då hela huset höll på o förfalla mm
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det rättvisa är att så långt det är möjligt låta bli andras pengar.

Det tycker jag är en trevlig livsinställning.
Jag håller med dig och hade önskat att min pappa bott kvar i huset som han önskade. Huset höll på att förfalla och resterande av släktet tyckte att han skulle flytta.
 
L Linnis79 skrev:
Jag håller med dig och hade önskat att min pappa bott kvar i huset som han önskade. Huset höll på att förfalla och resterande av släktet tyckte att han skulle flytta.
Då är det nog klokt att han flyttar. Bra ibland att inse sina begränsningar även om man helst skulle vilja lösa saker på ett annat vis om man hade orkat.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Har du besökt ett demensboende? Det har jag, där vill man inte bo. Med 4.75 milj behöver du inte bo där.
Det jag sett i den kommunen jag känner bra kändes helt OK, sett till förutsättningarna, att det var fullt av dementa gamla i livets slutskede. Knappast förutsättningar för partystämning, men ändå rent, välskött och värdigt.
 
Redigerat:
L Linnis79 skrev:
Det håller jag med om! Jag vill att min pappa ska ha det bra på ålderns höst och uppmanar honom att äta gott och njuta av det han tycker är roligt och trevligt. Jag har haft den bästa pappan man kan ha! Jag har pengar så jag klarar mig. Jag hade velat att han bott kvar i huset som han ville. Dock var det ingen annan mer än han o jag som tyckte det då hela huset höll på o förfalla mm
Man kan diskutera om varje generation har moralisk rätt att förbruka alla sina pengar eller om man bör lämna ett arv av rimlig storlek sett till förutsättningarna.

Det finns många aspekter i detta, tex om man själv ärvde pengar eller hur samhället har skötts och de implicita ("integrationsunderskott") och explicita ("statsskuld") skulder och tillgångar som byggts upp där.
 
Nissens Nissens skrev:
Och miljonärer har många blivit på aktier och andra investeringar än bostäder. Det var ett par generationer tillbaka man blev ”rik” på ett sparsamt liv…
Jag håller med om att det tyvärr blivit svårt att spara sig rik genom lönearbete och sparsamhet. Det beror på höga skatter och en sammanpressad löneskala. Men också på överdrivna förväntningar på hög livsstandard och peer pressure.
https://www.facebook.com/daveramsey/posts/10151968590015886:0

Men jag håller inte med om hur folk blivit miljonärer på senare tid. Det har skett genom deras bostäder, i väldigt stor omfattning. Mycket större omfattning än aktier och annat sparande. Titta bara på många bostadsområden i Stockholm, i vissa fall har människor där tjänat en miljon om året på sin bostad i värdeuppgång.
 
susanne Hellqvist susanne Hellqvist skrev:
hej, det är så man gör , vid bodelning så får den som blir utlöst minska sin andel med prel skatt och framtida mäklararvode. Den som behåller huset tjänar affären.
Det beror väl på hur mycket den som övertar huset betalar och hur mycket den andra parten får. Framförallt förstår jag inte vad du menar med att TS ska betala skatt och mäklararvode om 5-6 år. TS kommer att få pengar och kommer inte att ha något med huset att göra. Det är möjligt att det är annorlunda vid en bodelning, men detta är ingen bodelning.

Jag har skrivit två inlägg i tråden om hur man kan beräkna ersättning från TS syster för huset och gåva till TS, det är de regler som gäller vid överlåtelse genom gåva med syskonkompsensation eller vid arvsskifte.
 
Nissens
H Husbuggy skrev:
Jag håller med om att det tyvärr blivit svårt att spara sig rik genom lönearbete och sparsamhet. Det beror på höga skatter och en sammanpressad löneskala. Men också på överdrivna förväntningar på hög livsstandard och peer pressure.
[länk]

Men jag håller inte med om hur folk blivit miljonärer på senare tid. Det har skett genom deras bostäder, i väldigt stor omfattning. Mycket större omfattning än aktier och annat sparande. Titta bara på många bostadsområden i Stockholm, i vissa fall har människor där tjänat en miljon om året på sin bostad i värdeuppgång.
Visst, men i Stockholm bor en liten minoritet av Sveriges befolkning, typ 10%…
Själv har jag blivit mångmiljonär på bostad, aktier och skog.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Har du besökt ett demensboende? Det har jag, där vill man inte bo. Med 4.75 milj behöver du inte bo där.
Nissens Nissens skrev:
Exakt, och pappan borde skaffa en god man som ser om hans ”hus”…
Jag får erkänna att jag inte vet fakta här, men jag skulle inte tro att en god man skulle låta en dement person med 4,75 miljoner i förmögenhet flytta till ett dyrt privat boende och bränna upp sina pengar via det?

Den gode mannen ser till att pengarna investeras konservativt enligt alla regler, ser till att personen hamnar på ett kommunalt boende, håller alla utgifter nere för att minimera risken att släppa igenom något felaktigt, och kasserar in sin ersättning.

Har jag fel?
 
Nissens
H Husbuggy skrev:
Jag får erkänna att jag inte vet fakta här, men jag skulle inte tro att en god man skulle låta en dement person med 4,75 miljoner i förmögenhet flytta till ett dyrt privat boende och bränna upp sina pengar via det?

Den gode mannen ser till att pengarna investeras konservativt enligt alla regler, ser till att personen hamnar på ett kommunalt boende, håller alla utgifter nere för att minimera risken att släppa igenom något felaktigt, och kasserar in sin ersättning.

Har jag fel?
Nej, du har säker rätt. En god man ser till personens bästa…
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men i Stockholm bor en liten minoritet av Sveriges befolkning, typ 10%…
Själv har jag blivit mångmiljonär på bostad, aktier och skog.
Det bor 2,4 miljoner människor i Stockholms storstadsområde. Men jag kan hålla med om att inte alla av dem har blivit miljonärer på sitt boende, vissa hyr till exempel, men minst hälften av familjerna har nog blivit det. Så en miljon miljonärer i Stockholm.

Sedan finns det många mellanstora städer, där familjer lätt tjänat en miljon på sin villa de senaste 5 åren.

Jämför detta med aktier, och Sveriges största företag för aktiesparare, Avanza.

Avanza har 110 000 miljonärer, jämför det med hur många som blivit miljonärer på sin bostad bara i Stockholm, runt en miljon.
https://blogg.avanza.se/sa-sparar-miljonarerna/

Jag vet att jag jämför äpplen och päron här, vad gäller enskilda individer och familjer. Men jag tror man får en bra fingervisning om att det är bostäder som skapat miljonärer i Sverige de senaste årtiondena. Tänk på att Avanza har kunder från hela Sverige.
 
H Husbuggy skrev:
Jag får erkänna att jag inte vet fakta här, men jag skulle inte tro att en god man skulle låta en dement person med 4,75 miljoner i förmögenhet flytta till ett dyrt privat boende och bränna upp sina pengar via det?

Den gode mannen ser till att pengarna investeras konservativt enligt alla regler, ser till att personen hamnar på ett kommunalt boende, håller alla utgifter nere för att minimera risken att släppa igenom något felaktigt, och kasserar in sin ersättning.

Har jag fel?
Ja, jag skulle säga att du har fel. Den gode mannens uppgift är att se till att huvudmannen har det bra, inte att spara pengar åt huvudmannen. Om huvudmannen har god ekonomi och skulle ha det bäst på ett privat boende som är dyrare så kan den gode mannen anse att huvudmannen ska bo på det privata boendet.

Sedan är uppdraget som god man uppdelat i tre delar varav en är att förvalta egendom (ekonomi), en är att bevaka rätt (till exempel söka bidrag eller insatser eller bevaka juridiska frågor) och en är att sörja för huvudmannens person (se till att huvudmannen får omvårdnad och stöd och att praktiska saker ordnas). För att den gode mannen ska kunna avgöra var huvudmannen ska bo ska den gode mannen ha den sista delen.

Till sist är god man något som huvudmannen själv ansöker om att få, och huvudmannen kan även avsäga sig god man. Med andra ord, om huvudmannen inte är nöjd med sin gode man kan huvudmannen avsäga sig godmanskapet.

Om huvudmannen agerar på ett skadligt sätt för sig själv (till exempel på grund av påtryckningar från andra personer eller på grund av psykisk ohälsa) kan sociala myndigheter ansöka om att en person ska få förvaltare. Det är ett helt ämne i sig och jag hoppas verkligen att det inte är aktuellt i det här fallet.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, du har säker rätt. En god man ser till personens bästa…
En god man ser först och främst till sitt eget bästa.

Därför är jag tveksam till om de godkänner utgifter som kan ifrågasättas, till exempel att bränna miljoner på ett superfint privat demensboende eller till exempel att den demente bor kvar i sin egen bostad med privat betald dygnetruntpersonal.

Därför, om man vill ge sin förälder en sådan ålderdom, är det en god idé att skifta över pengarna till barnen så att de kan spendera dem enligt de dementa föräldrarnas önskemål. Det skulle jag inte lita på att en god man vågar.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det funka då menar du?
Den som har ett kapital, t.ex. genom att äga en bostadsfastighet, har troligen betalat skatt under sin yrkesverksamma tid som med råge kan betala för dennes vistelse på särskilt boende (förutom allt annat den har betala skatt för). Betydligt mer skatt än vad fattigpensionären har betalat under sitt yrkesliv.
Ska vi sätta fattiga dementa på gatan?
Nej. Båda pensionärerna bör få sitt särskilda boende betalt av det offentliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.