Nu går jag i köpastankar igen och denna gång är det högtryckstvätt som gäller. Jag tror att jag kommer vilja hålla mig till de stora märkena som har tillbehör och reservdelar någorlunda tillgängligt.

Tvätten kommer främst användas till att tvätta bilarna och till en ganska stor träaltan. Krav: ganska stort flöde och hyfsat tryck. Flödet viktigare än trycket tror jag. Behållare för inblandning av tvättmedel. Bra tralltvättarborste måste finnas som tillbehör men de har väl alla?

Så, vad är en lagom storlek på maskin? De börjar ju dyka upp i reklambladen nu så *exakt* vilken maskin det blir spelar inte så stor roll utan jag är intresserad av vad som är en lagom storlek och gärna tips på maskiner som brukar vara prisvärda.

/Ola
 
Den minsta kärchern fick riktigt bra betyg i nåt nummer av "gör det själv" med hänsyn till pris/prestanda. Såg att den kostade 499:- nu på extrapris. Tror det var Coop. Den kanske inte duger till de grova jobben men säkert till det mesta.
 
Finns några grundregler som folk missar...
- Man får inte mycket tvätt för under 2000.-
- Se till att det är en tillräkligt lång slang - 9m brukar vara lagom.

Jag rekomederar Kärcher då dom har ett bra och väl fungerande servicnät.
Alto håller kanske samma kvalite men dom ligger i lä mot Kärcher när det gäller att hantera kunder efter köpet (Jag säljer båda märkena)!

Mitt tips är att köpa en maskin med vinda från Kärchers 5-serie och dom kostar runt 3000:-
 
Mikael_L
Om du köper en tvätt så glöm den inte ute eller i kallförråd under vintern, då fryser ofta pumphuset sönder!!! :(

En varning riktad till alla som läser
 
har en sån här kärcher K 5.85 M plus och är kanonnöjd med den.
 
K5.85 M + är en mycket bra maskin, enda man kan klaga på är att slangen är på gränsen till kort, har för mig att den är 7m.
Dock helt klart en maskin jag funderar på att köpa själv för att byta bort min gamla K4.99 M +.
 
Kränzle måste ju vara "top of the art" när det gäller kvalitet och prestanda, men de kostar några kronor mer än Kärcher och Alto.
 
Cinolin skrev:
Kränzle måste ju vara "top of the art" när det gäller kvalitet och prestanda, men de kostar några kronor mer än Kärcher och Alto.
Jämför du äpplen med äpplen så skiljer det nog inte något större...
Att jämföra Kärchers och Altos konsumenttvättar är dock fel i detta fallet.
 
Har börjat kika närmare på Altos C 120.1(2), tycker på papperet det verkar som en trevlig maskin med slangrulle och ganska bra siffror, men den får man ju för ca två tusen, så den är inte ok då?

(Jag tvättar mest bilarna och nån plattsättning då och då..)
 
robsarve skrev:
Har börjat kika närmare på Altos C 120.1(2), tycker på papperet det verkar som en trevlig maskin med slangrulle och ganska bra siffror, men den får man ju för ca två tusen, så den är inte ok då?

(Jag tvättar mest bilarna och nån plattsättning då och då..)
Det är en vettig maskin för ändamålet.
Funkar fin för div. göremål runt huset... ;)
 
P-plats skrev:
Det är en vettig maskin för ändamålet.
Funkar fin för div. göremål runt huset... ;)
Det är mkt bra med en 10 meters slang. Då går det att tvätta bilen utan att behöva flytta omkring på högtrycken. Jag har en Kärcher med 6 m slang och tyvärr är förlängningsslangar och 9-10 m slangar svindyra så jag har valt att ligga lågt än så länge...:(
 
Hej,

Läste Mikael_L varning
Hade min maskin i förrådet kalt under vinten och blev orolig att den hade fryst sönder.
ve o fasa. Testade idag och det fungerade. M.a.o. tar in den i värmen under nästa vinter. Givetvis så blåste jag ut allt vatten ur maskinen. Kommer inte ihåg vilken modell det är. ca 2000 kr+ Den har ingen vinda och det skulle man ha. Kort slang, 6-7 m.
 
hkkv skrev:
Hej,

Läste Mikael_L varning
Hade min maskin i förrådet kalt under vinten och blev orolig att den hade fryst sönder.
ve o fasa. Testade idag och det fungerade. M.a.o. tar in den i värmen under nästa vinter. Givetvis så blåste jag ut allt vatten ur maskinen. Kommer inte ihåg vilken modell det är. ca 2000 kr+ Den har ingen vinda och det skulle man ha. Kort slang, 6-7 m.
Jag tar alltid ur högtrycksslangen efter användning på min Kärcher och då självdränerar den. Jag har inte haft några problem med frysning trots ouppvärmt garage.
 
Kärcher 5.55 M plus med T200 terasstvätt hittar man på en del ställen för knappa tretusenlappen, men jag hittar den inte ens på Kärchers hemsida? 9m slang verkar ju trevligt och med terasstvätten i det priset är det inte *helt* galet heller. Även om jag egentligen siktat på en tusenlapp lägre. Ska ju som sagt inte mer än tvätta bilarna och en altan med den.

Vad tror ni? Hål i huvvet att köpa något för en tusing mindre? Kärcher eller Alto, inga kopior från Rusta alltså. Köpa en begagnad kanske eller är det bara dumsnålt?
 
Vi har en Kränzle på jobbet som går varje dag mer eller mindre. Den har mässingpump som tål riktigt varm vatten och efter 5års användande i otacksam miljö utan oljebygen så bytte vi tillslut ut den mot en ny likadan. sedan kollade jag vad som var fel och renoverade den för en tusenlapp med nya manchetter och packninga så nu har jag den hemma =)

Tidigare körde i Kärcher och bytte dom 1gång om året ungefär. nu var ju detta små löjliga modeller så det kanske inte är att jämföra men jag skulle satsat på en Kränzle hur som helst. ingen tun gul plast utan riktigt tjock grå plast som tål lite smällar. Plastkåpan är väll ca 4-5mm tjock så den står pall för en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.