halper halper skrev:
Jag brukar behöva spett och hacka för att komma någonstans i min istidsbetong … och vänner som vill rulla stenar. Sedan får man improvisera när man hittar bumlingar som inte går att göra något åt. :poop:
Jo man blir avis på de som har jord att gräva i. Har själv lerjord men stenrik mark, ja du vinner denna duellen!
;)
 
S segv skrev:
”Jorden var fortfarande fuktig under gräset,”

Snyft. Här är ökensäsongen i full rulle och trettio grader och gräsmattan börjar gulna. Har en IBC för regnvatten men den fylldes väl senast för en månad sen och det är ju numera inte alls säkert att det blir nåt mer regn i sommar. Så har också en IBC efter infiltrationsbädden för att fånga upp de dyra dropparna som annars går ut i diket. Idag fick jag äntligen till en vattenpump att flytta mitt fina bajsvatten (kristallklart) från den ena IBCn till den andra. Veckans tips: Kasta Julas skitslangar, köp femtio meter Gardenas 3/4 tums och en rejäl jetpump matad med en kvalitativ entumsslang och starta igång rubbet och ligg i gräset under valnötsträdet och lyssna när en kubikmeter guld forsar fram.
Ja, detta påminner om sommaren 2018, i princip inte en droppe regn på hela sommaren. Gräsmattan har äntligen börjat återhämta sig och så blir det likadant igen. Har mest sand under gräsmattan så vattnet rinner ju mest undan.:sweat:
Förra året grävde vi taktiskt ner slang till vattenutkastare överallt på tomten, samt åter monterade pump i garagets pumprum.
Så nu slipper vi kånka så mycket slang iaf :geek:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Idag var det årets varmaste dag. Det skulle firas enligt lokal tradition med att gräva, det är ju sedan gammalt.
.
jag kan inte säga att jag ser logiken i det här men säger du det så är det väl bara att plocka fram spaden.
Långa orangea dräneringsrör ligger på en gräsmatta med beskuren vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FreQa FreQa skrev:
Jo man blir avis på de som har jord att gräva i. Har själv lerjord men stenrik mark, ja du vinner denna duellen!
;)
Om man har både lerjord och stora stenar, vad vinner man då?
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om man har både lerjord och stora stenar, vad vinner man då?
Träningsvärk?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jo man blir avis på de som har jord att gräva i. Har själv lerjord men stenrik mark, ja du vinner denna duellen!
;)
Här går man glatt ut med spade .. smackar ner den i backen 2-3 cm.. tar i för att hjälpa till med foten.. åhå det här går ju bra tänker man (y)

.. vid 10 cm tar det tvärstopp,.
Fan ..en sten.. jaja.. vi får väl ta upp skiten då!

Gräver lite runt om.. hm..hur stor är stenen eg? :thinking:
Provar i en större cirkel.. nähä..

Fortfarande samma stenjäkel!

Tar spaden och slår stenen.. tills spaden är bucklig!
.. stenen har dock inte rört sig nått, dammet har knappt ens rört sig!

Sedan kastar man spaden argt på backen och går in igen!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Patrik8608 och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Här går man glatt ut med spade .. smackar ner den i backen 2-3 cm.. tar i för att hjälpa till med foten.. åhå det här går ju bra tänker man (y)

.. vid 10 cm tar det tvärstopp,.
Fan ..en sten.. jaja.. vi får väl ta upp skiten då!

Gräver lite runt om.. hm..hur stor är stenen eg? :thinking:
Provar i en större cirkel.. nähä..

Fortfarande samma stenjäkel!

Tar spaden och slår stenen.. tills spaden är bucklig!
.. stenen har dock inte rört sig nått, dammet har knappt ens rört sig!

Sedan kastar man spaden argt på backen och går in igen!
Ja, på tal om stenar … hade tänkt plantera något här och gjorde precis som du beskriver, förutom att buckla till spaden. Är inne på min tredje på två somrar så jag har slutat kasta den också.
 
  • Jordig mark med stor sten och uppgrävd yta för plantering nära barrträd och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja, på tal om stenar … hade tänkt plantera något här och gjorde precis som du beskriver, förutom att buckla till spaden. Är inne på min tredje på två somrar så jag har slutat kasta den också.
Rötterna kan ha lite problem att ta sig igenom… :oops:

Bygger man upp lite o sen sår ettåriga sommarblommor går det nog bra - träd bör undvikas innan du knäckt den där ”nöten”..
 
halper halper skrev:
Ja, på tal om stenar … hade tänkt plantera något här och gjorde precis som du beskriver, förutom att buckla till spaden. Är inne på min tredje på två somrar så jag har slutat kasta den också.
Lite lustigt men ibland ser man man nått.. som man tänker ”oh det där skulle vara perfekt där”.

Vet inte riktigt varför.. men är jag såg din bild, så såg jag en grund damm till fåglarna o dricka ur.. en liten solcellsfontän ..och gröna växter runt.. och lite stenar!

….. bara så du vet hehe :cool:
 
Korvgubbe
Hennke85 Hennke85 skrev:
Idag var det årets varmaste dag. Det skulle firas enligt lokal tradition med att gräva, det är ju sedan gammalt.
Den traditionen är jag bekannt med. "Med en bra spade behöver man aldrig ha långtråkigt" som min farfar brukade säga.
 
  • Gilla
  • Älska
Paksi och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Lite lustigt men ibland ser man man nått.. som man tänker ”oh det där skulle vara perfekt där”.

Vet inte riktigt varför.. men är jag såg din bild, så såg jag en grund damm till fåglarna o dricka ur.. en liten solcellsfontän ..och gröna växter runt.. och lite stenar!

….. bara så du vet hehe :cool:
Damm har jag inte ens funderat på … hmm. Dunstar inte vattnet rätt snabbt? Vi har ju liksom inget regn under våra somrar nuförtiden, typ.
 
halper halper skrev:
Damm har jag inte ens funderat på … hmm. Dunstar inte vattnet rätt snabbt? Vi har ju liksom inget regn under våra somrar nuförtiden, typ.
Tydligen inte.
Vi har damm i vårt nya hus som stått tomt sen 2019 och det är lite lägre nivå än tänkt, men väldigt mycket vatten kvar ändå (ca 40cm djupt)
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Damm har jag inte ens funderat på … hmm. Dunstar inte vattnet rätt snabbt? Vi har ju liksom inget regn under våra somrar nuförtiden, typ.
Kan göra.. speciellt när den är lite grundare.. och ännumer framförallt när pippisarna/djuren hittar dit.. de gillar bada.. dricka osv.. går man runt o vattnar lite kan man ju fylla på en skvätt om det är tomt. Man kan ju ha en liten tunna vid nått stuprör där man kan hämta lite påfyllning ibland.

Man måste ju ha ett litet intresse att ha dammen .. tycka det är kul att det kommer lite djur o dricker.. att fåglarna dras till tomten.. osv.

Man behöver ju dock inte göra den komplicerad.. sätter du växter i dammen tillkommer lite extra arbete då man behöver rena den lite mer..

Har man ”rent” vatten.. och en liten fontän som syresättervattnet o får det att röra sig.. behöver man inte direkt så mycket mer utrustning el kemikalier (sägs det! Jag har baljan o fontänen.. men ej igång än.. dock har jag en vattensten med balja under.. o den har jag bara behövt fylla på nån gång om året..när det varit riktigt torrt.. pippisarna/katten(`/hunden går alla dit o dricker)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
försökt rädda rhododendronplantor från rotsnurr. förra ägarna var inte riktigt så duktiga på trädgård som dom trodde, kanske sjätte växten jag grävt upp som haft svår rotsnurr. syns kanske ej men rötterna hade även vuxit uppåt i ett försök att få plats. till råga på allt planterat i hård lerjord. hoppet lever så vi får se om dom tar sig.
Rotsnurrade rhododendronrötter uppgrävda ur lerjord, hållna i luften visande rotskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snigla Snigla skrev:
Kan göra.. speciellt när den är lite grundare.. och ännumer framförallt när pippisarna/djuren hittar dit.. de gillar bada.. dricka osv.. går man runt o vattnar lite kan man ju fylla på en skvätt om det är tomt. Man kan ju ha en liten tunna vid nått stuprör där man kan hämta lite påfyllning ibland.

Man måste ju ha ett litet intresse att ha dammen .. tycka det är kul att det kommer lite djur o dricker.. att fåglarna dras till tomten.. osv.

Man behöver ju dock inte göra den komplicerad.. sätter du växter i dammen tillkommer lite extra arbete då man behöver rena den lite mer..

Har man ”rent” vatten.. och en liten fontän som syresättervattnet o får det att röra sig.. behöver man inte direkt så mycket mer utrustning el kemikalier (sägs det! Jag har baljan o fontänen.. men ej igång än.. dock har jag en vattensten med balja under.. o den har jag bara behövt fylla på nån gång om året..när det varit riktigt torrt.. pippisarna/katten(`/hunden går alla dit o dricker)
Ja, någon typ av fontän skulle behövas i alla fall. Vi har tillräckligt med myggor redan (går knappt att vara på baksidan i år :surprised:) så vattnet måste plaska runt som i en tvättmaskin! Men i år ska jag inte ens tänka tanken; jag kommer att ha fullt sjå med att färdigställa sakerna jag påbörjat så jag ska absolut inte få några nya idéer :rofl:
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.