G Grod4n skrev:
Ska man blinda utloppet till backspolningen på filtret? Eller ska det vara tätt så länge man inte trycker ner handtaget?
Löst ha filtret på rätt inställning :rofl:
Man behöver inte sätta nåt där. Är tätt tills du trycker ner filterhandtaget. När jag fyller poolen brukar jag trycka ner tills det kommer vatten. Då vet jag att luften är borta i systemet. Därefter driftsätter jag anläggningen. Det är det enda jag använder utloppet till.
 
  • Gilla
Grod4n
  • Laddar…
Nu har även jag läst (Ok, ögnat igenom) denna tråd några dagar och äntligen kommit till slutet :) Grym källa till info detta.
Är det bara jag som kommer köra vedeldad? Mest för att slippa teknikstrul och låda men oxå rent ekonomiskt då jag har tillgång till ved. Jag har även bergvärme dimensionerad för att fylla upp ett litet spabad som vi har i källaren så jag tänker att jag kommer fylla med varmvatten och sedan stödelda. Så här ser mitt bygge ut hittills, ska bli trapp mm oxå. Jag beställde mitt för ca 1 månad sedan och jag fick med aluminium-anslutningar. Har de återgått till det alltså? Efter att ha läst tråden lutar det åt att jag kör med klor ändå. Jag fick en felaktig bit isolering, vilket var hyfsat drygt när man skulle montera ihop allt, den var felvänd så det blev hane-hane.. Men eftersom jag bor i Gävle var det enklaste att åka dit och hämta en ny..
 
  • Pågående bygge av vedeldat spabad på en trätrall med verktyg och material utspridda runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
MartinMoza MartinMoza skrev:
Nu har även jag läst (Ok, ögnat igenom) denna tråd några dagar och äntligen kommit till slutet :) Grym källa till info detta.
Är det bara jag som kommer köra vedeldad? Mest för att slippa teknikstrul och låda men oxå rent ekonomiskt då jag har tillgång till ved. Jag har även bergvärme dimensionerad för att fylla upp ett litet spabad som vi har i källaren så jag tänker att jag kommer fylla med varmvatten och sedan stödelda. Så här ser mitt bygge ut hittills, ska bli trapp mm oxå. Jag beställde mitt för ca 1 månad sedan och jag fick med aluminium-anslutningar. Har de återgått till det alltså? Efter att ha läst tråden lutar det åt att jag kör med klor ändå. Jag fick en felaktig bit isolering, vilket var hyfsat drygt när man skulle montera ihop allt, den var felvänd så det blev hane-hane.. Men eftersom jag bor i Gävle var det enklaste att åka dit och hämta en ny..
Alla verkar inte ha problem med aluminiumanslutningarna så jag får väl ge mig på den punkten (alla får inte fula utfällningar). Men det låter underligt att de skulle gått tillbaka till dom.

Kamin är helt klart mysigaste lösningen. Men det kräver också att man tänkt igenom årets alla olika säsonger. Är man en god planerare är det inga problem med en kamin. Däremot kanske det är svårare att få till automatik kring filtrering och annat men det har du säkert löst på andra sätt.

Att glömma eldningen under vintern kan bli farligt oavsett temperatur i poolen.

Stillastående vatten i kaminen fryser ju oavsett. Det spelar ingen större roll vilken lösning du köpt. Det går ju att byta till annat värmesystem om det inte passar behoven framåt.

På landet har vi badtunna med kamin. Det passar otroligt bra och mysfaktorn är betydligt högre än tunnan här hemma. Men ibland är man kanske lite bekväm av sig och vill bara hoppa i, oavsett väder och utan förberedelser.

Ska man vintersäkra badet är ju kamin att föredra. Det är ju bara att tömma allt och låta det stå
 
  • Gilla
MartinMoza
  • Laddar…
En fundering, är det någon som skippat dränering under poolen?
Vi satte ner poolen, men kände att den blev för hög. Så upp men den igen, bort med bottenisoleringen, upp med all makadam och bort med fiberduken för att gräva 30-40cm till. Upptäckte då att leran (vi har lera 50 cm ner) var alldeles geggig/blöt, trotts att vi haft varmt och torrt väder i åtminstone 2 veckor. Så blev lite fundersam på om jag ändå ska ner med en dräneringsrör :thinking:
 
Sindbad Sindbad skrev:
En fundering, är det någon som skippat dränering under poolen?
Vi satte ner poolen, men kände att den blev för hög. Så upp men den igen, bort med bottenisoleringen, upp med all makadam och bort med fiberduken för att gräva 30-40cm till. Upptäckte då att leran (vi har lera 50 cm ner) var alldeles geggig/blöt, trotts att vi haft varmt och torrt väder i åtminstone 2 veckor. Så blev lite fundersam på om jag ändå ska ner med en dräneringsrör :thinking:
Och ni som har dränering, är det bara ner med ett rör, med fall mot en brunn, och typ markduk på?
 
Sindbad Sindbad skrev:
En fundering, är det någon som skippat dränering under poolen?
Vi satte ner poolen, men kände att den blev för hög. Så upp men den igen, bort med bottenisoleringen, upp med all makadam och bort med fiberduken för att gräva 30-40cm till. Upptäckte då att leran (vi har lera 50 cm ner) var alldeles geggig/blöt, trotts att vi haft varmt och torrt väder i åtminstone 2 veckor. Så blev lite fundersam på om jag ändå ska ner med en dräneringsrör :thinking:
Jag körde enbart markduk sen 10-15 cm makadam. Dräneringsrören ska ju ta vägen någonstans med. Alternativet är ju att sätta en brunn bredvid som man kan ha koll på.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Tack för svar!
Någon annan som kan förklara hur de gjort? Någon annan som skippat dränering?

Orkar verkligen inte gräva mer, så jävla less på det, så att gräva ner en brunn har jag uteslutit.
Grejen är att jag har en dagvattenbrunn på tomten typ halvmeter från poolen, men vet inte om man får borra hål i den och ansluta dräneringsröret.
 
Sindbad Sindbad skrev:
Tack för svar!
Någon annan som kan förklara hur de gjort? Någon annan som skippat dränering?

Orkar verkligen inte gräva mer, så jävla less på det, så att gräva ner en brunn har jag uteslutit.
Grejen är att jag har en dagvattenbrunn på tomten typ halvmeter från poolen, men vet inte om man får borra hål i den och ansluta dräneringsröret.
Lösningen är att inte fråga om du får :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Lösningen är att inte fråga om du får :)
Jag skippade dränering helt. Visst, enorma skyfall över tid kan bli problem men om det sker är jag mer orolig över huset. Jag räknar med att krosset jag lagt dit hanterar vattnet till en viss nivå. Skulle helvetet ramla ner får man väl ha lite koll och ta bort utrustningen. Jag hade å andra sidan ingen brunn en halvmeter bredvid. Hade jag haft det hade jag nog kopplat mig på den
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Sindbad Sindbad skrev:
Tack för svar!
Någon annan som kan förklara hur de gjort? Någon annan som skippat dränering?

Orkar verkligen inte gräva mer, så jävla less på det, så att gräva ner en brunn har jag uteslutit.
Grejen är att jag har en dagvattenbrunn på tomten typ halvmeter från poolen, men vet inte om man får borra hål i den och ansluta dräneringsröret.
Jag lade ner en dräneringsslang i förebyggande syfte, men har inte kopplat på den någonstans. Tänkte att det blir enklare att göra resten av jobbet med att koppla slangen till en brunn ifall den väl är nedlagd runt tunnan. Har är så länge inte sett att det skulle vara några problem med vatten dock.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Hej! Har en terrasspool Pacific där jag har problem att hålla ett stabilt pH värde. Ena dagen perfekta värden i alkanitet och pH för att dagen efter utan att vi har badat ha ökat till 8,4 i pH. Har ni andra liknande problem? Hjälp!!!
 
S Steve79 skrev:
Hej! Har en terrasspool Pacific där jag har problem att hålla ett stabilt pH värde. Ena dagen perfekta värden i alkanitet och pH för att dagen efter utan att vi har badat ha ökat till 8,4 i pH. Har ni andra liknande problem? Hjälp!!!
vad mäter du ditt ph med?
 
Aquachek digitala mätare med teststickor. Börjar tro att de inte går att lita på den visar olika värden hela tiden när man tar test om vartannat
 
  • Gilla
Naper
  • Laddar…
Hej på er!

Tänkte höra om någon hittat någon bra lösning på följande problem:

Jag har precis satt min Pacific med isolerpaket på plats. Inga konstigheter så här långt i stort, men hur fasen ska man göra när trallen ska på runt tunnan? Givetvis vill jag ha in den under tunnans plastkant, men insticket blir ju minimalt under plasten, då avståndet in mot isoleringen bara är ca 8 mm...

Räcker ju att trallen torkar/att man får lite rörelser på poolen för att det ska börja glipa.

Skulle jag sågat ner isoleringen innan montering? (lite sent för det nu kanske) Alternativet är väl att fräsa ur cellplasten 28 mm högt och 30-40 mm djupt.

Någon som har löst detta på något bra sätt?
 
Z zada11 skrev:
Hej på er!

Tänkte höra om någon hittat någon bra lösning på följande problem:

Jag har precis satt min Pacific med isolerpaket på plats. Inga konstigheter så här långt i stort, men hur fasen ska man göra när trallen ska på runt tunnan? Givetvis vill jag ha in den under tunnans plastkant, men insticket blir ju minimalt under plasten, då avståndet in mot isoleringen bara är ca 8 mm...

Räcker ju att trallen torkar/att man får lite rörelser på poolen för att det ska börja glipa.

Skulle jag sågat ner isoleringen innan montering? (lite sent för det nu kanske) Alternativet är väl att fräsa ur cellplasten 28 mm högt och 30-40 mm djupt.

Någon som har löst detta på något bra sätt?
Jag fick med en isoleringskant som skulle ligga i ringkanten skippade jag den så var det inga problem att få in trallen under. Sen expanderar tunnan med när man fyller den så man ska inte ligga för nära heller. Sen hur mycket värme som slipper ut vet jag inte :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.