V Ville_Vessla skrev:
Det var ju inte nödvändiga jobb och jag hade inte en susning vad kostnaden skulle vara, tror att dom(det var några olika) höftade med minst 50 000 förmodligen 100 000 eller mer på bakugnen i uthuset. Den gick ju bort direkt eftersom det ändå bara är en rolig grej, kan köpa mycket tunnbröd för det på ICA. Vedspis i köket samt en kamin på övervåningen runt 25 000-30000 tusen, ja bara installation lät rimligt,kamin och vedspis skulle jag fixa , Taket (nån annan) fick jag att vi återkommer men så hände inte. Mellan 200 000 och 300 000 skulle jag sett som rimligt men det verkar ju funka så där sparade man en kvarts miljon i 15 år hittills. För bakugnen sa jag ju direkt att blir det mer än 50 000 så går det bort men det andra låter intressant.
Då hade du höftade priser, det hade jag varit mer än nöjd med, kunde hoppa det som kostade för mycket och köra på det som lät rimligt.
 
L Lövborgen skrev:
Då hade du höftade priser, det hade jag varit mer än nöjd med, kunde hoppa det som kostade för mycket och köra på det som lät rimligt.
Ja men det var ju höftade priser, uthuset gick ju bort pga för dyrt, inomhus utlovades nån form av avtal enligt höftningen som jag sa att får jag en offert/avtal på nåt jag kan ta ställning till så kan vi gå vidare men inget hände ju trots ett par påtryckningar. Taket gick under jorden men insåg inom några veckor att vi skiter i det och håller koll själva, insåg det var bättre än besmannen sade efter man sprungit omkring där uppe rätt många timmar, men företaget hörde aldrig av sig med ens ett prisförslag.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Fusket bland hantverkare verkar vara utbrett. Väldigt trist för de som är seriösa.....

[länk]
I den här tråden har det handlat om pris och inte utförande. Däremot måste jag passa på att skriva att verkar vara vanligare att diskutera pris än utförande i detta forum.

Länken som du skickade har en intressant länk längst ner på sidan. Målet är inte avgjort än så jag vet givetvis inte vem som har rätt eller inte. Men det är intressant läsning för den som orkar läsa.

Allt är inte alltid som det verkar från början..

http://adnan-adde-hodhod.se/
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
I den här tråden har det handlat om pris och inte utförande. Däremot måste jag passa på att skriva att verkar vara vanligare att diskutera pris än utförande i detta forum.

Länken som du skickade har en intressant länk längst ner på sidan. Målet är inte avgjort än så jag vet givetvis inte vem som har rätt eller inte. Men det är intressant läsning för den som orkar läsa.

Allt är inte alltid som det verkar från början..

[länk]
Jag kan bara svara med...
Varför jobbar inte denne hustomte fortfarande som snickare om han nu är så jävla bra... utan som urblåst programledare mm... Jag tål inte Karln..
programmet var kul att glo på.. Men de kunde lika gärna använt skådespelare i rollerna..
För det var och är nog inte många fall som stämde 100%...
 
pacman42 pacman42 skrev:
En släkting begärde offerter på ett mindre jobb på sin altan (utbyggnad av befintligt plasttak (korrugerat), samt staketribbor mellan de nya stolparna. För fyra år sedan så gjordes den första delen och det kostade ca 20kkr efter ROT. Offerterna på det nya jobbet ligger på 65kkr och uppåt efter ROT. Det är bara företagen som ger ocker-offerter som ens bemödat sig med att svara.

Nu fick min släkting via mig kontakt med en mycket bra hantverkare som kommer att göra jobbet för ca 15kkr (inte riktigt utrett ännu, bara en första okulär besiktning är gjord). Jag känner flera andra hantverkare också, men de har inte tid förrän till senhösten.

Nog är det intressant att det skall vara så stor skillnad. Det är nästintill omöjligt att hitta en hantverkare som inte begär ockerpriser.

Sedan så är det också så att de hantverkare som arbetar i enskilda firmor kan hålla ett mycket lägre pris då administrationen i firman blir så mycket lägre än om man är flera anställda i ett företag. Grannens firma konstaterade att det krävdes åtta personer i företaget för att det skulle löna sig att gå från flera enskilda firmor där man hade ett gemensamt paraplyföretag till att ha ett aktiebolag där alla var anställda. Nu gjorde man det ändå för att lättare kunna hantera sjukdomsfall, föräldraledighet mm, men det visar på hur skevt det blir. Olika företag har helt olika kostnadsbilder.
Det är väl inte mer skevt än att en liten bilverkstad kan hålla lägre priser än en stor bilverkstad.

Det är väl självklart att en enmansföretagare har lägre kostnader och därmed kan hålla lägre priser än en firma med låt säga 10 anställda.
Du kan aldrig få en anställd att ha samma engagemang och lojalitet som den som äger företaget har. (Inga regler utan undantag som vanligt).

En företagare har tex. Färre sjukdagar än en anställd. Det finns så många parametrar så det inte ens går att försöka jämföra.

”Det är nästintill omöjligt att hitta en hantverkare som inte begär ockerpriser.”

:crysmile: Ockerpriser enligt vem? Får du in 3 olika offerter så brukar jag rekommendera folk att ta den billigaste av de 2 offerter som är närmast varandra.
Men enligt dig så verkar de flesta priser inte bara bara vara dyra. Utan det är ockerpriser. :rofl:

Skulle vara intressant att höra hur mycket en hantverkare får ta i timman för att det inte ska bil ocker enligt dig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är väl inte mer skevt än att en liten bilverkstad kan hålla lägre priser än en stor bilverkstad.

Det är väl självklart att en enmansföretagare har lägre kostnader och därmed kan hålla lägre priser än en firma med låt säga 10 anställda.
Du kan aldrig få en anställd att ha samma engagemang och lojalitet som den som äger företaget har. (Inga regler utan undantag som vanligt).

En företagare har tex. Färre sjukdagar än en anställd. Det finns så många parametrar så det inte ens går att försöka jämföra.

”Det är nästintill omöjligt att hitta en hantverkare som inte begär ockerpriser.”

:crysmile: Ockerpriser enligt vem? Får du in 3 olika offerter så brukar jag rekommendera folk att ta den billigaste av de 2 offerter som är närmast varandra.
Men enligt dig så verkar de flesta priser inte bara bara vara dyra. Utan det är ockerpriser. :rofl:

Skulle vara intressant att höra hur mycket en hantverkare får ta i timman för att det inte ska bil ocker enligt dig.
Man brukar säga..
lej en enmansföretagare.. kostar det de kostar... Men lej en firma med anställda så kostar det ca 4 gånger mer... :rofl:
 
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
;)
Jag håller med. Inte lätt att jämföra olika prismodeller. Ibland får man därför titta på vinster istället.

HM har lyckats. Vi upplever att det är billigt men ändå gör dom höga vinster. Alltså är det inte så billigt som vi tror.
Ikea är ett annat bra exempel.
En liten närlivs upplever vi ofta som dyr. Ändå gör de flesta en betydligt mindre procentuell vinst än en Ica Supermarket som vi upplever som billigare.

När det gäller hantverkare så upplevs dom ofta som dyra när man läser detta forum.

Som tur är så är min erfarenhet av verkliga livet något helt annat än det man läser här.

Tjänstesektorn är dyr för en privatperson. Det lär inte bli billigare i framtiden som det ser ut nu.

Så passa på att anlita hantverkare medans det är billigt. ;)
Gå inte i fällan Krille-72, kolla genom historiken så ser du de dolda budskapen.

Börjar alltid på något sätt med hur duktiga och bra hantverkare är för att efter ett par stycken totalt sågas vid fotknölarna.

Någon som kan komma på vad denna argumentationsteknik kallas?

Men se till kontentan så ser du att du slåss mot vindkraftverk.
 
P Pin skrev:
Allt detta är jag införstådd med, men som hantverkare vet du väl vad du ska ha utan inblandning av säljare?

Det jag besvarade var att det just fanns att köpa billigare på Bauhaus, inte att något annat inte finns där.

Hur ofta behöver du egentligen reklamera en produkt? Är det inom garantitiden så ser jag inte att det ska vara något problem. Jag har reklamerat en produkt på Bauhaus, en blandare som inte var komplett (någon hade troligen stulit en detalj ur kartongen) och det var inga problem då, men det är ju bara anekdotiskt. Det största problemet för en hantverkare måste väl vara att produkten redan är installerad och att det är en massa jobb att byta den. Eller är det där det krånglar, att få ersättning för tre timmar restid, servicebil, två timmar arbete, en timme byta skiten i butiken?
Hur många exempel vill du ha?
Om vi tar kakel tex. För det första så ska avvikelsen på kakel storleken hålla en viss standard. Annars blir det klass 2. Detsamma gäller om kakel är konkav eller konvex. Sen har du problem med att det ibland finns osynliga sprickor i glasyren. Dessa syns inte innan fogning.
Plattsättaren kan kontrollera det första jag skriver om. Men inte glasyren. När det är problem med något så ska plattorna tillbaks till Bauhaus. När motsvarande inträffar hos en seriös kakelgrossist så budar dom ut nya plattor direkt. Är det sprickor i glasyren så betalar en seriös kakelfirma skälig ersättning för byte.

Det har gott så långt att ALLA kakelfirmor vi anlitar idag vägrar att köpa kakel på Bauhaus. Kunden får köpa kaklet själv. Och betala extra tid när något går snett. Detta skriver vi in i avtalet.
Det handlar inte om att vi inte gillar Bauhaus. Det handlar om att Bauhaus inte tar sitt ansvar och troligen fuskar med märkning av kakel.
Jag har personligen varit med när plattsättaren sorterade bort ca 80% av ett kakelpaket som såldes som klass 1.

När det gäller proffs säljare så är dom för oss en ovärderlig hjälp. En hjälp som faktisk kommer kunden till nytta och gör så att det i slutändan kan bli billigare för kunden.

Du får helt enkelt läsa tråden om Bauhaus och bilda dig en egen uppfattning om vad konsumenter själva säger.

Jag har en massa exempel på lager från Bauhaus, Ikea och allt vad det kan vara.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Jag håller inte med dig. Bauhaus är stora och finns i flera länder och kan förhandla till sig riktigt bra priser. Det gör att dom inte alltför sällan säljer till dig för lägre pris är våra elhantverkare, som i dom allra flesta fall är betydligt mindre än Bauhas, kan köpa in för. Här har storleken betydelse.
Märk väl att jag skrev +50%. Jag kan betala 300 kr för ett uttag jag kan köpa själv för 200.
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur många exempel vill du ha?
Om vi tar kakel tex. För det första så ska avvikelsen på kakel storleken hålla en viss standard. Annars blir det klass 2. Detsamma gäller om kakel är konkav eller konvex. Sen har du problem med att det ibland finns osynliga sprickor i glasyren. Dessa syns inte innan fogning.
Plattsättaren kan kontrollera det första jag skriver om. Men inte glasyren. När det är problem med något så ska plattorna tillbaks till Bauhaus. När motsvarande inträffar hos en seriös kakelgrossist så budar dom ut nya plattor direkt. Är det sprickor i glasyren så betalar en seriös kakelfirma skälig ersättning för byte.

Det har gott så långt att ALLA kakelfirmor vi anlitar idag vägrar att köpa kakel på Bauhaus. Kunden får köpa kaklet själv. Och betala extra tid när något går snett. Detta skriver vi in i avtalet.
Det handlar inte om att vi inte gillar Bauhaus. Det handlar om att Bauhaus inte tar sitt ansvar och troligen fuskar med märkning av kakel.
Jag har personligen varit med när plattsättaren sorterade bort ca 80% av ett kakelpaket som såldes som klass 1.

När det gäller proffs säljare så är dom för oss en ovärderlig hjälp. En hjälp som faktisk kommer kunden till nytta och gör så att det i slutändan kan bli billigare för kunden.

Du får helt enkelt läsa tråden om Bauhaus och bilda dig en egen uppfattning om vad konsumenter själva säger.

Jag har en massa exempel på lager från Bauhaus, Ikea och allt vad det kan vara.
Nu ger du exempel på produkter som inte är identiska. Olika sorters kakel eller första och andrasortering. De priser som är jämfördes var för exakt samma vara, tex ett vägguttag. Att kakel från byggnaderna kan vara sämre kvalitet vet jag. Samma kan gälla virke, men där får man nog plocka själv och vara noga var man än handlar. Både kakel och virke blir ju en bedömningsfråga om det är defekt eller inte.

Det är nog främst produkterna som faktiskt finns identiska på tex Bauhaus (vägguttaget) som kunden jämför. Specialprylarna som bara finns hos specialbutiker vet inte kunden vad de kostar, eller överhuvudtaget vad det är för något.

Just IKEA som du nämner har ju enbart sitt eget sortiment så där finns ingen konkurrens om samma produkter. Däremot förstklassiga byten. Aldrig något tjafs, jag har t.o.m. fått reseersättning när jag reklamerade en vara andra gången. Men det var möbelsortimentet och inte bygg (har de annat än kök i byggsegmentet?)
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Märk väl att jag skrev +50%. Jag kan betala 300 kr för ett uttag jag kan köpa själv för 200.
Förstår vad du menar.

10 uttag blir 4000 om du kunde köpa dessa på Jula för 2000.

Men ibland har varuhusen kampanjer, du kan kanske få bättre pris om du köper 10 uttag.

Men sen är en annan fråga var gränsen ska dras?
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu ger du exempel på produkter som inte är identiska. Olika sorters kakel eller första och andrasortering. De priser som är jämfördes var för exakt samma vara, tex ett vägguttag. Att kakel från byggnaderna kan vara sämre kvalitet vet jag. Samma kan gälla virke, men där får man nog plocka själv och vara noga var man än handlar. Både kakel och virke blir ju en bedömningsfråga om det är defekt eller inte.

Det är nog främst produkterna som faktiskt finns identiska på tex Bauhaus (vägguttaget) som kunden jämför. Specialprylarna som bara finns hos specialbutiker vet inte kunden vad de kostar, eller överhuvudtaget vad det är för något.

Just IKEA som du nämner har ju enbart sitt eget sortiment så där finns ingen konkurrens om samma produkter. Däremot förstklassiga byten. Aldrig något tjafs, jag har t.o.m. fått reseersättning när jag reklamerade en vara andra gången. Men det var möbelsortimentet och inte bygg (har de annat än kök i byggsegmentet?)
Det är nog många konsumenter som anser att en vit 15x15 kakelplatta är lika oavsett var den inhandlas.
Lika gäller en bänkskiva i ek från Ikea eller något byggvaruhus.

Men för att svara på din fråga som är relevant då håller jag med dig om att vi ska jämföra samma produkter. Därför ber jag dig återigen och gå in på detta forum och läsa hur Bauhaus hanterar reklamationer.

Vår elektriker hade för en tid sedan installerat ny dimmer och nya spottar i ett badrum. (Inte inköpta på Bauhaus).
När kunden dimrade ner så började spottarna fladdra. Han åkte ut och testade att skruva på dimmern. Det fungerade inte. Han bytte dimmer och då fungerade allt. Efter ca 1 v. Ringde kunden. Samma problem igen. Han drog då förbi grossisten och hämtade nya spottar och bytte ALLA. Sen fungerade allt som det skulle.

Det hade aldrig enligt min erfarenhet fungerat på Bauhaus. Där skulle alla spottar och dimmer behövt att skickas till leverantören för bedömning.
Först skulle hantverkare alltså behövt demontera allt för att sedan åka och lämna allt på Bauhaus och fylla i massa papper. Sen hämta allt för att åka ut om montera. Helt utan ersättning från Bauhaus för arbetstiden.

Om kunden själv köpt produkterna hade det blivit en dyr historia för kunden.

Vi monterade en bänkskiva i Ek från Ikes hos en kund. Tyvärr för kunden hade hen köpt grejerna själv.
Lamellerna började spricka. Ikea svarade först att vi kunde komma och hämta en ny bänkskiva hos dom. Det var vi inte så sugna på eftersom bänkskivan var inkexad i hörnan. Håltagning för häll och ho. Samt slipad och grundoljad.
Vi hjälpte kunden i all kommunikation mot Ikea.
Då var bänkskivan först felmonterad. (Man måste ha brickor och ett större hål än skruven genom stommen så allt kan röra sig).
Dom hade fått bilder men såg inte hålen för att brickan satt i vägen. Nytt besök hos kund. Skruvad bort en skruv och fotade hålet genom stommen med skruven i.

Tillslut gick dom med på att vi skulle skicka en offert. För vår kunds skull höll vi nere kostnaderna.
Men det blev för dyrt. Så Ikea skickade ut ”egna” hantverkare.

Vår kund ringde och grinade när arbetet var klart. Ingen inoljning av skivan trots att det tydligt står att det ska göras. Ingen slipning av kanter. Kexning i hörnan bytes mot en metall list. Snickaren monterade själv bort och in både blandare och diskmaskin.
Silikondragningen såg ut som en 5-åring hade gjort.

Vi kunde faktisk inte lägga ner mer tid på vår kund. Vi hade rekommenderat kunden att det är bättre för kunden om vi beställer allt. Vi ville ha 10% påslag för detta. Kunden hade stor respekt för detta och betalde oss på löpande räkning för att fixa till allt utom metall listen i hörnan. Den fick kunden leva med.

Långt inlägg som vanligt. ;)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu ger du exempel på produkter som inte är identiska. Olika sorters kakel eller första och andrasortering. De priser som är jämfördes var för exakt samma vara, tex ett vägguttag. Att kakel från byggnaderna kan vara sämre kvalitet vet jag. Samma kan gälla virke, men där får man nog plocka själv och vara noga var man än handlar. Både kakel och virke blir ju en bedömningsfråga om det är defekt eller inte.

Det är nog främst produkterna som faktiskt finns identiska på tex Bauhaus (vägguttaget) som kunden jämför. Specialprylarna som bara finns hos specialbutiker vet inte kunden vad de kostar, eller överhuvudtaget vad det är för något.

Just IKEA som du nämner har ju enbart sitt eget sortiment så där finns ingen konkurrens om samma produkter. Däremot förstklassiga byten. Aldrig något tjafs, jag har t.o.m. fått reseersättning när jag reklamerade en vara andra gången. Men det var möbelsortimentet och inte bygg (har de annat än kök i byggsegmentet?)
Krille både svarade och inte svarade. Hans svar stämmer bra med verkligheten och det jag tror du undrade över var om vi inte kunde handla likvärdiga/samma produkter på Bauhaus? Svaret är att absolut det kan vi och det gör en hel del företag också. men Krille pekade på en viktig detalj och det är den personliga servicen vid beställningar och reklamationer. Man vill ha samarbetspartners man känner och litar på. Om något blir fel så gör dom sitt bästa för att fixa det (jag tror att i lite ”mindre” städer så har inte varuhus som Bauhaus samma personalomsättning och då blir dom duktigare och kan uppnå liknande sevicegrad).Om man pratar om mindre inköp som man måste komplettera med så tar man ju inte 1 mils omväg om jag vet att det finns på Bauhaus.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är nog många konsumenter som anser att en vit 15x15 kakelplatta är lika oavsett var den inhandlas.
Lika gäller en bänkskiva i ek från Ikea eller något byggvaruhus.

Men för att svara på din fråga som är relevant då håller jag med dig om att vi ska jämföra samma produkter. Därför ber jag dig återigen och gå in på detta forum och läsa hur Bauhaus hanterar reklamationer.

Vår elektriker hade för en tid sedan installerat ny dimmer och nya spottar i ett badrum. (Inte inköpta på Bauhaus).
När kunden dimrade ner så började spottarna fladdra. Han åkte ut och testade att skruva på dimmern. Det fungerade inte. Han bytte dimmer och då fungerade allt. Efter ca 1 v. Ringde kunden. Samma problem igen. Han drog då förbi grossisten och hämtade nya spottar och bytte ALLA. Sen fungerade allt som det skulle.

Det hade aldrig enligt min erfarenhet fungerat på Bauhaus. Där skulle alla spottar och dimmer behövt att skickas till leverantören för bedömning.
Först skulle hantverkare alltså behövt demontera allt för att sedan åka och lämna allt på Bauhaus och fylla i massa papper. Sen hämta allt för att åka ut om montera. Helt utan ersättning från Bauhaus för arbetstiden.

Om kunden själv köpt produkterna hade det blivit en dyr historia för kunden.

Vi monterade en bänkskiva i Ek från Ikes hos en kund. Tyvärr för kunden hade hen köpt grejerna själv.
Lamellerna började spricka. Ikea svarade först att vi kunde komma och hämta en ny bänkskiva hos dom. Det var vi inte så sugna på eftersom bänkskivan var inkexad i hörnan. Håltagning för häll och ho. Samt slipad och grundoljad.
Vi hjälpte kunden i all kommunikation mot Ikea.
Då var bänkskivan först felmonterad. (Man måste ha brickor och ett större hål än skruven genom stommen så allt kan röra sig).
Dom hade fått bilder men såg inte hålen för att brickan satt i vägen. Nytt besök hos kund. Skruvad bort en skruv och fotade hålet genom stommen med skruven i.

Tillslut gick dom med på att vi skulle skicka en offert. För vår kunds skull höll vi nere kostnaderna.
Men det blev för dyrt. Så Ikea skickade ut ”egna” hantverkare.

Vår kund ringde och grinade när arbetet var klart. Ingen inoljning av skivan trots att det tydligt står att det ska göras. Ingen slipning av kanter. Kexning i hörnan bytes mot en metall list. Snickaren monterade själv bort och in både blandare och diskmaskin.
Silikondragningen såg ut som en 5-åring hade gjort.

Vi kunde faktisk inte lägga ner mer tid på vår kund. Vi hade rekommenderat kunden att det är bättre för kunden om vi beställer allt. Vi ville ha 10% påslag för detta. Kunden hade stor respekt för detta och betalde oss på löpande räkning för att fixa till allt utom metall listen i hörnan. Den fick kunden leva med.

Långt inlägg som vanligt. ;)
Jag har reklamerat både på Bauhaus och på Ikea. På Ikea en lådfront till en diskmaskin där färgen krackelerade. Även diskmaskinen köptes på Ikea samtidigt som köket. Jag reklamerade 11 år efter köpet då de har om jag inte minns fel 25 års garanti. Det var det gamla köket och inre det som de säljer nu.

Jag mailade in en reklamation. Efter några dagar begärde de bilder. Efter att de fått dem tog det 1 vecka där de konstaterade diskmaskinsluckan var otät och skadade lådfronten. De erbjöd 50 % rabatt på en ny diskmaskin och gratis lådfronter och fraktfritt. Jag godtog detta och fick leverans med utkörning efter 3 veckor. De tillverkar tydligen delar till det gamla köket fast det utgått så att de kan skicka ut delar vid reklamation. Grymt bra service att få så bra hjälp efter så lång tid.

På Bauhaus köpte jag ett Yale doorman som inte ville hoppa igång ordentligt. De skickade ut ett nytt lås. Jag tog bort det trasiga och returnerade det med fraktsedel som de skickade ut. Fick det nya låset utan att i förväg skicka tillbaka det defekta. Riktigt bra service även här!

Det är mina upplevelser av Ikea och Bahaus. Riktigt nöjd med deras hantering.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är nog många konsumenter som anser att en vit 15x15 kakelplatta är lika oavsett var den inhandlas.
Lika gäller en bänkskiva i ek från Ikea eller något byggvaruhus.

Men för att svara på din fråga som är relevant då håller jag med dig om att vi ska jämföra samma produkter. Därför ber jag dig återigen och gå in på detta forum och läsa hur Bauhaus hanterar reklamationer.

Vår elektriker hade för en tid sedan installerat ny dimmer och nya spottar i ett badrum. (Inte inköpta på Bauhaus).
När kunden dimrade ner så började spottarna fladdra. Han åkte ut och testade att skruva på dimmern. Det fungerade inte. Han bytte dimmer och då fungerade allt. Efter ca 1 v. Ringde kunden. Samma problem igen. Han drog då förbi grossisten och hämtade nya spottar och bytte ALLA. Sen fungerade allt som det skulle.

Det hade aldrig enligt min erfarenhet fungerat på Bauhaus. Där skulle alla spottar och dimmer behövt att skickas till leverantören för bedömning.
Först skulle hantverkare alltså behövt demontera allt för att sedan åka och lämna allt på Bauhaus och fylla i massa papper. Sen hämta allt för att åka ut om montera. Helt utan ersättning från Bauhaus för arbetstiden.

Om kunden själv köpt produkterna hade det blivit en dyr historia för kunden.

Vi monterade en bänkskiva i Ek från Ikes hos en kund. Tyvärr för kunden hade hen köpt grejerna själv.
Lamellerna började spricka. Ikea svarade först att vi kunde komma och hämta en ny bänkskiva hos dom. Det var vi inte så sugna på eftersom bänkskivan var inkexad i hörnan. Håltagning för häll och ho. Samt slipad och grundoljad.
Vi hjälpte kunden i all kommunikation mot Ikea.
Då var bänkskivan först felmonterad. (Man måste ha brickor och ett större hål än skruven genom stommen så allt kan röra sig).
Dom hade fått bilder men såg inte hålen för att brickan satt i vägen. Nytt besök hos kund. Skruvad bort en skruv och fotade hålet genom stommen med skruven i.

Tillslut gick dom med på att vi skulle skicka en offert. För vår kunds skull höll vi nere kostnaderna.
Men det blev för dyrt. Så Ikea skickade ut ”egna” hantverkare.

Vår kund ringde och grinade när arbetet var klart. Ingen inoljning av skivan trots att det tydligt står att det ska göras. Ingen slipning av kanter. Kexning i hörnan bytes mot en metall list. Snickaren monterade själv bort och in både blandare och diskmaskin.
Silikondragningen såg ut som en 5-åring hade gjort.

Vi kunde faktisk inte lägga ner mer tid på vår kund. Vi hade rekommenderat kunden att det är bättre för kunden om vi beställer allt. Vi ville ha 10% påslag för detta. Kunden hade stor respekt för detta och betalde oss på löpande räkning för att fixa till allt utom metall listen i hörnan. Den fick kunden leva med.

Långt inlägg som vanligt. ;)
Det är möjligt att konsumenten tycker att två saker med samma syfte och funktion är samma sak, men i så fall får vi ju jämföra olika produkter med ännu större prisskillnad som eventuellt har olika kvalitet. För enkelhetens skull tycker jag vi ska jämföra samma produkt. I vissa fall är det nog ingen större skillnad. Ibland tycker hantverkaren inte om att arbeta med produkten men det syns ingen skillnad i slutresultatet. Ibland tycker kunden produkten är ful men hantverkaren tycker den är lättarbetad och håller hög kvalitet. Men jag menade exakt samma produkt och det var det som tidigare togs upp i tråden.

Jag tänker inte fördjupa mig i tråden.om hur Bauhaus hanterar reklamationer, jag brukar inte handla där. Om jag gör det är det småsaker som jag inte har hantverkare att montera. Senaste två åren tror jag att jag bara köpt ett hinklock i plast för ca 15 kr där.

Det har hänt mig på annan butik att de skulle skicka iväg och felsöka en skitsak och att det skulle ta månader. Det slutade med att jag blandade in Konsumentverket och mailade VD för jätteföretaget. Nästa dag hade de satt in pengar på mitt konto och accepterat det som ett hävt köp istället. Det ska naturligtvis inte behövas varje gång. Det blir så klart värre om det är en bänkskiva som redan är integrerad i ett kök.

För mig får hantverkaren handla var han vill, men priset ska inte vara det dubbla mot i konsumenthandeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.