V Ville_Vessla skrev:
Lucky2105 har väl aldig hänvisat till Ahlsell så vad dom har för prislista är väl ointressant för just denna specifika faktura. Tycker faktiskt att vi borde släppa denna prislista och endast diskutera vad vi faktiskt får betala, och vara jävligt kritiska. Ahlsell och hantverkarna får väl hålla på med det dom vill men det är ju mot konsumenten jämfört med konkurrenter dom måste visa att det är ett rimligt pris.
Stämmer. Lucky2105 lade upp en bild på en produkt han säger sig ha fått en faktura på ca 1800 kr för. För att ha något att jämföra med så la några upp priset på Ahlsells utan rabatter. Som var ca 900 kr.

Tyvärr är den här typen av grossistprislistor högintressant eftersom vissa hantverkare använder den felaktigt i sin dagliga verksamhet. Däremot finns andra trådar där man kan diskutera just detta så jag jag håller med om att vi släpper den nu.

Det enklaste är att man förhandlar med hantverkaren om ett %påslag på hantverkarens faktiska inköpspris. Om det utöver hantverkarens rabatt finns någon form av årsbonus så får man snällt acceptera att det är så. Nu pratar jag inte om bakbonusar som också finns för att dölja det egentliga inköpspriset.

Det absolut bästa för båda parter är att komma överens om ett fast pris. Alltid svårt på småjobb såklart. Men låt säga arbeten över 10-20”.
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Är det mig du syftar på? Jag är kvar (y):surprised: Märkligt att man inte kan dela med sig av sina upplevelser och erfarenheter utan att bli ifrågasatt. Min ståndpunkt är att det är för mycket ruffel och båg med för många hantverkare, självklart finns det många bra också men de oseriösa är alldeles för många, något som många i denna tråd försöker lyfta fram.

Om du är nöjd och glad med de hantverkare du anlitar så är det bra. Men respektera andra medlemmars synpunkter också där man kanske inte har samma uppfattning som dig.
Det gör vi men som jag skrev i ett tidigare inlägg så skrivs det så mycket men nästan ingen (gäller båda sidor) presenterar någon källa eller någon form av bevis vilket gör att det lätt spårar ur och så höjs tonläget helt i onödan.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Har haft hantverkare för att kolla skorstenen, både på uthuset och huset, ville insallera nya eldkällor. Har haft folk för att kolla taket och det har dykt upp rätt trovärdiga/duktiga människor som lagt ner timmar gratis på att kolla. Sen får man inte ens en offert trots påtryckningar så dom svartlistade hos mig ökar hela tiden. Har dom så mycket att göra, varför lägger dom ner timmar gratis utan att ens ge respons, iaf ett av jobben hade jag väl tagit om denne återkommit. Detta är fan värre än att det blir dyrare än beräknat.
Råkar man ut för hantverkare som kommer ut och tittar på jobb utan att lämna offert så bör man fundera lite grann.

Beror det på att hantverkaren har för mycket att göra?
Beror det på att arbetet var för krångligt/ svårt?
Beror det på att det blev för krångligt att räkna på jobbet?
Beror det på mig som person?

Jag har tidigare skrivit om den berömda hantverksnäsan som utvecklas genom åren. Luktar det strul så blir det ofta strul. Då är det bäst för båda parter att det inte lämnas någon offert alls.

Däremot tycker jag självfallet hantverkaren kan vara så rakryggad så hen meddelar att ingen offert kommer att lämnas. Vad detta än beror på.

Det finns nog inte många hantverkare som har som affärsidé att åka runt och kolla på jobb utan att lämna offert.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Jag upplevde att vi (jag och sambo) hade rätt modesta krav och var beredd och betala så jag har svårt tro på att vi var ett problem i dessa frågor. Däremot att det var för krångligt kan jag ta, det skulle knackas stenar i skorstenen för att ändra rökgångar och taket består av tegel med spåntak under och råspånt från 1914 med en massa svalbon under pannorna osv.. Förmodligen för krångligt, men vi var ju ändå beredda att betala rätt mycket, men enklare ta säkrare jobb så du har nog rätt. Skulle dessa dragit till med ett pris som täckte alla deras betänkligheter skulle vi nog inte tagit det, förutom på ett jobb. Men man kan ju säga nej men antar att dom bara släpper det trots löften om offert, däremot gav dom ju oss väldigt mycket gratis information när dom kollade runt så egentligen är jag nöjd. Vi har kommit fram till att vi inte behöver skorstensgrejerna och taket funkar 15år senare.
 
R
K kortis skrev:
Vi vänder på det vad tycker ni privatpersoner att det är rimligt att betala för exempelvis ovannämnda uttag?
Jag har redan skrivit att jag inte hade reagerat på om det fakturerats 400:- för det. Det är ett påslag på ca 30% vilket är ok om det handlar om ett enda el-uttag för några hundralappar.

Om det istället hade handlat om nya uttag till ett helt hus (plus antagligen en hel del annat material utöver dem), eller en väldigt dyr apparat som en värmepump eller liknande så hade jag inte accepterat samma påslag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Lucky2015
T toyboy skrev:
Det gör vi men som jag skrev i ett tidigare inlägg så skrivs det så mycket men nästan ingen (gäller båda sidor) presenterar någon källa eller någon form av bevis vilket gör att det lätt spårar ur och så höjs tonläget helt i onödan forumet.
Tycker inte att jag ska behöva ladda upp mina fakturor på ett forum för att bevisa något. Tog exempel på flera händelser jag råkat ut för då man var "grön" med att anlita hantverkare. Upp till var och en att tro på uppgifterna. Men ifrågasätta blir bara löjligt då det förstör hela syftet med forumet.
 
En släkting begärde offerter på ett mindre jobb på sin altan (utbyggnad av befintligt plasttak (korrugerat), samt staketribbor mellan de nya stolparna. För fyra år sedan så gjordes den första delen och det kostade ca 20kkr efter ROT. Offerterna på det nya jobbet ligger på 65kkr och uppåt efter ROT. Det är bara företagen som ger ocker-offerter som ens bemödat sig med att svara.

Nu fick min släkting via mig kontakt med en mycket bra hantverkare som kommer att göra jobbet för ca 15kkr (inte riktigt utrett ännu, bara en första okulär besiktning är gjord). Jag känner flera andra hantverkare också, men de har inte tid förrän till senhösten.

Nog är det intressant att det skall vara så stor skillnad. Det är nästintill omöjligt att hitta en hantverkare som inte begär ockerpriser.

Sedan så är det också så att de hantverkare som arbetar i enskilda firmor kan hålla ett mycket lägre pris då administrationen i firman blir så mycket lägre än om man är flera anställda i ett företag. Grannens firma konstaterade att det krävdes åtta personer i företaget för att det skulle löna sig att gå från flera enskilda firmor där man hade ett gemensamt paraplyföretag till att ha ett aktiebolag där alla var anställda. Nu gjorde man det ändå för att lättare kunna hantera sjukdomsfall, föräldraledighet mm, men det visar på hur skevt det blir. Olika företag har helt olika kostnadsbilder.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Tycker inte att jag ska behöva ladda upp mina fakturor på ett forum för att bevisa något. Tog exempel på flera händelser jag råkat ut för då man var "grön" med att anlita hantverkare. Upp till var och en att tro på uppgifterna. Men ifrågasätta blir bara löjligt då det förstör hela syftet med forumet.
Absolut det är din rätt att låta bli men då får du också finna dig i att bli ifrågasatt då och då. Syftet med forumet är väl att utbyta erfarenheter som det finns grund för. Och ibland kan det vara värt att ladda upp något för att bevisa sin poäng.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Lucky2015
T toyboy skrev:
Absolut det är din rätt att låta bli men då får du också finna dig i att bli ifrågasatt då och då. Syftet med forumet är väl att utbyta erfarenheter som det finns grund för. Och ibland kan det vara värt att ladda upp något för att bevisa sin poäng.
Sättet flera av er ifrågasätter på är löjligt. Så fort man inte delar uppfattning så angriper man till höger och vänster. Säkert fler än mig som tycker samma sak. Kom med något konstruktivt istället och låt alla ha sina olika uppfattningar.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Sättet flera av er ifrågasätter på är löjligt. Så fort man inte delar uppfattning så angriper man till höger och vänster. Säkert fler än mig som tycker samma sak. Kom med något konstruktivt istället och låt alla ha sina olika uppfattningar.
Det är ju precis det som är min poäng det är ju precis samma beteende från båda sidor och man skulle slippa väldigt mycket av det skitsnacket om det fanns bättre underlag. Sen känns det som att det finns folk som vill gå till angrepp verbalt och där spelar det nog ingen roll vad man än gör
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Dom har inte hälften av de produkter man behöver.
Usel service när det kommer till reklamationer. (Finns en tråd om just detta i forumet. ”Aldrig mer Bauhaus” eller något liknande).
Dom har ”proffs säljare” som är ungefär lika kunniga som vanliga konsumenter möter på Bauhaus.
Allt detta är jag införstådd med, men som hantverkare vet du väl vad du ska ha utan inblandning av säljare?

Det jag besvarade var att det just fanns att köpa billigare på Bauhaus, inte att något annat inte finns där.

Hur ofta behöver du egentligen reklamera en produkt? Är det inom garantitiden så ser jag inte att det ska vara något problem. Jag har reklamerat en produkt på Bauhaus, en blandare som inte var komplett (någon hade troligen stulit en detalj ur kartongen) och det var inga problem då, men det är ju bara anekdotiskt. Det största problemet för en hantverkare måste väl vara att produkten redan är installerad och att det är en massa jobb att byta den. Eller är det där det krånglar, att få ersättning för tre timmar restid, servicebil, två timmar arbete, en timme byta skiten i butiken?
 
V Ville_Vessla skrev:
Har haft hantverkare för att kolla skorstenen, både på uthuset och huset, ville insallera nya eldkällor. Har haft folk för att kolla taket och det har dykt upp rätt trovärdiga/duktiga människor som lagt ner timmar gratis på att kolla. Sen får man inte ens en offert trots påtryckningar så dom svartlistade hos mig ökar hela tiden. Har dom så mycket att göra, varför lägger dom ner timmar gratis utan att ens ge respons, iaf ett av jobben hade jag väl tagit om denne återkommit. Detta är fan värre än att det blir dyrare än beräknat.
Jag skulle aldrig begära offert på ett sånt jobb, skulle ta det på löpande om jag tyckte att hantverkarna var seriösa och var välrenommerade.
 
Redigerat:
L Lövborgen skrev:
Jag skulle aldrig begära offert på ett sånt jobb, skulle ta det på löpande om jag tyckte att hantverkarna var seriösa och var välrenormerade.
Jo fast är du nybliven husägare eller inte har så mycket erfarenhet så måste du börja någonstans och då är det nog offert man måste börja med
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Jag skulle aldrig begära offert på ett sånt jobb, skulle ta det på löpande om jag tyckte att hantverkarna var seriösa och var välrenormerade.
Det var ju inte nödvändiga jobb och jag hade inte en susning vad kostnaden skulle vara, tror att dom(det var några olika) höftade med minst 50 000 förmodligen 100 000 eller mer på bakugnen i uthuset. Den gick ju bort direkt eftersom det ändå bara är en rolig grej, kan köpa mycket tunnbröd för det på ICA. Vedspis i köket samt en kamin på övervåningen runt 25 000-30000 tusen, ja bara installation lät rimligt,kamin och vedspis skulle jag fixa , Taket (nån annan) fick jag att vi återkommer men så hände inte. Mellan 200 000 och 300 000 skulle jag sett som rimligt men det verkar ju funka så där sparade man en kvarts miljon i 15 år hittills. För bakugnen sa jag ju direkt att blir det mer än 50 000 så går det bort men det andra låter intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.