Hep Hep skrev:
[bild]
Dragit i tolv såna här genom trästolpe, panel och annat och till sist in en dryg decimeter i timmerstommen. Först med slagdragaren tills den lät för illa och sedan med den ”vanliga” skruvdragaren tills den brann och till sist med spärrhandtaget. Handtaget höll och nyss har Klarna fått pengar till nya maskiner.
Vad var det för maskiner du dödade och vad blir det för ersättare? :D
 
Jag har jobbat mycket med mitt framtida inköp, dvs jag har jobbat på att förankra tanken hos mig själv att det är rimligt att som privatperson köpa en minigrävare, typ Volvo EC25. Jag har nästan kommit hela vägen.
 
  • Gilla
  • Älska
faf och 10 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Äntligen svarvat färdigt alla ben och rensågat tapparna. Nu återstår att klyva tapparna som ska kilas fast i en konsol sedan är det dags för nedpackning och leverans till vagnsverkstaden.[bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt jobbat! nu tar jag på mig dumstruten men hur lyckas du svarva alla ben likadana? Förmodar nån form av jigg men har svårt att tänka hur den ser ut/funkar :oops:
 
D dilemma skrev:
Snyggt jobbat! nu tar jag på mig dumstruten men hur lyckas du svarva alla ben likadana? Förmodar nån form av jigg men har svårt att tänka hur den ser ut/funkar :oops:
I inlägg #9696 kan du se hur det funkar. Jag har använt ett kopieraggregat från Copymax för att grovsvarva formen och sedan har jag kört manuellt med skjutmått efter ritningen.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Vad var det för maskiner du dödade och vad blir det för ersättare? :D
Ett par lite billigare Makita 18V. Slagmanicken låter nu som när man fulväxlar en manuell bil så fort det blir för jobbigt och den ”vanliga” orkar max hälften av vad den gjorde tidigare. Den senare får väl bo kvar med en försänkare permanent monterad och slagaren får väl bygga ikeamöbler eller något den orkar med. Jag ersätter med ett par motsvarande borstlösa och får väl försöka vara lite mer lyhörd om jag plågar dem för hårt. Det är ändå ganska många monsterskruvar kvar i kartongen.

Enda sura är att jag har en skruv kvar som bara är halvt idragen och min axel knastrar ungefär som skruvdragaren när jag tar i, vilket känns lite mysko. Garantin på den är lika utgången som på skruvdragarna är jag rädd. Jag får försöka muta min starka fru.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
@Hep bitshållare och spärrskaft? Kan även hjälpa att dra ut skruven och smörja genom att gnugga ett stearinljus mot den (y)
 
Hep Hep skrev:
Ett par lite billigare Makita 18V. Slagmanicken låter nu som när man fulväxlar en manuell bil så fort det blir för jobbigt och den ”vanliga” orkar max hälften av vad den gjorde tidigare. Den senare får väl bo kvar med en försänkare permanent monterad och slagaren får väl bygga ikeamöbler eller något den orkar med. Jag ersätter med ett par motsvarande borstlösa och får väl försöka vara lite mer lyhörd om jag plågar dem för hårt. Det är ändå ganska många monsterskruvar kvar i kartongen.

Enda sura är att jag har en skruv kvar som bara är halvt idragen och min axel knastrar ungefär som skruvdragaren när jag tar i, vilket känns lite mysko. Garantin på den är lika utgången som på skruvdragarna är jag rädd. Jag får försöka muta min starka fru.
Du har ingen slagmutterdragare till hjulmuttrar mm? Kanske läge för en sådan annars, bra som reserv när det är tufft för andra maskiner också. Med det sagt törs jag nog lova att dina nya maskiner inte kommer ha ngt problem med dina skruvar (y)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Hep bitshållare och spärrskaft? Kan även hjälpa att dra ut skruven och smörja genom att gnugga ett stearinljus mot den (y)
Det var så de sista skruvarna kom på plats. Fort går det inte med 30 cm skruv, men det går.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Gud förbannat hultafors måste man göra allting själv. ;)
Hade varit snyggt med cm streck på skärpet.
 
U
Varför inte förborra den ogängade sträckan? Borde hålla nere slitaget på axel/maskin en del.
 
Gjorde det så långt jag nådde. Dvs de 30 cm som borret var, minus några cm som satt i chucken. Utmaningen var att skruven är 30 cm och sattes 10 cm in i ett större borrat hål. Jag tror att de sista 10-15 cm in i 200 gammal år långsamvuxen furustock som alltså var utan förborrning var det som var jobbigt för maskinerna.

För att inte tråden ska fastna i gårdagens saker, så lägger jag in en bild på dagens hålpluggning. Såg, lim och hammare.

Hålpluggning i vitmålad vägg där en träpropp sitter tätt i ett borrat hål, bredvid omålat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fatsug och 3 till
  • Laddar…
Köper man billiga T-tracks får man tyvärr stå för håltagningen själv.

Har man inget att göra på jobbet (jour) så kan man ju alltid passa på med lite terapi-arbete...
(med måttband, penna, borrmaskin, borr, försänkare och dammsugare)

Aluminium T-tracks med markerade och borrade hål, spån och borrverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flera silverfärgade T-tracks upplagda på ett trägolv med hål borrade i centrumlinjen av varje spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Byggde om ässjan idag, skorstenen var trevlig, men den var alldeles för stor och tung, Jag vill hellre flytta ässjan kom jag fram till. Och skorstenen kunde jag leva utan för koks röker ingenting då det är igång.

ywwNW3M.jpg

e1DdZx4.jpg

AEDoRML.jpg

nBu2HRJ.jpg

Smidde en liten krok

4fitBrM.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Slängde ihop några bågar till insektsfönster till gäststugan av lite 25x50 jag hade liggandes igår. Idag slipade och oljade jag in dom. Nu återstår att näta och skruva på beslag.

Hemmagjorda träbågar till insektsnät ligger på blå arbetshästar framför en röd stuga med gröna detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träramar för insektsnät upplagda på bockar framför röd stuga och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Satt på att åka o klippa gräset vid föräldrarnas stuga.
Nyligen klippt gräsmatta vid en stuga med bil parkerad och vita trädgårdsstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog betalt i bitar av ett dött äppleträd.
Nysågad äppelträdstubbe med synliga årsringar som ligger på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Farsan verkar upptäckt att jag skärpt några yxor här och tagit hem dem..
Blir till att grovhuggna med en slö jäkel En slö yxa på ett klyvt stockstycke med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.