Undrar hur ni andra gör som inte har släp. Har kontaktat varende uthyrningsfirma och i princip alla säger nej. Det finns enstaka stationer OK/Q8 som har Tule rental som accepterar att man kör släpet till Polen. Enda kravet, de skall ha en handpenning på 10 000 kr, trots att släpet kommer att stå inlåst på färja mestadels av tiden.

Preem sa visserligen att de kunde gå med på det men då var depositionen 15 000 - 20 000 kr.

Övriga har sagt blankt nej, det får man inte. Samtidigt har jag läst att en del parkeringar är fulla av hyrsläp!?

Frågan för att lösa detta, vad kostar ett släp att köpa i Polen, helst låsbart. Någon som har gjort samma sak och kan vara vänlig och bidra med pris/erfarenhet.

Givetvis om ni vet vart man kan hyra till rimliga villkor också men efter att ha kontaktat alla bensinstationer jag kommer på, Avis, Preem, OK/Q8, Statiol, Hertz m.fl. är jag inte så förhoppningsfull att det finns någon som hyr ut släp till rimliga villkor.

Lustigt i denna diskrimineringshistoria är att Avis exempelvis tilåter att man hyr precis som vanligt mellan Tyskland och Polen, enda som krävs är ett tillstånd. OK/Q8 säger vissligen ja, men tillämpar en 50% högre prislista med hänvisning till högre risker (utgår från att de menar att de ökade riskerna de ser är att hyrforonet är inlåst under större delen av hyresperioden).

Något för konsument Europa? (Som visserligen också tycks diskriminera Polen då de har resebeskrivningar för i princip alla andra länder inom EU och några utanför också)

En annan sak, bry er inte om att kontakta Polferries, de kan sitta och prata kryssningspriser inkl fordon, prelboka desamma utan att berätta att resan som nyss kostade fr 490 kr per person, 700 för fordon helt plötsligt är upp i över 5000 kr och kan bli dyrare.

Stena var jämförelsevis klockrena att ha kontakt med och blir förmodligen dem jag åker med om jag kommer iväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.