M maria01 skrev:
Inte lika starkt som det var förr
Men enligt säkerhetsbladet innehåller det glyfosat, dessutom som ett koncentrat. Observera att tillverkaren av glyfosat-Roundupp har lanserat en ny produkt som heter Roundupp speed, utan glyfosat, men med mättade fettsyror. Dvs. substanser likartade pelargonsyra som också kan användas som ogräsmedel. Det sista patentet som skyddade Roundup gick ut 2014.
 
Beställde 15 liter 480 g/liter-koncentrat via eBay/Polen. Kom på några dagar, bra pris.
https://www.ebay.com/itm/233961044111

Enligt detta dokument ska det blandas 13 ml per liter vatten vid pensling eller 1,5 ml per injektion vid injicering, så dunken lär räcka ett tag.
https://docs.google.com/document/d/...9yYtpYuuWvkqmbgbdy8OYc#heading=h.wwjaf4iec4v3

Har ingen pågående problematik med parkslide men tänker f-n inte sätta mig i samma sits som det blev när råttgiftet förbjöds, från en dag till annan var helt omöjligt att få tag på något verkningsfullt preparat.
Praeparatus supervivet!
 
  • Gilla
Yrrol och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Smackbonk Smackbonk skrev:
Kanske för ogräs, men inte för parkslide.....
Parkslide får du inte bort med gift. Krävs långvarig mekanisk bekämpning.
 
  • Gilla
  • Haha
b3astie och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Parkslide får du inte bort med gift. Krävs långvarig mekanisk bekämpning.
Fast försöken tyder på bra effektivitet med injicering på hösten.

Men eftersom det är ett gift så är det inget som t.ex kommuner vill använda
 
  • Gilla
Spoz
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Beställde 15 liter 480 g/liter-koncentrat via eBay/Polen. Kom på några dagar, bra pris.
[länk]
Tillkommer andra avgifter som tullavgift? Är ca 2000kr för 15 liter ett bra pris?
 
H Hammarfall skrev:
Tillkommer andra avgifter som tullavgift? Är ca 2000kr för 15 liter ett bra pris?
Inga andra avgifter. Tull betalar man om varan kommer från utanför EU. Polen tillhör EU.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Tillkommer andra avgifter som tullavgift? Är ca 2000kr för 15 liter ett bra pris?
Detta är den billigaste som jag har hittat ca 1677kr - dock 360g per liter
https://www.ebay.com/itm/363318532361

Men han har även 15 liter - 480g per liter för ca 1833kr
https://www.ebay.com/itm/363348931470

Blir samma mängd utspätt på de alternativen.

Ingen tull eller extra moms inom EU.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
J JY82 skrev:
Det ÄR olagligt att köpa, inneha eller använda en bekämpningsmedelsprodukt som inte har ett svensk godkännande OCH en etikett på svenska. Om dunken du köper har svensk etikett och godkännande så är den laglig att använda enligt villkoren på etiketten.

Det är lagen, sen kan man ju alltid diskutera om det är rätt eller fel. I princip tycker jag det är rätt, men sen kan jag ju tycka att KEMI är lite väl skitnödiga emellanåt..
Vilken lag? Vilket brott blir du åtalad för om du köper en "Weedkiller" på ebay?
 
Fadai Fadai skrev:
Parkslide får du inte bort med gift. Krävs långvarig mekanisk bekämpning.
Jag lyckades döda 150 år gammal träd när jag lyckades backa över en 20 liters dunk glyfosat som jag hade fått av bonde
 
  • Ledsen
Fadai
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Vilken lag? Vilket brott blir du åtalad för om du köper en "Weedkiller" på ebay?
Miljöbrott, brott mot bekämpningsmedelslagstiftningen. Trolig påföljd är nog lågt bötesstraff om du inte gör det i stor skala och kommersiellt. Men risken för att det skulle hända är väldigt väldigt låg. Har aldrig hört om nån privatperson som har blivit dömd för det, däremot finns det professionella användare och säljare som åker dit med jämna mellanrum.
Mina inlägg i tråden ska inte ses som ett fördömande, jag är definitivt för bekämspningsmedel på det stora hela. Men det är ju bra att veta om det man gör är lagligt eller inte.. sen är det upp till var och en vad man gör med informationen men jag hoppas att alla använder bekämpningsmedel sparsamt och i punktinsatser, det ger mest mening i trädgården.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
A Alriksson skrev:
Källa på de?



Massbesprutar med vad?
Vill du ha källa på att livsmedel producerande företag med personer som innehar sprutlicens får använda sig av glyfosat?
Se ovan länkar som Clas mfl tog fram, det har förbjudits för privatpersoner att bla bespruta sina trädgårdar med ej för livsmedelsproduktion.

Att använda sig av roundup i svenskt jordbruk är mkt vanligt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En kan undra hur många av er som hamstrar glyfosat-medel som om det gällde livet, som har föräldrar eller far- och morföräldrar vilka lika entusiastiskt hamstrade Hormoslyr inför det kommande förbudet på 70-talet?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En kan undra hur många av er som hamstrar glyfosat-medel som om det gällde livet, som har föräldrar eller far- och morföräldrar vilka lika entusiastiskt hamstrade Hormoslyr inför det kommande förbudet på 70-talet?
Frågan är hur bra krypande på alla fyra och rensa ogräs ekologiskt är för hälsan? Artros, diskbråck och annat skit som leder till smygdöd.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Mikael_L
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.