Nu fick jag ett nytt argument emot solpaneler. En fastighet i grannskapet (2km bort, men jag bor ju på landet och då jag åker förbi denna kåk på vägen till min så betecknar jag dem som grannar) brann ned till grunden häromdagen och den preliminära orsaken från brandkåren har de redan presenterat, de tror att branden startade i de nyinstallerade solpanelerna på taket (hela fastigheten har precis blivit färdig efter en totalrenovering). Solpanelerna gjorde dessutom att det blev svårare att släcka branden enligt brandkåren.

Det var redan från början känt att branden startade på vinden eller på taket och spred sig nedåt.

Jag återkommer med fler detaljer om jag kommer över sådana. Detta fick jag bara veta genom att jag känner brandmästaren (hans ena barn har gått i samma klass som mitt ena barn).

Edit: Jag vet att det inte heter brandmästare, men han kallar sig själv för detta...
 
  • Gilla
khg
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Nu fick jag ett nytt argument emot solpaneler. En fastighet i grannskapet (2km bort, men jag bor ju på landet och då jag åker förbi denna kåk på vägen till min så betecknar jag dem som grannar) brann ned till grunden häromdagen och den preliminära orsaken från brandkåren har de redan presenterat, de tror att branden startade i de nyinstallerade solpanelerna på taket (hela fastigheten har precis blivit färdig efter en totalrenovering). Solpanelerna gjorde dessutom att det blev svårare att släcka branden enligt brandkåren.

Det var redan från början känt att branden startade på vinden eller på taket och spred sig nedåt.

Jag återkommer med fler detaljer om jag kommer över sådana. Detta fick jag bara veta genom att jag känner brandmästaren (hans ena barn har gått i samma klass som mitt ena barn).

Edit: Jag vet att det inte heter brandmästare, men han kallar sig själv för detta...
Få fram fler detaljer om det går. Jag har bra kontakter på ”brandkåren” och den allmänna uppfattningen är att det inte är några brgränsningar på villor med solpaneler när det kommer till att släcka men det kan såklart finnas undantag.

Med korkade diversearbetare som bara vill installera så fort som möjligt och inte inser konsekvensen av dålig kontakt och 700V så kan det såklart gå illa men bränder är trots det extremt ovanligt.

Fulrenovering och välförsäkrat?
 
F fsn skrev:
Få fram fler detaljer om det går. Jag har bra kontakter på ”brandkåren” och den allmänna uppfattningen är att det inte är några brgränsningar på villor med solpaneler när det kommer till att släcka men det kan såklart finnas undantag.

Med korkade diversearbetare som bara vill installera så fort som möjligt och inte inser konsekvensen av dålig kontakt och 700V så kan det såklart gå illa men bränder är trots det extremt ovanligt.

Fulrenovering och välförsäkrat?
Jag tolkade det som att problemet var att det brann precis under solpanelerna och att man därför hade svårt att nå in med vattnet.

Knappast fulrenovering, de som renoverat hade detta som halvårsboende (rätt vanligt där vi bor, många har en lägenhet i Göteborg som de bor i på vintern).

Pratade just med en granne som hälsade på i fastigheten bredvid när branden började. Tydligen började den i själva taket och inte på vinden. Solpanelerna hade bara varit anslutna några dagar, branden startade första gången anläggningen nådde full effekt.

Allt pekar på att det var elinstallationen av anläggningen som var problemet.

Edit: det räcker ju att man dragit åt en skruv för dåligt...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tolkade det som att problemet var att det brann precis under solpanelerna och att man därför hade svårt att nå in med vattnet.

Knappast fulrenovering, de som renoverat hade detta som halvårsboende (rätt vanligt där vi bor, många har en lägenhet i Göteborg som de bor i på vintern).

Pratade just med en granne som hälsade på i fastigheten bredvid när branden började. Tydligen började den i själva taket och inte på vinden. Solpanelerna hade bara varit anslutna några dagar, branden startade första gången anläggningen nådde full effekt.

Allt pekar på att det var elinstallationen av anläggningen som var problemet.
Om det var elinstallationen som orsakade detta så är det ju inte solcellernas fel.
Alla felaktiga elinstallationer kan ju orsaka problem.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om det var elinstallationen som orsakade detta så är det ju inte solcellernas fel.
Alla felaktiga elinstallationer kan ju orsaka problem.
Ja, men risken för denna typ av problem är ju större ju mer högeffektsanläggning du har installerad? Oavsett om det är förbrukning eller produktion?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men risken för denna typ av problem är ju större ju mer högeffektsanläggning du har installerad? Oavsett om det är förbrukning eller produktion?

Vilken effekt har du på solceller???
Kolla på vilken större elproducent som helst så har dom betydligt större strömstyrkor att handskas med.
Återigen en undermålig eller felaktig installation av vad som helst är farlig.
En korrekt installation av vad som helst är hyfsat säker;)
Är deltids brandman och har solceller på taket och är inte speciellt nervös över det;);)
 
A Argastesnickaren skrev:
Vilken effekt har du på solceller???
Kolla på vilken större elproducent som helst så har dom betydligt större strömstyrkor att handskas med.
Återigen en undermålig eller felaktig installation av vad som helst är farlig.
En korrekt installation av vad som helst är hyfsat säker;)
Är deltids brandman och har solceller på taket och är inte speciellt nervös över det;);)
Det är just av denna orsak som det är regler för effekt vid likströms elinstallationer, inte bara spänningsnivåer.

Det är dessutom stor skillnad på professionella installationer i dedicerade miljöer (exempelvis transformatoirstationer) än installationer gjorda av amatörer (solcellsfirmor) på folks tak. Utifrån hur man "säkrar" kompetens när det gäller elinstallationer (egenkontrollprogram) så har jag ingen större förhoppning om att det skall bli bra utfört i en snabbt expanderande bransch.

Mina egna erfarenheter från reparatörerna av min FLVP och även tillverkarnas konstruktioner avskräcker (jag har haft elbrand i min FLVP pga dålig konstruktion och frånvarande åtgärder av reparatörerna/serviceteknikerna som borde ha koll på bristerna).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är just av denna orsak som det är regler för effekt vid likströms elinstallationer, inte bara spänningsnivåer.

Det är dessutom stor skillnad på professionella installationer i dedicerade miljöer (exempelvis transformatoirstationer) än installationer gjorda av amatörer (solcellsfirmor) på folks tak. Utifrån hur man "säkrar" kompetens när det gäller elinstallationer (egenkontrollprogram) så har jag ingen större förhoppning om att det skall bli bra utfört i en snabbt expanderande bransch.

Mina egna erfarenheter från reparatörerna av min FLVP och även tillverkarnas konstruktioner avskräcker (jag har haft elbrand i min FLVP pga dålig konstruktion och frånvarande åtgärder av reparatörerna/serviceteknikerna som borde ha koll på bristerna).

Enligt dig så ska man tydligen förbjuda allt med spänning på och då särskilt solceller oavsett hur bra dom är installerades;)
Jag vidhåller oavsett vad det är så rätt installaterat så är det mesta ofarligt!!!
 
A Argastesnickaren skrev:
Enligt dig så ska man tydligen förbjuda allt med spänning på och då särskilt solceller oavsett hur bra dom är installerades;)
Jag vidhåller oavsett vad det är så rätt installaterat så är det mesta ofarligt!!!
Och jag vidhåller att dessa installationer ofta görs av folk som inte har koll på vad de gör. De är inte elektriker i alla fall.

Jag har inget emot korrekt gjorda installationer, men bara för att en person på ett företag är utbildad och har auktorisation så innebär inte det per automatik att de som gör elarbetena har koll på vad de gör. Ofta så anlitar inte dessa firmor någon praktiserande elektriker för att göra jobbet utan de gör det själva.

Jag har själv varit elektriker tidigare i livet och jag har sett en hel del. Tyvärr är utbildning inte heller tillräckligt, men det ökar ssannolikheten att det blir rätt i alla flal.
 
När nu alla som inte vet några fakta redan har svärtat ner installatörerna rejält vill jag bara inflika att det kan vara tillverkningsfel också!

Solceller av idag ansluts väl med någon typ av kontakter "tryck ihop", vilket är svårt för en montör att göra fel.

Problemet i montage brukar väl vara att osäkrade + och - läggs tillsammans, dras åt (för hårt) under samma buntband med endast grundläggande isolering, som på sikt kan flyta och orsaka övertändning/ljusbåge, ledningar över oskyddade kanter eller dåligt uppfästa etc.

Inget av detta tenderar att ge överhettning vid drifttagning - utan tvärtom behövs det en del tid innan något dåligt börjar hända.

Det här fallet låter i mina ögon mer som produktionsfel i någon kontakt, optimerare eller möjligen panel, men att uttala sig tvärsäkert om "orsak" på de fakta som redovisats här vore osakligt.
 
S Soltorp40 skrev:
När nu alla som inte vet några fakta redan har svärtat ner installatörerna rejält vill jag bara inflika att det kan vara tillverkningsfel också!

Solceller av idag ansluts väl med någon typ av kontakter "tryck ihop", vilket är svårt för en montör att göra fel.

Problemet i montage brukar väl vara att osäkrade + och - läggs tillsammans, dras åt (för hårt) under samma buntband med endast grundläggande isolering, som på sikt kan flyta och orsaka övertändning/ljusbåge, ledningar över oskyddade kanter eller dåligt uppfästa etc.

Inget av detta tenderar att ge överhettning vid drifttagning - utan tvärtom behövs det en del tid innan något dåligt börjar hända.

Det här fallet låter i mina ögon mer som produktionsfel i någon kontakt, optimerare eller möjligen panel, men att uttala sig tvärsäkert om "orsak" på de fakta som redovisats här vore osakligt.
Bra poäng.

Jag vill bara förtydliga att jag inte har något emot seriösa installatörer, de jag stött på har dock varit mer av typen lycksökare. Inte lätt för gemene man att se skillnad på dessa dock.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men risken för denna typ av problem är ju större ju mer högeffektsanläggning du har installerad? Oavsett om det är förbrukning eller produktion?
Det är potential för relativt hög effekt, säg runt en max 5kW/slinga, kanske tom upp mot 10kW vid parallellkopplat men då är det bara hälften i respektive slinga ändå...och troligtvis betydligt lägre som max i genomsnittsanläggningen. Men näst störst risk är det väl i sådana fall med den höga spänningen och det faktum att man kan få rätt skaplig ljusbåge. Störst risk är det att det är en idiot som kopplat och en elektriker som signerat utan att ha varit i närheten i närheten av taket. Var var detta nånstans?
 
F
S Soltorp40 skrev:
När nu alla som inte vet några fakta redan har svärtat ner installatörerna rejält vill jag bara inflika att det kan vara tillverkningsfel också!

Solceller av idag ansluts väl med någon typ av kontakter "tryck ihop", vilket är svårt för en montör att göra fel.

Problemet i montage brukar väl vara att osäkrade + och - läggs tillsammans, dras åt (för hårt) under samma buntband med endast grundläggande isolering, som på sikt kan flyta och orsaka övertändning/ljusbåge, ledningar över oskyddade kanter eller dåligt uppfästa etc.

Inget av detta tenderar att ge överhettning vid drifttagning - utan tvärtom behövs det en del tid innan något dåligt börjar hända.

Det här fallet låter i mina ögon mer som produktionsfel i någon kontakt, optimerare eller möjligen panel, men att uttala sig tvärsäkert om "orsak" på de fakta som redovisats här vore osakligt.
Det kan man tro men jag tycker snarare det låter som just en MC4 som en installatör dragit fast på en kabel. Det är inte ovanligt att vissa installatörer kör med skruvade kontakter istället för crimpade, läckande kontakter, blandar märken mm.

Jag gjorde ett test på en skruvad standardkontakt från en av landets största grossister, det pissade in vatten i den IP67 klassade kontakten med en 6 kvmm kabel ansluten. Däremot så var den crimpade original MC4 från Staubli med samma IP-klass helt torr efter 1h i poolen. Kontakter och felaktigt installerade sådana är den potentiellt farligaste installationen. Har man individuell optimering på taket så blir det dubbelt så mycket kontakter och det är just kontakter som är den största risken. Det är ett kontaktinterface och alla som jobbar med effektöverföring förstår det som en risk, är ett inteface in dum människa potentiell kan fucka upp rätt ordentligt och det är en potential för läckage, korrosion och dålig kontakt. Skavande kablar borde vilken usel leverantör faktiskt klara av att inte råka ut för.
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Bra poäng.

Jag vill bara förtydliga att jag inte har något emot seriösa installatörer, de jag stött på har dock varit mer av typen lycksökare. Inte lätt för gemene man att se skillnad på dessa dock.
Håller med, det finns så jävla många gold diggers i den här branchen. En av landets "största" installatörer (nu är dom inte installatörer utan säljer bara som helvete och köper upp installation av lägst budande diversefirma) talade om för mig att man behöve inte oroa sig för personsäkerhet för DC är inte alls lika farligt som AC.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Jag håller med att en svag punkt kan vara solarkontakterna som används för att seriekoppla solcellspaneler.
I en sträng med t.ex. 21 paneler är det 22 kontaktpar som ska kopplas ihop. De emellan panelerna är fabrikskrimpande och troligen kontrollerade. Men 1:a kontakt och sista i strängen krimpar installatören.
Man måste trycka ihop kontaktparen ordentligt så de låser ihop. Det finns pirat MC4-kontakter som passar dåligt. Jag vet av egen erfarenhet, eftersom jag köpte MC4-kontakter av en etablerad solcellsfirma, men fick pirat-MC4-kontakter.
De passade dåligt till äkta MC4. Det blev faktiskt överhettning och kontakten smälte delvis. Men den satt på ett ställe så man såg den. Det kunde ha slutat värre. Jag förstår inte hur den solcellsfirman vill sälja pirat-MC4-kontakter.

MC4-krimpningen är viktigt att endast göra med original MC4-krimptång, annars risk blir undermålig. Jag kan gissa att en del mindre nogräknade installatörer använder annan tång.

Allexx, här på forumet fick brand i solarkontakterna vid växelriktaren. Han påstår att det är Svea Solar som sålt anläggningen till honom. Installerat den är väl någon firma som gjort till lägsta pris åt Svea Solar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.