Nedan är en bild från instruktionsboken för Fujisprays T-serie spruta. Det färg vi ofta använder här i Sverige är ju vattenlöslig "snickerifärg" som också kallas (akryl-) lackfärg. Men är det samma som på engelska kallas för "lacquers" eller hur översätts det egentligen?

4WLxMEH.png
 
nikasp
Vad jag läst i den här tiden bland annat så kan det vara lurigt att få perfekt finish just på skåpluckor och med HVLP. Medan andra verkar tycka att det funkar så oklart om de har lägre krav eller faktiskt lyckas. Nyfiken själv för framtiden, har en Bosch PFS5000 men lite mindre petnoga projekt framöver (utomhus).

Bosch verkar ju tycka att det ska gå:
Webbplats med Bosch färgsprutsystem inklusive PFS 5000 E, PFS 3000-2, och PFS 1000 modeller för lack- och färgapplikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Har en 20 fots container ombyggd till förråd som jag tänkt måla vit invändigt direkt på plåten.
Någon som har tips på färg och färgspruta att använda till plåtväggar och tak?
 
J JacobEngström skrev:
Hej! Har en 20 fots container ombyggd till förråd som jag tänkt måla vit invändigt direkt på plåten.
Någon som har tips på färg och färgspruta att använda till plåtväggar och tak?
Funderar på Alcro plåtfasadfärg https://alcro.se/produkter/platfasad-tackfarg eller plåttak https://alcro.se/produkter/plattak-aqua
Båda är vattenbaserade och går väl således bra med färgspruta?
Någon som har erfarenhet av dessa färger?
 
Alla airless sprutor kommer att göra jobbet utmärkt. Det hade definitivt varit mitt förstahandsval för jobbet. Detta av alla olika målningstekniker jag har provat på, pensel, roller, tryckluft och airless.

Ingen erfarenhet av dessa färger alls, men båda borde fungera utmärkt med airless.

Tänk dock på att du behöver en grundfärg. Grundfärgens funktion är att ge en extremt bra vidhäftning mot underlaget efter rengöringen och att ha optimal vidhäftning mot ytskiktet, men inte att vara ett optimalt ytskikt. Täckfärgens uppgift är att vara ett optimalt och vackert ytskikt som skyddar grundfärgen mot den elaka omgivningen.

Dock är det enkelt och snabbt att måla med airless, så du kommer att lägga ned löjligt kort tid på själva sprutandet, gissningsvis maximalt 30 minuter inklusive rengöringen av sprutan per lager...
 
Temadur 20 då? Rostskydd och färdigfärg i ett?
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Temadur 20 då? Rostskydd och färdigfärg i ett?
@JacobEngström Temadur 20 är nog det absolut bästa du kan använda, lite krångligare då det egentligen inte säljs till privatpersoner.
 
Tack för tipsen! Försöka få tag på industrifärg till ett sånt här hobbyprojekt i torpet kommer jag inte försöka med! Då blir det någon vanlig färg från Alcro eller Beckers istället. Beckers har ju den här: https://beckers.se/produkter/metallgrund-tack som både grundar och täcker. Borde funka i färgspruta med.
Någon som har koll på om Wagner 950 flexio är en så kallad airless färgspruta?
 
Jag är så fruktansvärt nära på att trycka på köpknappen på en Graco GX FF. Måste bara komma över den mentala spärren att en stundande dränering tarvar pengar..... :oops:
 
Hej,

Någon som vet vart man kan vart man kan köpa färgfilter över disk i Stockholm? Har redan kollat Bauhaus, Beijer, och Flügger Färg men säljer det. Finns att beställa online på flera ställen, men hade gärna köpt över disk så jag kan få dom snabbt! :)

faergfilter-190-micron-1000x1000.jpg
 
A
O oddan skrev:
Hej,

Någon som vet vart man kan vart man kan köpa färgfilter över disk i Stockholm? Har redan kollat Bauhaus, Beijer, och Flügger Färg men säljer det. Finns att beställa online på flera ställen, men hade gärna köpt över disk så jag kan få dom snabbt! :)

[bild]
Du kan väl glida in till ngn billackerare med en påse fikabröd?
 
Nylonstrumpor funkar väl fint? :)
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hej,

Någon som vet vart man kan vart man kan köpa färgfilter över disk i Stockholm? Har redan kollat Bauhaus, Beijer, och Flügger Färg men säljer det. Finns att beställa online på flera ställen, men hade gärna köpt över disk så jag kan få dom snabbt! :)

[bild]
Du kan köpa dem över disk hos Syntema Industrifärg i Älvsjö
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
O oddan skrev:
Nedan är en bild från instruktionsboken för Fujisprays T-serie spruta. Det färg vi ofta använder här i Sverige är ju vattenlöslig "snickerifärg" som också kallas (akryl-) lackfärg. Men är det samma som på engelska kallas för "lacquers" eller hur översätts det egentligen?

[bild]
Så tolkar jag det iaf. Håller precis också på och experimenterar med en Fuji mini-mite 4 platinum fast med XPC pistol. Vilket munstycke kör du med?
 
N NiklasN123 skrev:
Du kan köpa dem över disk hos Syntema Industrifärg i Älvsjö
Tack! Bra att veta till nästa gång, denna gång beställde jag på nätet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.