S smurfen72 skrev:
Sportlovet är utspritt på 2 eller om det tom är 3 veckor redan i dag. Det blir nog fina köer vid laddarna vecka 9 kan jag tänka mig då är det skönt att glida förbi i dieselbil :)
Jo, en stuga som kostar 5.000 vecka 5 kostar 15.000 vecka 9. Eller mer. Vi har åkt skidor andra veckor tidigare men pga skolledighet måste vi nu välja sportlov. För mig skulle de gärna få sprida ut det på 10 veckor så skulle fler ha råd att åka, det var mindre trångt och (gissar jag) totala nyttjandegraden och hyresintäkterna samt intäkter för restauranger, skidanläggningar mm öka. Sportlovet tror jag är elbilens största utmaning, följt av julen.

Dragkrok och takräcke är nog typiskt svenskt. ID3 var väl inte helt klar i övrigt när den släpptes, kanske var det en av de saker man inte hann med... så kanske kommer dragkrok och takräcke till den... Eller är det en produktdifferentiering man valt, de som har behov av krok ska köpa ID4. Då kommer man nog dock få anpassa sig när andra bilar i ID3 storlek får krok...

Problemen med att ha elbil om man bor i lägenhet kommer nog kvarstå. De jag känner som bor eller bott i stockholms innerstad anser att det är problem att bara ha en fossilbil och kunna parkera den enkelt och prisvärt. BRF i förorter med egen parkering kommer garanterat installera laddare inom kort om det inte redan finns.

När jag var liten hade mina föräldrar en diesel-merca. Jag minns att just på sportlovet var det svårt att hitta mackar som man kunde tanka personbil en söndagkväll på väg till Åre. Nu var detta på 70-talet och det var väl då mest lastbilar som körde diesel...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ett tips kan vara att börja spara reservdelar till Skodan, det kan vara svårt att hitta om 15 år eller så.
Dyker det upp begagnade elbilskombis med (kvarstående) räckvidd på 40 mil som kostar under 200 000 så köper jag säkert en sån. Men det betyder inte att jag tror att batteribilar är framtiden.
 
K
V vectrex skrev:
Allt vi ser i framtiden är elbilar. En vätgasbil är en elbil där man bytt batteriet mot en vätgastank och en bränslecell.

Bortser man från batteriet så ser jag bara fördelar med en elbil jämfört med en ICE.
Och jag ser bara nackdelar. Men det tänker jag inte utveckla här då det inte finns någon mening med det . Och du tror då att all forskning stannar inom el i framtiden? Det tror jag knappast. Jag kommer försöka undvika elbilar så länge jag bara kan och sen hoppas jag på fler bättre alternativ i framtiden.
 
Handyman 1 skrev:
Lite cool iaf,för dom som minns?
[länk]
Sån hade jag lätt kunna tänka mig! Men priset lär väl sätta stopp.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Och jag ser bara nackdelar. Men det tänker jag inte utveckla här då det inte finns någon mening med det . Och du tror då att all forskning stannar inom el i framtiden? Det tror jag knappast. Jag kommer försöka undvika elbilar så länge jag bara kan och sen hoppas jag på fler bättre alternativ i framtiden.
Hur mycket erfarenhet har du av elbilar?
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, du måste tänka på att vi lever i socialismens Sverige. Om en person inte kan ha elbil för att man behöver dra husvagnen fram och tillbaks till fjällen flera gånger per år så ska såklart ingen ha elbil.
Trodde vi levde i individualismen tidevarv, alla låtsas göra som de själva kommit på, men alla gör egentligen likadant :cool:
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Dyker det upp begagnade elbilskombis med (kvarstående) räckvidd på 40 mil som kostar under 200 000 så köper jag säkert en sån. Men det betyder inte att jag tror att batteribilar är framtiden.
Glöm inte problemen även med den bilen. Du kommer inte få tanka när och var du vill, du kommer inte kunna ladda hemma om du inte börjar backa in på tomten och du riskerar att frysa ihjäl på¨vintern när du kör med ytterst lite energi kvar i batteriet och vägen stängs av...
 
  • Haha
Peter2400
  • Laddar…
hsd
Han kan få köpa en Dieselvärmare av mig:cool:
 
hsd hsd skrev:
Han kan få köpa en Dieselvärmare av mig:cool:
Sådana brukar ju också dra el.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
hsd
Jag har även en fotogenkamin som han kan få köpa, drar bara fotogen och en tändsticka :cool:
 
A
T tompaah7503 skrev:
En elbil är alltid fulltankad på morgonen så vad ska man med bisarra räckvidder på 150 mil till.
Dessutom kan man ibland ladda vid arbetsplatsen så den är även fulltankad när man ska hem.

För nästan alla räcker ett par mil om dagen men det är ju praktiskt om de klarar 20-40 mil på en laddning för de enstaka längre resorna vilket det finns gott om modeller idag som gör.
jo de som inte behöver köra mer än så behöver ju ingen bil alls
jag kör 5000 mil om året och minst 30 mil åt gången
så elbilar, förespråkare, politiker, mm kan fara år h****e
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
En lustig detalj med ID4 är att någon utvecklare inte kan föreställa sig att man vill vara i bilen när fläkten är avstängd. Så länge man sitter i bilen med nyckeln kan man inte stänga av fläkten. Om man nu skulle sitta fast i en kö och vill spara på el kanske man kan lägga nyckeln några meter ifrån bilen när man väntar för att spara el. Det är bara en gissning. Jag har inte provat. Enligt bilen är förbrukningen ungefär 300W när man väntar. 77 kWh tar då slut på 257 timmar utan att men ens kör. Så därför hoppas jag att slippa sitta i kö mer än 200 timmar eller så i sträck.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
så elbilar, förespråkare, politiker, mm kan fara år h****e
Måste vi alla fara åt helvete? Räcker det inte med att du slipper använda elbil?
 
A
A Avemo skrev:
Måste vi alla fara åt helvete? Räcker det inte med att du slipper använda elbil?
 
  • Haha
  • Gilla
merbanan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.