D
Såhär:

Ni som undrar OM en hantverkare måste ge prisinformation läs prisinformationslagen.

Ni som undrar VARFÖR en hantverkare ska ge prisinformation läs förarbetena till prisinformationslagen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
apotekarnes apotekarnes skrev:
Finns det något speciellt skäl till det? Det tar bara ett par sekunder att berätta vad man kostar i timmen.
Varför skulle jag göra det?
väljer man att inte fråga så är det så.
Jag har jobbat så i 20 år och det har fungerat, ingen som suttit och gnällt över det ena eller andra.

Jag har iallafall gräns på 250 kr exkl moms innan jag gör något mer, då har kunden möjlighet att ställa alla frågor den vill..
När man vet felet på maskinen.
Man kan även begära offert, då står ju kostnaden där....
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ni som undrar OM en hantverkare måste ge prisinformation läs prisinformationslagen.
Ni som undrar VARFÖR en hantverkare ska ge prisinformation läs förarbetena till prisinformationslagen.
Och ni som eventuellt undrar vad som gäller om man inte brytt sig om att ta rätt på priset innan man beställer jobbet, läs Konsumenttjänstlagen:

Skärmdump av text från Konsumenttjänstlagen med paragraf 36 om priser när avtal saknas.
 
  • Gilla
toyboy och 1 till
  • Laddar…
D
...och glöm aldrig att det är den som vill ha betalt som ska visa vad som ska betalas och varför.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Finns det något speciellt skäl till det? Det tar bara ett par sekunder att berätta vad man kostar i timmen.
Som kund/beställare skulle jag snarast tycka att det var ett märkligt agerande om målaren/rörisen/elektrikern/hantverkaren på eget initiativ skulle börja ta upp sitt timpris om vi inte kommit fram till prisförhandlingsdelarna av samtalet. Naturligtvis inget fel men tillräckligt udda för att jag skulle börja fundera.
 
T toyboy skrev:
Men helt ärligt när en företagare menar att han jobbar gratis så är ju själva andemeningen att han jobbar med förlust. Dvs man hade kunnat använda sin tid till vettigare saker än att göra ett förlust jobb. Det står väl folk fritt att säga ja eller nej till jobb precis som det står företag fritt att ta hur mycket betalt dom vill. Helt galet att man kan göra typ 40 inlägg (ingen nämnd ingen glömd)om hur man tolkar ordet gratis. Om vi nu ändå pratar om att göra vettigare saker av sin tid ;)
Lite tillägg:
Snickaren, rörläggaren, elektrikern och målaren som utför jobbet får bra betalt!

Men företagaren/företaget som förmedlar tjänsterna gå oftast dåligt.

Kanske se till att få upp omsättningen lite = fler personer som drar in pengar?
 
B beemwepaouer skrev:
Lite tillägg:
Snickaren, rörläggaren, elektrikern och målaren som utför jobbet får bra betalt!

Men företagaren/företaget som förmedlar tjänsterna gå oftast dåligt.

Kanske se till att få upp omsättningen lite = fler personer som drar in pengar?
B beemwepaouer skrev:
Lite tillägg:
Snickaren, rörläggaren, elektrikern och målaren som utför jobbet får bra betalt!

Men företagaren/företaget som förmedlar tjänsterna gå oftast dåligt.

Kanske se till att få upp omsättningen lite = fler personer som drar in pengar?
Jo företagare säger alltid aja det går inget vidare det är knappt det bär sig. sedan åker man förbi deras hus o ser på garageuppfarten vad som står där och hör hur mycket de varit utomlands barnen har allt det senaste osv osv, det är ju inte så för alla naturligtvis men för många och jag missunnar dom inte det men när någon säger att det går bra till o men mycket bra så uppskattar jag deras ärlighet
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jo företagare säger alltid aja det går inget vidare det är knappt det bär sig. sedan åker man förbi deras hus o ser på garageuppfarten vad som står där och hör hur mycket de varit utomlands barnen har allt det senaste osv osv, det är ju inte så för alla naturligtvis men för många och jag missunnar dom inte det men när någon säger att det går bra till o men mycket bra så uppskattar jag deras ärlighet
Håller med till stor del, känner många ensam/småföretagare inom hantverksbranschen. Dom åker dock inte utomlands men har ofta amerikanska muskelbilar,4-hjulingar, båtar,husvagnar, nya bilar osv. En del har väl råd med detta men några har gått under ekonomiskt när det dippat. Det verkar vara rätt vanligt att spendera allt direkt, en klassisk ekonomidam i 60års åldern som håller i finanserna vore nog bra för många. Alla är duktiga hantverkare men rätt usla företagare. Dom som åker utomlands är väl mest statliga/kommunala/stora företag tjänstemän som inte kan skilja på en skruv eller bult.
 
  • Gilla
toyboy och 2 till
  • Laddar…
B beemwepaouer skrev:
Lite tillägg:
Snickaren, rörläggaren, elektrikern och målaren som utför jobbet får bra betalt!

Men företagaren/företaget som förmedlar tjänsterna gå oftast dåligt.

Kanske se till att få upp omsättningen lite = fler personer som drar in pengar?
definiera ”bra betalt”
 
T toyboy skrev:
definiera ”bra betalt”
Högre omsättning innebär inte per automatik bättre lönsamhet
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Högre omsättning innebär inte per automatik bättre lönsamhet
Oftast tvärtom, har varit småföretagare med 3 till delägare. När vi hade 15 anställda utöver oss ägare gick vi i konkurs pga för höga kostnader. Hade ju turen att nåt annat bolag uppskattade kundstocken och köpte konkursboet för 8 år sen. Fick anställning i nya bolaget och omsättning och lönsamhet har ökat kraftigt, men nya ägarna hade ju de muskler som krävdes.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Oftast tvärtom, har varit småföretagare med 3 till delägare. När vi hade 15 anställda utöver oss ägare gick vi i konkurs pga för höga kostnader. Hade ju turen att nåt annat bolag uppskattade kundstocken och köpte konkursboet för 8 år sen. Fick anställning i nya bolaget och omsättning och lönsamhet har ökat kraftigt, men nya ägarna hade ju de muskler som krävdes.
Det viktigaste har jag fått lära mig är
Uppföljning, uppföljning och uppföjning
 
Alfredo Alfredo skrev:
Som kund/beställare skulle jag snarast tycka att det var ett märkligt agerande om målaren/rörisen/elektrikern/hantverkaren på eget initiativ skulle börja ta upp sitt timpris om vi inte kommit fram till prisförhandlingsdelarna av samtalet. Naturligtvis inget fel men tillräckligt udda för att jag skulle börja fundera.
Denne kanske har läst inläggen här på Byggahus:cool:
 
B beemwepaouer skrev:
Lite tillägg:
Snickaren, rörläggaren, elektrikern och målaren som utför jobbet får bra betalt!

Men företagaren/företaget som förmedlar tjänsterna gå oftast dåligt.

Kanske se till att få upp omsättningen lite = fler personer som drar in pengar?
Skulle bli mer effektiv och debiterbar tid om inte kunderna skulle ha offert på en massa småjobb från flera olika hantverkare
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jo företagare säger alltid aja det går inget vidare det är knappt det bär sig. sedan åker man förbi deras hus o ser på garageuppfarten vad som står där och hör hur mycket de varit utomlands barnen har allt det senaste osv osv, det är ju inte så för alla naturligtvis men för många och jag missunnar dom inte det men när någon säger att det går bra till o men mycket bra så uppskattar jag deras ärlighet
Det är mest leasade prylar, tyvärr dom stora amerikanarna är nästan billigare att leasa pga dom kan gå på biobränsle vilket gör att bilskatten är på ca 2,5-4000 om året medans en Nissan bonusmalus systemet kostar 12000+ Om året tack för den miljöpartiet. Man premierar en bil som dra 1,5 liter milen mot en som drar hälften....
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.