E
V Ville_Vessla skrev:
Minns för 2år sen när jag bytte kamrem och stift på min boxermotor, frågade först märkesverkstan men efter ringt runt lite så hamnade jag hos en otroligt duktig mekaniker som drev det hela i typ en gammal lagård. Jag hade redan köpt stift(seriöst dyrra) och misslyckats med bytet men han tog kanske inte gärna på sig jobbet men gjorde det för en 500-hundring. Totalt gick allt på ca 8000, han var ju lite intressaerad av vad märkesverkstan ville ha för samma jobb vilket var drygt 17000. Han trodde ju att jag skämtade.
Femhundring för att byta kamrem. Ja, varför inte.

Det gick troligen plus/minus noll för honom.

Men du var kanske väldigt trevlig.

Tyvärr är vissa duktiga med händerna men inte skapta för att driva företag.

Trevligt när det sker dock.
 
Fairlane
I isobarik skrev:
yes jag tycker det är konstigt, för att bestrida ngt där man insett att det kostar i efterhand ja det är konstigt.

lite själv ansvar får fn folk ha som sagt livet är inget dagis
En liten fråga bara: Är du intresserad av om du har en nöjd kund eller är det ointressant så länge de betalar?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
En liten fråga bara: Är du intresserad av om du har en nöjd kund eller är det ointressant så länge de betalar?
Kan bli för mycket kunder ibland också. Då kan hen ju likväl filtrera.
 
  • Gilla
FredrikThulinsson
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Kan bli för mycket kunder ibland också. Då kan hen ju likväl filtrera.
Ja, det händer nog många. Då kan man filtrera genom att säga "tyvärr är det för mycket just nu, så jag kan inte hjälpa dig", eller så kan man filtrera genom att få missnöjda kunder. Den senare metoden är nog effektivare i längden, om det är det man strävar efter.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
harry73
E El-Löken66 skrev:
Din bilmekaniker har lurat dig i den klassiska fällan.

- Ojojij, detta kommer bli dyrt. (Troligen en säkring som löst) Räkna närmre 20 papp då Fluxkondensatorn sitter väldigt dumt till.

-Eftersom jag var så enormt skicklig lyckades jag göra det på halva tiden, det blir 8 papp tack. (säkring utbytt)
Kan man tro, men det gick snarare så här:
femman och sexansväxel lät mycket. Vi diskuterade i ett tidigt skede om man reparera det i detta skedet eller om det blev ny växellåda oavsett (det blev det), då bestämde jag mig att fortsätta använda bilen tillsdet inte längre gick (jag hatar dyra reparationer för att en månad senare behöva skrota bilen av en annan anledning)
Då efter ett och ett halvt år senare, började det låta som grus i växellådan, och hakade växlarna när man byte växel, så då tog jag ett djupt andetag, tittade på kartan efter bra väg utan motorväg, trafikljus och andra besvärliga föremål, fick bilen i tvåan eller trean och körde i lugnt tempo till verkstan (tre mil) utan att stanna.

Där diskuterade vi om det skulle bli ny växellåda, renoverad växellåda eller bra växellåda från skrotbil. Han föreslog även att byta koppling direkt för att spara på arbetskostnaden och plånboken fick bestämma, men det blir såklart många timmar att byta växellåda. Kalaset gick för strax under 30tkr, men vi bedömde att alternativet med en ny likvärdig bil blev dyrare.

annars är det ofta 2-3 tusen och ibland under tusenlappen
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Femhundring för att byta kamrem. Ja, varför inte.

Det gick troligen plus/minus noll för honom.

Men du var kanske väldigt trevlig.

Tyvärr är vissa duktiga med händerna men inte skapta för att driva företag.

Trevligt när det sker dock.
Inte för att byta kamrem, där hade han redan givit ett pris på runt 7500 inklusive delar, det var det extra jobbet att byta tändstift som jag tillhandhöll som kostade 500. Men den som försökt byta stift på en Subaru inser att det är ett bra pris.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
harry73
I isobarik skrev:
lite själv ansvar får fn folk ha som sagt livet är inget dagis
Samma sak gäller för hantverkare, vill man få betalt utan strul, ska man ta lite ansvar själv.

Sedan är problemet inte att folk bestrider en faktura för en par timmar med 500-1000 kr i timarvode. Men blir det jourkostnad utan att kunden förstod eller borde förstå det, blir det orimligt minimumdebitering eller elprodukter som faktureras för flera hundra procent dyrare än man kan få på konsumentmarknaden, ja då får man vara beredd på att förklara det rimliga i ens prismodell, och då är det bättre att göra det innan man åker ut till kunden.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
engs
Angående materialpriser, skulle det vara möjligt införa någon form av jämförpris?
Typ, taxibilar måste, om jag inte missminner mig, skylta något exempelpris på bilen. Vad en standardresa kostar?

Om man införde någon standardvarukorg kanske man kan göra samma sak med dessa. Antar att 20% av materialutbudet står för 80% av jobben. Så kan man speca x av dessa, skapa en fiktiv varukorg och sätta en prislapp på denna.

Då skulle man enkelt kunna jämföra olika hantverkares priser även på material.
 
I isobarik skrev:
Alltså vi lever för fn inte i nått dagis vill man veta innan vad det kostar så fråga.
Annars betala och se glad ut
Precis. Jag driver inte något dagis. En vuxen karl får faktiskt ha mål i mun.

Om hantverkaren inte frågar mig innan hur mycket jag tänker betala honom så får han nöja sig med det han får. Jag ställer däremot inga krav på att han måste se glad ut.
 
  • Gilla
  • Älska
Derbyboy och 3 till
  • Laddar…
Jag har raderat diverse off topic. I den här tråden diskuterar vi:

"Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket?"

/Moderator
 
  • Gilla
toyboy och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes
I isobarik skrev:
Alltså vi lever för fn inte i nått dagis vill man veta innan vad det kostar så fråga.
Annars betala och se glad ut
Vänd på resonemanget. Har man inte klargjort vad man ska få betalt för får man vara glad för det man får.

Ovanstående är inte på något sätt min åsikt, men man måste förstå att vissa kanske resonerar så. Därför är det jätteviktigt att säljare och köpare kommunicerar och om kunden inte frågar kan väl säljaren för tusan lägga 30 sekunder på att berätta om sitt prisupplägg. Om alla hantverkare gjorde det skulle vi slippa alla (eller i alla fall många av) dessa tröttsamma trådar från kunder som känner sig lurade.
 
A
apotekarnes apotekarnes skrev:
Vänd på resonemanget. Har man inte klargjort vad man ska få betalt för får man vara glad för det man får.

Ovanstående är inte på något sätt min åsikt, men man måste förstå att vissa kanske resonerar så. Därför är det jätteviktigt att säljare och köpare kommunicerar och om kunden inte frågar kan väl säljaren för tusan lägga 30 sekunder på att berätta om sitt prisupplägg. Om alla hantverkare gjorde det skulle vi slippa alla (eller i alla fall många av) dessa tröttsamma trådar från kunder som känner sig lurade.
Här får alla betala för felsökning 250 kr exkl moms.
Sedan så får man avgöra om man vill betala för delarna eller ej.. vill man inte så är det bara att hämta sin maskin.

Jag talar aldrig om för kund som inte frågar själv vad det kostar i timmen mm.
skylt sitter om kostnaden för felsökning, då den gäller för alla..

ingen maskin lämnar verkstaden utan att ha blivit betald för..
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes
Maskintok skrev:
Jag talar aldrig om för kund som inte frågar själv vad det kostar i timmen mm.
Finns det något speciellt skäl till det? Det tar bara ett par sekunder att berätta vad man kostar i timmen.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Finns det något speciellt skäl till det? Det tar bara ett par sekunder att berätta vad man kostar i timmen.
Kanske därför att dom får ett prisförslag efter felsökning
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
D
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat diverse off topic. I den här tråden diskuterar vi:

"Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket?"

/Moderator
...och ni som inte känner för att stöta och blöta frågan utan vill ha ett svar direkt kan läsa förarbetena till prisinformationslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.