Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det gäller friggebod. För attefallare så nekas bygglov om granne inte godkänner.
Nej. Attfallare behöver inte bygglov. Man kan definitivt få bygglov för motsvarande byggnad mot grannens vilja.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, det är bara så att bygglovsbefriade åtgärder, som friggebodar, bara får byggas närmare gränsen än så med grannens medgivande. Om det blir bygglovsärende av det finns dock inte den vetorätten (däremot lite andra problem).
Du kan bygga bygglovsbefriade byggnader utanför 4,5 metersgränsen. Är det placering närmare än 4,5 m krävs bygglov eller grannens medgivande. Det är väldigt svårt att få bygglov närmare än 4,5 m om det är punktprickad mark. Garage kan i plan få placeras närmare än 4,5 m men då är marken inte punktmarkerad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Attfallare behöver inte bygglov. Man kan definitivt få bygglov för motsvarande byggnad mot grannens vilja.
Jo, om den skall byggas inom trådens område och grannen nekar, så kan de som vill bygga söka bygglov.
 
T Tbr53 skrev:
Det är väldigt svårt att få bygglov närmare än 4,5 m om det är punktprickad mark
Inget talar för att det är prickmark.
 
  • Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Har läst tråden nu, du har gjort klart att du inte vill kompromissa, och jag tror inte att sättet du paketerar ditt svar kommer att spela någon större roll. Däremot bör du säga till BUMS och inte gå och dra på det tills grannen faktiskt börjar bygga. Om du faktiskt menar allvar med att du vill undvika problem i framtiden så ring dem genast. Alltså nu.

Det spännande här är att jag har ”varit” din granne: förstagångsägare, köpte ett växthus, och hade tänkt att lägga det någon meter från tomtgränsen i ett grusat område med staket runt. Bra relation med grannen och det verkade inte vara några problem till att börja med. Men när anläggarna väl kom med sina maskiner blev det plötsligt ”nej, vi vill inte ha något fult växthus intill vår tomt”. Allt blev dyrare, vi fick flytta runt en massa saker och ta mer av trädgården i anspråk, och gissa vad som hände med den grannrelationen?

Genom att dra på svaret lyckades de ju ”få rätt” men du förstår nog själv hur det känns från andra hållet.

Så: om andemeningen är “nej, följ lagen, jag vill inte ha någon konversation om det här och jag skiter i hur ni löser det” går det inte att förpacka på något bra sätt. Det kommer att framgå ändå. Så säg till tidigt, det är nog det enda du kan göra för att underlätta.
 
  • Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
H Hejsna skrev:
Har läst tråden nu, du har gjort klart att du inte vill kompromissa, och jag tror inte att sättet du paketerar ditt svar kommer att spela någon större roll. Däremot bör du säga till BUMS och inte gå och dra på det tills grannen faktiskt börjar bygga. Om du faktiskt menar allvar med att du vill undvika problem i framtiden så ring dem genast. Alltså nu.

Det spännande här är att jag har ”varit” din granne: förstagångsägare, köpte ett växthus, och hade tänkt att lägga det någon meter från tomtgränsen i ett grusat område med staket runt. Bra relation med grannen och det verkade inte vara några problem till att börja med. Men när anläggarna väl kom med sina maskiner blev det plötsligt ”nej, vi vill inte ha något fult växthus intill vår tomt”. Allt blev dyrare, vi fick flytta runt en massa saker och ta mer av trädgården i anspråk, och gissa vad som hände med den grannrelationen?

Genom att dra på svaret lyckades de ju ”få rätt” men du förstår nog själv hur det känns från andra hållet.

Så: om andemeningen är “nej, följ lagen, jag vill inte ha någon konversation om det här och jag skiter i hur ni löser det” går det inte att förpacka på något bra sätt. Det kommer att framgå ändå. Så säg till tidigt, det är nog det enda du kan göra för att underlätta.
Först; tack för att du delar med dig.
Jag förstår att det blev trist för er och du har absolut en poäng i att det bör förmedlas snarast. Jag tar det till mig. Tack.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hej!

Hur upplyser man en granne som tänkt bygga tex en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 meter att det inte är ok? Grannen har inte ett ont ben i sig och relationen är bra (så vitt jag vet), så utgå från att man vill ha det fortsatt så. Hur skall man på ett vänligt sätt tala om att dens plan inte kommer att accepteras?
Du kan t.ex säga något liknande:
"Jättetrevligt med växthus! Så mycket roligt man kan göra där! Men du, jag tänkte på placeringen, det blir väl 4,5 m till tomtgränsen? För annars måste du begära bygglov, och dessutom kommer det att påverka mina möjligheter att kunna bygga, eftersom det måste vara ett visst avstånd mellan byggnader av brandskäl."
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
H Hejsna skrev:
Har läst tråden nu, du har gjort klart att du inte vill kompromissa, och jag tror inte att sättet du paketerar ditt svar kommer att spela någon större roll. Däremot bör du säga till BUMS och inte gå och dra på det tills grannen faktiskt börjar bygga. Om du faktiskt menar allvar med att du vill undvika problem i framtiden så ring dem genast. Alltså nu.

Det spännande här är att jag har ”varit” din granne: förstagångsägare, köpte ett växthus, och hade tänkt att lägga det någon meter från tomtgränsen i ett grusat område med staket runt. Bra relation med grannen och det verkade inte vara några problem till att börja med. Men när anläggarna väl kom med sina maskiner blev det plötsligt ”nej, vi vill inte ha något fult växthus intill vår tomt”. Allt blev dyrare, vi fick flytta runt en massa saker och ta mer av trädgården i anspråk, och gissa vad som hände med den grannrelationen?

Genom att dra på svaret lyckades de ju ”få rätt” men du förstår nog själv hur det känns från andra hållet.

Så: om andemeningen är “nej, följ lagen, jag vill inte ha någon konversation om det här och jag skiter i hur ni löser det” går det inte att förpacka på något bra sätt. Det kommer att framgå ändå. Så säg till tidigt, det är nog det enda du kan göra för att underlätta.
Jag hoppas du lärde dig en viktig sak som ”förstagångsägare”. Återfärder som kräver grannens medgivande ska vara skriftliga. Grannen som du är överens med kan ändra sig, dö, flytta osv. Så precis som i väldigt många andra sammanhang i livet är ett skriftligt dokument viktigt. Hur tråkigt den än kan låta.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Du kan t.ex säga något liknande:
"Jättetrevligt med växthus! Så mycket roligt man kan göra där! Men du, jag tänkte på placeringen, det blir väl 4,5 m till tomtgränsen? För annars måste du begära bygglov, och dessutom kommer det att påverka mina möjligheter att kunna bygga, eftersom det måste vara ett visst avstånd mellan byggnader av brandskäl."
Det där med brandskäl blir ett dåligt skäl. Det finns många metoder att lösa brandskydd idag. Det viktigaste brandskyddskravet är avståndet till huvudbyggnad. Man kan tex. Bygga 2 förråd rygg mot rygg vid tomtgräns. Garage har ofta 1 m till tomtgräns i många detaljplaner. Garage får byggas ihop vid tomtgräns i många detaljplaner osv.

Jag har tidigare i tråden berättat att i vår detaljplan fick man förr bygga 50m2 garage 1 m från tomtgräns med grannens medgivande. Men eftersom det blev så mycket grannosämja och få garage byggda så ändrade man detaljplanen så man inte längre behöver grannens medgivande. Just nu förs diskussioner att skriva in något avstånd som är mindre än 4,5 m för att bygga kompl byggnader.

Vill man inte att grannen ska bygga närmare än 4,5 m från gräns så är det bättre att man säger som det är. Det finns ingen lag som säger att man inte får bygga närmare. Däremot finns en lag som säger att man måste ha grannens medgivande. En väldigt stor skillnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jo, om den skall byggas inom trådens område och grannen nekar, så kan de som vill bygga söka bygglov.
Jag svarade på ditt påstående om att de inte får bygglov om du inte vill. Den makten har du inte.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det många inte förstår är att oavsett var växthuset hamnar så kommer jag att se till så att insyn förhindras när man sitter där, och om växthuset hamnar i tomtgränsen så kommer den handlingen att betraktas som fientlig eftersom de söker kvällssolen (som då försvinner med insynsskyddet). Det är verkligen en lose-lose situation. Om växthuset istället ställs regelriktigt på 4,5 meters avstånd från gränsen så kan jag ha mitt insynsskydd och de kan ha sin kvällssol helt ostört och ingenting uppfattas som konfliktsökande. Win-win.
Här kom äntligen en förklaring på skillnaden mellan att ha byggnaden på ett avstånd på 0,5 eller 4,5 meter från tomtgräns. Kunde för mitt liv inte förstå hur insynen skulle förändras av det.
Men då är ju svaret på den ursprungliga frågan enkelt: Upplys om 4,5metersregeln och säg det du skrev här, att du kommer att sätta upp ett insynsskydd oavsett avståndet till byggnaden. Då bör de kunna räkna ut resten själva.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag svarade på ditt påstående om att de inte får bygglov om du inte vill. Den makten har du inte.
Bygglovshandlaggaren svarade mig så; en attefallare på tomtgräns beviljas inte bygglov om grannen säger nej.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det beviljas aldrig bygglov för attefallare.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är exakt detta jag vill undvika. Stort tack för att du delade med dig.
Skicka din e-mail adress till tommy.hogberg@me.com så kan jag skicka några bilder till dej på vår grannes "tillbyggnad" visserligen inget förråd men hon skulle bara glasa in verandan lite…
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beviljas aldrig bygglov för attefallare.
Jo.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.