50 153 läst · 298 svar
50k läst
298 svar
Hur upplyser man på ett vänligt sätt?
Cancerman_777 skrev:
Cancerman_777 skrev:
Något att ha koll på är att det finns vissa kriterier som måste följas för att det ska klassas som ett Attefallshus. Har du koll på vad som gäller för bygganmälan Attefallshus? Till exempel så krävs inget bygglov vid en byggnation under 30 kvm, det räcker med en bygganmälan med tillhörande ritningar och handlingar.Cancerman_777 skrev:
Inget BYGGLOV i den bemärkelsen men BYGGANMÄLAN måste man ha INNAN man sätter igång!!!
Låter utmärkt att det fins pragmatiska byggnadsinspektörer i din kommun. Onödig byråkrati kostar pengar och drabbar oss skattebetalare. Borde vara mer vanligt.Cancerman_777 skrev:
Dock är PBL tydlig när det gäller behov av bygganmälan om du bygger närmare än 4,5 m. Kommunen tar en risk att det utmynnar i en överklagan.
Tillbaka till ursprungsfrågan. Bjud in din granne på en kopp kaffe och prata igenom bygget. Uppskattas säkert av din granne. Även han vill säkert ha en bra relation med dig. "Stämm i bäcken"
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Jo, det krävsbygglov tex om det placeras närmare fastighetsgräns än 4,5 meter.Mc Tommy skrev:Något att ha koll på är att det finns vissa kriterier som måste följas för att det ska klassas som ett Attefallshus. Har du koll på vad som gäller för bygganmälan Attefallshus? Till exempel så krävs inget bygglov vid en byggnation under 30 kvm, det räcker med en bygganmälan med tillhörande ritningar och handlingar.
Inget BYGGLOV i den bemärkelsen men BYGGANMÄLAN måste man ha INNAN man sätter igång!!!
Prata me'rom nån gång då, jag är ju jättenyfiken på hur det ska gå! Har nu suttit och läst hela tråden här till morgonkaffet. Jag bor långt ute på den norrländska landsbygden, men här i byn är de flesta gårdar avstyckningar av varandra... min på 30-talet och då funkade det nog bättre. Viktigt att hålla i minnet är att grannar kan skifta och bara för att man har bra relation med en, betyder inte det att nästa funkar. Tex en som upprättar skyttevärn i ett av fönstren på övervåningen, ca 25 meter från mig och med promenadstråk rakt nedanför oss bakom skogsdungen. På min chockerade och starka protest (jag blev rätt högljudd) sa han att jakt går före rekreation och att han skulle skaffa ljuddämpare. Jag kontaktade jägarföbundet, men vapenlobbyn är stark, dock har man som granne viss vetorätt. Dock upphörde det för jag blev riktigt rasande obekväm.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Vad menar eg boverket med detta då? (slutklämmen)D Daniel 109 skrev:
(länk till hela: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/ )
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
@Daniel 109 Så. Kan du släppa din felaktiga uppfattning om bygglov och attefallshus nu? Se @Sniglas inlägg ovan.
D Daniel 109 skrev:Hotade du grannen med vapen? Eller varför uppstod behovet av ett skyttevärn?
Nej haha jag sjöng bara några höga C:n ur en rätt arg opera. Behovet av skyttevärn hade grannens barnbarn, som är jägare och som informerade mig om att han nu skulle bo där för att se till huset. Han tyckte helt enkelt att det var ett bra ställe att upprätta ett skyttevärn på. Rent teoretiskt är det ju väldigt praktiskt och bekvämt. Men mitt i byn och en annan fastighet sida vid sida är det inte så bra.
Nu har du faktiskt fel, men att få ett bygglov för att få bygga närmre är inte speciellt svårt. Grannen ska ha mycket synnerliga skäl för att kunna förhindra ett lov. Att påstå att grannen förstör utsikt eller sänker husets värde är inte något som kommer att vara skäl för att inte ge ett bygglov.D Daniel 109 skrev:
Sen är det förstås trist med grannar som missunsamt inte tillåter bygge nära gränsen på pin kiv.
TS har redan fått över 180 svar, men nog tycker man att han ska repa mod och sätta sig och istället försöka påverka bygget istället för att hindra det. Man kan ha en täckt vägg även i ett växthus om det är insynen som är problemet. Kräv att det ska stå åtminstånde en meter in så att de kan plantera en buske på sin sida....
Vad Daniel nog menar är att om bygglov beviljas är det inte längre ett attefallshus. Då är det en komplementbyggnad av något slag, uppfört i enlighet med detaljplan och efter beviljat bygglov. Attefallshus är per definition befriade från bygglov.Cancerman_777 skrev:
Redigerat:
Jag förstår inte hur det kan vara en kompromiss att du ska gå med på att sätta det 1m eller 2m från gränsen.
Är det 4.5m så är det det. Allt innanför är bara förlust för dig och bara vinst för dem. Det är inte så en kompromiss fungerar.
Visst att det är deras tomt osv men reglerna är ju där för allas trivsel. De som bryter mot reglerna bryter samtidigt mot trivseln och då får man räkna med att grannarna kan ha invändningar.
Eftersom att du säger att ni har god kontakt så utgår jag från att de inte gör det för att irritera dig, de känner säkert bara inte till reglerna och kanske inte ens har tänkt på att det kan vara något du irriterar dig över. När vi köpte vårt första hus så trodde vi också att vi skulle bo där i resten av våra liv och grannarna likaså, vad kan gå fel? haha
Det bästa är att bara snacka med dem direkt och säga att du helst ser en annan lösning då det kan vara fint med lite space. Inget illa menat och att du inte vill vara den som är den men det kan vara smart att välja en placering som man inte ångrar på senare om omständigheterna skulle förändras.
Så avslutar du med att säga att kanske ni känner redan efter detta samtal att ni helst inte vill vara så nära inpå mig alla skrattar gott och problemet är löst.
Men jag håller med andra, ta samtalet så fort som möjligt så att de inte hinner sätta igång så att säga.
Lycka till!
Är det 4.5m så är det det. Allt innanför är bara förlust för dig och bara vinst för dem. Det är inte så en kompromiss fungerar.
Visst att det är deras tomt osv men reglerna är ju där för allas trivsel. De som bryter mot reglerna bryter samtidigt mot trivseln och då får man räkna med att grannarna kan ha invändningar.
Eftersom att du säger att ni har god kontakt så utgår jag från att de inte gör det för att irritera dig, de känner säkert bara inte till reglerna och kanske inte ens har tänkt på att det kan vara något du irriterar dig över. När vi köpte vårt första hus så trodde vi också att vi skulle bo där i resten av våra liv och grannarna likaså, vad kan gå fel? haha
Det bästa är att bara snacka med dem direkt och säga att du helst ser en annan lösning då det kan vara fint med lite space. Inget illa menat och att du inte vill vara den som är den men det kan vara smart att välja en placering som man inte ångrar på senare om omständigheterna skulle förändras.
Så avslutar du med att säga att kanske ni känner redan efter detta samtal att ni helst inte vill vara så nära inpå mig alla skrattar gott och problemet är löst.
Men jag håller med andra, ta samtalet så fort som möjligt så att de inte hinner sätta igång så att säga.
Lycka till!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Det känns som en extremt pressad förklaring för att slippa erkänna att man har fel. Intentionen är att bygga ett attefall, annars kan man ju fläska på antalet kvm och annat när man ändå söker bygglovet.1 16386 skrev:
Men om dessa 30 kvadratmeter byggs med bygglov är det inte ett attefallshus. Och därmed har man fortfarande möjligheten att uppföra ett attefallshus på fastigheten. Distinktionen är faktiskt viktig.Cancerman_777 skrev: