Icewing1 Icewing1 skrev:
Nej
Sverige har en riktigt stark konsumentköplag, ta det till ARN, ta hjälp av kommunens konsumentvägledare. Får du nej i ARN vilket är ovanligt om det är en bristfällig produkt och att du gör reklamationen inom rimlig tid så är det troligen så att du inte uppfyller något av kraven i konsumentköplagen.
Har du läst om Johan och hans kaminfight med Eldabutiken i Haninge? Du kanske ändrar uppfattning...
https://www.byggahus.se/slutnotan-for-kaminen-fran-eldabutiken-blev-255-000-kr
 
J jerhed skrev:
Har du läst om Johan och hans kaminfight med Eldabutiken i Haninge? Du kanske ändrar uppfattning...
[länk]
Mest lurad är han väl av juristen , 348” och det gick inte ens till rätten, han hade inte behövt blanda in jurist utan skött det själv betydligt längre. Och om han nu har ett beslut från ARN så hade han troligtvis vunnit i rätten då de oftast dömmer enligt ARNs beslut.
 
  • Gilla
osundblad
  • Laddar…
Icewing1 Icewing1 skrev:
Mest lurad är han väl av juristen , 348” och det gick inte ens till rätten, han hade inte behövt blanda in jurist utan skött det själv betydligt längre. Och om han nu har ett beslut från ARN så hade han troligtvis vunnit i rätten då de oftast dömmer enligt ARNs beslut.
Kan väl hålla med där. Det borde inte ha kostat så pass mycket hos juristen. Men det är inte lätt att som privatperson slåss mot företagen. Har själv råkat illa ut med verkstad som förstörde en DSG-automatlåda och där de nekade till felaktig reparation när lådan sedan skar och åtgärden de gjorde inte stämmer med tillverkarens anvisningar. Ett utbyte gick på 50"+ service 18". Som privatperson är det svårt att veta vilken väg man skall gå.
 
D DCHPL skrev:
Så här ser några av mina bräder ut idag som vi la 2014... En planka klev jag rakt genom, sen tog min 5-åriga son en hammare och slog upp större hål. Intressant att se svampbildning i själva brädan. :surprised:
"OrganoWood®-modifierat trallvirke är utvecklat för att klara hårt utsatta miljöer med hjälp av en prisbelönt och patenterad teknologi för modifiering av biofibrer. OrganoWood® är modifierat med kisel som ger lång hållbarhet och en vacker silvergrå nyans. Den patenterade teknologin ger träet rötskydd, skapar en vattenavvisande yta och ett förbättrat flamskydd."
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,

Nu när det blivit vår och vackert väder blev det dax att börja odla. Bakom vår tomt finns ett område som kommunen benämnde "Park" och skötte därefter, klippte gräs osv. Redan efter några år kom man på att det var alldeles för dyrt och döpte om till "Grönområde" och slutade sköta om det, det fick växa igen. Så länge barnen bodde hemma klippte vi grannar området men numera växer det bara igen och ser allt för tråkigt ut. I början på 2010-talet fick jag en ide och klippte gångar i det igenvuxna och placerade en soffa att sitta och njuta på under sköna sommarkvällar. 2015 blev det även två odlingskragar och nu till slutet på historien. Odlingsbänkarna består av helt obehandlade begagnade pallkragar som fyllts med jord och i fredags när jag vårgrävde kunde jag inte annat än förundras över att de stått sig bättre än vårt trädäck av Organowood.
 
  • Slitet träträdäck med en synlig spricka och skador, vilket visar tecken på åldrande och väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Odlingsbänkar av pallkragar i ett övergivet grönområde med gångstig och parkbänk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnad obehandlad pallkrage fylld med jord för odling, bredvid ett övergivet grönområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NickeNoob och 4 till
  • Laddar…
Jag har samma erfarenhet av vanligt obehandlat virke, jag byggde en balkong på mitt garage för 25 år sen, 2 plankor har ruttnat i golvet så det är hål, resten är skabbigt.
Detta ska bytas i sommar, men poängen är att vanligt virke från brädgården håller bättre än den altan jag byggde i tryckat för 24 år sen som har blivit oljat ett antal gånger.
 
  • Gilla
Fernaj
  • Laddar…
Mitt organowood däck är helt slut efter 7 år. Ingen bra produkt. Tyvärr. Hade önskat att den funkade. Flisa något fruktansvärt första åren också.

Lägger tryckt. Skall se till att bygga bort alla fuktfällor i skarvar etc, noggrann med lut överallt och sen olja så skall vi se om skiten inte håller i 30 år.

Ventilation är viktigt uppenbarligen. Mitt andra altandäck med tryckt virke på 2 m höjd är 12 år gammalt. Ligger i mördande södersol varje dag, lätt silverfärgat och det ser banne mig nytt ut. Oljar med jotun + lite lite vitpigment varje år.
Ser kanon ut.
 
D DCHPL skrev:
Hej, startade en tråd kring vårt dilemma med altanen tidigare idag men börjar en till här; Går det stämma en aktör som Organowood?

Från min tidigare post: ”Vi är en av alla som blivit lurade av Organowood. Vi har ca 250 kvm som vi la redan 2014. Vi är fruktansvärt less nu med all ludd o flis och har nu bestämt oss för att riva upp skiten för ersätta mot något bättre.

Vi fick tidigt höra att de ”inte hade löst bindningsprocessen” med de första generationerna och vi har därför fått en tvätt-tjänst från Organowood (via Ångtvättbilen) varje år. Nu har de kommit fram att denna tvättning ska ha något med att det luddat så mycket. Dvs vi får ingen mer hjälp. Vi fick en offert nu på nästan 20 000 kr om vi skulle anlita Ångtvättbilen själva vilket inte känns aktuellt. ”



Organowood har 10 års garanti. Har bråkat en hel del med dem men de säger bara att det är ”så produkten fungerar”.

Tack för den.

Att produkten kräver extremt mycket underhåll pga flisningen verkar inte vara något som ens Organowood själva verkar ha vetat förrän idag.

Jag tror de sticker ner huvudet i jorden för det är så många som jagar den just nu.

Ska man försöka stämma dem?

Finns det fler där ute med samma problem? Ifall man ska gå ihop mot dem?
D DCHPL skrev:
Hej, startade en tråd kring vårt dilemma med altanen tidigare idag men börjar en till här; Går det stämma en aktör som Organowood?

Från min tidigare post: ”Vi är en av alla som blivit lurade av Organowood. Vi har ca 250 kvm som vi la redan 2014. Vi är fruktansvärt less nu med all ludd o flis och har nu bestämt oss för att riva upp skiten för ersätta mot något bättre.

Vi fick tidigt höra att de ”inte hade löst bindningsprocessen” med de första generationerna och vi har därför fått en tvätt-tjänst från Organowood (via Ångtvättbilen) varje år. Nu har de kommit fram att denna tvättning ska ha något med att det luddat så mycket. Dvs vi får ingen mer hjälp. Vi fick en offert nu på nästan 20 000 kr om vi skulle anlita Ångtvättbilen själva vilket inte känns aktuellt. ”



Organowood har 10 års garanti. Har bråkat en hel del med dem men de säger bara att det är ”så produkten fungerar”.

Tack för den.

Att produkten kräver extremt mycket underhåll pga flisningen verkar inte vara något som ens Organowood själva verkar ha vetat förrän idag.

Jag tror de sticker ner huvudet i jorden för det är så många som jagar den just nu.

Ska man försöka stämma dem?

Finns det fler där ute med samma problem? Ifall man ska gå ihop mot dem?
D DCHPL skrev:
Hej, startade en tråd kring vårt dilemma med altanen tidigare idag men börjar en till här; Går det stämma en aktör som Organowood?

Från min tidigare post: ”Vi är en av alla som blivit lurade av Organowood. Vi har ca 250 kvm som vi la redan 2014. Vi är fruktansvärt less nu med all ludd o flis och har nu bestämt oss för att riva upp skiten för ersätta mot något bättre.

Vi fick tidigt höra att de ”inte hade löst bindningsprocessen” med de första generationerna och vi har därför fått en tvätt-tjänst från Organowood (via Ångtvättbilen) varje år. Nu har de kommit fram att denna tvättning ska ha något med att det luddat så mycket. Dvs vi får ingen mer hjälp. Vi fick en offert nu på nästan 20 000 kr om vi skulle anlita Ångtvättbilen själva vilket inte känns aktuellt. ”



Organowood har 10 års garanti. Har bråkat en hel del med dem men de säger bara att det är ”så produkten fungerar”.

Tack för den.

Att produkten kräver extremt mycket underhåll pga flisningen verkar inte vara något som ens Organowood själva verkar ha vetat förrän idag.

Jag tror de sticker ner huvudet i jorden för det är så många som jagar den just nu.

Ska man försöka stämma dem?

Finns det fler där ute med samma problem? Ifall man ska gå ihop mot dem?
Jag har väntat på att någon ska stämma Organowood eller anmäla till Konsumentverket eller ARN. Organowood
är en ren BLUFF-produkt. Ingen effekt vare sig mot mögel eller röta. Att ytan ibland förstörs av kemikalierna är
ett vanligt problem som Organowood inte tar ansvar för. Ångtvätt med alkaliska medel kan göra det hela ännu värre. Västerås kommun fick riva 1500 kvm eftetr 6 år pga rötangrepp. Leta reda på fler på den här sidan ock stäm! Tar gärna emot bildmaterial inför en kommande publikation. adress: nilssonbielke@gmail.com
 
  • Gilla
Fernaj
  • Laddar…
Skadat trädäck med ruttnande träplanka vid kanten och stenbelagd trappa som leder ner till en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det att dra ihop sig till byte av det ruttnande trädäcket. Det första jag upptäckte var att i vinter har även trappen upp till trädäcket börjat ruttna. Undrar hur man ska bygga en trapp och få till 300mm till marken som de numera hävdar krävs vid bygge, för att Organowood inte skall ruttna.

Till Tjudö Boy med inlägg från 2021-04-22, visst surfade man lite innan man köpte men som vanligt borde man väntat med nya innovationer innan det gått minst 10 år och erfarenheten kommer fram vilket i detta fall hade besparat många av oss en massa extrautgifter och arbete.
 
  • Gilla
fredpro
  • Laddar…
Lägger du virket på backen är det inget annat än Ek eller möjligen NTR A som gäller.
 
När jag skrev till Organowood om hur de beskrev sin produkt i broschyrer jag fick 2014 svarade de följande:

"I broschyren ifrån 2013 finns det inget som handlar om ”hur” man bygger eller utformar en utomhuskonstruktion innehållande vårt trä. Syftet med broschyren var enbart för att inspirera och visa den gråa färgen träet kan få.

Av de objekt ni hänvisar till så är ingen utav spängerna monterade helt mot mark. Spången som går emot en stenhäll där är det enbart ändan på brädorna som vilar mot stenhällen."

Då gick det att bygga med ändträ mot stenhäll. ???

Det blir NTR-A nu när jag byter och sedan får det gråna bäst det vill för SIOO:X är ytterligare en produkt som tillhör kategorin framgångsrika bluffprodukter. Grannen lägger det på sitt trädäck och framtiden får utvisa vad som var "bäst".

Blir inte allt virke grått efter ett par år? Tom vårt altangolv i teak grånar och annat jag byggt i NTR-AB blir efter ett par år grått.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Jag har som många andra här en ca 6 år gammal organowood altan och skicket är så dåligt jag tänker kasta allt och lägga nytt (inte organowood haha).

Kul man inte är ensam i misären iaf
 
  • Ledsen
  • Gilla
fredpro och 2 till
  • Laddar…
Enligt Organowood är min trapp helt felbyggd. Vilket oväntat svar. Att skylla på konsumenten verkar vara det de är bäst på. Bl.a. så sticker trappsteget ut 15mm utanför vagnstycket vilket innebär att brädan belastas extra om någon går på den. Frågade då om de hade någon bygganvisning med tanke på att det är svårt att hålla 300mm till backen i en trapp men det har de inte. Dessutom är skruvarna för hårt dragna så det tränger in vatten runt skruvskallarna. Det kan man ju diskutera med tanke på hur brädorna vrider och böjer sig av sol, värme och regn så skruvskallen kryper in i brädan. Se dagens bild. Om man tittar på den lilla listen som sitter ovanpå Organowood så ser man hur jag dragit skruv och att NTR-AB inte verkar särskilt påverkad av klimat, väder och vind. Se bilden från 6 juni.

Hur går det?
Är det någon som orkar ta tag i stämningen som detta långdragna forum handlar om?
Ni som byggt betydligt större trädäck än vad jag gjort, tiger och lider ni? Biter i det sura äpplet och bygger nytt.
 
  • Närbild på en grånat trätrappsteg med sprickbildningar och en för hårt inskruvad skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Har även jag upptäckt att min trall från Oreganowood börjat ruttna. Brädorna ligger väl ventilerade på ca 0,5-1,5m över mark.
Trallen är lagd våren 2016, alltså knappt 4,5år gammal.
Brädorna ruttnar i änden och även i mitten. Verkar som det är svårt att få igenom en reklamation men tänkte dra igång ett ärende nu.
Är det någon mer som sitter i samma sits som jag just nu?
Tänkte det kan vara bra om vi är ett gäng med samma problem som går ihop.
 
  • Gilla
Tomas Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.