Förhoppningsvis lär jag mig en del på vägen i alla fall! Började bra tidigare i veckan när jag drog sönder fästverktyget till vinkelkapen.. så första kostnaden kanske får bli en liten blå Bosch.. :rolleyes:
 
  • Haha
Abbe W
  • Laddar…
Kostar det bara dubbelt så mycket och tar massa mer tid är det väl klart att man bygger det själv!
Vad är ett fästverktyg för något?
Om det är så enkelt som verktyget som skickas med för att lossa eller spänna fast skivor med så har jag inte använt något sådant typ någonsin. Går bra utan
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Precis, två piggar som fäster i mutter-skivan som håller fast kapskivan t.ex. Visst fungerar det säkert fint att leta fram en polygrip och lossa med.. men det är en gammal tung vinkelslip från Biltema som min bror dumpat här. Måste ju hitta ett bra sätt att motivera en ersättare både för regeringen och mig själv ;)
 
På en 125 mm maskin brukar jag snurra på muttern med handkraft och tajta till genom att snurra på skivan med handkraft. När jag lossar går det nästan alltid att dra i skivan. Har man kört helt slut på skivan kan den behöva ett kärleksfullt hammarslag på muttern. 180 och 230 mm maskiner är det väl värt pengarna att investera i en snabbmutter

https://www.bauhaus.se/fixtec-mutte...MIgqW6nOK94gIVBuWaCh1fWQ-iEAQYASABEgLMH_D_BwE

Till den nya fina maskinen menar jag givetvis (-:
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
K kristofo skrev:
På en 125 mm maskin brukar jag snurra på muttern med handkraft och tajta till genom att snurra på skivan med handkraft. När jag lossar går det nästan alltid att dra i skivan. Har man kört helt slut på skivan kan den behöva ett kärleksfullt hammarslag på muttern. 180 och 230 mm maskiner är det väl värt pengarna att investera i en snabbmutter

[länk]

Till den nya fina maskinen menar jag givetvis (-:
Check!
 
  • Svartvitt foto av en rund, metallisk inbyggnadsdoslock med skruvhål och låsflik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Någon av er som har någon känsla mellan tumme och pekfinger hur stark motor som kan tänkas behövas? Har budget letat efter en billig motor, hittat en 0.18kW/0.25HP med hastighet på 910rpm som jag antar att jag behöver växla ner en del.. Tror jag vill ha trumman roterande runt 15rpm.
 
Den från Scheppach är på 250w.
 
  • Del av en Scheppach maskin på 250w med logotyp synlig, placerad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Scheppach cementblandare på 250w i arbete utomhus med gröna fält i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en del av en Scheppach-maskin med 250w motor och blå plastdetaljer, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joda62 och 1 till
  • Laddar…
RS400 har en motor på 360W
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
Tur att jag även kom hem med en motor på 1100w då! Min trumma väger säkerligen mer också.. startade en byggtråd för bygget.. får se hur jag reder upp det! :rolleyes:
 
Bauhaus den dörren är def stängd för jordsålls inköp efter kontakt igen,
Svar "Stängd för inköp innebär att vi inte möjlighet att beställa en produkt av leverantören. Det framgår dock inte varför, men kan bero på exempelvis att produkten utgått ur leverantörens sortiment, avtal som gör att de enbart säljer produkten till vissa återförsäljare".
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Ingen av er som är sugna på att sälja er jordsåll?
 
  • Haha
Abbe W
  • Laddar…
en gammal soptunna i sträckmetall borde kunna användas till jordsåll... ?
Närbild av en galvaniserad, cylindrisk soptunna av sträckmetall med lock, föreslagen för omvandling till jordsåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Denna har jag byggt i våras. Jag började med att samla på mig delar som kunde vara bra att ha redan förra året.
Tex 24" cykelfälgar från begagnad cykel 50:-
Svetsat putsnät 13x13x1000 199:-
Säckkärra 0:-
Diverse styrhjul, remmar, träbitar, lager och 3d-printade styrrullar (röda) för bandet
Motorn är en gammal skruvdragare med trasig knapp (endast fullgas)

Det är skönt med batteridrift (har 3 batterier som räcker kanske 30+15+15 och det räcker för mig, innan man förtjänar en öl)
Den är väldigt lätt, väger knappt nånting, dock lite otymplig tills man kopplat loss tunnan.
Den kan tippa framåt om man slänger in för mycket innan man sållat tillräckligt så den tynger ned säckkärran, men det kan man lösa med motvikt eller annat relativt enkelt.

Hoppas det inspirerar någon!
Hemmagjord sållmaskin konstruerad av trä, cykelfälgar och putsnät, med en skruvdragarmotor, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd såll med cykelfälgar, putsnät och skruvdragarmotor bakom en säckkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord kompostsovrare med svetsat nät, 3D-printade röda rullar och återanvänd skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggt såll med cykelfälgar, träkonstruktion, putsnät och gammal skruvdragare på säckkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
john.h och 16 till
  • Laddar…
Det där är ju för fan en bragd!
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
funderingen jag hade med soptunnan såg ut såg här :

Ritning av en innovativ soptunnekonstruktion med roterande trummor och basplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.