KristinaRT
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Snyggt på ett tvåvåningshus! Tveksamt om det är snyggt på TS hus?
Mindre, lägre och kanske inget tak?
Men trappa ”framtill” åt sidorna kanske kan fungera? Tänker mest på att höjden över mark måste vara likartad, så man kanske kan sno en idé eller två ;)

Hade varit SÅ snyggt om man kunde murat upp m gråsten :love:
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan väl göra något liknande, sen kanske det är mer yteffektivt med rektangulär form. :)
 
  • Ett rött hus med tvåvåningsstenfundament och skissade idéer för en rektangulär tillbyggnad i framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man nu ska mura upp ev väggar, eller gjuta stolpar..

..hur gjuter man golvet som ska vara ”däruppe”? :thinking:

Gjuter man en platta nere å lyfter den på plats (låter tungt o avancerat..), eller gör man nån supergrym byggform på plats.... av nått slag? (Hur gör man då?) :cool::oops:
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Hur har det sett ut tidigare?
den enda bild som kommer för mig är en uppmurad naturstenstrapp med uppgång från båda sidorna. I höjd med dörren en liten platå med mur framför där du möjligtvis kan få plats att dricka ditt morgonkaffe. Kan gissa att det är ett avancerat och dyrt projekt att på en sådan trapp byggd..... Men betongtrapp skulle som du skriver se ut som en klump.
Det var den bilden vi fått för oss också.. men i betong. Vi vet att det var en betongmassa där .. och trappa ner till trädgården.. vi har lite kontakt med ett par pensionärer.. som var barn här på 50-talet :)

Längre bort än så vet vi inte, trots efterforskningar (vi har letat efter vad som varit orginaltak här oxå - även om det inte styr valet helt.. så hade det varit kul att veta!)

Inte ens säker att det varit nått från allra första början!
 
Du gjuter väggarna och trappan och sen fyller du utrymmet i mitten med makadam/grus och sen lägger du kanske nån snygg marksten. Jag tycker inte det är så snyggt med ett betong"golv". Eller tänker du dig att konstruktionen ska vara ihålig? Då går det ju att gjuta ett betongbjälklag men det blir lite mer komplicerat.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag tänker mig att en version av Per Morbergs glasveranda (ngn stans på Tullgarn) skulle kunna vara något, anpassad till Skåne då förståss….

[bild]
(Bild lånad från google)
Den trappvarianten hade jag inte tänkt på ens (y)
 
D Dublin skrev:
Du gjuter väggarna och trappan och sen fyller du utrymmet i mitten med makadam/grus och sen lägger du kanske nån snygg marksten. Jag tycker inte det är så snyggt med ett betong"golv". Eller tänker du dig att konstruktionen ska vara ihålig? Då går det ju att gjuta ett betongbjälklag men det blir lite mer komplicerat.
Precis ihålig / utrymme under.. då kommer man åt både jordvärmerör i mark o fönster plus fönstren i sig .. som alla kommer vara gömda under.

Ett utfyllt golv förstår jag mig bättre på.. :) då har jag något hm ..logiskt att gjuta på iaf!
 
Jag har haft en verandan med stora, höga granit block. Det var träbjälklag på verandan och plankgolv. Själva verandan var i trä med snickarglädje från slutet av 1800-"talet Trappan var i granit.

Verandan jag har nu är granitgrund, ganska höga och gjutet golv så jag misstänker att det är uppfyllt i själva grunden. Gjuten trappa. Byggd på 30-talet.

Om du ni gör grunden som ett rum löser ni rören som går in i källaren, en liten dörr i ena kortsidan.

Tänk på att en allt för storslagen och herrgårdslik konstruktion kan bli malplacerad om det nu inte är en liten herrgård ni har.
 
HAR DENNA VECKA LÄRT MIG:

- Vårt bostadshus hade på 50-talet ett rödorange tunt eternittak (sånt som påminner om dagens shingeltak)
- Logens tak var på 50-talet eternit typ takpannor i nån grå färg
- På 50-talet fanns 2 fönster i salen, 80-talet 1 fönster och 2000-talet två igen..
- Bostadshuset var på 50-talet gräddvitt (nån vitaktig nyans) med gröna fönster..
- På mitten av 80-talet hade bostadshuset fått dagens färg.. (iaf snarlik)
- Uteplatsen/balkongen på bostadshuset var i betong, hade en likadan trapp som våra entrédörrar på framsidan har, samma bredd.. men själva platån var ca 40 bredare på vardera sida om trappen (vet ej hur djup dock).. trappen gick rakt ner i trädgården.

:)(y)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
@Ramnemark packar upp :cool:(y)

En gammal fotogenlampa packas upp, omgiven av bubbelplast, inför placering i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Wei.. kommer passa i logen sedan.. :love:
 
Snigla Snigla skrev:
@Ramnemark packar upp :cool:(y)

[bild]

Wei.. kommer passa i logen sedan.. :love:
Det ska finnas ett glas/kupa i frigolitlådan.
:)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ca 12,500-13,000 kr :cool:
Det gäller att ha rätt perspektiv när du väljer pizzaugn. Jag var på Holy Smoke förra året och hittade "min" ugn. Tror du finner det lättare att motivera inköpet av din ugn efter att du konsulterat prislappen på min. Jag kämpar fortfarande med att hitta en bra anledning att köpa den efter snart 1 år. Din är dessutom MYCKET snyggare!
Napolitansk pizzaugn med skylt som anger priset 35,000, placerad i en butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Det gäller att ha rätt perspektiv när du väljer pizzaugn. Jag var på Holy Smoke förra året och hittade "min" ugn. Tror du finner det lättare att motivera inköpet av din ugn efter att du konsulterat prislappen på min. Jag kämpar fortfarande med att hitta en bra anledning att köpa den efter snart 1 år. Din är dessutom MYCKET snyggare!
[bild]
Hehe jo jag råkade springa på en kombination med pizzaugn och grill (och bänk ska tilläggas).. tror den kostade 63000 :oops: ujuj.. för att ha DEN värd sina pengar skulle jag få grilla/baka resten av mina kvarvarande måltider på den ..:cool:

Lyckades se att ”din” ploppade in på ordentliga 35000 kr..:oops:.. om du inte lyckas hitta en rea.. det är oxå mucho pengar!

Har studerat hur man ska tillverka en egen, men det tar ju både tid och pengar och troligen en hel hög svordomar ;).. jag har insett att jag får nog tillverka en egen vanlig grill först.. för o öva haha (två rader tegel på sidorna o ett galler?!) den kanske jag får klar under min livstid..

Ska jag ha en pizzaugn.. får jag nog panta burkar ist (större chans att jag får ihop en då..)

Har kikat på lite andra med.. men många var väldigt låga.. jag vill kunna baka bröd med om den ska kännas prisvärd (baka bröd, röka lite, grilla o pizza) (y):cool: .. dvs lite högre lucka/kupa (alt tvådelad lucka)
 
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hehe jo jag råkade springa på en kombination med pizzaugn och grill (och bänk ska tilläggas).. tror den kostade 63000 :oops: ujuj.. för att ha DEN värd sina pengar skulle jag få grilla/baka resten av mina kvarvarande måltider på den ..:cool:

Lyckades se att ”din” ploppade in på ordentliga 35000 kr..:oops:.. om du inte lyckas hitta en rea.. det är oxå mucho pengar!

Har studerat hur man ska tillverka en egen, men det tar ju både tid och pengar och troligen en hel hög svordomar ;).. jag har insett att jag får nog tillverka en egen vanlig grill först.. för o öva haha (två rader tegel på sidorna o ett galler?!) den kanske jag får klar under min livstid..

Ska jag ha en pizzaugn.. får jag nog panta burkar ist (större chans att jag får ihop en då..)

Har kikat på lite andra med.. men många var väldigt låga.. jag vill kunna baka bröd med om den ska kännas prisvärd (baka bröd, röka lite, grilla o pizza) (y):cool: .. dvs lite högre lucka/kupa (alt tvådelad lucka)
Lycka till.
Jag gav upp och skaffade en pizzasten till grillen. Blir fortfarande bättre än "köbepizza"! Skall gå att baka bröd på, men jag har inte testat
 
Jag vill bara visa en bild på ett par kor (inte mina), men jag tyckte bilden var fin.. så jag vill bara visa upp den.. nånstans ;) (Jo det är jag som fotat)

Två Herefordkor står på en grön äng och ser in i kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sötnötar :cool:
 
  • Gilla
anna2 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.