Jo, alla vi som kör G1 läser här! Vi är nog inte så många men G1:surprised:rna är betydligt bättre än många Kina-maskiner.
Har du testat med ett annat tangentbord för att trycka in koden? Tangentborden är det ju mycket problem med och kan dessutom ge konstiga fel (jag har nog bytt ett tiotal genom åren).
Ditt hjulmotorproblem känner jag igen fast med klippmotorn. Man får hjälpa den igång men den orkar inte starta den själv utan då blir det "klippmotor blockerad" (så klart testat med annan klippmotor). Har råkat ut för det på två maskiner. Jag har dömt ut kretskorten, gissningsvis något skitfel med en trasig effekttransistor eller liknande. Problemet är ju bara att det inte är enkelt att felsöka kretskortet utan schema.

/Mvh Jocke D
 
N nalle077 skrev:
Är det fortfarande någon som läser här 2021.
Min G1a visar "ingen kod" diod 3 lyser. Jag kan koden. (0000) har aldrig valt någon sen jag började meka med dessa för några år sedan. Den har klippt fint men detta kan ha kommit efter MASSOR av vatten på gräset nyligen. Nån som har nån gissning vad man kan göra. Jag drar till med en fråga till om någon nu läser detta. På en annan av mina G1:er ( Jag har 4st G1:er och 2st Solar) så driver inte höger hjulmotor framåt. Den går bakåt. Typ som att den tror nåt är blockerat. Om man skjuter på så går den. Det är inte fel på motorn eller givaren för blockerad för det fungerar med annat kort. Vet någon vad felet på kortet är? Tacksam för svar. Mvh Nalle.
Tips är att gå med i gruppen "Husqvarna automower G1" på facebook. Jag har gjort en beskrivning på hur man byter knappsats till en standard arduino knappsats där och säljer även 3d-printade delar om du vill ha den snygg. Ang. drivningen är det vanligt att kolen är slitna i motorerna så att dom fungerar ibland. Och har det gått så långt att motorerna kortslutits så är risken att drivkretsarna på kortet är trasiga. Det sitter 4st på kortet, och man kan testa dom. Öppnat kretskort för en Husqvarna Automower med anvisningar för motorstyrning och testpunkter för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat kretskort för en Husqvarna Automower med anvisningar för motorstyrning och testpunkter för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G GigAnte skrev:
Tips är att gå med i gruppen "Husqvarna automower G1" på facebook. Jag har gjort en beskrivning på hur man byter knappsats till en standard arduino knappsats där och säljer även 3d-printade delar om du vill ha den snygg. Ang. drivningen är det vanligt att kolen är slitna i motorerna så att dom fungerar ibland. Och har det gått så långt att motorerna kortslutits så är risken att drivkretsarna på kortet är trasiga. Det sitter 4st på kortet, och man kan testa dom.[bild][bild]
G GigAnte skrev:
Tips är att gå med i gruppen "Husqvarna automower G1" på facebook. Jag har gjort en beskrivning på hur man byter knappsats till en standard arduino knappsats där och säljer även 3d-printade delar om du vill ha den snygg. Ang. drivningen är det vanligt att kolen är slitna i motorerna så att dom fungerar ibland. Och har det gått så långt att motorerna kortslutits så är risken att drivkretsarna på kortet är trasiga. Det sitter 4st på kortet, och man kan testa dom.[bild][bild]
G GigAnte skrev:
Tips är att gå med i gruppen "Husqvarna automower G1" på facebook. Jag har gjort en beskrivning på hur man byter knappsats till en standard arduino knappsats där och säljer även 3d-printade delar om du vill ha den snygg. Ang. drivningen är det vanligt att kolen är slitna i motorerna så att dom fungerar ibland. Och har det gått så långt att motorerna kortslutits så är risken att drivkretsarna på kortet är trasiga. Det sitter 4st på kortet, och man kan testa dom.[bild][bild]
Jag har inte Facebook.
Knappsatsen fungerar att slå in koden på. Om jag slår fel går larmet. När jag slagit in koden och stänger locket hör jag ett relä dra, och sen börjar den pipa. Lyfter locket och diod 3 lyser.
Drivning fungerar som jag skrev perfekt med annat styrkort. Om jag kollar att tvångsköra motorn med *70#12# så ser jag väl om det är motor framåt eller krocksensor som är fel på kortet?
 
Skumt. Lysande 3 är att kod saknas. Provat att återställa alla inställningar till default? *21#
 
Jag ska prova. Ingen aning varför det blev 3 quote i förra meddelandet.
 
Nu lever han igen. Jag flyttade runt lite och testade olika kort. Sen satte jag tillbaka samma och tänkte köra *21# men då fungerade den igen.
Körde testet på nr2 och mycket riktigt skickas inte signal ut vid *70#12# de andra (14, 16, 18) fungerade bra. Är det någon som vet vad som kan ha pajat på kortet? Finns det elschema till G1orna
 
Troligtvis ena drivkretsen som är paj. Det brukar synas på dom att dom är brända. Dom är inte jättesvåra att byta ut, men man får värma på länge, och bra om man har lite lödvana. lödstation med varmluft är att föredra men går med kolv också.
 
Vet du något om drivkrets för klippmotorn, var den sitter?
 
G GigAnte skrev:
Troligtvis ena drivkretsen som är paj. Det brukar synas på dom att dom är brända. Dom är inte jättesvåra att byta ut, men man får värma på länge, och bra om man har lite lödvana. lödstation med varmluft är att föredra men går med kolv också.
Är det de som pekades på tidigare i inlägget på bilderna? Var köper man dom?
 
Stämmer. Jag hittade på Aliexpress tidigare. Men har flyttat mellan trasiga kort nu senast. Sitter 4 på varje kort, och dom pajar oftast beroende på kortslutning i en hjulmotor vilket kan ske när kolen är slut/går sönder.
 
J jocke d skrev:
Vet du något om drivkrets för klippmotorn, var den sitter?
Nej, det har jag inte koll på. Däremot är det fler som har konstaterat att dåligt batteri gör att klippmotorn inte orkar igång. Exempel det som Batterikungen säljer av kina-märke "Cameron Sino". Gissningsvis dyker spänningen vid last, och klipparen meddelar fel på klippmotorn, eller åker in till laddaren för att direkt åka ut igen och loopar så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.