J JSten skrev:
Är det så självklart?
Ja, jag uppfattar det så. TS, och många kommenterare gör felet att försöka hitta alexanderhugget, den silverkula som är det tydliga skälet till att man skall/får agera på det ena eller andra sättet. Så är ytterst sällan fallet. Det är inte så att lagar och stadgar kommer att ha reglerat varenda galen åtgärd som en bostadsrättshavare kan komma på. Det står eventuellt inte heller i stadgarna (eller så gör det det) att man inte får sätta kontakten till den egna golvvärmen i uttaget i det gemensamma uttaget i trapphuset...
Exempelfallet gäller inte eftersom det där handlar om värmesystemet. Då blir det en helt annan sak.
Det kokar heller inte ner till svepande formuleringar om att hålla saker i gott skick. Detta handlar om en felaktig ombyggnad.
Här har man gjort en felaktig konstruktion som medför risker. Om styrelsen godkände den installationen gjorde den fel - men det kan förändra vem som skall betala för att återställa röret.
 
Claes Sörmland
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Ja, jag uppfattar det så. TS, och många kommenterare gör felet att försöka hitta alexanderhugget, den silverkula som är det tydliga skälet till att man skall/får agera på det ena eller andra sättet. Så är ytterst sällan fallet. Det är inte så att lagar och stadgar kommer att ha reglerat varenda galen åtgärd som en bostadsrättshavare kan komma på. Det står eventuellt inte heller i stadgarna (eller så gör det det) att man inte får sätta kontakten till den egna golvvärmen i uttaget i det gemensamma uttaget i trapphuset...
Exempelfallet gäller inte eftersom det där handlar om värmesystemet. Då blir det en helt annan sak.
Det kokar heller inte ner till svepande formuleringar om att hålla saker i gott skick. Detta handlar om en felaktig ombyggnad.
Här har man gjort en felaktig konstruktion som medför risker. Om styrelsen godkände den installationen gjorde den fel - men det kan förändra vem som skall betala för att återställa röret.
Jag håller med. Inlägg #74 tyder på att detta dock har haft styrelsens tillstånd, om det som inlägget antyder har varit känt för föreningen länge och man inte har agerat. Då kan man ju agera nu på föreningens bekostnad och ta in en rörmokare som kopplar förbi golvet. Vill bostadsrättsinnehavaren fortsatt ha ett varmt golv får hon ordna med en egen liten slinga och varmvattenberedare där.

Är det mer en ny fråga för föreningen så är det ju rakare att bara ställa kravet på medlemmen att åtgärda detta inom en viss tid. Svårigheten är ju vad man ska göra om om bostadsrättsinnehavaren inte agerar men för att förhindra detta kan kan ju arbeta med månatliga uppföljningar och samtal. Händer inget får väl föreningen gå in som ovan.
 
Ännu enklare är väl att styrelsen anlitar rörmokare som stänger av golvet definitivt och står för kostnaden. Det kan ju vara så att styrelsen gjort fel för 20 år sedan. Att stänga av golvet nu är ju ett krav, ”förebyggande åtgärder mot legionella” (#232) som vilar på styrelsen. Om sedan bostadsrättsinnehavaren ställer krav på föreningen så får man väl ta den diskussionen. Golvet är nästan förbrukat, blir väl inte stor ekonomisk kompensation. Eller vägra ersättning, blir inte lätt för innehavaren att driva detta rättsligt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Det finns även den praktiska aspekten: vem betalar för grannens golvvärme (kWh) och har gjort det i 20+ år? Om det finns värmemätare installerade och varje lägenhetsinnehavare betalar för värme för sig då stjäl grannen värme från gemenskapen...
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Lagar gäller normalt sett retroaktivt.
Det är tydligt om man läser domar hos möd.
Då pratar man äldre pbl eller nya.
 
Bättre_själv_än_köpa_tjänster Bättre_själv_än_köpa_tjänster skrev:
Enligt punkt ”6:622 Mikrobiell tillväxt” i BBR (Boverkets byggregler) står följande rad under allmänna råd. Handdukstorkar, golvvärme och andra värmare bör inte kopplas in på cirkulationsledningar för tappvarmvatten.

Dessutom går att läsa under 6:42 Termisk komfort att golvytan inte får ha en högre temperatur över 26 grader. Hur man löst det är lite spännande att höra.

När jag var certifierad entreprenadbesiktningsman så tillämpades de allmänna råden som krav.

Gör om gör rätt!
Hej du "Bättre_själv_än_köpa_tjänster"!
Det sägs att ett rum inte får värmas av annan värmekälla än rummets med mer än 25%. Det lär komma från exempelvis BFS 2011_26 BBR19. Där står i 9:51 "Värme- och kylinstallationer samt installationer för tappvarmvattenberedning bör utformas och isoleras så att energiförlusterna begränsas." I 9:52 står det "Värmeinstallationer i byggnader som innehåller bostäder bör förses med anordningar för automatisk styrning av värmeavgivningen i varje bostadsrum."
Om ett rum får 100% av sin värme "utifrån", t.ex. från annan våning, så att styrningen inte påverkar rumstemperaturen alls, hur hade du gjort som entreprenadbesiktningsman?
 
D Daniel Borg skrev:
ivf, en klar riskkonstruktion av många måååånga anledningar *rofl* eller är det redan första April?
Betydligt konstigare saker har hänt... Minns en arbetsplats där rörisen av lathet dragit vatten till kaffemaskinen från vattenelementet bredvid. Detta drack folk av i flera år innan det uppdagades...
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Bättre_själv_än_köpa_tjänster och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det hela låter som en skröna. Vilken komfort får man på golvet? Ena stunden 60 grader och iskallt när ingen tappar varmvatten. Såvida huset inte har cirkulerande varmvatten som i vissa hus för att man inte ska behöva spola i en evighet innan det kommer varmvatten.
Om du isolerar golvet ovanför värmeslingor korrekt så blir de inte 60 grader, samt att han ju tydligen kan reglera flödet precis som du gör på radiatorer. Vilket var min misstanke tidigare om han gjort en fulkoppling för att inte bränna fötter av sig.
 
roland53 roland53 skrev:
Inget konstigt, det finns särskilda "push" koppel med separat cirk-pump och termostat att köpa. Ganska vanligt att montera i hus med radiatortemperaturer på 50-70 gr (typ oljepanna) om man vill konvertera till golvvärme i endast ett utrymme
[länk]
Jo jag vet.. har själv såna.. en i vardagsrum och en i kök. Men min poäng var att om de var så oproffsigt gjort o gjort för att personen antagligen är en snål jävel så hittar man en billigare lösning o lägger inte 10k på en pump eller va de nu kostar när du kan fixa de med en isolering och strypning som kostar en hundring el två.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Har bott i en hyresrätt, jag kan gissa den också var byggd för sådär 20 år sen, som hade denna konstruktion på handdukstork. Jag tror tanken var att man inte SKULLE kunna stänga av handdukstorken inte ens i värsta värmeböljan. Skiten funkade inte och jag tror folk därför pillade på termostaten. Kontentan var att den ibland var glödhet och ibland var kall. Jag gnällde rätt mycket på detta, de hävdade förstås att det fungerade och att det inte var nån risk för legionella, tillslut har jag för mig de kom fram till att hela systemet var obalanserat och inte funkade och gjorde nån rejäl översyn. Personligen tycker jag man skulle stänga av dessa system, i en BRF är det väl lite enklare då man ju kan tänka sig att sätta in el-värme i golv eller handduksvärmare - i en hyresrätt så vill ju inte hyresgästen plötsligt behöva betala badrummets värme med egen elräkning...

Vore det föreningen som stamrenoverat och gjort denna installation så hade det ju varit rimligt att föreningen bekostade att lösa problemet. Är det ett eget initiativ så är det väl BRF ägaren som får fixa. Se till att koppla ur tantens golv, jag antar det finns nåt annat sätt att koppla in nåt på slingan som värmer, även om det väl tyvärr blir en kostnad för det.
 
J janusz_w skrev:
Det finns även den praktiska aspekten: vem betalar för grannens golvvärme (kWh) och har gjort det i 20+ år? Om det finns värmemätare installerade och varje lägenhetsinnehavare betalar för värme för sig då stjäl grannen värme från gemenskapen...
Finns det i verkligheten? Värmemätare i varje lägenhet? I en bostadsrätt?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Finns det i verkligheten? Värmemätare i varje lägenhet? I en bostadsrätt?
Finns i en del nyare hyresrätter, både värmemätare och tappvarmvattenmätare med fjärravläsning till och med, men i bostadsrätter - vet ej av egen erfarenhet faktiskt. Men googlar man på "IMD Brf" då dyker det upp en del Brf som har det.

För övrigt anta att värmen debiteras genom att den inköpta värmen (tänker mig fjärrvärmeanslutning) fördelas per m2 lägenhetsyta och tappvarmvatten inklusive VVC debiteras separat. Då kommer VVC-värmt golv betalas solidariskt av alla boende. Antagligen kommer de som förbrukar mer tappvarmvatten betala mer, allt beror på hur debiteringen är utformad.
 
Redigerat:
J janusz_w skrev:
Finns i en del nyare hyresrätter, både värmemätare och tappvarmvattenmätare med fjärravläsning till och med, men i bostadsrätter - vet ej faktiskt.

Men anta att värmen debiteras genom att den inköpta värmen (tänker mig fjärrvärmeanslutning) fördelas per m2 lägenhetsyta och tappvarmvatten inklusive VVC debiteras separat. Då kommer VVC-värmt golv betalas solidariskt av alla boende. Eventuellt kommer de som förbrukar mer tappvarmvatten betala mer, allt beror på hur debiteringen är utformad.
Det finns på väldigt få ställen. Så det är egentligen ingen idé att "anta att värmen debiteras" :p

Speciellt inte i lägenheter som har funnits i 20 år.
 
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
E eklov skrev:
Hej du "Bättre_själv_än_köpa_tjänster"!
Det sägs att ett rum inte får värmas av annan värmekälla än rummets med mer än 25%. Det lär komma från exempelvis BFS 2011_26 BBR19. Där står i 9:51 "Värme- och kylinstallationer samt installationer för tappvarmvattenberedning bör utformas och isoleras så att energiförlusterna begränsas." I 9:52 står det "Värmeinstallationer i byggnader som innehåller bostäder bör förses med anordningar för automatisk styrning av värmeavgivningen i varje bostadsrum."
Om ett rum får 100% av sin värme "utifrån", t.ex. från annan våning, så att styrningen inte påverkar rumstemperaturen alls, hur hade du gjort som entreprenadbesiktningsman?
Det var 15 år sedan. Mycket har hänt med BBR sedan dess
 
J JohanLun skrev:
Har bott i en hyresrätt, jag kan gissa den också var byggd för sådär 20 år sen, som hade denna konstruktion på handdukstork. Jag tror tanken var att man inte SKULLE kunna stänga av handdukstorken inte ens i värsta värmeböljan. Skiten funkade inte och jag tror folk därför pillade på termostaten. Kontentan var att den ibland var glödhet och ibland var kall. Jag gnällde rätt mycket på detta, de hävdade förstås att det fungerade och att det inte var nån risk för legionella, tillslut har jag för mig de kom fram till att hela systemet var obalanserat och inte funkade och gjorde nån rejäl översyn. Personligen tycker jag man skulle stänga av dessa system, i en BRF är det väl lite enklare då man ju kan tänka sig att sätta in el-värme i golv eller handduksvärmare - i en hyresrätt så vill ju inte hyresgästen plötsligt behöva betala badrummets värme med egen elräkning...

Vore det föreningen som stamrenoverat och gjort denna installation så hade det ju varit rimligt att föreningen bekostade att lösa problemet. Är det ett eget initiativ så är det väl BRF ägaren som får fixa. Se till att koppla ur tantens golv, jag antar det finns nåt annat sätt att koppla in nåt på slingan som värmer, även om det väl tyvärr blir en kostnad för det.
När jag renoverade mitt badrum fick jag veta att man måste ha både värme element och handdukstork eftersom varmvattnet till duschen ska gå igenom handdukstorken så den var varm när manskulle hänga upp de fuktiga handdukarna.
Måste bli dyrt att koppla in varmvatten till golvvärmen eftersom returvattnet rinner ner i avloppet istället för att återgå till värmeväxlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.