Snigla Snigla skrev:
Tror att hon tänkte ett snäpp längre..
..kanske är bara är jag som är lite ”stenvan” ;):cool:.. som tolkade hennes ord såhär..

Vi som har gamla gårdar/hus.. där det inte alltid rensats så friskt.. stöter ibland på helt nya stenläggningar som gömt sig under gräsmattan....

Dvs ”gräset har ätit upp dem”.. inte bara lite vildvuxet och gammal charmig look, de syns helt enkelt inte alls längre för det är både jord o gräs över :cool:

Våra yttersta rader på stengångarna (1,5 Sten på varje sida) försvinner helt på ett par år om man inte kantgräver sidorna 2 ggr varje säsong :)

Just nu har jag två hela uteplatser som är halv försvunna.. som jag själv misskött (ej rensat på två år).. det växer både gräs, grödor blommor o träd i fogarna (helt sjukt hur mycket som kan komma ur fogarna :oops:)
Tack Snigla för att du hjälper till att tolka. Haha. Jag menar precis så, att stenarna riskerar att försvinna helt. Förstod dock svaret att man vill ha en "icke-perfekt" look. :rofl:
 
Snigla Snigla skrev:
...Vi som har gamla gårdar/hus.. där det inte alltid rensats så friskt.. stöter ibland på helt nya stenläggningar som gömt sig under gräsmattan...
Vi har rensat lite för att få lite passager runt vår stuga i Bohuslän och vi tänker på hur den som skapade tomten har ansträngt sig med små murar och stensatta etager som nu börjar titta fram. Vi har ett ställe som tidigare var ett enda gytter av buskage och taggbuskar och efter att ha luftat lite så upptäckte vi att man nog en gång tänkt sitta och dricka kaffe där...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dagens borttagande av forsythia avslutades med att spola rent för att återanvända jorden. Jag blir nästan lite äcklad av det alienliknande systemet med slingrande rötter som hårt biter sig fast i marken.
Det tar ungefär 1,5 timme att få bort varje sådan här rotboll.
En halvtimmes grävande och blåsande med grovdammsugare för att frilägga så mycket som möjligt. Sedan en halvtimme av huggande med yxa och kapande med tigersåg. Sedan en halvtimmes baxande med dragblock i en tripod (uttalas på franska för bövelen) och upp poppar den ur jorden.

En stor rotboll med slingrande, tjocka rötter ligger på marken bredvid en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Vi har rensat lite för att få lite passager runt vår stuga i Bohuslän och vi tänker på hur den som skapade tomten har ansträngt sig med små murar och stensatta etager som nu börjar titta fram. Vi har ett ställe som tidigare var ett enda gytter av buskage och taggbuskar och efter att ha luftat lite så upptäckte vi att man nog en gång tänkt sitta och dricka kaffe där...
Visst är det roligt och utmanande att hålla på med arkeologiska utgrävningar? Jag hittade en liten trappa med 3 trappsteg i en slänt i trädgården, som var helt övervuxen av rosbuskar. Jag blev orimligt glad, har alltid haft en förkärlek för små trappor i trädgårdar, av nån anledning. :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ta högre höjd först.. sedan lägre.. (y)
Det blir två varv men då hinner du filosofera lite över trädgården! :D
Tror ändå inte det går. Det har växt i 2-3 år utan att klippas :S
 
KristinaRT
Lie!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Lie!
Röjsåg är 2000-talets lie ;)
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack Snigla för att du hjälper till att tolka. Haha. Jag menar precis så, att stenarna riskerar att försvinna helt. Förstod dock svaret att man vill ha en "icke-perfekt" look. :rofl:
Det är nog bara tiden som får visa. Ambitionerna är väl oftast som högst i planeringsstadiet. Ser däremot inte riktigt skillnaden på denna slänt mot min befintliga trall som inte blir underhållen alls och börjar bli riktigt ful.

Lever i tron att om man skapar områden i trädgården där man antingen verkligen kan slappna av eller som fyller en viktig funktion så är man där mer och i och med det skapas motivationen att underhålla.
 
Fario Fario skrev:
Dagens borttagande av forsythia avslutades med att spola rent för att återanvända jorden. Jag blir nästan lite äcklad av det alienliknande systemet med slingrande rötter som hårt biter sig fast i marken.
Det tar ungefär 1,5 timme att få bort varje sådan här rotboll.
En halvtimmes grävande och blåsande med grovdammsugare för att frilägga så mycket som möjligt. Sedan en halvtimme av huggande med yxa och kapande med tigersåg. Sedan en halvtimmes baxande med dragblock i en tripod (uttalas på franska för bövelen) och upp poppar den ur jorden.

[bild]
Gympasset för månaden avklarat :) (y) (gillade ni inte den? själva växten/busken/trädet hehe)

Det är spännande att hitta lite nya saker ibland.. det är ju egentligen inte konstigt att saker blir överväxta med tiden.. om man ser till vår gräsmatta här nu.. så är den troligen "Högre" (tjockare? hm.. svål o gräs båda två alltså) än de var från början när trädgården anlades..

Här verkar det dock vara jag som gömmer saker hehe (uteplatser).. :oops::rolleyes: men men.. nån gång kommer de nog fram igen!
 
J JKrister skrev:
Det är nog bara tiden som får visa. Ambitionerna är väl oftast som högst i planeringsstadiet. Ser däremot inte riktigt skillnaden på denna slänt mot min befintliga trall som inte blir underhållen alls och börjar bli riktigt ful.

Lever i tron att om man skapar områden i trädgården där man antingen verkligen kan slappna av eller som fyller en viktig funktion så är man där mer och i och med det skapas motivationen att underhålla.
Det blir nog fint oavsett :D sten i trädgård är alltid snyggt tycker jag.. även om nått nu skulle råka försvinna lite med tiden ! (gillar både naturstenar.. murar.. gråstenar.. trappsteg osv) :D (y)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tror ändå inte det går. Det har växt i 2-3 år utan att klippas :S
Röjsåg funkar alltid om inte annat.. (kanske skulle ha frågat om du hade el eller bensinklippare.. för elen skulle ha varit kinkig med höjden.. men en klassisk bensinare brukar kunna ta sig igenom mer än man tror) :)

Här har vi allt möjligt, men i en sån där trädgård ni har.. skulle el-klippare o eltrimmer funka jättebra för ert fortsatte underhåll.. (inte nödvändigtvis det höga gräset just nu dock) :)
 
A
KristinaRT KristinaRT skrev:
Lie!
Den som kan slå med lie är snabbare än en röjsåg och tystare...
Jag slår enbart med lie...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Röjsåg funkar alltid om inte annat.. (kanske skulle ha frågat om du hade el eller bensinklippare.. för elen skulle ha varit kinkig med höjden.. men en klassisk bensinare brukar kunna ta sig igenom mer än man tror) :)

Här har vi allt möjligt, men i en sån där trädgård ni har.. skulle el-klippare o eltrimmer funka jättebra för ert fortsatte underhåll.. (inte nödvändigtvis det höga gräset just nu dock) :)
Vi har både robot och batteri-trimmern till det nya huset, men vi måste ju hitta ner till gräsmattan först :)
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Den som kan slå med lie är snabbare än en röjsåg och tystare...
Jag slår enbart med lie...
Jag har faktiskt slått med lie när jag var barn på 90-talet när släkten hade ”höstagille”. Fina traditioner som är borta :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har faktiskt slått med lie när jag var barn på 90-talet när släkten hade ”höstagille”. Fina traditioner som är borta :)
Min make kan störa sig på många saker men de gånger jag råkar säga "slått" istället för "slagit", då får jag höra det. :crysmile:
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.