Sittställning Forlowt skrev:
Jo jag förstår dig, men det är ett exempel från något som kanske driver ett företag som jag hade velat så svart på vitt.

Jag köper 100 papp till viss del men hade velat se det bara.

Ett bolag jag känner väl till har 1800tkr omsättning och 10 anställda med ca 7% vinstmarginal. Men det är ju knappast hela sanningen för vad som går ut ur bolaget i pengar till anställda och deras kostnader.
Det låter som de har rena slavlönerna om dina siffror ska stämma. Du menar väl en omsättning på 18 miljoner?
 
Sittställning
N noone70 skrev:
Det låter som de har rena slavlönerna om dina siffror ska stämma. Du menar väl en omsättning på 18 miljoner?
Ja förlåt, 18 miljoner ska det vara. Blev lite hastig såhär på morgonen :)

Alla har lön högre än snitt i detta vet jag.
 
L Linda_71 skrev:
Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.

Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Hej.

Min spontana reaktion på inlägget var "Ja, självklart ska ni informera". Jag anlitar aldrig en hantverkare innan jag vet vad det kostar. Jag brukar aldrig beställa jobb över luren innan jag sökt själv på nätet eller företagaren hemsida så jag har ett litet hum om vad det kommer att kosta, jag vet inte vad olika hantverkare kostar det är olika från gång till gång och jag vill ju också veta vad andra tycker om hantverkaren. Men vad det gäller akuta jobb så har jag aldrig behövt beställa det. Men känner kanske att det är ännu viktigare att informera om priset om en kund ringer under stress och behöver hjälp.
Hur ser det ut? Debitering är akut utryckning x kr. Sedan tim debitering x kr för felsökning och åtgärd?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
För att gå tillbaka till grundfrågan så har jag lite svårt att förstå bristen på transparens när det gäller priser. Jag har befunnit mig på båda sidor, dvs både som inköpare av akut jourtjänst och egenföretagare som hade jourtjänster.

När jag ett år vid niotiden på kvällen den 23 december upptäcker att vi har haft kabelbrand och tappat en av tre faser, ringer jag en av de större elfirmorna i stan som har jour. Jouren som svarade var trevlig och var noga med att upplysa mig om deras jourtaxa och minimidebitering innan vi avslutade samtalet. 20 minuter senare var han ute och bytte tjärkablarna och rev bort en gammal knivsäkring som satt före mätarskåpet. Den firman har allt att vinna på att i förväg berätta om vad jourtaxan är och slipper troligen en hel del bestridanden.

När jag själv var företagare i en bransch med serviceavtal och jourtjänst hade jag tydligt angett i serviceavtalen vad utryckning och arbete hade för timpris för arbeten som inte omfattades av ordinarie service. Inte en gång var det någon som ifrågasatte mina fakturor och då kunde de ändå beloppen springa iväg på grund av tidsödande arbeten. Vid ett tillfälle förklarade jag att jag behövde avbryta min semester och ta mig 30 mil enkel väg och vad det skulle kosta. Inga problem. Gissa vad som hade hänt om jag inte hade varit tydlig med det och det istället hade kommit en faktura med en horribel post för resa och sedan lite nonchalant sagt att "Jamen det är ju semestertider, det förstår du väl att det kostar"

Å andra sidan fakturerade jag inte kundbesök inför offert heller. Det räknade jag hem vid försäljning och nytecknade serviceavtal.
 
  • Gilla
Freddedan och 6 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Stämmer detta bara för hantverkare för jag råkar veta andra branscher där man inte kostar 100k men har liknande löner.

Jag hade varit tacksam ifall man ställer upp det rad för rad med siffra efter ..t.ex

Lön 32k
Försäkring xx
Avgifter xx ..osv

Någon ? :)
Jag minns inte alla poster på den listan men jag har arbetat på ett litet konsultföretag där lönen var en andel av det som fakturerades till kund. Alla fick samma andel, ca 35%. Resten gick till pension, semester, arbetsgivareavgift, säljare och chef. Och säkert någon post jag inte kommer på nu. Sålde jag in kollegor fick jag några procent på deras fakturering också. Allt var helt transparent för alla anställda i ett excelblad. Samma villkor för alla. Mer lön om fler arbetade timmar eller högre timpris på uppdraget.

Så där räckte 100 000 in till 35 000 i lön.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Oklart än så länge, men det rörde sig om en toalett som läckte, så det borde inte behövas två personer och inte alltför dyrt material heller.
Poängen är ändå att kunden fick en negativ överraskning för att firman inte sa något innan. Man kan tycka en kund är dum som inte frågar, men det hindrar inte att man tycker en firma är dum som sätter sig i en sådan här situation där de riskerar att tappa många potentiella kunder.
:surprised:
För 5000 får man utan problem en ny WC inklusive installation. Som exempel på Bauhaus installation från 1895 och WC ca 2000 kr.

Kunde sparat 1000 kr och fått en ny WC…
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 1 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Absolut tycker jag det.
 
E El-Löken66 skrev:
Så du menar att ackordet ingår i grundlönen, då vet jag. I ditt exempel en lön på 180x160=28k, precis den siffra jag redovisade i min länk innan.
Jag menar ingenting, men en grundlön är just en grundlön och det är ju det lägsta man kan få ut om man går på ackord så brukar det ju vara, du kan inte ifrågasätta mig du får ringa byggnads så får du svar på hur just de räknar sina ackord de är bara ett telefonsamtal bort, men jag kan tala om att om gubbarna fick den lönen gick de hem
 
E
K kortis skrev:
Jag menar ingenting, men en grundlön är just en grundlön och det är ju det lägsta man kan få ut om man går på ackord så brukar det ju vara, du kan inte ifrågasätta mig du får ringa byggnads så får du svar på hur just de räknar sina ackord de är bara ett telefonsamtal bort, men jag kan tala om att om gubbarna fick den lönen gick de hem
Bara så vi inte jämför jordnötter och kokosnötter.

Behöver inte ringa Byggnads, jag förstår redan att grundlönen som anges i anställningsavtalet är något annat än den taxerade inkomsten från företaget. I många fall.

Om alla vet detta är en annan femma.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Allt jag ser är text. Jag vet att företag har omkostnader jag vill bara se varför 100k är en vettig siffra i, just siffror
Jag stolpade ju upp det i ett tidigare inlägg:
Nettolön
Personalskatt
AGI
Semester
Avsättning till sjukfrånvaro
Avgifter vid föräldraledighet
Preliminärskatt
Verktyg ( funkar ju inte med typ Biltema)
Bilar med omkostnader (Gigantisk kostnad hos oss) 7 pers 490 000kr på ett år
Tjänstepension
Certifiering
Avgifter till branchorganisationen
Hyra
Löner till personal som ej drar in egen inkomst ( ex kontorist)
Redovisningskonsult
Revisor/revision
Bankkostnader
Lagerhållning
Telefoni/data
Kalibrering/service av verktyg
Försäkringar
Arbets/skyddskläder
Reklam/PR
Porto
Förluster på kundfordringar ( Alla kunder betalar inte för sig)
Utbildning/kompetensutveckling
Friskvård
Personalfrämjande aktiviteter

Finns massor mer som är småkostnader
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag förstår vissa skribenter i tråden så är det så här det ska vara:

1. Kunden ska alltid fråga om priset, leverantören har ingen som helst anledning att nämna priset om inte kunden frågar, inte ens egenintresset att minska risken för tjafs i slutändan.
2. Om kunden ställer frågan om priset så kan leverantören inte säga exakt vad det kostar förrän arbetet är färdigt, alltså kan inte ens leverantören nämna minimiarvode och vad som ingår eller att det kan bli dyrare.

Varför i helv...e ska kunden då ställa en fråga om priset om man ändå inte kan uppge någonting?
Därför att om företaget uppskattar ett pris så får han inte lägga på mer än 15% än avtalat och då målar han in sig i ett hörn om det dyker upp konstiga saker på vägen
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
T toyboy skrev:
Därför att om företaget uppskattar ett pris så får han inte lägga på mer än 15% än avtalat och då målar han in sig i ett hörn om det dyker upp konstiga saker på vägen
Vad för konstiga saker skulle det vara som ändrar timpeng, minimimum antal timmar och eventuellt jourtillägg och bilersättning?
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad för konstiga saker skulle det vara som ändrar timpeng, minimimum antal timmar och eventuellt jourtillägg och bilersättning?
Jag som var lite otydlig, det är när man ska uppskatta tid och materialåtgång som man drar öronen åt sig då man inte alltid vet vart det landar och så fort du gett någon form av prisförslag så är det det som gäller. I övrigt dom sakerna du nämnde är inga större konstigheter
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Varför vet ingen vad "gratis" betyder längre, är väl också en relevant fråga i sammanhanget, kanske? Varför kommer alltid små sura kommentarer om att saker "inte är gratis" eller "Tror du det är gratis", "Ska vi jobba gratis?" osv när ingen antytt detta?
Jag erbjuder mig härmed att skicka PM med förklaring av ordets innebörd till alla och envar som uttryckligen visar intresse för detta. För tydlighetens skull upplyser jag härmed också om att priset / PM är 700 kr exkl moms och att tjänsten tillhandahålles under kvällstid. Den som försöker pruta kommer självklart att bemötas med frågan "Skulle det vara gratis, menar du?".
 
  • Gilla
  • Haha
Johan Van Kuyl och 8 till
  • Laddar…
E
H HJ-C skrev:
Varför vet ingen vad "gratis" betyder längre, är väl också en relevant fråga i sammanhanget, kanske? Varför kommer alltid små sura kommentarer om att saker "inte är gratis" eller "Tror du det är gratis", "Ska vi jobba gratis?" osv när ingen antytt detta?
Jag erbjuder mig härmed att skicka PM med förklaring av ordets innebörd till alla och envar som uttryckligen visar intresse för detta. För tydlighetens skull upplyser jag härmed också om att priset / PM är 700 kr exkl moms och att tjänsten tillhandahålles under kvällstid. Den som försöker pruta kommer självklart att bemötas med frågan "Skulle det vara gratis, menar du?".
Gratis i detta sammanhang betyder att firman inte gått med ens en krona i vinst, den har bjudit på jobbet då inkomster <= utgifter.
 
  • Gilla
toyboy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.