electroluxaren skrev:
Att köra ut en liter mjölk från Ica till dig
om jag ser till "min" affär,1,5 mil bort så c:a 300...startavgift 50 kr,beroende på hur långt taxin ska åka för att komma till affärn så kan det tillkomma framkörningsavgift
 
Viktigast är att kunskapen finns, tyvärr dyker det upp
amatörhantverkare som tar maximalt betalt för dåligt utförda arbeten och gärna färdas ett flertal gånger till
firman för hämtning av mtrl, som ett proffs skulle ha i servicebilen från början.Dessa amatörer förstör för
de seriösa.
 
K Karlpedal40 skrev:
Viktigast är att kunskapen finns, tyvärr dyker det upp
amatörhantverkare som tar maximalt betalt för dåligt utförda arbeten och gärna färdas ett flertal gånger till
firman för hämtning av mtrl, som ett proffs skulle ha i servicebilen från början.Dessa amatörer förstör för
de seriösa.
Beror väll helt på vad för slags hantverkare man anlitar?

Tror knappast någon hantverkare åker omkring med Ahlsells lager i bilen utan amatören är 99 gånger av 100 beställaren av hantverkaren
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Beror väll helt på vad för slags hantverkare man anlitar?

Tror knappast någon hantverkare åker omkring med Ahlsells lager i bilen utan amatören är 99 gånger av 100 beställaren av hantverkaren
Förhoppningsvis handlar proffset inte på Ahlsell, och
borde dessutom ha med sig det som behövs, detta eftersom ha/hon givetvis förhört sig om problemets
natur:cool:
 
L Tommy Lövgren skrev:
Tror du att det du räknar upp är dom enda kostnaderna för en anställd? Är det de enda kostnader som ett företag har? Alla kostnader ett företag har måste varje hantverkare dra in kostnaden för:
Den anställde ska ha försäkringar, tjänstepension, sjuklön dom första 14 dagarna betalas av arbetsgivaren, företaget har lokalkostnader, företagsförsäkringar, kostnader för utrustning och verktyg, fordon med alla kostnader runt det, utbildning och certifieringar, administration, revisor, räntekostnader för att bara nämna det jag i hastigheten kommer på.

Då hamnar du med en hantverkare med en bruttolön före skatt på 25.000kr på cirka 100k som personen måste dra in för att det ska gå runt. De kan så klart variera lite upp och ner från företag till företag men 100k är ett rimligt riktmärke.
Får ju tillägga om man som företagare ska kunna vara ett seriöst företag. helt enkelt.
 
  • Gilla
Karlpedal40
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Här krävs det lite siffror på hur du räknar. Behöver du få in 100K i månaden för att betala ut en lön på 25.000kr ? Tillåt mig tvivla. Jag gissar att du anger nettolönen (varför?) så jag lägger på 33% skatt.

Då hamnar bruttolönen på ca 33.000kr. Arbetsgivaravgift blir ca 10.000kr. Den totala lönekostnaden blir då 43000. Räknar vi med 5 veckors semester på det som ska betalas ut trots att du inte kan fakturera för dem så blir det ytterligare ca 4.000 i månaden. Så knappt 50.000kr ska in för att täcka lönekostnaden.

Vill du redovisa var de övriga 50000 går till?
Tommy Lövgren såg jag redogjorde det jag inte skrev innan. Det är faktiskt ganska enkelt o ta reda på det egentligen och det kan du göra ganska enkelt själv. Gå in på tex allabolag.se. Och så söker du upp en seriös hantverkare där och tar fram siffrorna där. Kan vara ett bolag med som har en omsättning på 20milj och då tänker många icke företagare fy fan vad han tjänar pengar. Men gör den bolaget det egentligen? Det är ju bara en omsättningssiffra. Bläddra ner lite i lista då så hittar du antal anställda i bolaget som är förmodligen 10 anställda. Då blir siffran 2milj per anställd vilket reageras på tex att "jaja jag förstår det går bra för dig när du hovar in så stora pengar". Bläddra då vidare till bolagets vinstmarginal. Den siffran säger hur mycket bolaget tjänar totalt. Dela den siffran på antal anställda så får du reda på hur mycket bolaget tjänar per anställd. Resterande summa är helt enkelt omkostnader som en anställd aldrig ser eller vet om. Det är den faktiska kostnaden på en anställd i ett seriöst företag som varit med ett antal år.
100k/ är rimligt att räkna att en anställd hantverkare kostar med 25k i lön. Nu tjänar hantverkare betydligt mer idag pga alla stora pensioneringar så 100k räcker inte längre.
Därför kostar en hantverkare ganska mycket pengar per timme. Den som har startat företag och kört det i minst 5 år förstår att det inte är en dans på rosor.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
K Karlpedal40 skrev:
Förhoppningsvis handlar proffset inte på Ahlsell, och
borde dessutom ha med sig det som behövs, detta eftersom ha/hon givetvis förhört sig om problemets
natur:cool:
Nu är det nämligen så att långt ifrån alla beställare är proffs som du och det är inte säkert man har med sig rätt saker alltid.

De flesta beställare har svårt att skilja på en skruv och en spik och det blir uppenbart svårt för en vvs kille att veta vad beställaren menar när hen säger att jag tror det är fel på den där saken där vattnet rinner
 
Kan så vara
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Som jag ser det så är problemen två:
-Okunniga hantverkare som inte borde få göra någonting mera kvalificerat än skyffla grus men som är väldigt bra på att lova än det ena och än det andra och ta betalt för dåligt utfört arbete.
-Okunniga kunder som inte vet vad de håller på med och därför försöker helgardera sig med konstiga krav och villkor hit och dit samtidigt som de uppenbart inte förstår att fullgott arbete tar tid.

Smaksätt soppan med en nypa konsumtionshysteri och två nypor statusjakt som får folk att bygga större än de har råd....... så kan jag garantera att det blir ett rent fanskap av alltihop.

Den enda vägen framåt som jag ser är att skola upp kunniga och kvalitetsmedvetna kunder med sinne för vad som är rimligt. Som hantverkare gör man inga snabba pengar på sådana kunder men de brukar i allmänhet vara villiga att betala skälig timpenning för fullgott arbete.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
L Tommy Lövgren skrev:
Jag köper nästan alltid på löpande räkning, det brukar bli billigast. Då behöver hantverkaren inte ta i för eventuella saker som dyker upp när man börja riva i gammalt, man betalar vad det kostar. Aldrig en offert på ett jobb under 100k. Jag vänder mig inte till en massa olika hantverkare och frågar pris heller, jag vänder mig till dom jag vet är bra och så får det räcka med det. Fast var och en gör ju som den vill.
En offert utesluter inte löpande räkning. Att få uppgift om timpris, ersättning för bil och hur material debiteras är också en offert. En offert behöver inte vara fastpris.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Fairlane
I lokala Facebook-gruppen så skrev häromdagen en boende i området att hon anlitat en lokal rörmokare till ett mindre jobb. Hon skrev hur länge de var på plats (30 minuter) och vad fakturan landade på (strax under 5000 kr). Vi kan väl säga att hon inte var helt nöjd med det beloppet och övriga i gruppen som svarat verkar också chockade. Hon har kontaktat firman och de vidhåller att fakturan är korrekt och att det inte är frågan om jour, däremot fakturerar de minimum 2 timmar. Firman är nämnd med namn och de lär väl inte vara den första firman någon av övriga medlemmar ringer efter detta.

Visst, kunden kunde har frågat, men firman har inte bara bränt sig själv för den här kunden genom att inte säga något innan, de har bränt sig för många fler som följer gruppen. Det kan vara värt att tänka på som företag att ryktet går fort nuförtiden.

Och för den som är intresserad av vad det står om priser och debitering på företagets hemsida så står det så här:
 
Fairlane Fairlane skrev:
En offert utesluter inte löpande räkning. Att få uppgift om timpris, ersättning för bil och hur material debiteras är också en offert. En offert behöver inte vara fastpris.
Absolut. Fast var och en gör ju som den vill som jag skrev.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I lokala Facebook-gruppen så skrev häromdagen en boende i området att hon anlitat en lokal rörmokare till ett mindre jobb. Hon skrev hur länge de var på plats (30 minuter) och vad fakturan landade på (strax under 5000 kr). Vi kan väl säga att hon inte var helt nöjd med det beloppet och övriga i gruppen som svarat verkar också chockade. Hon har kontaktat firman och de vidhåller att fakturan är korrekt och att det inte är frågan om jour, däremot fakturerar de minimum 2 timmar. Firman är nämnd med namn och de lär väl inte vara den första firman någon av övriga medlemmar ringer efter detta.

Visst, kunden kunde har frågat, men firman har inte bara bränt sig själv för den här kunden genom att inte säga något innan, de har bränt sig för många fler som följer gruppen. Det kan vara värt att tänka på som företag att ryktet går fort nuförtiden.

Och för den som är intresserad av vad det står om priser och debitering på företagets hemsida så står det så här:
Två timmar är ju bara ca en tredjedel av 5000 kr. Var de två pers på jobbet eller vad är resten av fakturan?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
P Pin skrev:
Två timmar är ju bara ca en tredjedel av 5000 kr. Var de två pers på jobbet eller vad är resten av fakturan?
Hur menar du? De kanske tar 2000:-/t? Det är väl rimligt om kunden inte frågat? :crysmile:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Två timmar är ju bara ca en tredjedel av 5000 kr. Var de två pers på jobbet eller vad är resten av fakturan?
Oklart än så länge, men det rörde sig om en toalett som läckte, så det borde inte behövas två personer och inte alltför dyrt material heller.
Poängen är ändå att kunden fick en negativ överraskning för att firman inte sa något innan. Man kan tycka en kund är dum som inte frågar, men det hindrar inte att man tycker en firma är dum som sätter sig i en sådan här situation där de riskerar att tappa många potentiella kunder.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.