Sittställning
Stämmer detta bara för hantverkare för jag råkar veta andra branscher där man inte kostar 100k men har liknande löner.

Jag hade varit tacksam ifall man ställer upp det rad för rad med siffra efter ..t.ex

Lön 32k
Försäkring xx
Avgifter xx ..osv

Någon ? :)
 
E El-Löken66 skrev:
Möjligt att de har koll på vad siffrorna innebär men här på forumet är förvirringen total.

Vad är det vi jämför, äpplen och papayor?
Grundlön eller taxerad inkomst i en högkonjunktur för stor rörlighet och mycket övertid?

Du inser att det kostar att ligga ute hela veckan, därav traktamente.
Klart att det går att snåla och få en slant över.

Men kom inte och påstå att detta är grundlön i din jämförelse.
När jag skrivit om lön så har jag skrivit grundlön o medellön jag jämför inte med något utan tagit från bla SCB 2020 men vad vet väl dom, jo allt. Det är klart att varken övertid el några tilläg är med det är de aldrig, traktamente som nu förtiden är skitpengar är enbart en kompensation för fördyrade levnadsomkostnader,
 
Sittställning Forlowt skrev:
Stämmer detta bara för hantverkare för jag råkar veta andra branscher där man inte kostar 100k men har liknande löner.

Jag hade varit tacksam ifall man ställer upp det rad för rad med siffra efter ..t.ex

Lön 32k
Försäkring xx
Avgifter xx ..osv

Någon ? :)
Åter igen, det är inte bara den enskilda gubben som kostar, det är hela företagets kostnader som ska täckas av dom gubbar som tjänar in pengarna. Täckningen för företagets kostnader utöver den enskilda gubben regnar inte som manna från himlen och kostnaderna är olika beroende på vad företaget sysslar med, vilken utrustning man behöver, vilka lokaler man behöver, vilka fordon man behöver. Går inte att göra den generella uppställning du frågar efter.

Någon skrev tidigare idag att man kan gå in och titta på några bolag på nätet via t ex allabolag.se så ser man vad dom omsätter, antalet anställda och vilken vinst dom har. Sen får man sia om hur mycket av dom anställda som är overhead som inte drar in några pengar och som ska försörjas av dom som gör det. Tar man bort vinsten, delar omsättningen med antalet anställda efter avdrag av overheadpersonal så ser man vad varje anställd måste dra in på verksamhetsåret. Dela antalet månader på året och du har en siffra som måste in per gubbe och månad innan vinst för att det ska gå plus minus noll. Du kommer att se skillnader helt beroende på vad dom olika hantverkarfirmorna är specialicerade på och därmed vilken utrusning, maskiner etc etc etc dom behöver.
 
  • Gilla
FredrikThulinsson
  • Laddar…
E
K kortis skrev:
När jag skrivit om lön så har jag skrivit grundlön o medellön jag jämför inte med något utan tagit från bla SCB 2020 men vad vet väl dom, jo allt. Det är klart att varken övertid el några tilläg är med det är de aldrig, traktamente som nu förtiden är skitpengar är enbart en kompensation för fördyrade levnadsomkostnader,
Så det säger du.
Och hur får SCB ut allas grundlöner?
Eller de plockar den redan tillgängliga statistiken från SkV?

Om du svarar på detta kommer jag tro dig och ta tillbaka allt, i annat fall kommer jag misstänka dig för att ha en agenda.
 
E El-Löken66 skrev:
Så det säger du.
Och hur får SCB ut allas grundlöner?
Eller de plockar den redan tillgängliga statistiken från SkV?

Om du svarar på detta kommer jag tro dig och ta tillbaka allt, i annat fall kommer jag misstänka dig för att ha en agenda.
Skulle ju kunna vara så att företagen lämnar in sin statestik även facken eller vad tror du. Agenda gisses?
 
Sittställning
L Tommy Lövgren skrev:
Åter igen, det är inte bara den enskilda gubben som kostar, det är hela företagets kostnader som ska täckas av dom gubbar som tjänar in pengarna. Täckningen för företagets kostnader utöver den enskilda gubben regnar inte som manna från himlen och kostnaderna är olika beroende på vad företaget sysslar med, vilken utrustning man behöver, vilka lokaler man behöver, vilka fordon man behöver. Går inte att göra den generella uppställning du frågar efter.

Någon skrev tidigare idag att man kan gå in och titta på några bolag på nätet via t ex allabolag.se så ser man vad dom omsätter, antalet anställda och vilken vinst dom har. Sen får man sia om hur mycket av dom anställda som är overhead som inte drar in några pengar och som ska försörjas av dom som gör det. Tar man bort vinsten, delar omsättningen med antalet anställda efter avdrag av overheadpersonal så ser man vad varje anställd måste dra in på verksamhetsåret. Dela antalet månader på året och du har en siffra som måste in per gubbe och månad innan vinst för att det ska gå plus minus noll. Du kommer att se skillnader helt beroende på vad dom olika hantverkarfirmorna är specialicerade på och därmed vilken utrusning, maskiner etc etc etc dom behöver.

Allt jag ser är text. Jag vet att företag har omkostnader jag vill bara se varför 100k är en vettig siffra i, just siffror
 
E
K kortis skrev:
Skulle ju kunna vara så att företagen lämnar in sin statestik även facken eller vad tror du. Agenda gisses?
Det är inte så enkelt som du tror.
Företagen må ha en siffra, om detta kan klassas som en grundlön är en helt annan fråga.

Men det är en helt annan diskussion, begär inte att du ska förstå detta eller ens tro det.

Min fråga var vara hur du kommer fram till de presenterade siffrorna samt varför dessa diffar så enormt.

Vet du inte behöver du inte svara med fler gissningar.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Allt jag ser är text. Jag vet att företag har omkostnader jag vill bara se varför 100k är en vettig siffra i, just siffror
Läs texten och följ instuktionerna i texten
 
  • Gilla
FredrikThulinsson
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
RTFM?
Yes
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är inte så enkelt som du tror.
Företagen må ha en siffra, om detta kan klassas som en grundlön är en helt annan fråga.

Men det är en helt annan diskussion, begär inte att du ska förstå detta eller ens tro det.

Min fråga var vara hur du kommer fram till de presenterade siffrorna samt varför dessa diffar så enormt.

Vet du inte behöver du inte svara med fler gissningar.
Så svårt är det inte att hitta exakta siffror tror det på byggnads då eller det skulle ju kunna vara så att SCB kan läsa innantill
  • Löneökningar enligt märket på 5,4 %, delad i två revisionsperioder:
    • Period 1: För perioden 1 december 2020 till den 30 april 2022 höjs lönen med 3 % minus avräkning för pensionsförmåner med 0,27 %.
      • Höjning utgående lön i kr/tim 5,49.
      • Grundlön utges med 169 kr/tim alt 29 406 kr.
    • Period 2: För perioden den 1 maj 2022 till den 30 april 2023 höjs lönen med 2,4 % minus avräkning för pensionsförmåner med 0,37 %.
      • Höjning utgående lön i kr/tim 4,19.
      • Grundlön utges med 173 kr/tim alt 30 102 kr.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är inte så enkelt som du tror.
Företagen må ha en siffra, om detta kan klassas som en grundlön är en helt annan fråga.

Men det är en helt annan diskussion, begär inte att du ska förstå detta eller ens tro det.

Min fråga var vara hur du kommer fram till de presenterade siffrorna samt varför dessa diffar så enormt.

Vet du inte behöver du inte svara med fler gissningar.
Här kan du ju läsa om vad fackets tidning skriver
https://www.byggnadsarbetaren.se/pa-vag-ga-om-stockholms-lonerna-i-bygg-galet-mycket-att-gora/
 
Sittställning
L Tommy Lövgren skrev:
Läs texten och följ instuktionerna i texten
Då är du uppenbarligen inte rätt man för jobbet så varför svarade du ens ? ;)
 
Sittställning Forlowt skrev:
Då är du uppenbarligen inte rätt man för jobbet så varför svarade du ens ? ;)
Kontentan av det jag skrev är att det går inte att speca upp det som du önskar då det varierar väldigt vilka kostnader olika företag har förutom kostnaden för gubbens lön. Jag räknade därför upp ett antal kostnadstyper som ett företag har och som kan variera ganska mycket från företag till företag beroende på vilket hantverk man jobbar med och hur man jobbar.

Det är för att man inte förstår detta som är upprinnelsen till hela den här tråden
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
E
K kortis skrev:
Här kan du ju läsa om vad fackets tidning skriver
[länk]
Så du menar att ackordet ingår i grundlönen, då vet jag. I ditt exempel en lön på 180x160=28k, precis den siffra jag redovisade i min länk innan.
 
Sittställning
L Tommy Lövgren skrev:
Kontentan av det jag skrev är att det går inte att speca upp det som du önskar då det varierar väldigt vilka kostnader olika företag har förutom kostnaden för gubbens lön. Jag räknade därför upp ett antal kostnadstyper som ett företag har och som kan variera ganska mycket från företag till företag beroende på vilket hantverk man jobbar med och hur man jobbar.

Det är för att man inte förstår detta som är upprinnelsen till hela den här tråden

Jo jag förstår dig, men det är ett exempel från något som kanske driver ett företag som jag hade velat så svart på vitt.

Jag köper 100 papp till viss del men hade velat se det bara.

Ett bolag jag känner väl till har 18000tkr omsättning och 10 anställda med ca 7% vinstmarginal. Men det är ju knappast hela sanningen för vad som går ut ur bolaget i pengar till anställda och deras kostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.