Bärlinan/hammarbandet kapades ju lite för mycket, vilket syns tydligt här: Reparerat bärlina/hammarband med vinkeljärn och spik på hus med röd träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Likadant på andra sidan. Fäste ned vinkeljärn på insidan och drog i 100mm spik från utsidan. Det kommer att funka fint, men är kanske inte något att hänga upp en gunga i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bola89
  • Laddar…
Fick lite gjort idag, innan regnet kom.
Trädäck med påbörjad takkonstruktion vid röd husvägg, stege och trädgårdsmöbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nr två och tre bortifrån sitter inte fast utan lades på plats mest för att ev skydda mot lite regn.
Delvis konstruerad pergola med lösa takbjälkar över en träterrass, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Delvis byggd pergola med löstagbara vita plankor ovanför en träterrass, nära en blommande buske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
Sen satte jag upp en presenning. Kommer regna en del nu i början av nästa vecka. Hoppas det hjälper lite åtminstone.
En presenning uppsatt över en trästruktur för att skydda mot regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och eventuellt komms det åt att jobba lite därunder.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Presenningen åkte av igår. Den skyddade det den behövde från nederbörden.

Idag fick jag upp lite mer läkt. Lite segt jobb, men det blir bra när det är klart.
Uppbyggnad av träterrass med takstomme vid röd husvägg, med delvis färdigställd läkt och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd träkonstruktion för uteplats med takläkt och stegar mot husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Hur känns stabiliteten i framkant? Ska du stärka upp med något ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur känns stabiliteten i framkant? Ska du stärka upp med något ?
Du tänker på bärlinan? Det känns helt klart stabilt, så har inga planer på att stärka upp med något. Och skulle det göras någon förstärkning så skulle denna hamna under nuvarande bärlina för att ha någon egentlig verkan, om jag förstått saker och ting korrekt, och det vete katten om det blir vare sig bra eller estetiskt tilltalande.
 
Nej, menar yttre reglarna, dom som inte sitter i husets fasad
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, menar yttre reglarna, dom som inte sitter i husets fasad
Jasåjaha. Stabilt även där, ännu mer nu när läkten kommer upp.
 
Fått upp den läkt vi hade hemma, måste komplettera lite i morgon.
En nyligen konstruerad träpergola med vita takreglar på en altan bredvid en röd husvägg med verktyg och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsatt vit läkt på en uteplats under konstruktion med takreglar och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även torkat av takreglarna som blev smutsiga av presenningen. Görs det inte direkt blir väl det inte av, gissar jag.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Har planer på att återanvända de gamla plåtbitarna som suttit sas mellan tak och fasad (de har säkert en riktig benämning?). Dessa ser ut att ha varit målade bruna en gång i tiden, plus att det kommit rödfärg på vid nån ommålning av fasaden. Har tänkt mig att måla dem vita, men detta är lite nytt för mig; vad använder jag för att få bort färgen så effektivt som möjligt?
Gamla plåtbitar med flagnande brun och röd färg, lutade mot en vägg med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Såpa och skurborste för rödfärg
Stålborste för resten
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Såpa och skurborste för rödfärg
Stålborste för resten
Okej, det ska testas! (y)
 
Blev en lugn dag. Köpt lite virke, bland annat vindskivor, som väntar på att bli målade. När jag ändå hade lånat släpet köpte jag takskivorna med, så är det bara att skruva upp när väl den sista biten läkt är målad och uppsatt.

På kvällskvisten skruvade jag ihop ett trappsteg, så det blir trevligare/lättare att ta sig till och från altanen. Borde kanske väntat till en annan dag, då jag inte var så trött i skallen, men ett trappsteg blev det ändå.
Nybyggt trätrappsteg på en altan med öppen dörr till ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstaterade ännu en gång att mina b&d-sågar är skräp. Ska ta och spara ihop till något bättre till nästa projekt. Åtminstone sticksåg, för det är ett verktyg jag gillar att handha. Nån som vill tipsa om en bra sticksåg? Behöver inte: vara fancy. Behöver: vara bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi köpte värsta kittet från Bosch åt oss själva i julklapp i julas. Beauty-Boxen följer med oss i vått och torrt nu :cool:
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Jag kör allt Milwaukee. Dyrt men väldigt bra.
Om du tror att du kommer använda ett flertal batterimaskiner frekvent så tycker jag du ska satsa på ett 18V-system från någon av dom större tillverkarna.

Gillar man att snickra och bygga så blir allt mycket roligare med bra maskiner.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.