P Pappa1986 skrev:
[länk]
Ser ju helt klart intressant ut. Jag hade egentligen bestämt mig för att bygga en egen men efter att ha läst bland annat denna tråden börjar jag tveka. Mycket jobb och risk för krångel.

Är det någon som har erfarenhet från ugnen i annonsen eller en annan köpe-ugn?

Prisskillnaden blir ju inte stor mot att bygga själv.
 
Jag ska gjuta en "homebrew"-ugn enligt Forno Bravo-receptet. Jag är dock osäker på kalket. Jag vet att många har använt Nordkalks släckta kalk med, vad det verkar, gott resultat, men på FB är de väldigt bestämda med att det ska vara "builders lime" och inte "agricultural lime" - alltså lantbrukskalk. Tycker dock det mesta verkar stämma när man läser säkerhetsbladet för Nordkalks.

Alternativet är ju Webers eller Finjas släckta murkalk men det tycker jag inte stämmer till 100 procent. Dels eftersom åtminstone Finjas innehåller cement. Båda dessa får väl dock ändå klassas som "builders lime".

Någon som gått till botten med den här frågan?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Verkligen en djungel med olika sätt. Mycket ett läsa. Tidsbrist..;)


Är det någon som kan kan länka till en heltäckande guide som man bara kan följa "rakt av"? Gärna en YouTube-film eller en sida/inlägg med där det används saker som är enkla att få tag på på svenska marknaden.

Vilken är den bästa metoden just nu? En del inlägg har ju många år på nacken. Vill slippa barnsjukdomarna hos DIY-ugnarna. Nån som byggt en välfungerande enkel?

Tacksam för råd!
 
M Mando71 skrev:
Hej!
Jag köpte min förra veckan färdig handgjorda byggt. Vad kan ni tipsa mig om ved förutom björk
Snygg!
Vill du avslöja tillverkare och prisnivå?
 
Hej allesammans!

Har påbörjat ett projekt med att bygga ihop en pizzaugn och grill på en betongplatta. Har gjutit plattan och skall snart börja beställa material till det som kvarstår. Kommer nog plocka det mest av mitt material ifrån https://www.kamintillbehor.se/byggmaterial-till-pizzaugn/ om inte någon har ett bättre förslag. Jag har titta lite på den finska sidan (kommer inte ihåg namnet men den har nämnts tidigare i tråden) men känner mig lite skeptisk till den.

Jag har tänkt att mura hela min ugn med tegel. För att isolera golvet har jag tänkt göra en vermiculit eller perlite blanding med finbetong (5:1) med 10 cm tjocklek sedan golv i eldfast tegel ovanpå detta med tjocklek 60 mm. Kupolen tänker jag mura med samma typ av eldfast tegel och för att isolera detta tänker jag 2-3 lager av keramisk isoleringsmatta/-duk, hönsnät och slutligen täcka med puts och dekorera med mosaik. Murar allt eldfast tegel med eldfast cement självklart.

Öppen fråga till alla som läser men speciellt riktad Dan som verkar sitta på mycket kunskap inom detta:
Hur känslig kommer ugnen vara mot vatten? Den kommer att vara stationär och ej gå att flytta på. Kommer använda mig av en presenning över den under vintertid men kommer inte orkar bösa med det under tiden jag vill använda den. Jag är mest orolig för den keramiska filten jag kommer ha innanför putsen. Går det att undvika att den tar skada genom att använda speciell puts, putstjocklek eller färg utanpå? Kan man eventuellt täcka duken med en vermiculit/betongblandning och sedan vanlig murbruk utanpå? Vad finns det för alternativ att isolera istället för en keramisk duk? Är alternativet att bygga ett tak ovan det bästa? Vill helst undvika tak på grillen.

Tacksam för svar och önskar er alla en trevlig helg!
 
  • Gilla
Patrik1968
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Ser ju helt klart intressant ut. Jag hade egentligen bestämt mig för att bygga en egen men efter att ha läst bland annat denna tråden börjar jag tveka. Mycket jobb och risk för krångel.

Är det någon som har erfarenhet från ugnen i annonsen eller en annan köpe-ugn?

Prisskillnaden blir ju inte stor mot att bygga själv.
Är ny på forumet här men kollat mycket och kan bara säga att skorstensöppningen i toppen av kupolen tycker jag är dålig design. Du vill gärna ha den nära ugnens öppningen så det skapas ett luftflöde så att värmen från elden sprids ut över hela ugnen längs med väggarna innan den går ut genom skorstenen. Jag kan ha fel dock och uppskattar ifall någon rättar mig.
 
J JoelÅÅÅ skrev:
Hej allesammans!

Har påbörjat ett projekt med att bygga ihop en pizzaugn och grill på en betongplatta. Har gjutit plattan och skall snart börja beställa material till det som kvarstår. Kommer nog plocka det mest av mitt material ifrån [länk] om inte någon har ett bättre förslag. Jag har titta lite på den finska sidan (kommer inte ihåg namnet men den har nämnts tidigare i tråden) men känner mig lite skeptisk till den.

Jag har tänkt att mura hela min ugn med tegel. För att isolera golvet har jag tänkt göra en vermiculit eller perlite blanding med finbetong (5:1) med 10 cm tjocklek sedan golv i eldfast tegel ovanpå detta med tjocklek 60 mm. Kupolen tänker jag mura med samma typ av eldfast tegel och för att isolera detta tänker jag 2-3 lager av keramisk isoleringsmatta/-duk, hönsnät och slutligen täcka med puts och dekorera med mosaik. Murar allt eldfast tegel med eldfast cement självklart.

Öppen fråga till alla som läser men speciellt riktad Dan som verkar sitta på mycket kunskap inom detta:
Hur känslig kommer ugnen vara mot vatten? Den kommer att vara stationär och ej gå att flytta på. Kommer använda mig av en presenning över den under vintertid men kommer inte orkar bösa med det under tiden jag vill använda den. Jag är mest orolig för den keramiska filten jag kommer ha innanför putsen. Går det att undvika att den tar skada genom att använda speciell puts, putstjocklek eller färg utanpå? Kan man eventuellt täcka duken med en vermiculit/betongblandning och sedan vanlig murbruk utanpå? Vad finns det för alternativ att isolera istället för en keramisk duk? Är alternativet att bygga ett tak ovan det bästa? Vill helst undvika tak på grillen.

Tacksam för svar och önskar er alla en trevlig helg!
Jag beställde från den finska sidan, kom idag med Schenker. Inga som helst problem och betydligt billigare frakt inkluderat än vad jag hittade någon annanstans (eldfast tegel och eldfast gjutmassa). Dessutom Klarna betalning få först betala sen........Chauffören rullade pallen ända fram till garagedörren.
 
Efter många nätters funderande landade jag i en rostfri ugn, men hemmabyggt bord med betongskiva (också hemmagjuten). En kupol i 5/1 eller tegel är ju såklart coolare men kom fram till att jag vill kunna dra igång ugnen mitt i vintern snarast möjligt, utan att behöva tänka på sprickrisk, så det fick bli så här istället.
Tackar för all input. :)
 
  • Rostfri pizzaugn på hemmagjort träbord med betongskiva, vedförråd under, matlagningsingredienser bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri pizzaugn med vedeldad brasa och pizza på en spade klar för servering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
T TheAnswer skrev:
Efter många nätters funderande landade jag i en rostfri ugn, men hemmabyggt bord med betongskiva (också hemmagjuten). En kupol i 5/1 eller tegel är ju såklart coolare men kom fram till att jag vill kunna dra igång ugnen mitt i vintern snarast möjligt, utan att behöva tänka på sprickrisk, så det fick bli så här istället.
Tackar för all input. :)
Snyggt och trevlig pizza, ser jäkligt god ut. Vart köpte du denna ugn?
 
Burger store, typ 11k. Mycket research innan köp :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
M Macke-Linden skrev:
Jag beställde från den finska sidan, kom idag med Schenker. Inga som helst problem och betydligt billigare frakt inkluderat än vad jag hittade någon annanstans (eldfast tegel och eldfast gjutmassa). Dessutom Klarna betalning få först betala sen........Chauffören rullade pallen ända fram till garagedörren.
Ok, tack för svar. Var det något av materialet som var skadat eller vad allt OK? Vet du hur finnarna gör ifall något gått sönder under frakten? Försökte fråga deras kundtjänst en del via online chatt men var rätt knagglig, översatt svenska som man fick som svar.
 
Allt jag fick va helt, har ingen aning om hur det funkar om något är trasigt........det va väl packat med kraftig plast runt som skulle skydda mot eventuellt regn förmodar jag.
 
Hej allesammans.

Stort tack till alla som gjort inlägg i tråden, jag har lärt mig massor.
Har nu gjutit bottenplattan och gjort formen till vermicrete isolerlagret. Har även gjort formen där jag satt pilatesbollen.

Fick hem mitt skorstensrör igår, jag tycker att det känns väldigt tungt. Jag har tänkt gjuta 50mm eldfast gjutmassa och ställa en bottenkrona på, den fördelar ju vikten lite, men känner mig ändå lite orolig för bärigheten i den eldfasta gjutmassan.

Har ni andra använt någon annan typ av skorsten? Eller håller gjutningen för mer än jag tror?


Länkar till det jag köpt nedan.

https://soliduct.se/kaminror-o150-1000mm.htm
https://soliduct.se/bottenkona-150.htm
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmaterial/fescon-gjutmassa-tkv-53067-25kg-eldfast/p/6416841530677/
 
Hej Alexander,
Du kan gjuta in armeringsjärn som förstärkning att hålla skorstensröret/huven på plats.
Mitt skorstensrör har glidigt ner under vintern och jag har då andvänt Casco Heat 1500° för att limma det på plats igen.

Jag har byggt en klassisk vedeldad pizzaugn med skorsten. En bottenplatta i betong utgör grunden för denna ugn. Ugnen murades upp med eldfast bruk, isolerade vermikulit och därefter putsades utsida med eldfast bruk.


Här är en länk med instruktioner och bilder.http://husplaner.se/vedeldad-pizzaugn/

En vedugn är en säker stämningshöjare med hög mysfaktor. Jag utbyter gärna idéer med andra pizzanördar.

Allt gott!
//Lajla
 
Redigerat:
Någon som testat göra glutenfri deg och har något bra recept att dela med sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.