nanowire nanowire skrev:
Jag använder en manuell gersåg som inte dammar så mycket. Aldrig att jag kör kapger inne, iaf inte under tiden man bor där, och att släpa iväg lister och foder någon annan stans går bort.
Kapgersågen har sällan kommit till användning de senaste tio åren.
Med årets fulsnickeriprojekt; Ett takbyte, två trädäck och en altan/entre/“porch” så har jag bara ett litet jobb i åtanke för kapgersågen, allt annat finns det effektivare processer för :)
Håller med om att kap/ger brukar sprida mycket skit, men då jag har en KS60 på långlån är det faktiskt inte så farligt om man kopplar dammsugaren.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Dom funkar ju fint iof,men är det inte svårt att justerkapa tex 1-2 mm? bladet vill ju oftast böja sig då! :)
Jo, men jag hanterar hellre det än dammet från sågen. Med coping-teknik, hyvel, lövsåg, japansåg och en Nobex är det inget stort problem :)
Men alla gör som de vill såklart, jag tvingar ingen ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Håller med om att kap/ger brukar sprida mycket skit, men då jag har en KS60 på långlån är det faktiskt inte så farligt om man kopplar dammsugaren.
Det tror jag absolut. Men den är fortfarande stor att släpa runt på och låter mycket. För mig skulle en Kapex lösa problem jag i stort sett inte har och ta mycket plats till hög kostnad.
 
En timmerman här i byn byggde trall åt en bekant, han gerade trallen med motorsåg
Låter tokigt men det blev lika bra som med kap/ger såg
Men han har väl vanan inne, det är då inget för mig :D
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det tror jag absolut. Men den är fortfarande stor att släpa runt på och låter mycket. För mig skulle en Kapex lösa problem jag i stort sett inte har och ta mycket plats till hög kostnad.
Nej, inget jag tänkt köpa heller, men så hade en släkting en över. Jag vet, stackars mig. Den är typ portabel faktiskt. Bra balans när den är ihopfälld och väger inte så farligt mycket.

För att återgå till ämnet. Jag har tyvärr inte köpt så mycket verktyg idag. Däremot en rulle platonmatta. Nu kan jag använda min HKC till att bygga odlingslådor!
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Gerar du lister med en cirkel/sänksåg?
Jag gör, med en hkc 55. Funkar bra om man har ett bra stöd (kloss med spillbit av listerna för att skenan ska få stöd). Sågar man sakta blir det bra, bättre än med manuell sågning (iaf för mig) :cool:
 
Tomten (aka @Lime113 ) var förbi med lite gott och blandat idag:
Hand håller förpackning med Parkside plugg- och tappborrsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med en märkt spånskiva ovanpå och guideverktyg, inklusive hållare och skenor i en plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ett parf guide system
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tomten (aka @Lime113 ) var förbi med lite gott och blandat idag:
[bild] [bild]
Och ett parf guide system
Vars ska du få plats med hålen?:D
 
nanowire nanowire skrev:
Vars ska du få plats med hålen?:D
Vänta nu. Menar du att jag ska använda ett verktyg som är införskaffat?
Jag bara lägger dem på hög ;)


(Tänker mig en skiva lr två i garaget och en som ska gå att montera ovanpå hyvelbänken, när jag byggt hyvelbänken..)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vänta nu. Menar du att jag ska använda ett verktyg som är införskaffat?
Jag bara lägger dem på hög ;)


(Tänker mig en skiva lr två i garaget och en som ska gå att montera ovanpå hyvelbänken, när jag byggt hyvelbänken..)
Tecknad bild av en överfullt garage med prylar och en äldre man som säger till en pojke att allt kommer bli hans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Lintto1 och 16 till
  • Laddar…
Har man sagt något i en annan tråd får man väl kanske lägga upp en bild här också. Snabbt inskuffad, vet inte riktigt var den ska stå. Ska även torkas av och putsas upp lite lätt tänker jag.

En grön pelarborr med röd detalj på bordet och justerbart skruvstäd står på ett golv skyddat med guldfärgad presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vill köpa en nästan oanvänd enklare bänk-pelarborr?
 
  • Gilla
ivp och 6 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Har man sagt något i en annan tråd får man väl kanske lägga upp en bild här också. Snabbt inskuffad, vet inte riktigt var den ska stå. Ska även torkas av och putsas upp lite lätt tänker jag.

[bild]

Någon som vill köpa en nästan oanvänd enklare bänk-pelarborr?
Fin!

Vad är det för borr du vill sälja?
Modell, pris och hemvist? :)

Edit: Vad dum jag är. Det står ju Västmanland... :sweat:
 
S
En ersättare till min C12 från 2006.
 
  • Ny Festool borrskruvdragare med batteri och laddare, sats med bits och instruktionsbok, på ett köksgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
S sinuslinus skrev:
En ersättare till min C12 från 2006.
Du är medveten om den nyare laddaren SCA8 va? :)
Men du gick från C till T alltså?
 
Hade tydligen en bekant som gjort sig av med vertikalfräsen och hade lite saker över... fick sätta pris själv så blev ett pris jag inte kunde motstå trots ganska litet behov. "Dricksade" upp lite på överenskommet pris, hoppas jag inte var för oförskämd i min prissättning, hade mycket svårt att avgöra värde dessutom i relation till värde för mig... Kändes genomgående vasst nu när jag packade upp allt. Vertikalfräs tillbehör och verktyg som packats upp på ett arbetsbord, inklusive försänkare och skär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lingonlingon och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.