Fotografen Fotografen skrev:
Vad kostar det att borra horisontellt under hinder?
Om det är hyfsat mjuk mark utan massa stora stenar kan det gå med en kompressor och sk. jordraket. Kompressor går ju att hyra på närmaste uthyrningsfirma, jag vet inte om de även hyr ut jordraketer? Då handlar det om någon tusenlapp i kostnad. Nästa steg är styrd borrning men då pratar vi ett par 10 000kr i kostnad.
 
E
N NoOne2k skrev:
Om det är hyfsat mjuk mark utan massa stora stenar kan det gå med en kompressor och sk. jordraket. Kompressor går ju att hyra på närmaste uthyrningsfirma, jag vet inte om de även hyr ut jordraketer? Då handlar det om någon tusenlapp i kostnad. Nästa steg är styrd borrning men då pratar vi ett par 10 000kr i kostnad.
Fast finns där hinder kan kostnaden stiga betydligt. :p
 
E elmont skrev:
Det är inte en dålig koppling utan det är en skada i kabelns mantel som medfört att den koncentriska ledaren oxiderat av. I skadestället har PENledaren kontakt med jord. Ett stötdon har både så stor effekt och spänning att det borde generera ett ordentligt "gnista" mellan jorden och penledaren.
Det stötdon vi talar om är en rejäl pjäs som sitter i typ en minibuss och inget man kan bära omkring.
Då är jag med. Trodde det var inget jordfel, lästa väl dåligt.Då borde det gå med stötdon eller TDR.
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Då är jag med. Trodde det var inget jordfel, lästa väl dåligt.Då borde det gå med stötdon eller TDR.
Genom att jorda andra änden kan du göra det till ett.
Ofta är skärmen redan Jordad genom mantel fel eller anslutna apparater men rekommenderar att koppla bort anläggningens PE/PEN då högspänning körs genom PEN.
 
Du kan prova slå ner två jordspett och lägga en likspänning över dessa. Genom att mäta spänningen mellan den koncentriska ledaren och en prob som du sticker ner i marken kan du söka dig fram. När voltmetern visar noll volt befinner du dig på den ekvipotentiallinje som korsar kabeln i den punkt där ledaren är i kontakt med jord.
Schematisk illustration av metod för att lokalisera en kabelskada med två jordspett och en voltmetervisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Maccen,
har du utfört sådan mätning och funnit kabelskada eller är det endast ett oprövat förslag? Hur hög spänning fick du upp mellan jordspetten och hur många Ampère likström behövde du köra igenom? Hur lång kabel hade du att felsöka på?
 
Redigerat:
Med lite annan koppling så är det Macce är inne på en bra och enkel lösning i linje med olika bryggkopplingar Thomas nämnde. Mikael är ju intresserad och labbar troligtvis gärna lite så varför inte.

Men nu när typen skada är känd ligger ju både stötprov (behöver inte vara de mest potenta typerna som nämnts) och TDR i någon form bra till och som garanterat enkelt lyckas här. När man bedömt om det är vettigt att laga kabeln och den även framöver är tillräcklig har man rejäl slant att jobba för innan en bråkdel av olika nyanläggningar nås.
 
E
GK100 GK100 skrev:
Med lite annan koppling så är det Macce är inne på en bra och enkel lösning i linje med olika bryggkopplingar Thomas nämnde. Mikael är ju intresserad och labbar troligtvis gärna lite så varför inte.

Men nu när typen skada är känd ligger ju både stötprov (behöver inte vara de mest potenta typerna som nämnts) och TDR i någon form bra till och som garanterat enkelt lyckas här. När man bedömt om det är vettigt att laga kabeln och den även framöver är tillräcklig har man rejäl slant att jobba för innan en bråkdel av olika nyanläggningar nås.
En sak vill jag tillägga här och det är att det som regel står någon och flåsar Corona bakom ryggen på en då dylikt utförs.

Det är inte alltid läge att experimentera, detta bör i första hand göras på egna anläggningen.

För om Michael lägger 3h på att mäta fram och tillbaka men resultatet ändå blir tvetydigt kanske de kommer överens att kabeln måste bytas då den är kass - och detta sker många gånger på grund av okunskap hos felsökaren - sen kanske det kommer ut en riktig person med avsedd utrustning och hittat felet på 10 minuter dagen efter.

Men helt klart intressanta experiment, menar bara att det inte alltid är rätt läge.

Vad vi har i detta fall är inte vad jag skulle klassa som jordfel. Däremot avbrott i PEN och möjligen mantel fel, men det senare får ni tänka på att det är ett mer sentida påfund som inte togs hänsyn till då det begav sig, det kan även vara en helt naturlig koppling till jord.

Som du vet så kopplar exempelvis danskarna ett jordspett till skärmen vid skarv punkter på högspänningsnätet, i vissa fall även i Sverige för de högre spänningsnivåerna.

Naturlig genomträngning, tejpskarv eller ett stycke ECJJ4x6 skulle kunna vara ett naturligt mantel fel. Hål i kabelns mantel något annat.

Jag säger som så här, jag har varit i Michaels position en mängd gånger då jag jobbat med dylikt i en annan dimension.

Och det har vid ett fåtal tillfällen hänt att jag dömt ut hela kabeln, efter ett tag vet felsökaren vilka kabeltyper som har egenskaper som kan göra att den blir bortom räddning. Men aldrig innan kabeln klippts, okulärbesiktigats på ett par meter från felstället och testats genom mätningar.

I en del fall kan kabeln sättas under bevakning. Då får den tas ur drift enligt ett visst intervall och värdena då jämförs med de gamla för att bedöma utvecklingen.

Den kan då bedömas kunna klara sig ett par år till eller behöva bytas med kort varsel.
Ibland är den kanske så dålig att den inte går att drifta igen, det finns ju alltid värden den ska hålla sig inom.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har gjort den mätningen på optisk sjökabel.
Kabeln var uppbyggd, inifrån och ut:

- Optisk kabel.
- Koppartub.
- Mantel, polyeten.
- Stålarmering.
- Garn.

Det var ett isolationsfel mellan koppartub och armering som inte upptäckts i fabrik utan först på kajen hos kunden. Koppartuben är där som vattenbarriär, men används även under förläggningen för toning av kabelns position. Därför måste isoleringen vara hel.
Likspänningen kopplades in på armeringen och spänningen mättes mellan koppartuben och en morakniv som användes som prob. Jag testade metoden på kabel i fabrik men det var en tekniker som åkte ut och gjorde mätningen hos kund. Jag har för mig att den kabeln var 27 km, och att dom hittade felet på 2 m när. Det var 15 år sedan så jag kommer inte ihåg vilken spänning som användes, men troligtvis max 72 V, då vi inte hade något kraftagg som gick högre.

/m
 
  • Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Maccen,
metoden har alltså redan bevisat sig fruktbar. Trevligt. Var sjökabeln då redan utlagd på havsbotten hela sträckan 2,7 mil när ni mätte? Högg ni i kabeln med morakniven?
 
I TS fall och om man vill göra något utom standard 1A skulle jag välja en kvotmätning med någon starkströmsmetod tex enligt Bernard och med elnätet som fjärrjord. Använde liknande själv på ett sommarjobb jag hade och hjälpte gubbarna på el/instrumentavdelnimgen hitta ett gäckande fel. Sen låg man på + polen bland dem konstigt nog när en "valpajävel" trots allt kunde ett och annat de aldrig hört talas om. :)
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Maccen,
metoden har alltså redan bevisat sig fruktbar. Trevligt. Var sjökabeln då redan utlagd på havsbotten hela sträckan 2,7 mil när ni mätte? Högg ni i kabeln med morakniven?
Kabeln låg på land. Vi tryckte knivspetsen genom garnet och tjäran in till stålarmeringen.

/m
 
Det fattar jag inte. Ni lade en likspänning på armeringen och sedan mätte ni spänning mellan koppartuben och armeringen? Och en kniv som prob som trycktes genom garnet och till armeringen?
Den kopplingen behöver du förklara. Och med bara likspänning har jag svårt att förstå hur man hittar ett fel.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det fattar jag inte. Ni lade en likspänning på armeringen och sedan mätte ni spänning mellan koppartuben och armeringen? Och en kniv som prob som trycktes genom garnet och till armeringen?
Den kopplingen behöver du förklara. Och med bara likspänning har jag svårt att förstå hur man hittar ett fel.
Schematisk bild av en kopparrörinstallation med en voltmeter och markerat isolationsfel.

När voltmetern visar noll är man vid isolationsfelet.

/m
 
  • Gilla
Bjober och 6 till
  • Laddar…
E
M Macce skrev:
[bild]

När voltmetern visar noll är man vid isolationsfelet.

/m
Troligen pulserande likspänning. Först förlokalisering därefter hittas felet utan problem med nämnda spett och någon slags galvanometer.

Inga större problem med förlokalisering dessa korta sträckor, NorNed-kabeln är 58 mil lång och där kunde felet med känslig utrustning ses 300 meter från nederländska kusten.

Kostar enorma belopp att ha dessa kablar ur drift därför går det att investera i stationär felsökningsutrustning på plats.

Ofta är det yttre påverkan när dessa sjökablar går sönder med tillverkningsfel förekommer också och ett känsligt jordfelskydd kanske skonar yttermanteln och försvårar felsökningen.

Jag hade någon artikel framme innan men jag hittar den inte nu men i moderna kablar går det snabbt att se var felet är genom fiberoptiken i kabeln, vill du berätta mer om detta @Thomas_Blekinge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.