J Jockose skrev:
Loggen får du dra ut via USB från klipparen, har jag för mig.
Så om du orkar det så är det bara att göra det. Dock vad den visar vet jag inte.

Ang. intelligensen så är detta nog vad du får nöja dig med gällande väder och hur roboten ska gå på tomten osv.
Vill du ha en smartare robot där du kan göra allt det du skriver, så får du nog titta efter t ex HQ m.fl.
Alt. programmera roboten från krasch om du besitter dom kunskaperna.
:) näe, jag hade hoppats nån annan skulle ha tagit fram nåt så man från hemautomation kunde styra hem och klipp och ta emot aviseringarna. Jag har fått för mig att Worx kan just det i HA. Då hade man ju själv kunnat skapa scheman etc, så det hade inte behövt vara nåt avancerat. Kanske kommer, får hoppas. Förutom att den åker ut i regn så funkar det säkert med det som är inbyggt, men synd inte appen presenterar logg på hur mycket den klippt.
 
Verkar finnas logg i Android men inte iOS...?

Märkligt!
 
J JohanLun skrev:
:) näe, jag hade hoppats nån annan skulle ha tagit fram nåt så man från hemautomation kunde styra hem och klipp och ta emot aviseringarna. Jag har fått för mig att Worx kan just det i HA. Då hade man ju själv kunnat skapa scheman etc, så det hade inte behövt vara nåt avancerat. Kanske kommer, får hoppas. Förutom att den åker ut i regn så funkar det säkert med det som är inbyggt, men synd inte appen presenterar logg på hur mycket den klippt.
Om jag har fattat det rätt (tyskt forum så google translate) så ska man kunna få in klipparen i HA genom en app/program som heter "Landroid DeskApp" och sedan genom MQTT. Jag har fått in den i den appen/programmet i datorn och kan starta klipparen, ändra schema osv. Man ska även kunna använda sig utav zoner men då måste man ha en äldre version än 3.08 i klipparen för i den tog dom bort denna funktionen. Jag har tyvärr inte haft tid för att testa vidare med MQTT eller att lägga in en äldre version i klipparen men lyckas du får du gärna säga till :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tror man ställer notifikationen på meddelande istället för varning. Då får man iaf i android logg på hur den kör o laddar
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kalendern
J JohanLun skrev:
:) näe, jag hade hoppats nån annan skulle ha tagit fram nåt så man från hemautomation kunde styra hem och klipp och ta emot aviseringarna. Jag har fått för mig att Worx kan just det i HA. Då hade man ju själv kunnat skapa scheman etc, så det hade inte behövt vara nåt avancerat. Kanske kommer, får hoppas. Förutom att den åker ut i regn så funkar det säkert med det som är inbyggt, men synd inte appen presenterar logg på hur mycket den klippt.
Jag lät notifikationerna ligga kvar och sen titta på tidstämplarna, low-tech men ger informationen jag ville ha. Nu har det slutat regna här så kört betydligt kortare turer ute för att få ner gräset till 50mm då det hunnit väx väldigt högt denna regniga vecka
 
Kalendern
Förbannat nöjd med maskinen, här tuffar den på efter en veckas uppehåll. Gräset växt enormt pga regn i en vecka och gödsel innan det
 
  • Robotgräsklippare i arbete på en frodig gräsmatta med tät häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
H Harry87 skrev:
Om jag har fattat det rätt (tyskt forum så google translate) så ska man kunna få in klipparen i HA genom en app/program som heter "Landroid DeskApp" och sedan genom MQTT. Jag har fått in den i den appen/programmet i datorn och kan starta klipparen, ändra schema osv. Man ska även kunna använda sig utav zoner men då måste man ha en äldre version än 3.08 i klipparen för i den tog dom bort denna funktionen. Jag har tyvärr inte haft tid för att testa vidare med MQTT eller att lägga in en äldre version i klipparen men lyckas du får du gärna säga till :)
Precis!

jag har 3.0 i min och kör både zon klippning och obegränsad schemaläggning via DeskApp
 
  • Gilla
Harry87 och 1 till
  • Laddar…
M mrdn skrev:
Precis!

jag har 3.0 i min och kör både zon klippning och obegränsad schemaläggning via DeskApp
Hur fungerar zon klippning?
 
J JohanLun skrev:
Hur fungerar zon klippning?
Det är inte så avancerat som man hade hoppats, det man gör är att man ställer in hur många % av starterna den ska starta på en specifik punkt på slingan. Min tomt är som ett stort C runt huset så jag har ställt in så att den följer slingan till andra sidan av huset 40% av starterna innan den börjar klippa. När den väl klipper så är det precis som vanligt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M mrdn skrev:
Det är inte så avancerat som man hade hoppats, det man gör är att man ställer in hur många % av starterna den ska starta på en specifik punkt på slingan. Min tomt är som ett stort C runt huset så jag har ställt in så att den följer slingan till andra sidan av huset 40% av starterna innan den börjar klippa. När den väl klipper så är det precis som vanligt.
För mig med en smal passage vore det fantastiskt!
 
Ja verkligen, varför i hela friden ta bort något sådant användbart men så simpelt!?
 
Kalendern
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Ja verkligen, varför i hela friden ta bort något sådant användbart men så simpelt!?
Worx vill säkert ha anledningar att köpa en dyrare version har jag tänkt och även läst på tyska robot-forumet att andra gissat.
 
Kalendern Kalendern skrev:
Worx vill säkert ha anledningar att köpa en dyrare version har jag tänkt och även läst på tyska robot-forumet att andra gissat.
Går det att reversa till versionen som har zon och slå av ota? Var zon inofficiell?
 
Ja
J JohanLun skrev:
Går det att reversa till versionen som har zon och slå av ota? Var zon inofficiell?
Ja det går men kräver lite handpåläggning. Min var levererad med 3.0 så jag var snabb att slå av alla uppdateringar.

https://www.roboter-forum.com/index...landroid-s-m-l-2019/&postID=630422#post630422

Kolla här, firmware och processer ska vara samma mellan landxscape och worx. loggar man in på forumet där så har de en filbas med massa olika firmwares. man bör dock ha lite datorvana för att genomföra detta...

Zon har alltid varit inofficiellt på landxscape så enda sättet att aktivera zonerna är med DeskApp.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Min robot väljer fel slinga hem hela tiden. Har ett innervarv runt huset och ett yttervarv längs tomtgränsen och den kan problemfritt följa kabeln. Men när den ska hem och ladda väljer den alltid yttervarvet men laddaren står på innervarvet. Där kabeln går ut/tillbaka till/från yttervarvet har jag lagt kablarna tätt tillsammans så den klipper över dem.

Något tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.