S S:t Olof skrev:
Vilken fantastisk tråd!
Upplever liknande problem som nämnts i tråden, död frys i hus vi köpt. Stått still några månader och kompressorn brummar till var 8:e sekund. Sedan något som liknar omstart.

X2 kondingen, vilken är det? Bifogar bild. Inser att det ej går att se på bilden ;)

och den stora silvriga vid kompressorn, skall man beställa en sådan också?

Ha det!
Glöm att jag sa något, skummade för snabbt via telefonen. Efter fem minuter vid datorn så bockar och bugar jag för all hjälp ovan. X2-kondensator på väg :)
 
  • Gilla
fundberg och 2 till
  • Laddar…
Hej jag har samma problem som många andra med min frys. Har tagit bort kretskortet och ser att ja har 2 st X2 kondensatorer men står inte vilken uf det är på dom. Någon som kan hjälpa mig att tyda dom.
 
  • Kretskort med kondensatorer och elektroniska komponenter synligt i en frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med komponenter inklusive två blå X2 kondensatorer och andra elektroniska delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort från frys med närbild på två blåa X2 kondensatorer och andra elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Byt den stora mot en 1uF eller 470nF
Inte så stor betydelse i detta fall
 
En ny 1uf kondensator bredvid en elektrisk koppling i en Siemens frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny 1uf kondensator för Siemens frys, delvis skymd av vit plastkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av webbsida som visar en röd X2 kondensator 1uF 275VAC och produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller en kretskortsdel med en ny 1 µF röd kondensator för Siemensfrys, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte en 1uf till min Siemensfrys, men jag har bara en kondning i min. Den röda är den nya.
 
F fundberg skrev:
Tacksam för alla kloka råd! Efter att jag flyttat ner frysen från köket till källaren slutade den fungera och med liknande felsymptom som beskrivits här. Jag mätte upp X2 kondensatorerna med multimeter, de låg båda rätt, dvs 0.68uF, förstod sedan att det inte var helt enkelt att bara mäta på kondensatorn för att avgöra om den funkade eller inte. Tur var det för efter att jag bytte x2 kondensatorerna funkar den perfekt igen.
F fundberg skrev:
Tacksam för alla kloka råd! Efter att jag flyttat ner frysen från köket till källaren slutade den fungera och med liknande felsymptom som beskrivits här. Jag mätte upp X2 kondensatorerna med multimeter, de låg båda rätt, dvs 0.68uF, förstod sedan att det inte var helt enkelt att bara mäta på kondensatorn för att avgöra om den funkade eller inte. Tur var det för efter att jag bytte x2 kondensatorerna funkar den perfekt igen.

Hej! har du tips på var jag kan köpa likadana X2 kondensatorer som du har på nedre bilden?
mvh tony spångberg
 
S spångis1 skrev:
Hej! har du tips på var jag kan köpa likadana X2 kondensatorer som du har på nedre bilden?
mvh tony spångberg
Köpte mina på Conrad.se
/Oscar
 
Närbild på en etikett på en kondensator monterad nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


köpte du sån här då kondensator där eller var det någon annan?
 
Jag köpte en 1uF kondensator, din ser dock ut att vara 0,68uF så det sannolikt inte den röda du behöver som syns i min tidigare post.
 
  • Gilla
spångis1
  • Laddar…
Mycket bra tråd!
Kondensatorer och elektroniska komponenter för kyl/frys monterade på kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondensator märkt med "1μF ±10% MKP X2 275VAC" monterad på en metallplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma problem med en kyl/frys från Siemens och har två kondensatorer (1uf och 0.68uf).
DEt verkar klippt omöjligt tat hitta en 0.68uf med 22,5mm och 270VAC på nätet. Vad händer om man tar två st 1 uf?
Risk för överhettning? Brandfara?
 
K K2020 skrev:
Mycket bra tråd!
[bild] [bild] Jag har samma problem med en kyl/frys från Siemens och har två kondensatorer (1uf och 0.68uf).
DEt verkar klippt omöjligt tat hitta en 0.68uf med 22,5mm och 270VAC på nätet. Vad händer om man tar två st 1 uf?
Risk för överhettning? Brandfara?
Skicka din fråga till info@electrokit.se. Jag köpte mina komponenter via dem och hade också frågor. De svarade inom en dag om jag minns rätt, hade hyfsade priser och skickade komponenterna snabbt.
 
  • Gilla
K2020
  • Laddar…
V vitaudi skrev:
Skicka din fråga till info@electrokit.se. Jag köpte mina komponenter via dem och hade också frågor. De svarade inom en dag om jag minns rätt, hade hyfsade priser och skickade komponenterna snabbt.
tack för tipset!
 
A
K K2020 skrev:
Mycket bra tråd!
[bild] [bild] Jag har samma problem med en kyl/frys från Siemens och har två kondensatorer (1uf och 0.68uf).
DEt verkar klippt omöjligt tat hitta en 0.68uf med 22,5mm och 270VAC på nätet. Vad händer om man tar två st 1 uf?
Risk för överhettning? Brandfara?
Med stor sannolikhet funkar det med 2 lika
 
  • Gilla
K2020
  • Laddar…
Efter åska och ett kortare strömavbrott startar inte min kompressor. Den blir varm men startar inte. Mätt på termostaten och den är hel.
Har inte riktigt samma kabeluppsättning som ts, men provade ändå att bygla mellan svart och brun samt kopplade bort blå. Grå satt kvar och leder till termostaten.
Inget händer. Gör jag fel eller vad är nästa felsökning?

Mvh Patrik
 
  • Närbild av en hand som håller en kompressorterminal med kopplade kablar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
T torpalasse skrev:
Efter åska och ett kortare strömavbrott startar inte min kompressor. Den blir varm men startar inte. Mätt på termostaten och den är hel.
Har inte riktigt samma kabeluppsättning som ts, men provade ändå att bygla mellan svart och brun samt kopplade bort blå. Grå satt kvar och leder till termostaten.
Inget händer. Gör jag fel eller vad är nästa felsökning?

Mvh Patrik
kolla kretskortet
mät på startreläet mellan svart och blå
sitter det någon startkondensator ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.