Karlia
Helst något annat :) Jag börjar bli bekymrad.

I och för sig vore det trevligt med en damm. Men det är fel läge.
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
A
Måste ha regnat mycket?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Helst något annat :) Jag börjar bli bekymrad.
Inte kul det här, vi har sedan i går kväll fått 55 mm och det skall regna hela natten och troligen hela dagen i morgon. Vi har tidigare under maj fått 84 mm regn, som jämförelse föll det 44 mm under maj månad i fjol.
Hoppas dräneringen fungerar.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Nu har makadamen levererats. Underbart väder att hålla på och jobba ute i...
[bild]
Du slipper ju betala extra för tvättad makadam iaf :D
 
  • Haha
Sthlm1891
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Inte kul det här, vi har sedan i går kväll fått 55 mm och det skall regna hela natten och troligen hela dagen i morgon. Vi har tidigare under maj fått 84 mm regn, som jämförelse föll det 44 mm under maj månad i fjol.
Hoppas dräneringen fungerar.
Dräneringen fungerade bra på gräsmattan under större delen av dagen..... Men nu är dikena som dräneringen rinner ut i är överfulla av forsande vatten.

Enorma vattenmängder och vi har ju skog och berg som skickar vatten genom området...
Kompletteringssådden på gräsmattan ligger under 4 cm vatten....

Å andra sidan verkar det lugna ner sig till ett mer sansat regnande....
 
Maria T
Vi har en hörntomt, och trevägskorsningen är väl synlig från köksfönstret, trevlig utsikt oftast men ikväll är flera grannar ute och försöker skyffla (?) vatten ner i dagvattenbrunnen, det är nästan toppfyllt i dikena runt omkring och jag är så tacksam att vi bor högt och inte får problem med vatten i källaren o s v. Har ingen regnmätare men väderprognosen säger det kommer regna ungefär lika mycket imorgon.
 
  • Ledsen
Karlia
  • Laddar…
Karlia
I värsta fall är det fel lutning någonstans här så allt vatten samlas hos mig (radhuslänga, jag bor i mitten) eller packad lerjord så vattnet inte klarar av att rinna undan. Det har också kommit ovanligt mycket vatten senaste dygnet. Förut var det grus där med en ros som överlevt genom åren. Så det borde gå att plantera något.
 
S
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Nu har makadamen levererats. Underbart väder att hålla på och jobba ute i...
[bild]
Du hade gnällt mindre och njutit mer med en riktig skottkärra. ;)
 
Plockat glas och rivit. Det är fint med växthus av gamla dörrar och fönster, men det är en bra idé att riva dem innan de faller av sig själv och blir överväxta.
 
  • Nerrivna gamla dörrar och fönster från ett växthus, liggande i gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna gamla dörrar och fönster ligger i en trädgård, en indikation på ett pågående växthusrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasiga glasbitar bland röda grenar och torra löv på marken, indikerar rivet växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
halper
  • Laddar…
Inga bilder än men.

Men vaknade och såg att det stod 3 dm vatten vid mina vinbärsbuskar. Det har ALDRIG varit problem med stillastående vatten där.

Grävde akut en liten suezkanal för att leda bort vattnet (det är något som triggas av att se en vattensamling börja forsa genom ens kanal)

Nu hoppas jag bara att ingen inkompetent lots ska sätta ett superfartyg tvärs över den hela kanalen och blockera avrinningen. :D

Skämt åsido... Det är sånna enorma vattenmängder som kommit. Vi pratar 65 mm på ett dygn här.....
 
  • Gilla
Bergkamp och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
det är något som triggas av att se en vattensamling börja forsa genom ens kanal
Mm, väcker minnena till liv när man dikade bort snösmältningen hemma på gården om vårarna som barn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är sånna enorma vattenmängder som kommit. Vi pratar 65 mm på ett dygn här.....
70 mm här, aldrig hänt tidigare. Vi som bor här i Mälardalen och vid ostkusten har ju kämpat med skadlig torka de senaste fem åren nu ligger stora pölar med vatten i trädgården. Duggar ff lite men inte såna mängder som kom igår. Kallt, under tio graders sträcket...
 
S
Regnade det igår? :rofl:
Jag snickrade på trädgårdsboden halva dan. Hade tänkt måla fasaden och knutbrädorna men det var inte lönt.

Släpvagn med presenning i regn, våt uppfart, byggmaterial, bil och högar med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsbod med ofärdig målning på fasaden och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, vi har fått ungefär 60 mm i vattenbristens Gnesta. Första gången på flera år jag ser SMHI:s ”vattenbalans”-kartor visa något annat än mindre än normalt. Mina tunnor har bunkrat lite värdefull divätemonoxid för senare och i sommar ska jag konstruera något bättre för att lagra vatten så att jag kan vattna vid behov. Gav upp mina planer på att gräva ner en tank (istidens flyttblock flyttar man inte så lätt) och det får bli lite fula IBC-tankar gömda bakom ett skjul istället.

Lite småpölar har det blivit men det mesta verkar ha runnit ner i marken. Sedan bor vi också på toppen av en kulle, så brukar inte ha vatten stående mer än lokalt i lite gropar ovanpå leran.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nästan från vår tomt, i alla fall:
En översvämmad byggarbetsplats med stoppskylt och varning för vägarbete, omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.