JanneJanne123
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild]
Varning för den där, ser ut att vara Corona av den brittiska mutationen ;)

(förlåt, kunde inte låta bli)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Bygger ny balkong. Den gamla var dels hiskeligt ful, såg mest ut som en förväxt fågelholk, men värre, kraftigt rostangripen.

Nu blir det en helt ny i en annan, mer luftig design.

Borrar så mycket som möjligt innan svets.
En pelarborrmaskin med fastspänd metallbit används i förberedelse för att bygga en ny balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stommen till golvet börjar ta form. Själva golvet blir tryckt 28x120 fäst med vagnsbult.
Metallstommen till en ny balkong under konstruktion på ett släp, med verktyg, träplankor och diagonalstag synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jiggar är bra när man svetsar också. I detta fallet distansjiggar som håller fast upplaget för golvplankorna 28mm under balkens överkant.
Delar av stommen till en ny balkong under konstruktion, med svetsjiggar och fästen, fotograferad utomhus på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmontering med väggfästen och diagonalstag.
Metallstomme till en ny balkong under konstruktion på en släpvagn, omgiven av trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Bild på en spånsug med rör och sladdar i ett verkstadsutrymme, delvis fixerade med tejp och slangklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drar lite rör till spånsugen med automatisk rengöring å tömning. Nu fungerar automatiken men tryckluftsslangen till tömningen lossnar hela tiden... Skulle behövt en riktig övergångsnippel istället för mitt hopkok med tejp å slangklämma
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Så kan det gå då man slarvar med underredsbehandlingen i några år... Bilen är från 2007, har gått 385,000km snart. Men det är en bra bil annars så jag vill hålla liv i den.

qJtMENGl.jpg

WltjuPT.jpg

Båda sidorna svestade. Hela bottenplåten är ny.

Faaast, jag måste erkänna jag gjorde inte det själv. Hade en verkstad att göra det. Helt omöjligt för mig att göra det där själv utan en billyft eller smörjgrop. Provade men det kändes inte tryggt, fick inte verktygen dit, nä jag tog det till verkstan. Jag hade problem nog då jag bytte ut lite plåt vid tröskeln tidigare.

Nu har jag skaffat 5 liter dinitrol ML och ska underredsbehandla bilen, sen efter det torkat lägger jag underredsmassa. Sen blir det nog att förbättra var år och spruta ML varje år i hålrummen.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Har hittat lite instansade bokstäver o siffror på plankorna jag snickrat med för nån dag sen.

Hmm. Börja kolla att gänginsatser på både hyvelbänk o monteringsbord. Dom va väl försänkta o hade inga siffror på sig heller. Fan måste haft nån bult liggande, men hur skulle det kunnat ligga med huvudet uppåt?. Hitta en skruvpåse på hyvelbänken, kanske boven i dramat...nope, fel beteckning.

Släppte det då jag inte fick nya instansningar men idag dök dom upp igen. Började med att lista ut att det va en m8 som va boven I dramat.

Voila! En skruv som håller fast käften (alltså lösa träbiten) i framtången hade lossnat o stack ut en bit. Kände mig bra trög att jag inte kommit på det...

Träplanka med instansade bokstäver och siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en träplatta med två försänkta metallschraubgänginsatser, en synlig M8-skruv bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på arbetsbänk med en försänkt bult och skrapmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk med verktyg, skruvpåse, kaffekopp och olika fästelement spridda på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruv med märkningen '8.8' och 'GW' på ett träbord, orsaken till instansade bokstäver och siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grov trähyvelbänk med utstickande skruv som orsakat instansade märken på ett arbetsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrubbskruv som sticker ut från en träplanka och har orsakat instansningar av bokstäver och siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Gjort klart ett litet sideboard till växthuset. Utgick från en halv stock björk som jag sågade upp, hyvlade och stavlimmade. Benen är från samma björk. Bordet är tänkt som serveringsbord när vi sitter och äter i växthuset då det ofta blir proppfullt på matbordet.

Handgjort träsideboard av björk, placerat i ett växthus, avsett som serveringsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort sideboard av björkplankor med ben, används i ett växthus med dekorationer och växter runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Plockade isär tvättmaskinen för att lokalisera unken doft som inte diverse rengöringsmetoder lyckats avhjälpa. Nu är det 20 minuter (snabbprogram) av spänning för att se om den håller tätt.
 
  • Nermonterad tvättmaskin med öppen front och synlig trumma, omgiven av verktyg på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Två fläktar monterade utomhus för spånsugsystem, med sladdar och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är bägge fläktarna till spånsugsystemet monterat, en tömningsfläkt på 4kw å en huvudfläkt på 15kw. Nu så är cyklonen på väg att bli klar
 
  • Två fläktar för spånsugsystem monterade utomhus mot röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alltgår och 5 till
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
[bild] Nu är bägge fläktarna till spånsugsystemet monterat, en tömningsfläkt på 4kw å en huvudfläkt på 15kw. Nu så är cyklonen på väg att bli klar
Riktigt ghetto-style, jag gillar!
 
Ett sätt att limma tunna fogar.
Det normala sättet att limma är att lägga lister under och över och klämma ihop med tvingar innan man drar åt knektarna. Detta för att hålla lamellerna raka och jämna med varandra. Går det bra så behövs minimal hyvling efteråt. Det sparar material.

När fogen är så tunn att den utan svårighet kan böjas i längsled. Då öppnas en annan möjlighet.

Förutsättningen är förstås att alla lameller är raka och riktade.

Ett underslag i var ände.
Stryk lim på ytorna. Lägg inte ihop helt ännu.
Lägg en list ovanpå på mitten och spänn ner fogen mot bänken med knektar.
När sedan knektarna dras åt riktar allt in sig bättre än vad det går att ordna med den tidigare beskrivna metoden.
Efter två knektar tränger lim upp hela vägen. Att jag sätter flera är bara för att jag lagt fram dem.
Träskivor limmade med tvingar och en list på arbetsbänk för tunna fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskivor limmas med tvingar och en list för att hålla fogarna raka under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lärt mig metoden av instrumentbyggare som vill ha väldigt tunna skivor till gitarrlock t ex.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Fadai och 22 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Så kan det gå då man slarvar med underredsbehandlingen i några år... Bilen är från 2007, har gått 385,000km snart. Men det är en bra bil annars så jag vill hålla liv i den.

[bild]

[bild]

Båda sidorna svestade. Hela bottenplåten är ny.

Faaast, jag måste erkänna jag gjorde inte det själv. Hade en verkstad att göra det. Helt omöjligt för mig att göra det där själv utan en billyft eller smörjgrop. Provade men det kändes inte tryggt, fick inte verktygen dit, nä jag tog det till verkstan. Jag hade problem nog då jag bytte ut lite plåt vid tröskeln tidigare.

Nu har jag skaffat 5 liter dinitrol ML och ska underredsbehandla bilen, sen efter det torkat lägger jag underredsmassa. Sen blir det nog att förbättra var år och spruta ML varje år i hålrummen.
Enligt min erfarenhet så är det försent att underredsbehandla bilen när den börjat rosta. Om man stänger in påbörjad rost under underredsmassa så brukar det rosta snabbare. Det är den erfarenhet jag har. Däremot så har jag hört att oljebehandla en bil som börjat rosta fördröjer rostandet men har ingen egen erfarenhet av detta.
 
Nä man gör inte så med en bil som redan har rost. Då går det inte bra.

Först tvättar man rent / skrapar bort allt löst. Efter det har torkat lägger man ett specialmedel som t.ex. Dinitrol ML som är både krypande och stoppar existerande rost, det lägger man också i hålrummen, överallt man kommer åt egentligen. Efter det har torkat, då först kan man applicera underredsmassa. Sen fortsätter man applicera dinitrol ml hädanefter dit det går.

Det finns också dom som aldrig lägger massa utan bara nytt dinitrol ml varje år.
 
  • Gilla
ergunomic
  • Laddar…
Min erfarenhet är att Dennis har rätt gällande ytrost men om rosten har gått riktigt långt har Niq rätt.

Jag brukar sandblästra och måla med tvåkomponentsfärg och sedan pensla på först Dinitrol ML och sedan underredsmassa då jag behandlar rostiga partier under bilen. Sedan skal ju den gamla underredsmassan färskas upp med olja en gång varje sommar.
 
Lyckades göra en profil till anhållet igår och idag. Kapade den prefekt i anhållets längd för att precis efter inse att det vore bättre om den var lite längre för att få plats med båda skenorna...

I Alla fall hafsigt gjort så får bli en bättre lösning framöver. Nu kan jag i alla fall montera hållarna och kanske både öka kvalité och säkerhet. En träprofil ligger på kap- och geringssågen, förkortad för anhållets längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapat trästycke monterat i anhåll på sågbord, för kort för två skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Profil av aluminium för anhåll monterad på sågbord, intill kvarvarande skenor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Profilstång kapad till längd av anhållet på en arbetsbänk med mätskala, skruvstycken och en varningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.