K Kesosmurf skrev:
Nu är poolen äntligen klar och vattenfylld. Doch så har jag nu upptäckt ett litet läckage vid en slangklämmekoppling. Var provat sätta dit ytterligare en slangkoppling men läckaget återuppstod några timmar senare. Det kanske blir 3 droppar/minut men man vill ju inte det ska droppa ner på elektroniken. Någon som har någon lösning där jag kan behålla vattnet i poolen? Har funderat på att köpa en ny slangklämma med högre kvalitet och som kanske kan knipa hårdare.
Ett tips sätt i nåt som skrämmer bort möss och råttor
 
  • Gilla
MartinMoza
  • Laddar…
Tobzter
Från vadå ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Från vadå ?
Diskuterades tidigare i tråden, att möss gärna tuggar i cellplasten. Rekommendationen var att vira ett varv med myggnät runt isoleringen
 
Tobzter
Men va väl inge vanligt förekommande va ja förstod de som .enl tråden och svb?
 
Sindbad Sindbad skrev:
Diskuterades tidigare i tråden, att möss gärna tuggar i cellplasten. Rekommendationen var att vira ett varv med myggnät runt isoleringen
Jag var själv nära att göra så men skippade den biten. Möss är inte speciellt bekväma av sig och de lär ta sig in om de vill in.

De djur som jävlats mest hittills är de små bruna/svarta tusenfotingarna som kom i hundratal runt poolen.

En uppdatering på min elförbrukning passar jag på att slänga in nu när jag ändå skriver:

20 dagar, 38 grader, filtercykler 2 x 1,5 h (morgon/kväll). totalt 82 kWh.

Jag har inga värmeförbättringar kvar att göra. Det är silikonat i alla isoleringsdelar förutom mot isoleringsgolvet. Även isolerat mellan filterutrymmet och poolen. Ett snitt över årstiderna skulle säkert hamna på 400:- per månad eller strax under.

Tog däremot bort extra isoleringslocket (1 cm) då en massa mikroplaster verkade lösas upp ur den.
 
H henlin431 skrev:
Jag var själv nära att göra så men skippade den biten. Möss är inte speciellt bekväma av sig och de lär ta sig in om de vill in.

De djur som jävlats mest hittills är de små bruna/svarta tusenfotingarna som kom i hundratal runt poolen.

En uppdatering på min elförbrukning passar jag på att slänga in nu när jag ändå skriver:

20 dagar, 38 grader, filtercykler 2 x 1,5 h (morgon/kväll). totalt 82 kWh.

Jag har inga värmeförbättringar kvar att göra. Det är silikonat i alla isoleringsdelar förutom mot isoleringsgolvet. Även isolerat mellan filterutrymmet och poolen. Ett snitt över årstiderna skulle säkert hamna på 400:- per månad eller strax under.

Tog däremot bort extra isoleringslocket (1 cm) då en massa mikroplaster verkade lösas upp ur den.
Shit, endast filtercykler 3h om dygnet? Jag kör dygnet runt och tycker ändå att vattnet inte är helt 100.
 
K Kesosmurf skrev:
Shit, endast filtercykler 3h om dygnet? Jag kör dygnet runt och tycker ändå att vattnet inte är helt 100.
Beror på hur mycket man badar men jag håller inte alls med om rekommendationerna från leverantören. Om du kört filtret 3 timmar, vad finns det då mer att filtrera om ingen badat sen dess? Med pumpen vi har under tre timmars drift har man filtrerat vattnet så många gånger att filtret knappast tar något mer. För egen del hade jag hellre kört 4 x 30 minuter eller liknande.

Det skulle inte förvåna mig alls om jag kunde dra ner filtreringen till 2 x 30 minuter. Men hur man än ställer cyklerna får du säkert en timme extra per dag i och med att pumpen/filtret används varje gång poolen behöver värma.

Kör du filtrering dygnet runt och tycker vattnet är kasst är det nog inte filtercyklerna du ska labba vidare med.

Jag är supernoga med pH, duschning innan bad och bromvärde på mellan 2-6. pH ligger konstant mellan 7.2-7.6. Jag siktar alltid på 7.3 eftersom mitt pH har en tendens att stiga innan jag fått ner alkaliniteten. Därefter är det konstant några månader, för att sen sjunka, varpå jag tillsätter små mängder pH+. När jag bytte vatten senast var det inte för att vattnet var dåligt på något sätt. Det var främst för att jag ville installera belysningen och för att rengöra filterbollarna, vilket av naturliga skäl fick mig att byta vattnet. Oavsett känns det lämpligt att byta vattnet 3-4 ggr per år.

Klorchockning kör jag i de fall bromvärdet under en tid hamnat på väldigt låga nivåer, sällan annars.
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Ja jag kör ju dock fortfarande med Biocool tills dunken är slut sen får jag väl överväga klor och sånt som många av er andra kör. Jag läste på deras hemsida att de ändrat inställningen till klor och att man ska vara försiktig istället för att direkt avrådan som de hade tidigare iom garantier mm.
 
K Kesosmurf skrev:
Shit, endast filtercykler 3h om dygnet? Jag kör dygnet runt och tycker ändå att vattnet inte är helt 100.
K Kesosmurf skrev:
Ja jag kör ju dock fortfarande med Biocool tills dunken är slut sen får jag väl överväga klor och sånt som många av er andra kör. Jag läste på deras hemsida att de ändrat inställningen till klor och att man ska vara försiktig istället för att direkt avrådan som de hade tidigare iom garantier mm.
Jag köpte som tidigare nämnt rätt stora mängder BioCool som jag sen inte trodde jag hade användning för då jag gick över till Brom. Men nu har jag insett att BioCool funkar bra i vedeldade tunnan på landet istället. Dessutom kan man ju hoppa i badet snabbare än om man fyller på med klor.

Eftersom BioCool (iaf hos mig) fick vattnet att lukta sjövatten över tid kan jag köra det på landet eftersom vi ändå använder just sjövatten till att fylla tunnan med.

Men mitt tips till dig om du fortsatt använder BioCool är att vara pedant med pH. Då kommer det funka bättre. Är du totalt ointresserad av ditt pH kan du byta ut BioCool mot vadsomhelst. Du kommer aldrig få bra badvatten med fel pH och BioCool oavsett vad de ljuger ihop på förpackningen. Jag har provat.
 
  • Älska
Kesosmurf
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Från vadå ?
Dom älskar slangar har sett flera där det ser ut som spagetti efter ett tag
 
  • Gilla
MartinMoza
  • Laddar…
Asså. Det här rören är ju sjukt svåra att få på plats. De sitter fast men inte så långt in som jag vill ha dom. Flexibla rör halvvägs inmurade i väggen med utspridd isolering och en skruvmejsel på gruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån som har något husmorsknep att få dem att glida på lite lättare?
 
En fråga hur startar men en Clean-up Cycle skulle vilja köra efter man har badat. Jag har försökt förstå instruktions boken men förstår inte hur.
 
R reiman skrev:
Asså. Det här rören är ju sjukt svåra att få på plats. De sitter fast men inte så långt in som jag vill ha dom.[bild] Nån som har något husmorsknep att få dem att glida på lite lättare?
Vanligt diskmedel och vatten. Vicka slangen upp och ner när du pressar in den och gör inte mitt första misstag att vrida för då vrider man lätt loss silikonlimningen.
 
Hej,

Någon som har en bra instruktion eller kan skriva ner hur ni gjorde vid byte av filterbollar?
Är det bara till stänga vattnet på ingående och utgående rör? Misstänker där står mycket i där filterbollarna är?

mvh,
Jimmy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.