Kör ni era klippare när ingen är hemma (eller man är inne och klipparen är obevakad)?
Att man inte ska köra på natten har jag förstått, då kan igelkottsungar, grodor och annat vara ute i gräset. Alternativet är ju att köra på helgen men då är ju sannolikheten ännu större hela familjen ute i trädgården...

Både vår egen och andras katter kan ju komma i vägen för klipparen, bör de inte vara ute när den är igång? Vill inte klippa svansen (eller nåt än värre).
 
Jag kör på vardagar när ingen är hemma
 
T tobbbias skrev:
Hej igen. Min klippare tuffar och går men några ggr i veckan får jag fortfarande gå och ställa tillbaka den i laddstationen eftersom den bara "åker förbi" laddstationen även om den stannar till någon/några sekunder vid blecken (se tidigare filmer om ni är mer intresserade).
Hur som helst så fick jag för mig att mäta upp blecken för att se hur de reagerar. Jag fann att det första blecket måste bli "intryckt/vinklas" för att någon ström så börja pulsera i stationen. Kanske har denna givare blivit lite sned för mig så att blecket behöver tryckas in lite för långt innan den börjar skicka på strömpulser. Och det är därför som den inte fattar att den ska stanna kvar i laddstationen?
Någon som har någon teori om detta?
Jag lägger upp en film. Ni andra som orkar och kan får gärna testa att mäta upp er station också och se om den ger "pulser om 24V (DC)" och om ni behöver vinkla det första blecket särskilt mkt innan den börjar med detta. Se min film för att förstå bättre vad jag menar.
Mvh

[video]
Kom du fram till varför den passerar, just börjat installera och min gjorde så ett par gånger. Nu regnar det så inget test ikväll...
 
J JohanLun skrev:
Kom du fram till varför den passerar, just börjat installera och min gjorde så ett par gånger. Nu regnar det så inget test ikväll...
Tyvärr... Men denna säsongen så har jag varit lite mer slarvig med dragningen av linan före laddstatioen. Så linan är nästan lite s-formad före där. Och det som jag tyckt varit lite jobbigt innan är att den har så hög fart när den kommit in i laddstationen så den har liksom kört för fort och inte hunnit stanna. Men nu när linan är lite snirklig framför där så är det som att den inte hunnit fått upp lila hög fart och därmed har den också stannat vid stationen fler ggr... Peppar peppar :crysmile:
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det trasslar in sej gräs mellan skruven och kniven. och det gör att knivarna inte rör sej helt fritt. Jag vet inte om det påverkar klippningen?

Lite väl mycket jobb att rensa knivarna varenda gång den klippt dock.
 
Ja det där med att det fastnar gräs mellan knivarna och knivdisken och ett problem.

Där skulle suttit en hasplåt likt Automower har.

Undersida av en gräsklippare med gräs fastklämt mellan knivarna och knivdisken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde gå att ordna kan jag tycka...
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Det trasslar in sej gräs mellan skruven och kniven. och det gör att knivarna inte rör sej helt fritt. Jag vet inte om det påverkar klippningen?

Lite väl mycket jobb att rensa knivarna varenda gång den klippt dock.
Du ska börja med att klippa gräsmattan när den är torr. Och klipp med en vanlig motorgräsklippare gärna också så inte gräset är för högt första gången.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Du ska börja med att klippa gräsmattan när den är torr. Och klipp med en vanlig motorgräsklippare gärna också så inte gräset är för högt första gången.
”Rob” har gått en månad snart och gräset är kort, men jag upplever fortfarande att knivarna sitter fastklämda av gräs när jag vänder på klipparen.

Jag har nog iofs en salig blandning av grässorter, och det verkar mest vara de med grovt strå som fastnar. Blir kanske bättre när andra grässorter tar över
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det går att sätta knivarna ovanpå plattan om man stör sig tillräckligt.

mina knivar gick trögt också idag när jag kollade.
Men drog igång den och den klipper utmärkt ändå.

det är bra fart på plattan när den snurrar så knivarna rör sig ändå
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
”Rob” har gått en månad snart och gräset är kort, men jag upplever fortfarande att knivarna sitter fastklämda av gräs när jag vänder på klipparen.

Jag har nog iofs en salig blandning av grässorter, och det verkar mest vara de med grovt strå som fastnar. Blir kanske bättre när andra grässorter tar över
Jag har inte upplevt något sådant alls. Men min har bara fått vara ute nu en vecka. Och jag har mest bara vanligt gräs och inget grovt gräs alls där roboten jobbar... Försöker också att hålla honom under sitt tak när det är för blött i gräset. Men det är nog som du säger, om det är mkt grövre gräsrör som finns i matten så kan det nog fasta värre i knivarna.
Lycka till (y)
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Min lilla Gardena håller på att ge upp, så nu är den utbytt mot en LX812i! :)
Testkör nu på "Gardena-slingan" tills solen kommer tillbaka. Den hittar inte hem nu, pga för mycket i vägen runt om. Det kan ändå vara bra att köra ett tag så här medan jag funderar på om jag ska dra helt ny slinga eller lappa och dra om där det behövs...
Kul trots allt att klipparen berättar att det regnar. :)
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Kanske inte hör hit så jättemkt men har köpt staket/hönsnät för att lägga på marken i en slänt och på ett ställe där roboten gärna vill dra upp gräset. Sen några platser där jag sått nytt gräs.
Men bästa sättet att sätta fast det här nätet i marken?

Tänker om jag kanske använder medföljande pinnar till gränskabeln och slår ner för att hålla nere nätet?

Eller har ni något bättre tips?
 
Nu dockar min perfekt varje gång. Gick inte ha en härva med sladd bakom laddstationen, den blev förvirrad då.

Nu är det fuktigt och duggregn men... hm inte hittat på ett namn än... ville klippa ändå. Han verkar vara ute nån timme, jag vet inte om det finns en logg man kan se det i.

Om man gör ett tak så skulle man ju vilja att klipparen går på väderleksrapport från nätet för att bestämma om den ska ut och klippa eller ej. Finns det några hemautomationsintegrationer (långt ord) för denna klippare? Då skulle man ju även kunna ha regler som påverkas om man är hemma eller borta.

Jag vill ha två zoner, och funderar på om man helt enkelt ska sätta en strömbrytare på en bit slinga för att få den att välja detta. Även det skulle ju som tidigare nämnts i tråden gå att låta hemautomation sköta men in mitt fall vill jag stänga av området under äppelträden när det ligger fallfrukt och jag känner att bygga in någon AOI och bildanalys för det är över min förmåga och vilja. Det räcker med en brytare. Kanske räcker det att ställa en lövkorg då passagen är precis efter klipparen går ut ur boet så den lär väldigt sällan ansluta "innan" lövkorgen när den vill hem till boet. Men den verkar som nämnts inte gilla hinder på sin hemväg, då möljer den bara på.

Edit: Efter kanske 40 minuters laddning gav den sig ut igen. Var tydligen inte nöjd.

Nu omsom jagar klipparen katten och katten klipparen. Undrar om det är en reell fara att kattens svans (eller än värre någon annan del av katten) kommer under klipparen? Måste jag tracka katten och göra en hemautomatik som pausar klippning när katten är ute? Eller manuellt pausa, men iom den går på schema så lätt att glömma...
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Finns någon logg på när klipparen klippt, hur länge osv. Vissa i tråden verkar ju ha koll på detta men jag hittar inte infon i appen och aviseringarna försvinner ju när man klickar på dem så... Skulle vart så trevligt om det fanns möjlighet att styra detta med mer intelligens map regn...
 
J JohanLun skrev:
Finns någon logg på när klipparen klippt, hur länge osv. Vissa i tråden verkar ju ha koll på detta men jag hittar inte infon i appen och aviseringarna försvinner ju när man klickar på dem så... Skulle vart så trevligt om det fanns möjlighet att styra detta med mer intelligens map regn...
Loggen får du dra ut via USB från klipparen, har jag för mig.
Så om du orkar det så är det bara att göra det. Dock vad den visar vet jag inte.

Ang. intelligensen så är detta nog vad du får nöja dig med gällande väder och hur roboten ska gå på tomten osv.
Vill du ha en smartare robot där du kan göra allt det du skriver, så får du nog titta efter t ex HQ m.fl.
Alt. programmera roboten från krasch om du besitter dom kunskaperna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.