richardtenggren
I vår entré så satt brytarna på rätt sida av dörren, dock med ett 70 cm sidoljus emellan och samtidigt ovanför trappan…
Så nu har vi gjort en bit vägg mellan den nya dörren och det nya fönstret för att kunna flytta dessa brytare till deras ”rätta” plats.

Jag skulle också göra om innan det är för sent! :)
 
P pathal skrev:
Kommer du inte störa dig på att brytarna sitter på fel sida dörren?
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Det kommer han nog bara göra de första gångerna. Det är en vanesak. Så har jag det hemma hos mig.
O Oskaj skrev:
Sitter väl på insidan? Han har inte skurit ut dosorna än? Eller
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Ja men på gångjärnssidan.
Ramnemark Ramnemark skrev:
Praxis är att man öppnar dörren med ena handen och tänder med den andra, så brytarna bör sitta på motsatt sida från gångjärnen. Men det är absolut en vanesak och vi har de på ”fel” sida i vår klädkammare. Kan däremot påpeka att jag fortfarande inte lärt mig efter 8 år i huset ;)
P pathal skrev:
Hade blivit galen själv.
richardtenggren richardtenggren skrev:
I vår entré så satt brytarna på rätt sida av dörren, dock med ett 70 cm sidoljus emellan och samtidigt ovanför trappan…
Så nu har vi gjort en bit vägg mellan den nya dörren och det nya fönstret för att kunna flytta dessa brytare till deras ”rätta” plats.

Jag skulle också göra om innan det är för sent! :)
Ja det blev kanske en nackdel efter att jag bestämde mig för att vända dörren. Jag hade ritat dörren vänsterhängd och det var det vi gick efter när termostater och strömbrytare placerades. Men när jag skulle montera karmen kändes det mer naturligt att öppna dörren inifrån huset eftersom det är från det hållet man oftast kommer ifrån och att slippa runda dörrbladet.

Så det var att välja på att tända belysning med fel hand eller behöva runda dörren varje gång man ska på toa, pest eller kolera?:crysmile: Men nu är tätskiktet limmat mot karmen så det får bli en vanesak.:)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Har de sista dagarna målat en del på utsidan innan regnet kom och även en gång till i klädkammaren. Men framförallt så har jag funderat på klinkers. Kakel har jag bestämt mig för vitt i storlek runt 25x40. Men klinkers däremot, ägnade större delen av dagen igår att åka runt och titta. Jag vill ha mosaik 5x5 i duschen och inte för stora plattor på övriga golvet, helst inte större än 30x30. Har hittat ett från Bauhaus som det lutar åt just nu. Gillar kontrasten mellan det bruna och vita väggar och så är det bra storlekar och pris.:)

Provplattan jag fick med hem var bland dom mörkare så lite ljusare borde det bli när allt är på plats.:)
Utställningsprov av klinkerplattor i olika storlekar, i nyanser av brunt, med en skylt visandes "PETRA BRUN" och priset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt kakel i storlek 25x40 cm och en provplatta av klinkers på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir isf 20x20 på golvet och 5x5 i dusch, bakom blandare och bakom toastolen.
Under-renovering badrum visande vattentätning och rörledningar, redo för klinkerinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
albin715 och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Igår och idag har jag fortsatt med tätskiktet och nu är det helt klart.:)

Ett badrum under renovering med väggar och golv täckta av tätskikt, installationsrör synliga och märkt med "HEY'DI".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat tätskikt i ett pågående badrumsprojekt med synlig logotyp och förberett för kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med nyinstallerat tätskikt på väggar och golv, redo för kakel och klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdiglagt tätskikt med HEY'DI logotyp i ett badrumsbygge, väggar och golv syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakel och klinkers är beställt och kommer på tisdag.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Kakel och klinkers är beställt och kommer på tisdag.:)

//Fredrik
Alltid lika kul se framfarten! Bra jobbat!

Appropå beställningar. Har du märkt av något av bristen på byggmateriel som råder?
 
Appendix Appendix skrev:
Alltid lika kul se framfarten! Bra jobbat!

Appropå beställningar. Har du märkt av något av bristen på byggmateriel som råder?
Tack!:)

Nä det kan jag väl inte säga att jag har gjort, pratar fortfarande mycket med snickaren och han däremot märker av det. Men jag har själv inte blivit drabbad och har allting på plats, hade nog tur och byggde i rätt tid.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Heij83
Jag har råkat ut för brist på varor.
Skulle ha OSB 2500*1200, det fans inte hemma på min bygghandel som är rejält stor.
Fans bara 2500*900. Dem fick inte tag i tillräckligt med skivor från grossist.
 
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hoppas det löst sig till hösten, då ska jag ha massa osb och gips :)
 
boschkenta
900 är dock en jäkla skillnad att hantera när man bygger själv. Körde med det på mitt senaste projekt och det var så mycket enklare att jag alltid kommer köra på det framöver. Bara att kapa första gipsen på mitten så förskjuter man skarvarna :) (kräver dock kanske att man justerar sitt cc mått på reglarna om man inte räknat på 900 från början)


För att hålla oss till ämnet så ser det kanon ut med tätskiktet - körde själv på hey'di produkter när jag inredde källaren vid årsskiftet och blev mycket nöjd :)
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hoppas det löst sig till hösten, då ska jag ha massa osb och gips :)
Är du säker på att det inte är ost och chips du behöver?:surprised::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Reyhn och 4 till
  • Laddar…
Jag var faktiskt iväg idag och bunkrade lite osb till övervåningen. Inte för att jag tror att det är någon brist på det när jag väl ska börja med den (blir väl tidigast efter vintern) utan för att få till lägre pris och kunna bära upp innan trapphuset är tapetserat osv. Köpte 50st 90-skivor och tack vare en inte uppdaterad prislapp i facket fick jag dom för 129kr/st.:)

OSB-skivor staplade på en släpvagn parkerad utanför en byggmarknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stapel med osb-skivor i ett oinrett rum med gipsskivor och fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
erkka och 8 till
  • Laddar…
Är förresten på dagen 2år sedan jag fick tillträde till tomten, bilderna är tagna på samma ställe och med, sånär som på några timmar, exakt 2års mellanrum. :p

Röd bil parkerad i grönskande natur med träd och buskar, tagen två år efter tillträde till tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med halvfärdigt hus och byggställningar, omgivet av natur och grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
  • Wow
Saelen och 33 till
  • Laddar…
Billigt!! Du skulle köpt alla de hade och sålt vidare för fin förtjänst :p

Själv fick jag hem 148 st OSB häromdagen :cool:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Är förresten på dagen 2år sedan jag fick tillträde till tomten, bilderna är tagna på samma ställe och med, sånär som på några timmar, exakt 2års mellanrum. :p

[bild]

[bild]

//Fredrik
Det har hänt lite där :D
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Det står säkert någonstans i tråden, men vad ska du använda alla dosor till?
Jag tror jag räknade till 21st i ett litet rum bara där man inte ens såg hela rummet.
Tänder du så många separata ljuskällor från ett ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.