Undrar varför Bosch inte gör större klippare som klarar mer än 700m2?
 
Ännu märkligare i mitt tycke är att man drar till med såpass komplicerade klippalgoritmer för ytor som med enkelhet klaras av med rent slumpmässiga modeller. Mer förståeligt om det vore typ fotbollsplaner som ska klippas.
 
  • Gilla
Blackfear
  • Laddar…
Jag tror inte den klarar större för att då funkar inte klippalgoritmen. De får troligtvis inte tillräcklig positionering i GPS och dödräkning (gyro och accelerometer) för att kunna köra två spår bredvid varandra att missa en bit.
 
K Kirev skrev:
Därför låter upplägget som Bosch har bättre. Hela gräsmattan klipps på halva tiden. Det borde dessutom dubbla livslängden på klipparen och batteriet. Tror fler o fler tillverkare kommer gå åt det hållet.
bosch har patent på parallelklippning,
 
  • Gilla
Kirev och 1 till
  • Laddar…
Någon som har erfarenheter av Biltemas klippare?Behöver en extra klippare till en mindre yta och vill satsa på någon billigare som komplement till min gamla hq
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Någon som har erfarenheter av Biltemas klippare?Behöver en extra klippare till en mindre yta och vill satsa på någon billigare som komplement till min gamla hq
Ingen erfarenhet men den var näst bäst bland budgetklippare i årets test av Råd och Rön:
 
  • Skärmavbild av gräsklipparjämförelse med modeller, priser och betyg från Råd och Rön test.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Lite fascinerande att läsa folks inlägg vad man prioriterar vad det gäller robotgräsklippare. Tycker personligen man prioriterar fel om t.ex. vill minimera klipptiden. Gäller kanske vanlig gräsklippning men tycker det inte spelar roll i fallet med robotar då de gör jobbet själva (kanske t.o.m på natten då man sover).
 
Folk prioriterar olika. En del behöver extremt driftsäkra robotar och får betala extra för detta jfr om man kan acceptera något enstaka driftstopp i situationer som en smartare robot skulle klarat. En del behöver ha gräsmattan ledig för lek och annat mer än andra, då behövs robotar som klarar att klippa på kortare tid.

Själv tycker jag det kan vara lagom att en robot kör 40-60 timmars arbetsvecka, är det så att den måste vara igång dygnet runt veckans alla dagar för att hinna med så är det en underdimensionerad anläggning som jag ser det - sliter onödigt på maskinen och gräset till att börja med.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Folk prioriterar olika. En del behöver extremt driftsäkra robotar och får betala extra för detta jfr om man kan acceptera något enstaka driftstopp i situationer som en smartare robot skulle klarat. En del behöver ha gräsmattan ledig för lek och annat mer än andra, då behövs robotar som klarar att klippa på kortare tid.

Själv tycker jag det kan vara lagom att en robot kör 40-60 timmars arbetsvecka, är det så att den måste vara igång dygnet runt veckans alla dagar för att hinna med så är det en underdimensionerad anläggning som jag ser det - sliter onödigt på maskinen och gräset till att börja med.
Har man en bra dimensionerad klippare kan det räcka att köra typ 6 timmar om dagen (6-9, 21-24 t.ex). Tror även många tester förvirrar människor då de jämför batteritid, klippt gräsmatta per timme, laddtider osv. Rätt ointressanta grejer för en robot. Men betydligt lättare att jämföra sådana här grejer är det mer subjektiva klippresultatet. Klart alla prioriterar olika, men annan approach än konventionella gräsklippare så därför bör man ha andra förväntningar och prioriteringar.
 
Vad innebär det egentligen att en klippare klarar X m^2? Att den klarar att köra över så många m^2 på en laddning, även om den irrar runt som en dement höna och passerar samma yta flera gånger (och därmed räknar samma yta flera gånger) eller att den klarar att klippa X m^2 oräknat dubbelpassager?

Om jag har 500 m^2 gräsmatta, hur stor kapacitet behöver jag då faktiskt köpa för att klipparen inte skall behöva vara igång dygnet runt? Platt som en pannkaka, u-formad tomt med 80% av ytan på framsidan.
 
Man har väl gjort någon form av uppskattning vilken storlek på gräsmatta (utan krusiduller) som man kan klippa när maskinen kör dygnet runt.

Jag har en 330x som ska ta 3000kvm på en ca 2000kvm gräsmatta med en del krusiduller, kör 6-8h om dagen fyra dagar i veckan. Men då gödslar jag inte heller så mycket.
 
Ja, det är det jag menar. På hur lång tid skall klipparen klara sin specade yta? En laddning, en dag, ett dygn?

Det låter ju som om man behöver köpa 50-100% överkapacitet för att slippa ha den i drift 24/7...
 
B
Känns inte rimligt att den angivna ytan ska innebära att den ska gå dygnet runt.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Nya budgetmärken har dykt upp på den svenska marknaden och de stora rävarna har släppt nya, uppdaterade modeller. Marknaden för robotgräsklippare är hetare än någonsin.

Du kan läsa artikeln här: Nyheter robotgräsklippare

Igelkottssäker?
Vilka köpa en klippare som inte riskerar att skada igelkottar. Vad gäller?
Tack på förhand, Mattias
 
zarkov zarkov skrev:
Vad innebär det egentligen att en klippare klarar X m^2? Att den klarar att köra över så många m^2 på en laddning, även om den irrar runt som en dement höna och passerar samma yta flera gånger (och därmed räknar samma yta flera gånger) eller att den klarar att klippa X m^2 oräknat dubbelpassager?

Om jag har 500 m^2 gräsmatta, hur stor kapacitet behöver jag då faktiskt köpa för att klipparen inte skall behöva vara igång dygnet runt? Platt som en pannkaka, u-formad tomt med 80% av ytan på framsidan.
Jag har hört att du bör dubbla ytan. Så har du 500 m2 gräsmatta så bör du köpa en som klarar 1000 m2. Just för att man inte vill att den ska klippa dygnet runt alla dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.