1 466 327 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Menar du att man slipper det på en elbil? Eller jämför vi plötsligt privatleasing med att äga bil nu, och inte elbil kontra bränslebil?Fairlane skrev:
Räknas verkligen byte av bromsok som normal slitage på en leasad bil?
Du kanske skulle fundera på ett serviceavtal?J jocke31 skrev:
För A4 , max 6000 mil om året, verkar det kosta 100 spänn i månaden, d.v.s. 1200 om året.
https://www.audi.se/se/web/sv/customer-area/service-tillbehor/service/serviceavtal.html
Byggveteran
· 2 322 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 731 inlägg
Låt oss börja med texten du citerade:N Nerre skrev:
Som kommentar på detta skrev du:J jocke31 skrev:
Vilka två poster som finns i Jocke31s inlägg och inte i ditt påminde Fairlane om i inlägg #3873. Billån och service. Är du med på vad jag menar?N Nerre skrev:
Byggveteran
· 2 322 inlägg
Precis, bara vid ny bilsköp.13th Marine skrev:
Är ju också så att Audi har 2 års service eller 3000 mil så kör du under 2000 mil om året så blir det bara en service för 7300 kr under avtals perioden.
Kör du mer så blir det en service till och då stiger priset.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag köpte till 3år och 4500mil extra på X5an. Det blir två service och ett bromsvätskebyte. 14200kr kostade det. Helt ok tycker jag då stora servicen kostar nästan 14000.
Ursäkta att jag tappade bort ett "och sånt". Om jag nu går tillbaka och stoppar in det, kan vi släppa den biten då?A Avemo skrev:
Det är bara så lustigt att alla som gör jämförelser för att visa hur mycket de sparar in på elbil verkar ha skitdyra bilar, skitdyr försäkring och köpa service hos värsta lurendrejarna.
Och sen när man jämför privatleasing så jämför man inte privatleasad elbil med privatleasad bränslebil, utan plötsligt ska den privatleasade elbilen jämföras med en köpt bränslebil.
Varför inte jämföra den privatleasade elbilen med en privatleasad bränslebil i samma storleksklass?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag skulle säga att det är precis som du skriver. Troligen för att de just sålde in bytet till sig själva med det underlaget.N Nerre skrev:Ursäkta att jag tappade bort ett "och sånt". Om jag nu går tillbaka och stoppar in det, kan vi släppa den biten då?
Det är bara så lustigt att alla som gör jämförelser för att visa hur mycket de sparar in på elbil verkar ha skitdyra bilar, skitdyr försäkring och köpa service hos värsta lurendrejarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Är det så många som säger sig spara pengar på att byta till elbil? Själv räknar jag med att det kommer att bli dyrare än min nuvarande billösning, men tycker att det är värt det ändå. Beroende på framtida andrahandsvärde kan det bli så att jag tjänar på det, men det är inget jag utgår från.N Nerre skrev:
Vissa små elbilar verkar gå att räkna hem, men då givet att man kör ganska mycket med dem. Sen tror jag att många resande säljare kan räkna hem en elbil också, då de kan ta ut en relativt hög skattefri milersättning utan att ha samma rörliga kostnader på bilen som någon som kör en fossilbil – men det är ett specialfall.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 270 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 270 inlägg
Enkelt i detta fall. Skribenten hade en privatägd bränslebil och om den byttes mot en privatleasad elbil så skulle det bli billigare varje månad.N Nerre skrev:
Det var det som var förutsättningen. Hade man kunnat komma ännu billigare undan? Mycket möjligt. Man kunde sålt befintlig bil, köpt en äldre billigare, meckat själv och kört trafikförsäkring, men det var nog inte intressant för just den här personen, medan andra tycker det är intressant. Människor är olika och har olika önskemål även om du verkar tro att alla prioriterar på samma sätt som du.
Du säger att du inte är emot elbil som sådan, men hittat mängder med problem. Du vill ha kombi och det är korrekt att det inte finns som elbil. Att man måste ha kombi om man åker på campingsemester är dock din åsikt och ingen fakta för jag och många med mig har åkt på camping utan kombi (jag gillar också kombi och kör det). Att alla inte kan ladda hemma är också korrekt samt att elbilar idag är dyrare. Något säger mig dock att om det skulle komma en elbil som kombi imorgon, som inte kostade mer än en bränslebil, som kunde köra 80 mil på en laddning och som kunde laddas på 5 minuter på laddningsplatser som fanns överallt, ja då skulle ändå en elbil vara fel för dig av någon anledning, kanske för att du helst vill ha laddboxen på vinden, eller någon annan märklig ursäkt.
I det här fallet så handlade det för vår del om enkel matte: Nuvarande kostnad mot ny kostnad. För fästmön så blev det en rejäl besparing att göra ett byte, helt enkelt.N Nerre skrev:Ursäkta att jag tappade bort ett "och sånt". Om jag nu går tillbaka och stoppar in det, kan vi släppa den biten då?
Det är bara så lustigt att alla som gör jämförelser för att visa hur mycket de sparar in på elbil verkar ha skitdyra bilar, skitdyr försäkring och köpa service hos värsta lurendrejarna.
Och sen när man jämför privatleasing så jämför man inte privatleasad elbil med privatleasad bränslebil, utan plötsligt ska den privatleasade elbilen jämföras med en köpt bränslebil.
Varför inte jämföra den privatleasade elbilen med en privatleasad bränslebil i samma storleksklass?
Det som är lite extra intressant för oss som äger fossilbilar av något slag är ju faktiskt hur länge det ens är möjligt att sälja dem begagnade och få något betalt för dem. Jag är av uppfattningen att det fönstret krymper rätt fort nu. Tror t ex att det kommer vara väldigt svårt att överhuvudtaget sälja en fossilbil år 2025.
Vad det gälker servicepriser och försäkringskostnader så är det nog ganska normala kostnader vi har. Vi köper hos service hos en av de billigare verkstäderna i stan och inte på märkesverkstäder. Och tro mig, jag har jämfört försäkringspriser för att hitta de lägsta priserna.
Min Outlander har gått över 10 000 mil så där tror jag inte något serviceavtal är aktuellt…
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Beror nog väldigt mycket på vilken bil du har. Kollade på att sälja X5 an och den hade bara tappat ca 100k på 3år. Så de stora diesel åken med ok skatt verkar inte tappa så mycket i värde. Troligen för att det inte säljs så många längre.J jocke31 skrev:I det här fallet så handlade det för vår del om enkel matte: Nuvarande kostnad mot ny kostnad. För fästmön så blev det en rejäl besparing att göra ett byte, helt enkelt.
Det som är lite extra intressant för oss som äger fossilbilar av något slag är ju faktiskt hur länge det ens är möjligt att sälja dem begagnade och få något betalt för dem. Jag är av uppfattningen att det fönstret krymper rätt fort nu. Tror t ex att det kommer vara väldigt svårt att överhuvudtaget sälja en fossilbil år 2025.
Vad det gälker servicepriser och försäkringskostnader så är det nog ganska normala kostnader vi har. Vi köper hos service hos en av de billigare verkstäderna i stan och inte på märkesverkstäder. Och tro mig, jag har jämfört försäkringspriser för att hitta de lägsta priserna.
Min Outlander har gått över 10 000 mil så där tror jag inte något serviceavtal är aktuellt…
Första generationen hel-elbilar måste ha tappat massor när man nu kan köpa nya med bra räckvidd för 500k. Tänker då på ex Tesla S.