Handyman 1 skrev:
Sitter inte den pennan fast i ett snöre blir det garanterat samma "pennvisa" snart igen:)
hopplöst problem...
Snöre går bort! Vill inte känna mig bunden! :D
 
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Snöre går bort! Vill inte känna mig bunden! :D
Jobbigt med anknytningen?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jobbigt med anknytningen?
Helt klart!
Kreativiteten blir bättre när man är fri!
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Flyyyt!

I dag var vädret på vår sida. 07.00 körde vi igång. Målet med dagen var att sätta bärlina runt hela poolen och såga till den andra långsidans reglar.
12.00 var målet nått! Snacka om flyyyt!

Eftermiddagen ägnades åt att göra klart kortsidan över teknikrummet. Vi bröt vid 17-tiden. Väldigt nöjda med DAGen!

Byggplats för pool med träreglar och bärlina i plats, verktyg och sågstativ i bakgrunden under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bärlina installerad runt en pool med nybesågade reglar mot en husbakgrund på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Poolbygge med nyinstallerad bärlina och sågarbete pågår i soligt väder på en husbakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bärlinor installerade runt en poolbyggnadsplats med klämmor och arbetsmaterial i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spillet från sågningen av reglarna används som ramstöd och fastsättning mellan bärlina och reglar.

Trähögar med borrade hål och infästa svarta bultar, ordnade på en sågbänk, som material i ett byggprojekt vid poolkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgradera också sågbänken under dagen. Den nya pennhållaren fungerade perfekt! Jiggarna för att sätta bärlinan runt poolen behövdes kortas när vi kom till trappan. Avkapet blev blev bra avställningsytor på sågstativet.

En kap- och gersåg med uppgraderad sågbänk och ny pennhållare, främre delen av en pool och trallbygge i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av bärlina med pennhållare och avkap av reglar i bakgrund vid poolbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det paus i ”TrallCirkusen” ett tag.
Nästa helg blir det ett kärt besök på ”framsidan”! Go west!
Drömmen om bad till midsommar lever kvar.

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Träreglar och bärlinor upplagda på en träaltan, sågade och förberedda för montering runt en pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Kunskapsförmedling

I dag har jag fridag! Tog med mig två av barnbarnen hem igår. Nu har vi badat bastu och doppat oss i havet. 15˚ är det i vattnet! Nästan som sommar!

TrallCirkusen ruller på även om jag inte är där. Svärsonen har verkligen lärt sig hur man bygger. Han har gått i en hård skola! Nu har han reglat klart kortsidan över teknikrummet och håller på att montera dom 14 tillsågade reglarna på långsidan.

Pågående arbete på en pooltrall med reglar och vit poolstruktur i en trädgård, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon lämnar vi tillbaka barbarnen och jag sågar till ändarna på dom 8 sista reglarna för den andra kortsidan så att han har lite att göra under veckan. När dom är satta är det dags för elektrikern att dra alla elanslutningar. Matarrännan blev färdig i dag.

Grävytor och förberedelsearbeten för att täcka runt poolområdet med trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är det klart runt poolen för att täcka med trall. Därefter kommer poolbyggaren och monterar utrustningen och liner i poolen. Drömmen om ett midsommardopp lever!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Duktig är han svärsonen! Snart klar med långsidan. Får såga till dom sista 8 reglarna i morgon så han har något att göra!

Dag

Poolkonstruktion nästan färdig, med reglar och isolering, vid ett enfamiljshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggnation av träreglar på murad grund, nästan färdig långsida av husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående bygge av träregelverk på en husgrund med en avslutad trädäcksdelen i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Duktig är han svärsonen! Snart klar med långsidan. Får såga till dom sista 8 reglarna i morgon så han har något att göra!

Dag

[bild]

[bild]

[bild]
Får han inte låna sågen (Alfons)? :cool:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Får han inte låna sågen (Alfons)? :cool:
Hej FredrikR!

Klart han får! Men den speciella sågningen av reglarnas ändor görs med 5 sågningar och 4 olika sågar i ett speciellt flöde. Det känner han sig inte riktigt bekväm med ännu. Men skall han få göra några prov framöver då det lugnat ner sig. Just nu jobbar han under tidspress med sina färdigheter för att få bada till midsommar!

Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kunskapsförmedling

I dag har jag fridag! Tog med mig två av barnbarnen hem igår. Nu har vi badat bastu och doppat oss i havet. 15˚ är det i vattnet! Nästan som sommar!

TrallCirkusen ruller på även om jag inte är där. Svärsonen har verkligen lärt sig hur man bygger. Han har gått i en hård skola! Nu har han reglat klart kortsidan över teknikrummet och håller på att montera dom 14 tillsågade reglarna på långsidan.

[bild]

I morgon lämnar vi tillbaka barbarnen och jag sågar till ändarna på dom 8 sista reglarna för den andra kortsidan så att han har lite att göra under veckan. När dom är satta är det dags för elektrikern att dra alla elanslutningar. Matarrännan blev färdig i dag.

[bild]

Sedan är det klart runt poolen för att täcka med trall. Därefter kommer poolbyggaren och monterar utrustningen och liner i poolen. Drömmen om ett midsommardopp lever!

Dag
15?! Du måste ha glädjetermometer.
Strax norr om Ljusterö har vi 10-11.
 
S snajgel skrev:
15?! Du måste ha glädjetermometer.
Strax norr om Ljusterö har vi 10-11.
Nu gör du mig orolig. Hade det varit någon där precis innan och lättat på trycket? :surprised:
 
  • Haha
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Nu gör du mig orolig. Hade det varit någon där precis innan och lättat på trycket? :surprised:
Det lättare att veta om man ska äta snön eller inte...?! :whistle:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det lättare att veta om man ska äta snön eller inte...?! :whistle:
Tycker jag också! Kontaminerad snö är färgmarkerad! Det har man lärt sig!

På tal om spår i snö.
Pappan säger till sin tonårsson på morgonen att han behöver inte skriva sitt namn i snön när han lättar på trycket utan huset.
Och dessutom är det inte din handstil! :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Tycker jag också! Kontaminerad snö är färgmarkerad! Det har man lärt sig!

På tal om spår i snö.
Pappan säger till sin tonårsson på morgonen att han behöver inte skriva sitt namn i snön när han lättar på trycket utan huset.
Och dessutom är det inte din handstil! :surprised:
Du menar att det var fel pi(c)ktur;)
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Barnbarnen återlämnade. Jag snodde ihop en ny kapjigg i helgen för att förenkla sågningen av uttaget i reglarna mot poolens bärlina. Nu flöt det verkligen på!
Alla 44 klara!
Som Steinis sa. ”Ju mer man tränar desto bättre blir man”! :D

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Kreativitet!

År 2016 målade våra barbarn glasskivan till utebordet.

Målad glasskiva till utebord, färgglatt konstverk med text "2016 målade de bordet förra gången".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 5 år hade färgen flagnat så det var dags att göra ett nytt konstverk i ”Snickerboa”!
Intressant att se deras utveckling!

Rund glasskiva på arbetsbord målas med färgglada mönster av person för att bli ett utebord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målad glasunderlägg med abstrakt konst i blåa och gröna nyanser som härdar i bastu för trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glasskivan ligger nu i bastun och härdar.

Målad rund glasskiva med abstrakt konstverk med blå och gröna toner som ligger på träbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den blir en prydnad för vår trädgård! :love:

Dag
 
  • Handmålad glasskiva med abstrakt konst placerad inne i en bastu för härdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.