pacman42 pacman42 skrev:
Jag som haft robot på svår tomt (jag hittade i början av sommaren en tråd med en som hade svårare tomt än vad jag har, innan denna tråd så var jag övertygad om att jag hade den svåraste robotklippartomten i Sverige) i rätt många år kan berätta rätt mycket om vad som fungerar och inte:
- har man branta backar så bör man ha en eller ett par smala passager längs vägen (1-1,5 dm brett mellan trådarna) för att förhindra att klipparen alltid hamnar i botten av backen, sedan behövs guide hem.
- klipparen hittar inte uppför backar om det är ojämnt underlag, gravitationen gör då att den svänger av
- kör inte klipparen i backar då gräset är blött, jag styr klippningen till de timmar på hösten då solen är uppe.
- lägg aldrig begränsningen i slutet av en backe, om än kort och lite brant. När det är blött så klarar inte alltid klipparen av att stanna om det är nedförslut, särskilt om det finns gräs eller lera på hjulen. Jag har kvar ett par platser av detta slag i min trädgård, men genom att undvika att köra klipparen när det är blött så undviker man också att den kör över kanterna som detta handlar om. Jag skall lägga stenar och lyfta in tråden på dessa platserna, men det blir något annat år.
- skaffa borstar till hjulen för att hålla dem rena när det är blött ute
- undvik att ha hinder som klipparen stöter emot, när en klippare vrider på sig vid dessa platser så blir det ofta "gräsklippare lyft". Jag har tagit bort flera stenar i trädgården för att undvika detta problem. Jag har snart tråd runt alla buskar och träd där marken lutar för att undvika detta problem. Är det plan mark är problemet mindre.
- guidetråd är ett måste när klipparen skall hitta ut och hem. Börjar klipparen gå mot kanttråden när man har backar, då kommer det att sluta med att klipparen inte hittar hem (slut batteri för att den tappar kanttråden, att den fastnar eller att den kör för långt ut över begränsningen)

Jag lägger en del tid på gräsklipparen, men inte är det mer tid än vad det tog att klippa den med handdragen motorklippare inte. Så backig och stor tomt som jag har så var det ett två timmars träningspass varje vecka! I snitt lägger jag runt 15-45 minuter i veckan numera, varav det mesta är i början av sommaren då markrörelser och annat ställt till det så att det som fungerade förra året inte fungerar längre. Och gräsmattan är så mycket snyggare nuförtiden. Många grannar har skaffat robot efter att de sett hur fin vår gräsmatta blev (utom i juli i år förstås, men då fick roboten vila helt i en månad).
Hade du kunnat haft robotklippare om din tomt hade varit en fritidsfastighet utan tillsyn i en vecka flera gånger på sommarhalvåret?
 
A Antropocen skrev:
Hade du kunnat haft robotklippare om din tomt hade varit en fritidsfastighet utan tillsyn i en vecka flera gånger på sommarhalvåret?
Ja, det hade varit ca 50% sannolikhet att den hade kört hela veckan.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det hade varit ca 50% sannolikhet att den hade kört hela veckan.
Ok, men då hade den stannat varannan vecka. För min del hade det blivet ungefär 10 gånger på ett sommarhalvår. Slår klipparen av sig själv när den har fastnat eller inte hittar hem?
 
A Antropocen skrev:
Ok, men då hade den stannat varannan vecka. För min del hade det blivet ungefär 10 gånger på ett sommarhalvår. Slår klipparen av sig själv när den har fastnat eller inte hittar hem?
Ja, min automower stänger av sig själv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, min automower stänger av sig själv.
Tack, Då kan jag kanske våga prova robotklippare. Men kan jag vara säker på att den inte går över en gränskabel och hamnar i sjön?
 
A Antropocen skrev:
Tack, Då kan jag kanske våga prova robotklippare. Men kan jag vara säker på att den inte går över en gränskabel och hamnar i sjön?
Köper du en automower är du säker. Vissa billigare märken, inte så bra. En kompis billiga klippare kapade slingan och rymde ut i kvarteret för att få klippa andras gräsmattor. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan... :cool:
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Köpte en Husqvarna 420 -16 och det var den absolut bästa investeringen jag gjort. Var så nöjd med driftsäkerheten så jag uppgraderade till en 430X nu i vintras för att få appen och en extra guidekabel då vi ska göra om tomten lite. Har absolut inget alls att klaga på.
 
A Antropocen skrev:
Tack, Då kan jag kanske våga prova robotklippare. Men kan jag vara säker på att den inte går över en gränskabel och hamnar i sjön?
Vi har haft Automower vid sommarstugan sedan 2010. Där har vi egen strand mot Vättern. Hittills har den aldrig gått i sjön, men visst går den över begränsningsslingan då och då. Det beror helt på hur brant det lutar mot slingan. Är det för brant händer det att klipparen går över. Därför har vi två trådar utmed sjön. Den ena ligger så nära att vågorna nästan når klipparen om det blåser hårt mot stranden. Den andra ligger på sådant avstånd från sjön att vågorna inte når klipparen även om den går över, för går den över stannar den omedelbart och skickar ett meddelande förutsatt att man har modulen "Connect" annars stannar den enbart utan att man vet om det tills man ser klipparen. Vi väljer slinga med en vanlig trappomkastande brytare som vi har satt upp på en vägg på sommarstugan och kopplat in slingorna på. Fungerar perfekt.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
HenFre HenFre skrev:
Vi har haft Automower vid sommarstugan sedan 2010. Där har vi egen strand mot Vättern. Hittills har den aldrig gått i sjön, men visst går den över begränsningsslingan då och då. Det beror helt på hur brant det lutar mot slingan. Är det för brant händer det att klipparen går över. Därför har vi två trådar utmed sjön. Den ena ligger så nära att vågorna nästan når klipparen om det blåser hårt mot stranden. Den andra ligger på sådant avstånd från sjön att vågorna inte når klipparen även om den går över, för går den över stannar den omedelbart och skickar ett meddelande förutsatt att man har modulen "Connect" annars stannar den enbart utan att man vet om det tills man ser klipparen. Vi väljer slinga med en vanlig trappomkastande brytare som vi har satt upp på en vägg på sommarstugan och kopplat in slingorna på. Fungerar perfekt.
Bra förslag med två slingor men jag får då lägga båda slingorna i gräsmattan. Jag har berghäll mellan gräsmattan o sjön. Kommer den upp på berghällen och över den så kommer den att halka ner i vattnet. Jag tycker inte att jag kan lägga slinga på toppen av berghällen. Vi går eller sitter ofta på berghällen och kabeln kommer nog att bli skadad även om man fäster den med t ex ankarmassa.Om jag lägger två slingor i gräsmattan så kan man kanske mata dem separat. Får man kabelbrott på den ena då fungerar den andra. Jag skall också höra med försäkringsbolaget vad som gäller för robotklippare som hamnar i sjön.
 
A Antropocen skrev:
Bra förslag med två slingor men jag får då lägga båda slingorna i gräsmattan. Jag har berghäll mellan gräsmattan o sjön. Kommer den upp på berghällen och över den så kommer den att halka ner i vattnet. Jag tycker inte att jag kan lägga slinga på toppen av berghällen. Vi går eller sitter ofta på berghällen och kabeln kommer nog att bli skadad även om man fäster den med t ex ankarmassa.Om jag lägger två slingor i gräsmattan så kan man kanske mata dem separat. Får man kabelbrott på den ena då fungerar den andra. Jag skall också höra med försäkringsbolaget vad som gäller för robotklippare som hamnar i sjön.
Den kör aldrig mer än ca 50cm över slingan. Och detta sker alltså bara pga att du inte lagt den enligt instruktion (eller som hos mig att marken rör sig så att den inte ligger efter instruktion efter ett par år).
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Bra förslag med två slingor men jag får då lägga båda slingorna i gräsmattan. Jag har berghäll mellan gräsmattan o sjön. Kommer den upp på berghällen och över den så kommer den att halka ner i vattnet. Jag tycker inte att jag kan lägga slinga på toppen av berghällen. Vi går eller sitter ofta på berghällen och kabeln kommer nog att bli skadad även om man fäster den med t ex ankarmassa.Om jag lägger två slingor i gräsmattan så kan man kanske mata dem separat. Får man kabelbrott på den ena då fungerar den andra. Jag skall också höra med försäkringsbolaget vad som gäller för robotklippare som hamnar i sjön.
Finns ingen anledning att ha två slingor som du beskriver läget. Klipparen går aldrig över slingan mer än klipparens egen storlek. Den tvärnitar när den gått över tråden. Orsaken till att jag har två trådar mot sjön är att jag klipper närmare när jag är vid sommarstugan eftersom jag då kan ändra efter rådande väder. När vi åker därifrån ska den klara vågorna även från en storm.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nissens
A Antropocen skrev:
Tack, Då kan jag kanske våga prova robotklippare. Men kan jag vara säker på att den inte går över en gränskabel och hamnar i sjön?
Kan inte svara för Husqvarnas prylar, men jag har haft en Robomow i 7 år, den fungerar fantastiskt bra, och skulle aldrig gå över gränskabeln.
Ett tips är att undvika klippare som använder känsliga blad av rakbladstyp. Jag filar till knivarna på min Robomow så funkar de i två säsonger.
Det är också bra att ha en klippbredd på 56 cm, så behöver roboten bara klippa halva tiden jämfört med en med 28cm klippbredd.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Kan inte svara för Husqvarnas prylar, men jag har haft en Robomow i 7 år, den fungerar fantastiskt bra, och skulle aldrig gå över gränskabeln.
Det gör inte HQ heller. Så fort den känner att den är på fel sida så tvärstannar den.

Nissens Nissens skrev:
Ett tips är att undvika klippare som använder känsliga blad av rakbladstyp. Jag filar till knivarna på min Robomow så funkar de i två säsonger.
"Rakbladen" är inte alls känsliga. Jag klarar mig på tre uppsättningar per säsong och då är det en hel del grenar och fallfrukt som den försökt klippa. Och jag byter inte för att de inte längre klipper gräset, utan för att de inte längre skär av det. Gräset mår bättre av att det alltid är just vasst. Det är inte dina slipade knivar efter två säsonger (eller ens en).

Nissens Nissens skrev:
Det är också bra att ha en klippbredd på 56 cm, så behöver roboten bara klippa halva tiden jämfört med en med 28cm klippbredd.
Nej, det beror ju förstås på en rad andra faktorer. Husqvarnas 450X är också specad till samma yta som robomows största modeller men har mindre än halva klippbredden. Det förklaras antagligen av att den går fortare, är smartare (exempelvis sensorer som känner av hinder och bromsar klipparen innan den krockar), och har en betydligt bättre ladd/klippratio (HQ har 270 minuter klipptid efter 60 minuter laddning jämfört med 80 minuter klippning efter 90 minuter laddning för RM). Dessutom är HQ tystare.

Ledsen, men eftersom de kostar ungefär lika mycket är det vansinne att välja en robomow över husqvarna.
 
  • Gilla
HenFre och 2 till
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Idag påtalade frugan att jag återigen var ute och fixade något med gräsmattan och samtidigt konstaterade hon att jag i år, efter installation av robotgräsklippare, lagt ned mer tid på gräsmattan än jag gjorde innan vi skaffade roboten. Och så var det ju inte tänkt.

Så här är mina personliga erfarenheter efter 1 år med robotgräsklippare.
Hardu testat med att öka klipphöjden !! Låter som den är ställd för kort
1) Se till att gräsmattan är robust nog för att hantera en robot, INNAN du installerar den. Roboten tenderar att riva och slita och böka runt, och är gräset inte robust nog så river roboten bort det, speciellt längs kantlinjen. Och det gäller ju också på delar som man har mossa på. Och sår man nytt så hinner det aldrig växa upp igen innan roboten är där och bökar igen. Och då får man skärma av den delen tills gräsmattan är robust nog, något som hade varit lättare att hantera innan installation.

2) Upp och nedförsbackar. Jag tvivlar inte ett dugg på att roboten faktiskt tar sig upp i de backar som den är specad för, men det innebär inte att den gör det problemfritt. Och dessutom skall den nedför samma backar. I uppförsbackar tenderar roboten att slira och i bland rotera lite lätt för att kunna ta backen "på skrå", vilket resulterar i mer rotationer och slitage. Och i nedförsbackar tenderar roboten att rutscha ned, tack vare sämre viktfördelning för nedförsbackar. Dessa rörelsemönster river upp gräsmattan och precis om i punkt 1 så får inte gräsmattan tid på sig att återhämta sig innan roboten är igen.

3). Höstlöv. Robotgräsklipparens förmåga att hantera löv har ju diskuterats i andra trådar och ja, den klipper de delar av löven som passerar framför kniven, men eftersom den saknar den traditionella gräsklipparens sugfunktion, så är den inte speciellt bra på att strimla löv och som lövsamlare funkar den ju inte alls. Så har man en tomt med mycket lövträd runtomkring och har, som jag, använt bensinklipparen som lövsamlare under höstarna, så man nog gott i att behålla den gamla klipparen.

Så för min del så kommer jag behöva ägna en stor del av våren till att plantera om stora delar av min gräsmatta och hoppas att den på lång sikt blir tillräckligt robust för att kunna hantera min robot. Men det lär ta några år och kommer att kräva mycket arbete.

Så är roboten mitt livs sämsta köp? Kanske. Speciellt om man tar priset för roboten med i beräkningen.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Det gör inte HQ heller. Så fort den känner att den är på fel sida så tvärstannar den.



"Rakbladen" är inte alls känsliga. Jag klarar mig på tre uppsättningar per säsong och då är det en hel del grenar och fallfrukt som den försökt klippa. Och jag byter inte för att de inte längre klipper gräset, utan för att de inte längre skär av det. Gräset mår bättre av att det alltid är just vasst. Det är inte dina slipade knivar efter två säsonger (eller ens en).



Nej, det beror ju förstås på en rad andra faktorer. Husqvarnas 450X är också specad till samma yta som robomows största modeller men har mindre än halva klippbredden. Det förklaras antagligen av att den går fortare, är smartare (exempelvis sensorer som känner av hinder och bromsar klipparen innan den krockar), och har en betydligt bättre ladd/klippratio (HQ har 270 minuter klipptid efter 60 minuter laddning jämfört med 80 minuter klippning efter 90 minuter laddning för RM). Dessutom är HQ tystare.

Ledsen, men eftersom de kostar ungefär lika mycket är det vansinne att välja en robomow över husqvarna.
Du verkar nästan besatt av HQ, min Robomow RS612 är väldigt tyst, klipper på halva tiden eftersom den klipper med dubbla bredden jämfört med HQ.
Och visst är rakbladen på HQ känsliga. Kommer en gren från ett träd eller något annat ivägen så skadas de. Dessutom behöver du byta dem under säsongen eftersom de blir slöa.

På Robomow har man en motor till varje stålkniv som liknar de man har i en vanlig klippare.
De båda stålknivarna snurrar åt var sitt håll. Så har man slipat knivarna så fungerar de perfekt en hel säsong, inför nästa säsong skiftar man plats på de båda knivarna så används de skären som inte klippte gräset förra säsongen eftersom de nu snurrar åt andra hållet. På det viset fungerar knivarna utmärkt i två säsonger, sedan är det bara att slipa om dem och köra två säsonger till. Kostar 0 (noll) kronor. Knivarna sitter med snabbfösten, så de är väldigt lätta att lossa.

Efter 7 års användande är jag glad att jag inte valde något annat än Robomow.

Min bedömning av Robomow RS612:
Hög kapacitet pga klippbredden
Klipper dubbla bredden mot vad andra gör, så den behöver bara vara ute på gräsmattan halva tiden för samma jobb.
Inga dyra knivbyten
Robusta knivar
Tyst gång
Driftsäker

Jag har inte använt andra märken så jag är inte rätt man att bedöma dem, men Robomow vet jag mycket om efter 7 år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.