Men att gräset blir snyggt håller jag med om
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sedan snart tio år grannskapets finaste gräsmatta tack vare min klippare. Man kan tycka olika.
Jag skulle vilja hävda att det ytterst inte handlar om att tycka olika, utan åsikterna är en konsekvens av gräsmattan/trägårdens möjlighet att hantera en robot. 1.5 år har gått sedan jag skrev det som startade hela denna tråden och det jag har lärt mig är att har du inte de rätta förutsättningarna/omständigheterna så kommer roboten oundvikligen ta död på din gräsmatta, och den främsta anledningen är att roboten kan inte göra samma genomtänkta val som en människa kan göra.

Exempel på sådana förutsättningar/omständigheter är:
Tjocklek på jordlager och vad som finns under sagda jordlager
Jordmån
Kupering (som inte har mycket med att man överskrider robotens spec)
Nederbörd/Torka
Gräsmattans kvalitet innan man installerade roboten.
osv...
 
M Mad_Man skrev:
Jag skulle vilja hävda att det ytterst inte handlar om att tycka olika, utan åsikterna är en konsekvens av gräsmattan/trägårdens möjlighet att hantera en robot. 1.5 år har gått sedan jag skrev det som startade hela denna tråden och det jag har lärt mig är att har du inte de rätta förutsättningarna/omständigheterna så kommer roboten oundvikligen ta död på din gräsmatta, och den främsta anledningen är att roboten kan inte göra samma genomtänkta val som en människa kan göra.

Exempel på sådana förutsättningar/omständigheter är:
Tjocklek på jordlager och vad som finns under sagda jordlager
Jordmån
Kupering (som inte har mycket med att man överskrider robotens spec)
Nederbörd/Torka
Gräsmattans kvalitet innan man installerade roboten.
osv...
Jag har nog en av de svårare gräsmattorna i Sverige för en robot, men det fungerar bra när man väl gjort några misstag. Jag har terasseringar, naket berg, stenläggning, branta backar, träd, buskar, rötter, stenar, tre delar på gräsmattan som inte klipparen så lätt hittar mellan. Detta gör att jag använder guide och har fått tänka till en del, men när det väl var fixat så fungerar det bra.

Edit: jag tror dock att det vore svårt att klara min tomt med annat än HQ som är lite "tåligare".
 
R
Jag har inte heller någon "finmatta". När vi flyttade in var det mest ängsmark, ogräs, eller mossa på nästan hela ytan (ca 1500kvm). På vissa ställen är det skitjord, på annan hyfsad. På vissa delar sol och annan skugga. Jag har inte duttat med några andra behandlingar (gödning, toppdress eller liknande), bara släppt ut roboten.

Nu efter 3 säsonger finns det fortfarande bitar som är skitdåliga, men de ser absolut inte sämre ut och ingen klippare i världen gjort ett bättre jobb än roboten. Det handlar helt enkelt om att fylla på med ny jord och så in om det ska bli fason där.

Men mestadels ser gräsmattan numera ut som just en gräsmatta, och jag har sett att det blir bättre för varje år.

Jag har personligen svårt att se ett scenario där en robotklippare skulle göra situationen sämre. Rätt installerad förstås, för den gör ju ingen nytta alls om den "leker mullvad i buskarna".
 
R Rolle85 skrev:
Nae nog inte fel, HQ stog mitt på gräset, hittade inte hem och batteriet var tomt. Slog in koden och så började den gå igen men körde ner i diket istället..
Ja fel. Reder man inte ut den så ringer man support. Som man gör med allt som man inte reder ut. Om den kör ut i diket så har han lagt begränsningen käpp rätt fel. Om han lagt den rätt så ringer man hq
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
Det gäller att välja rätt. Grouw köpte jag och den funkade sisådär en säsong. Nu i våras så funkade den inte längre. Skickade in den på garanti. Gick inte alls bra för jag hade förstört min maskin när jag rengjorde den i höstas. Inget att tala om tycker deras service. Maskinen är ren = vattenskadad utan att dom undersökt den. Köp en av bra kvalité.
 
Vad är Grouw?
 
Kinaskit vad jag vet nu. Ingen hjälp eller support. Säljs via ICA.
 
Robotgräsklippare naturligtvis.
 
R
R Rolle85 skrev:
Vad är Grouw?
Det var länge sedan denna gamla goding kändes berättigad, men nu gjorde den faktiskt det: https://lmgtfy.com/?q=grouw

Första träffen. Men i det här fallet förstår jag inte ens varför man skulle behöva söka, det var ju ganska klart att det handlade om en robot :)
 
  • Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde det var en felstavning
 
Jag tror inte att robotgräsklippare är bra för alla upptänkliga gräsmattor-tomter.

Har man svåra partier tex rejäla lutningar så behövs det system som är designade att klara det = dyrt.

Men har man som jag, ett par rätt ordinära tomter med ca 600 resp 1500 kvm gräsyta så kan ganska enkla robotar fixa vad som krävs.

På den stora 1500 kvm gräsytan valdes Worx WG796E, årgång ca 2015. En del småytor där och trånga korridorer men funkar fint trots att den är en smula underspecificerad för 1500 kmv (tror det var 1000 kvm den skulle klara). Bytte batteri förra året och den fick en ny frontsensor i år, fungerar perfekt. Får se detta som helt rimliga underhållsåtgärder på en hårt arbetande maskin som går ca 8h per dag 5 dagar i veckan dvs åtminstone två arbetspass per dag med laddningar emellan.

Den mindre tomten sköts av en Worx WG 790.E1. Här behöver den enbart jobba ett pass per dag fem dagar i veckan, ca 90 minuter per pass kör den typiskt. Absolut noll problem för den att hålla gräsmattan i schack. Driftsattes 2016 och ingenting har behövt bytas eller reparerats på den förutom knivar givetvis, batteriet bör hålla ett par år till med så pass låg belastning.

Man får välja rätt maskin till rätt uppgift och självklart behövs viss anpassning till aktuell klippyta oavsett vad det är för robot man väjer.
 
prototypen prototypen skrev:
Så olika det kan vara, vår klippare ställer vi ut på våren och kopplar på strömmen, slipar knivar några gånger under sommaren, ledsagar den ut ur lite trånga passager då och då.

På hösten får den en dusch (rengöring) och får bo i verkstan under vintern. Torkan och värmen var det som tog kål på delar av gräsmattan i år.

Klipparen var det årets (har gått några år nu) bästa investering.

Protte
TKT ( ting kräver tillsyn) gäller. Den som tror att man köper en robot och sen är det "klart" är nog lite naiv, eller ska vänta tills det kommer en R2D2 klippare
 
R
Nice trådlyft men fattar inte din kommentar.

Ställer ut den på våren sen sköter den sig själv, byter/vänder knivarna lite då och då samt borstar av den men det är ju typ 5min jobb.
Har inte ens behövt vrida på höjdinställnings ratten iår och gräsmattan ser fantastisk ut.

Så för mig har det varit ”klart” i många år nu sen jag köpte den.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
F
B ByggCD skrev:
TKT ( ting kräver tillsyn) gäller. Den som tror att man köper en robot och sen är det "klart" är nog lite naiv, eller ska vänta tills det kommer en R2D2 klippare
som sagt konstigt inlägg att citera och kalla nån naiv som i bevisligen i flera år stället ut robotklipparen utan nån direkt tillsyn.

Det är fö samma för min del. Förutom ett blixtnedslag i grannhuset (av det slaget så huset fick utrymmas för elledningarna smälte) där min transformator och ett kort i laddstationen gick sönder så har jag verkligen inte gjort nåt. Bytte rakblad i juni. Den har tex kört fast exakt noll gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.