Kottar och grenar är inga bekymmer.
 
J Johan456 skrev:
Funderar på klippare men har en tall på tomten. Någon som har erfarenhet av hur de hanterar tillkottar och mindre grenar? Blir väl en Husqvarna eller Gardena.
Smågrenar är inga problem. Tallkottar bör inte var problem heller om du inte har enorma mängder, du får kratta lite då och då.
Jag har en stor ek som släpper lite smågrenar då och då. Har väl krattat 2 gånger i år.
Det som man bör ta bort direkt är allt som är i form av äpplen.
Men klipper du inte sönder mattan med lägsta höjd på klipparen så är de oftast inga bekymmer med hq.

Har bytt kniv 3 gånger i sommar, sista gången gick den så länge att jag glömde bort den, då hade den kört över några hårda äpplen gissar jag och ett knivblad hade böjt sig.
Vad du än gör så köp INTE budgetknivar, går de sönder så vill du inte gå barfota längre i gräset förrän du hittat dem.
 
Äpplen är väl inga problem, om de inte gör så att klipparen klättrar upp på den och slirar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Äpplen är väl inga problem, om de inte gör så att klipparen klättrar upp på den och slirar.
Det är ett problem jag har haft. Klipparen klättrade över dom så att dom fastnade nånstans under kåpan och triggade krockar hela tiden.
Dock har jag en Gardena men antar att problemet kan vara detsamma med Husqvarna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Äpplen är väl inga problem, om de inte gör så att klipparen klättrar upp på den och slirar.
Beror på hur stora dem är. Jag kan inte komma på något annat som tagit i kniven. Plus att äpplet var lagom snittat, eller uppsprätt. Men de kan ha varit otur med.
 
Knivarna går inte sönder av äpplen. De går sönder av rötter, stenar och annat. Aldrig av äpplen dock. Jag har haft robotklippare i tio år...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Knivarna går inte sönder av äpplen. De går sönder av rötter, stenar och annat. Aldrig av äpplen dock. Jag har haft robotklippare i tio år...
Mitt var böjt. Inte sönder, Jag tolkar sönder som att en del av kniven gått av. Vilket hänt en del vänner som köpt billigt skit i storpack. Blir problematiskt om man har över 1500 kvm tomt.
 
Mina originalknivar från Gardena (säkert Husqvarna) har lyckats tugga sig igenom en stubbe. Det har blivit en kulle upp mot stubben så att klipparen precis kan gå över den och nu är det mesta av stubben nerkapat till gräsets höjd. Kan inte se att knivarna har blivit speciellt slitna av det heller.
Dock var nog stubben rätt murken, men den är ju inte mjuk som gräs för det...
 
Böjda knivar har jag rätt ofta, från rötter och stenar. Sedan jag bytte till mjukare stål i knivarna så har inga gått i bitar. Detta är dock på våren innan jag hittats vinterns förändringar i gräset.

På hösten har jag aldrig böjda knivar, trots äpplen och plommon.

Jag gissar nog mer på en kotte eller en gren i så fall.
 
J Johan456 skrev:
Funderar på klippare men har en tall på tomten. Någon som har erfarenhet av hur de hanterar tillkottar och mindre grenar? Blir väl en Husqvarna eller Gardena.
Har haft Automower i 11 säsonger på en tomt med 5 stora tallar och ett ständigt regn av kottar. Först en Automower 230 ACX och idag en Automover 430X. Har aldrig varit problem med kottar. Har hittills inget hänt med maskinerna förorsakat av kottar och grenar. Självklart är det bäst att plocka bort det så fort som möjligt men det låter sig ju inte göras. Man reser bort allt som oftast.
//Henry
 
Betvivlar att tallkottar och fallfrukt typ äpplen hindrar hyfsat moderna klippare att göra vad de är designade att göra.

Vissa klippare kan ha problem om lagom stora äpplen hindrar hemgång till laddstation, tex ett par Worx i olika gamla årsmodeller 2015 & 2016. Men bara att se till att det är någorlunda rent från dylikt runt avgränsningsslingan så är det inga problem det heller. Man lär sig snabbt vad som krävs för att allt ska funka därefter noll bekymmer.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Böjda knivar har jag rätt ofta, från rötter och stenar. Sedan jag bytte till mjukare stål i knivarna så har inga gått i bitar. Detta är dock på våren innan jag hittats vinterns förändringar i gräset.

På hösten har jag aldrig böjda knivar, trots äpplen och plommon.

Jag gissar nog mer på en kotte eller en gren i så fall.
Jag är tveksam till gren,alla jag plockat har antingen varit minimala som på sin höjd kan skända en kniv. De tjocka är så pass murkna att du kan med lätthet krossa grenen till spillror.
Enda jag kan komma på är stora äpple i min trädgård. Men det vet jag inte då jag inte tittat på den så ofta.
 
HQs knivar viker ju in sig om de tar i något, detta gör att det måste ta tvärstopp om de skall böja sig. Stenkanter, stenar i gräsmattan och björkrötter är det som böjt mina i alla fall.

Om de böjt sig pga något annat så måste det i princip handla om hävstång typ att kniven står still och fastnar i något och böjts när klipparen kört framåt. Kan inte komma på hur detta skulle gå till i praktiken dock.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
HQs knivar viker ju in sig om de tar i något, detta gör att det måste ta tvärstopp om de skall böja sig. Stenkanter, stenar i gräsmattan och björkrötter är det som böjt mina i alla fall.

Om de böjt sig pga något annat så måste det i princip handla om hävstång typ att kniven står still och fastnar i något och böjts när klipparen kört framåt. Kan inte komma på hur detta skulle gå till i praktiken dock.
Ett mysterium vi låter vara olöst och hoppas det inte återkommer. Nu står han nyrekondad i vinterdvala och väntar ett halvår inför nästa omgång.
Så tog jag fram krattan och räfsar löv.
 
galento
pacman42 pacman42 skrev:
Böjda knivar har jag rätt ofta, från rötter och stenar. Sedan jag bytte till mjukare stål i knivarna så har inga gått i bitar. Detta är dock på våren innan jag hittats vinterns förändringar i gräset.

På hösten har jag aldrig böjda knivar, trots äpplen och plommon.

Jag gissar nog mer på en kotte eller en gren i så fall.
Har aldrig sett en böjd eller skadad kniv på våra två HQ , och då har vi 7 äppelträd, gran och tallkottar
och nedfallna grenar från pil och björk. Men det har hänt ett par gånger att klipparen gått
över äpplen och träffat huvudbrytaren under så den stannat.

Våran 320 körde över ett buskstöd av metall med grönt plastöverdrag men inga skador
trots ett väldigt oväsen innan man fick bort det.

Flera i bekantskapskretsen har köp billigare klippare typ Worx och liknande men fått köpa
HQ sen ändå då det varit mkt krångel och skit kass service så det blir ju dyrt i slutändan.

Att det skulle innebära mer jobb med robotklippare stämmer inte hos oss i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.