M minitoy skrev:
Fantastiskt! Synd att behöva vänta bara, kom in i din tidigare tråd efter att ni börjat renovera :cool:

Förresten, spelar du foe?
Japp, fast inte just nu. Lite mycket att fixa just nu :)
 
Glöm inte bort frugan och familjen i alla projekt också, är hon lika taggad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte bort frugan och familjen i alla projekt också, är hon lika taggad?
Ja faktiskt.
Hon är den som känt av pendlandet mest då jag jobbade i Norge de första 3 åren. Hon tycker däremot det är synd nu när vi har så fint. Men med tanke på hur vi planerat det nya så är hon jätte peppad :p
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Japp, fast inte just nu. Lite mycket att fixa just nu :)
Nej jag såg ditt inlägg. Jag har tänkt att jag skulle fråga eftersom jag kände igen ditt namn ;):p
 
  • Gilla
Chris61
  • Laddar…
M minitoy skrev:
Nej jag såg ditt inlägg. Jag har tänkt att jag skulle fråga eftersom jag kände igen ditt namn ;):p
Vad har du för Alias då? :p
 
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja faktiskt.
Hon är den som känt av pendlandet mest då jag jobbade i Norge de första 3 åren. Hon tycker däremot det är synd nu när vi har så fint. Men med tanke på hur vi planerat det nya så är hon jätte peppad :p
Bäst du köper en dammfälla/ luftrenare så hon inte tappar peppen när du börjar damma igen. (y);)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Första frågan:
Jag var först inne på att lägga vattenburen golvvärme på ovanvåningen, dels för att få bort radiatorerna och dels för att man får en justering på temperaturen i varje rum. Men iom att det är betongbjälklag så finns inte riktigt det alternativet då man inte kan höja golvet med 3-4cm.
Så då hittade jag Termoställdon från MMA som jag tänkte styra via Rumstermostater från LK.
Frågan är om detta är ett bra alternativ?
I vårt förra hus så hade vi radiatorer överallt och det blir lite svårt att styra centralt (via VP eller FV) då källaren behöver värme året om och det helt enkelt är skönt om det är självjusterande.
Vad tror ni om detta? Är det ett bra alternativ?
 
  • Vit LK rumstermostat visande temperatur 20.5 grader på en vit vägg.
  • Termoställdon från MMA för temperaturjustering i hemmet diskuterat som alternativ till golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ligger golvet direkt på betongbjälklaget då?

Jag tror mer på att justera in flödena och styra på VP istället för termostater. Innan vi rev bort alla element så körde jag utan termostater och styrde via VPn.
Vi har dock aldrig kört värme i källaren på sommaren, men det beror väl på att vi inte hunnit renovera den, håller ändå 18-19 grader där nere typ. :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ligger golvet direkt på betongbjälklaget då?

Jag tror mer på att justera in flödena och styra på VP istället för termostater. Innan vi rev bort alla element så körde jag utan termostater och styrde via VPn.
Vi har dock aldrig kört värme i källaren på sommaren, men det beror väl på att vi inte hunnit renovera den, håller ändå 18-19 grader där nere typ. :)
Det är en fjärrvärmepanna och jag vet inte hur bra den justerar. Det funkar inte speciellt bra i huset vi har nu (VP). Jag vill ha rumsgivare i alla rum så det inte går åt mer fjärrvärme än vad det behövs.

Jag har inte rivit upp golvet än så det kan bli golvvärme om det är uppreglat, men jag tror inte det är det.

18-19 grader räcker inte då husdjuren är känsliga, och frugan är frusen. Vi behöver snarare runt 22. Sen behöver källaren torka ut med...
 
richardtenggren
Det kan ju krävas en hel del justeringar, har ingen erfarenhet av fjärrvärme men det bör inte spela någon roll ändå.
Jag tror du slösar mer med termostater än att optimera systemet utan termostater, men det finns ju folk med bra koll här :)

Jag visste att vårt bjälklag var av betong, tänkte att det var uppreglat ovanpå, så fick en överraskning när jag insåg att det bestod av en tunn betongplatta med ingjutna bärande reglar när jag börjat riva. ;) Men smidigt för rördragning :)

Vi kommer köra typ 21 grader i källaren när den är klar, men tycker 19 grader är rätt okej nu när vi har ~10 ute. Vår källare är torr efter dränering :)
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det kan ju krävas en hel del justeringar, har ingen erfarenhet av fjärrvärme men det bör inte spela någon roll ändå.
Jag tror du slösar mer med termostater än att optimera systemet utan termostater, men det finns ju folk med bra koll här :)

Jag visste att vårt bjälklag var av betong, tänkte att det var uppreglat ovanpå, så fick en överraskning när jag insåg att det bestod av en tunn betongplatta med ingjutna bärande reglar när jag börjat riva. ;) Men smidigt för rördragning :)
Förutom kostnaden för termostater känns det inte som det kan gå åt mer energi åt att använda ett system som begränsar energin när den är överflödig? I många hus med centralstyrd värme är det oftast för kallt, men i vårt nuvarande hus så accepteras inte kyla av min bättre hälft vilket gör att det oftast är för varmt istället.
Det finns även en Luft/Luft i vardagsrummet och vi tänkte komplettera med en i källaren. Dels får man lite rotation på luften och skulle elen av någon anledning vara billigare än fjärrvärmen så är det ju en bonus.
Plus ev AC på ovanvåningen :)

Delar av källaren ska dräneras men där är ett burspråk, ett uterum, en mur och en källartrapp så det blir nog bara mot framsidan tyvärr. Tänkte köra med luftade golv och väggar för att torka ut ytterligare :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ventilerat undergolv är toppen bra.
Extra plus om du kör genom en FXT

kan nog vara så att du har uppreglade golv på det gjutna bjälklaget.

//AA
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Spännande att följa!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi har att göra i den nya trädgården, men potentialen är enorm. Gräset är typ 25 cm högt nu och buskarna hänger över gångarna men det får vänta tills gamla huset är fotat :)
 
  • Övervuxen trädgård med högt gräs, buskar och en gammal träbro över en damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med vildvuxet gräs och överhängande buskar vid en träbro över en damm med grönt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen trädgård med högt gräs, buskar och en damm, omgivet av ett trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen trädgång med högt gräs och blomstrande buskar vid ett växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen trappa i trädgård med högt gräs och buskar som hänger över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med högt gräs, övervuxna buskar och en stig täckt av lövverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överväxt trädgård med högt gräs och buskar som hänger över stenlagda gångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen trädgård med högt gräs, buskar och en dekorativ lampa bland maskrosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovårdad trädgård med högt gräs, övervuxna buskar och en byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen trädgård med högt gräs, buskar och blommande röda blommor längs en stenbelagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 14 till
  • Laddar…
Ja, det var lite att ” bita” i. Till och med dammen är grön medans gräset har lagt sig och blivit gult. De ”fina gula blommorna” i gräsmattan hoppas jag att du tar bort fråga på så snabbt som möjligt. Om ni nu har tillträde till huset, för stoppar man maskrosornas spridning tidigt på våren så underlättar det framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.