Status
Tråden går ej att kommentera.
Mats-S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Möjligen bör partiet också kämpa för att alla hantverkare ska köra Trabant.
Lada NIVA är klart mer lämplig som hantverkarbil :geek:
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Lada NIVA är klart mer lämplig som hantverkarbil :geek:
Ja, den är lite mer i NIVÅ med en partner från Peugeot
 
I ilcretzzo skrev:
Jag tror snarare att det är så för att dels ökar jobben (för att fler fixar hemma med hjälp av hantverkare och inte själva som man gjorde förr i tiden), dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).
Du är på riktigt svagbegåvad om du tror att en enmansföretagare jobbar färre timmar än en anställd.
 
  • Gilla
  • Haha
Dodger och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
P prosnickers skrev:
Du är på riktigt svagbegåvad om du tror att en enmansföretagare jobbar färre timmar än en anställd.
Högst individuellt skulle jag säga. Jag vet en person det stämmer väldigt bra på. Men överlag nej..
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”OM jag nu ska försöka tolka ditt inlägg seriöst så påstår du att elföretag pysslar med Lobbying mot elsäkerhetsverket ...
Fast det är väl tydligt och självklart?
Hela den lärlingsperioden som finns är ju i praktiken på plats för att säkra att gemene man inte kan läsa in och skaffa sig el-behörighet.
Och det är ingen komplicerad kunskap vi pratar om för att kunna hantera all el i eget hus.
De flesta gamla gubbar o gummor som läst 4-årig el (tele eller kraft) har det mesta på plats.
och 99.99% av de som läser vidare på universitet eller högskola löser det utan större problem.
Möjligen behöver utbildningen justeras något om lärlingstiden tas bort.

Och om det sedan behöver kompletteras med prov och om-certifieringar med jämna
mellanrum för att säkra att man håller sig ajour med regelverk, så är inte heller det
speciellt svårt att åstadkomma.

Anledningen att det ser ut som det gör är för att branschen vill säkra sina jobb.

Jämför rakt av med sotarväsendet, det var stort omöjligt att ta bort, för vi skulle få ett nytt Sundsvall varje helg.
Nu är det borta, ingen saknar det, och inget hände. Inget.

Det är klart det går att lösa om man vill.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
P prosnickers skrev:
Du är på riktigt svagbegåvad om du tror att en enmansföretagare jobbar färre timmar än en anställd.
Du har så rätt. Men framförallt är jag så djupt imponerad av alla dessa privatpersoner på detta forum som på riktigt verkar tro att just konsumentmarknaden styr hantverkarna i landet.

Oftast är det just förvåningen hur lätt en hantverkare verkar ta det, att just deras rekommendation om en hantverkare är viktig ej. Som jag reagerar på.

De flesta vill givetvis ha nöjda kunder. Men ingen kommer anpassa sin affärsidé till vad några få % av kunderna tycker.

Det är så mycket tips om hur en hantverkare bör driva sin firma så man blir mörkrädd. Det är tillräckligt med kk redan nu. Fler behövs inte.

Det är så många konsumenter på detta forum som vet precis hur en hantverkslåda ska bedrivas så det verkligen borde vara läge att ge sig in i denna guldgruvebransch. Skulle jag se samma möjlighet i någon annan bransch skulle jag sadla om direkt.
 
Det är en ganska märkligt med skillnader inom yrken. En kompis till mig jobbar som murare. Visst har han sin timpenning men har också krav på att utföra en viss mängd arbete per dag. Hinns det inte med så blir det att jobba gratis såvida det inte beror på yttre orsaker. Det gör att om arbetsmängden som skall utföras går på sex timmar så får han betalt för åtta och kan gå hem alternativt jobba mer och få ackordtillägg. Det finns en morot att ta i lite extra. Grundlönen är inte superbra men tack vare ackordtillägget så är det inte en månad han kvitterar ut mindre än 32000 när skatten är dragen.
Borde inte detta vara implementerbart i många andra yrkeskategorier? Där kompetensen och yrkesskickligheten belönas både mot kund och arbetstagare? Som kund betalar man ju för antal timmar och kunden ska väl inte få ta smällen genom att det tog x antal timmar mer än beräknat för att arbetarna inte orkar ta i. Om man som yrkesman inte vet hur lång tid ett jobb tar så anser jag att man inte har kunskap nog för att utföra jobbet. Då bör man antingen skaffa sig kompetensen som krävs eller byta yrke.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har så rätt. Men framförallt är jag så djupt imponerad av alla dessa privatpersoner på detta forum som på riktigt verkar tro att just konsumentmarknaden styr hantverkarna i landet.

Oftast är det just förvåningen hur lätt en hantverkare verkar ta det, att just deras rekommendation om en hantverkare är viktig ej. Som jag reagerar på.

De flesta vill givetvis ha nöjda kunder. Men ingen kommer anpassa sin affärsidé till vad några få % av kunderna tycker.

Det är så mycket tips om hur en hantverkare bör driva sin firma så man blir mörkrädd. Det är tillräckligt med kk redan nu. Fler behövs inte.

Det är så många konsumenter på detta forum som vet precis hur en hantverkslåda ska bedrivas så det verkligen borde vara läge att ge sig in i denna guldgruvebransch. Skulle jag se samma möjlighet i någon annan bransch skulle jag sadla om direkt.
Med tanke på hur många gånger jag har fått sätta mig ner en fredag klockan 19.00 vid matbordet själv när resten av familjen redan ätit middagen, suttit där och funderat på vad fan man egentligen sysslar med, om man ändå inte skulle ta en anställning igen och kunna leva ett ”normalt” liv. Men sen kommer måndagen och det ringer en ny kund med ett spännande uppdrag som får igång något i mig, en möjlighet att utvecklas ytterligare, något jag förmodligen aldrig skulle få som anställd, att få ta i projektet från början till slut, att få rita, sitta med konstruktören, att bolla idéer som sedan skall utföras praktiskt.
När månaden sen närmar sig slutet och det är dags för lön sitter man där igen och undrar vad fan man håller på med, 15.000:- in på kontot. Måndagen kommer och man är återigen igång med jobbet man brinner för och den där trötta fredagen och att man inte har en fet plånbok är glömt, man har anpassat sitt liv efter företagandet, det har blivit en livsstil där livet har fått anpassa sig utefter hur väl jag har skött företaget.
Alla borde någon gång i livet prova på att driva ett företag, att försöka läsa sig till en förståelse är helt omöjligt. Det behöver utövas praktiskt.
 
  • Gilla
hanson#16 och 3 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Fast det är väl tydligt och självklart?
Hela den lärlingsperioden som finns är ju i praktiken på plats för att säkra att gemene man inte kan läsa in och skaffa sig el-behörighet.
Och det är ingen komplicerad kunskap vi pratar om för att kunna hantera all el i eget hus.
De flesta gamla gubbar o gummor som läst 4-årig el (tele eller kraft) har det mesta på plats.
och 99.99% av de som läser vidare på universitet eller högskola löser det utan större problem.
Möjligen behöver utbildningen justeras något om lärlingstiden tas bort.

Och om det sedan behöver kompletteras med prov och om-certifieringar med jämna
mellanrum för att säkra att man håller sig ajour med regelverk, så är inte heller det
speciellt svårt att åstadkomma.

Anledningen att det ser ut som det gör är för att branschen vill säkra sina jobb.

Jämför rakt av med sotarväsendet, det var stort omöjligt att ta bort, för vi skulle få ett nytt Sundsvall varje helg.
Nu är det borta, ingen saknar det, och inget hände. Inget.

Det är klart det går att lösa om man vill.
Vi är uppenbarligen alla olika. Själv njuter jag av en dusch med golvvärme. Att det sedan finns en jordfelsbrytare i detta land är en självklarhet. Men inte samma självklarhet i andra länder. Så där kan det bli krigsdans i duschen. Inte ofta, inte ibland, men när något går fel.
Om frugan råkar duscha just då spelar mindre roll. Men hunden. Han Är jag rädd om. Själv är jag inte orolig. Jag kan krigsdansen.

Men jag håller med dig. Hur svårt kan det vara. 3 sladdar varav en har 2 färger. Hur svårt kan det vara?

Lite som att måla. Alla kan måla. Det är därför vissa blir målare.

Eller rörmokare! Vem fan kan inte dra ett par raka pipor. Köra några böjar, för att sedan skruva på kranen så det rinner vatten. Lite bajs på fingrarna har väl inget dött av. Avloppsrör är ju som att bygga Lego. Eller snarare dupplo.

Eller golvläggare. Smeta ut lite lim och slänga dit en plastmatta. Hallå! Klickgolv kan min farmor lägga. Hon är bra på pussel.

Snickare däremot. Njaee. Där går du bet. Här gäller minst 4-årig teknisk. Kunna räkna ut vinklar. Räkna ytor. Räkna hållfastheter m.m. Städa efter rör och el etc.

Nu börjar vi snacka ingenjör och kameleont. Här krävs alltså en högre skola. Därför jobbar jag extra som åklagare.

Min mor har körkorts för tung mc. Har alltid undrat varför hon inte samtidigt fick körkort för el och rör. Det är betydligt enklare. Snickeri däremot. Möjligen ifall man har ce kort. :rofl:
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är en ganska märkligt med skillnader inom yrken. En kompis till mig jobbar som murare. Visst har han sin timpenning men har också krav på att utföra en viss mängd arbete per dag. Hinns det inte med så blir det att jobba gratis såvida det inte beror på yttre orsaker. Det gör att om arbetsmängden som skall utföras går på sex timmar så får han betalt för åtta och kan gå hem alternativt jobba mer och få ackordtillägg. Det finns en morot att ta i lite extra. Grundlönen är inte superbra men tack vare ackordtillägget så är det inte en månad han kvitterar ut mindre än 32000 när skatten är dragen.
Borde inte detta vara implementerbart i många andra yrkeskategorier? Där kompetensen och yrkesskickligheten belönas både mot kund och arbetstagare? Som kund betalar man ju för antal timmar och kunden ska väl inte få ta smällen genom att det tog x antal timmar mer än beräknat för att arbetarna inte orkar ta i. Om man som yrkesman inte vet hur lång tid ett jobb tar så anser jag att man inte har kunskap nog för att utföra jobbet. Då bör man antingen skaffa sig kompetensen som krävs eller byta yrke.
Fråga din murarpolare hur långt ett snöre är. Eller fråga honom hur lång tid det tar att putsa ett badrum.
Är han murare sä vet han garanterat svaret på båda frågorna.
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har så rätt. Men framförallt är jag så djupt imponerad av alla dessa privatpersoner på detta forum som på riktigt verkar tro att just konsumentmarknaden styr hantverkarna i landet.

Oftast är det just förvåningen hur lätt en hantverkare verkar ta det, att just deras rekommendation om en hantverkare är viktig ej. Som jag reagerar på.

De flesta vill givetvis ha nöjda kunder. Men ingen kommer anpassa sin affärsidé till vad några få % av kunderna tycker.

Det är så mycket tips om hur en hantverkare bör driva sin firma så man blir mörkrädd. Det är tillräckligt med kk redan nu. Fler behövs inte.

Det är så många konsumenter på detta forum som vet precis hur en hantverkslåda ska bedrivas så det verkligen borde vara läge att ge sig in i denna guldgruvebransch. Skulle jag se samma möjlighet i någon annan bransch skulle jag sadla om direkt.
"Det är så många konsumenter på detta forum som vet precis hur en hantverkslåda ska bedrivas så det verkligen borde vara läge att ge sig in i denna guldgruvebransch. Skulle jag se samma möjlighet i någon annan bransch skulle jag sadla om direkt."


Om man kan driva men inte vill starta av olika skäl, är man då dömt till ett liv av att hålla käften ?

Hur ofta har du inte själv sagt "man skulle gjort....." Men man när aldrig dit av diverse anledningar.

Men annars är du tillbaka till att företagande inte kan vara en guldgruva ? Alla borde vara anställda av stora anonyma bolag, där en alla nöja.
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fråga din murarpolare hur långt ett snöre är. Eller fråga honom hur lång tid det tar att putsa ett badrum.
Är han murare sä vet han garanterat svaret på båda frågorna.
Det är allmänt känt att murare inte delar sina hemligheter!
 
E eleson skrev:
Fast det är väl tydligt och självklart?
Hela den lärlingsperioden som finns är ju i praktiken på plats för att säkra att gemene man inte kan läsa in och skaffa sig el-behörighet.
Och det är ingen komplicerad kunskap vi pratar om för att kunna hantera all el i eget hus.
De flesta gamla gubbar o gummor som läst 4-årig el (tele eller kraft) har det mesta på plats.
och 99.99% av de som läser vidare på universitet eller högskola löser det utan större problem.
Möjligen behöver utbildningen justeras något om lärlingstiden tas bort.

Och om det sedan behöver kompletteras med prov och om-certifieringar med jämna
mellanrum för att säkra att man håller sig ajour med regelverk, så är inte heller det
speciellt svårt att åstadkomma.

Anledningen att det ser ut som det gör är för att branschen vill säkra sina jobb.

Jämför rakt av med sotarväsendet, det var stort omöjligt att ta bort, för vi skulle få ett nytt Sundsvall varje helg.
Nu är det borta, ingen saknar det, och inget hände. Inget.

Det är klart det går att lösa om man vill.
Kanske lite skillnad att ha läst el - tele för 40 år sedan och koppla el varje dag
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vi är uppenbarligen alla olika. Själv njuter jag av en dusch med golvvärme. Att det sedan finns en jordfelsbrytare i detta land är en självklarhet. Men inte samma självklarhet i andra länder. Så där kan det bli krigsdans i duschen. Inte ofta, inte ibland, men när något går fel.
Om frugan råkar duscha just då spelar mindre roll. Men hunden. Han Är jag rädd om. Själv är jag inte orolig. Jag kan krigsdansen.

Men jag håller med dig. Hur svårt kan det vara. 3 sladdar varav en har 2 färger. Hur svårt kan det vara?

Lite som att måla. Alla kan måla. Det är därför vissa blir målare.

Eller rörmokare! Vem fan kan inte dra ett par raka pipor. Köra några böjar, för att sedan skruva på kranen så det rinner vatten. Lite bajs på fingrarna har väl inget dött av. Avloppsrör är ju som att bygga Lego. Eller snarare dupplo.

Eller golvläggare. Smeta ut lite lim och slänga dit en plastmatta. Hallå! Klickgolv kan min farmor lägga. Hon är bra på pussel.

Snickare däremot. Njaee. Där går du bet. Här gäller minst 4-årig teknisk. Kunna räkna ut vinklar. Räkna ytor. Räkna hållfastheter m.m. Städa efter rör och el etc.

Nu börjar vi snacka ingenjör och kameleont. Här krävs alltså en högre skola. Därför jobbar jag extra som åklagare.

Min mor har körkorts för tung mc. Har alltid undrat varför hon inte samtidigt fick körkort för el och rör. Det är betydligt enklare. Snickeri däremot. Möjligen ifall man har ce kort. :rofl:
Lugn o fin.
Näe, jag säger inte att man bara sådär ska tillåta att alla får göra elinstallationer i eget hem.
Jag säger att utbildningsmodellen är medvetet skapad på ett sätt som gör det omöjligt för folk att utbilda sig för att dra el i eget hus. Och många fler skulle ta sig igenom utbildningen om det fanns någon möjlighet att få nyttja kunskapen. Men det gör det inte.
Kanske är det vettigt att man behöver ta sig igenom ett lärlingsprogram innan man får bedriva kommersiell verksamhet.

PS. Åker gärna på bönpallen bakom din mor. DS.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kanske lite skillnad att ha läst el - tele för 40 år sedan och koppla el varje dag
Absolut, Men jag menar tilläggsutbildningen som hade behövts i den åldern var ett relativt lite steg.
Och det är ett steg och en utbildning som jag menar behöver vara kvar.
Och jag sa koppla el i eget hem av ett skäl.

( Och även el-tele läste cos-fi så och roten ur tre så man kräktes :D )
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.