maah maah skrev:
Tyvärr inte. Sen undrar jag vad det är för kranbil som klarar det, det är 20 meter och 500kg?
Kranbilen som lyfte takstolarna klarade bara 100kg på 20 meter.
En vanlig bod-bil fixar 36-42tm, dvs 1ton med 36-42m utskjut.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Man hinner med väldigt mycket annat när någon annan är här och jobbar några timmar!

Städa lite.
Hög med byggspill framför nyrenoverat hus, stegar mot vägg och gräs, delvis täckt av blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus under renovering med en stege lutad mot väggen, en hög med brukade tegelstenar och spillvirke på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har den här högen att ta tag i, blir mycket ved av allt spill.
Trädgård med hög av träspill bredvid vedkapmaskin, gräs och bakgrund av grönska och växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även provmålat några färger. Här har dom inte ens torkat och ljuset är skumt så bilden ger inte färgerna rättvisa.
Tre stora färgprover på skivor står på ett golv, nyprovmålade i olika nyanser och ännu inte torra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trebuktar med färgprover i NCS-färger på en plank med spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann även med att klippa gräset en sväng.
Nyklippt gräsmatta med litet grått lusthus, stenröse och trätrappa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
Du verkar ha ohälsosamt mycket energi :)
 
  • Gilla
  • Haha
Hagfeldt och 5 till
  • Laddar…
F Fredrik7865 skrev:
Du verkar ha ohälsosamt mycket energi :)
Haha, hälsosamt tycker jag!
Får energi av att jobba, blir trött av att lata mig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Idag har jag börjat riva hallen. Eller demontera är kanske mer det jag gör.

En oorganiserad hall under demontering med rockar på krokar, skor på golvet och olika föremål på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hall under demontering med borttagna skåpdörrar, verktyg på golvet och garderoben öppen, i halvljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hall under demontering med avtagen garderobsdel, verktyg på golvet och väggplattor som tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hall under renovering med halvt borttagna väggbeklädnader och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hall under demontering med delvis avlägsnade väggbeklädnader och en liten pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvt demonterad hall med avsliten tapet, isolering som syns och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallen under renovering med exponerad isolering, verktyg på golvet och avlägsnad väggbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dannedd och 5 till
  • Laddar…
Det är underbart att följa ditt arbete! Jag får också massor av energi av att du jobbar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 4 till
  • Laddar…
Jag körde så det rykte kan man säga, eller iaf så rök sågbladet.

Blir lite att klura på hur jag ska få ihop detta! :rofl:

Renoveringsprojekt med exponerad väggisolering, verktyg på golv och avlägsnat väggparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt renoveringsprojekt med upprivna golv och väggar samt verktyg och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående byggprojekt i ett rum med trästomme, verktyg på golvet och en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasig sågbladsdel bredvid en batteridriven handsåg och sågspån på en arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad golvspånskiva och sågat träbjälke med isolering och kablar som sticker fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag med felaktig sågning och skadat material i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak i renovering med synliga reglar och blå presenning som släppt och hänger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående byggprojekt med synliga verktyg och ofärdigt gipsväggsarbete runt en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ofärdig dörröppning med exponerade reglar och synliga genomgångar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedbruten vägg som avslöjar isoleringsmaterial, intill verktyg för städning, efter missöde under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
dannedd och 4 till
  • Laddar…
Tänka till som sagt... Vad är elen i golvet på öppningen till? Var diffar det i nivå, i golv / tak / väggar? Var är det enklast att ta bort skillnaderna? Kan ni "leva med" att det blir en markerad öppning så ser det inte jätteknepigt ut. Personligen så känner jag att golvnivån och golvmaterial är det som gör mest för att det ska kännas som samma rum, och att man har samma färgsättning på väggar och tak. Ibland kan det vara en bra lösning med en markerad öppning. Då behöver kanske inte väggarna liva, och inte heller taknivån. Har liknande lösningar i vårt hus mot trapphus där vi inte kunde lösa det på grund av bärighet. Höjde upp och planade ut golvet (i trapphuset), och bytte golv i vardagsrum och trapphuset så att det "flyter ihop".
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jag har en plan.
Kvällen har ägnats åt att åka en vända till återvinningen och bara fascinerats av hur bra det blir!
Kul att se ett helt nytt ljus som kommer in i huset. Tidigare hade vi bara pyttesmå fönster i det väderstrecket och stora träd utanför som gjorde det mörkt.
Renoveringsprojekt med nivåskillnad mellan två golv, stegar och kablar i ett tomt rum med nytt ljusinsläpp från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med stege mitt i rummet, öppen vägg till vänster och kabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med nivåskillnad på golv och en katt framför ett fönster i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 20mm höjdskillnad mellan golven. Jag kommer jämna ut så det blir 10mm. Då blir det från hallen 10mm upp till utbyggnaden och 10 mm ner till köksdelen.

Att få en helt sömlös övergång är ändå omöjligt. Skulle man t.ex. sätta en hel gipsskiva från gamla till nya delen så skulle den garanterat spricka.
Man behöver en skarv som man täcker med en list av nåt slag så det kan röra sig lite.
(Har jag läst :rofl: )
 
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Vgt Vgt skrev:
Tänka till som sagt... Vad är elen i golvet på öppningen till? Var diffar det i nivå, i golv / tak / väggar? Var är det enklast att ta bort skillnaderna? Kan ni "leva med" att det blir en markerad öppning så ser det inte jätteknepigt ut. Personligen så känner jag att golvnivån och golvmaterial är det som gör mest för att det ska kännas som samma rum, och att man har samma färgsättning på väggar och tak. Ibland kan det vara en bra lösning med en markerad öppning. Då behöver kanske inte väggarna liva, och inte heller taknivån. Har liknande lösningar i vårt hus mot trapphus där vi inte kunde lösa det på grund av bärighet. Höjde upp och planade ut golvet (i trapphuset), och bytte golv i vardagsrum och trapphuset så att det "flyter ihop".
Elen är en trefasgrupp till elvärme. Den går ganska enkelt att backa och koppla ihop i källaren, har slangarna synliga där.
 
Inte fått så mycket gjort idag då målaren har varit här och spacklat, vill inte va ivägen för han.

Har börjat pussla ihop hallen lite.
Pågående byggprojekt där isolering läggs mellan träbjälkar på ett golv under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigställd vägg där gipsskiva inte är helt isatt vid en dörröppning, med verktyg och en pall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer det bli skjutdörrar. Jag kommer göra så att dom går ut en bit på väggen till höger så öppningen blir större. Blir ca 75cm öppning istället för 60cm.
Brydde mig inte om att dela den gipsskivan, om det spricker så är det ändå inget som kommer synas. Renovering pågår med osammanhängande gipsskivor, spackel och verktyg på golvet i hallen där skjutdörrar ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DanneMedO och 1 till
  • Laddar…
Jobbat vidare med att lappa ihop hallen idag. Det tar lång tid men jag tror det blir bra.

Renovering av hall med gipsskivor, spackel, stege och en skruvdragare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av hall med osammanhängande gipsskivor på tak och väggar, synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i en hall med oslipade gipsskivor och utsatt elledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av en hall under arbete med gipsskivor, stegar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kretikos och 6 till
  • Laddar…
Idag har jag tagit bort ett lager golv i gamla hallen och skruvat ett nytt tak där.
Va lite meckigt att få dit slangar och hålen utan att skada plasten.

Nyinstallerade elledningar i taket med synlig plastklädd öppning och rörmokarglapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska installationer och rörstick genom vägg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elinstallation genom vägg med öppet hål som visar kablar och skyddsslang, väggskada runt installationsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av takkabeldragning och slangar genom hål i ett nytt tak under renovering, med synlig elektrisk dosa och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hall med nytt tak, stegar, trästöd och elinstallationer, skyddsplast i dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hall med nytt tak, elledningar på golv, stegar och arbetstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat tak med synliga elkablar och genomföringar i renoverad hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt tak med synliga spacklade skarvar och elslangar som hänger från en takdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu måste målaren komma ikapp med spacklingen så jag får vila lite. Eller jobba utomhus mee hängrännor och diverse om vädret tillåter.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Idag har jag tagit bort ett lager golv i gamla hallen och skruvat ett nytt tak där.
Va lite meckigt att få dit slangar och hålen utan att skada plasten.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Nu måste målaren komma ikapp med spacklingen så jag får vila lite. Eller jobba utomhus mee hängrännor och diverse om vädret tillåter.
Säkert värt att fixa "gamla hallen" oxå för helhetsintrycket. Gör du det inte nu så är ju risken minst sagt stor att det skjuts lite för mycket på framtiden. Helt rätt!(y)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vgt Vgt skrev:
Säkert värt att fixa "gamla hallen" oxå för helhetsintrycket. Gör du det inte nu så är ju risken minst sagt stor att det skjuts lite för mycket på framtiden. Helt rätt!(y)
Ja så är det nog, lika bra att ta tag i det nu.
Jag ville ha in spotlights eftersom vi har låg takhöjd (228cm). Tror det blir ett stort lyft med en fräsch och modern känsla i hallen som ändå är det första man ser i huset.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.