Jag har planterat tre rödbladiga smällspireor. Jag hoppas att de kommer att trivas.

Tre nyligen planterade rödbladiga smällspireor i en jordig rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag kan bekräfta att tagetes är populärt bland sniglar. Sniglar äter på en tagetesplanta i fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
GladanS och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Haft besök av rådjur igen så riggade upp denna proffsiga lösning.
Vad har du för fjant-rådjur? ;) Mina hoppar med lätthet över Gunnebo-stängslet. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Idag slutfördes "renovering/städning" av vattenspelet.
Dag ett togs all sten bort samt markduk, nät, armeringsmatta och vattnet tömdes och botten rengjordes.
Dag två Las nytt nät och ny markduk.
Dag tre (idag) byggde jag ett såll och tvättade de 15 påsarna med sten som skulle läggas tillbaka. 12 timmars jobb totalt men 5 år tills nästa gång
Renoverat vattenspel med nytvättade stenar och funktionerande fontän i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
Spritt ut lite gräsfrö, lite frö för ängsblommor och klippt lite gräs.
Hoppas det tar sig och att den blivande ängen inte äts upp av rådjuren.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Idag slutfördes "renovering/städning" av vattenspelet.
Dag ett togs all sten bort samt markduk, nät, armeringsmatta och vattnet tömdes och botten rengjordes.
Dag två Las nytt nät och ny markduk.
Dag tre (idag) byggde jag ett såll och tvättade de 15 påsarna med sten som skulle läggas tillbaka. 12 timmars jobb totalt men 5 år tills nästa gång
[bild]
Mer bilder, mer bilder.. tack! :love:
 
Snigla Snigla skrev:
Mer bilder, mer bilder.. tack! :love:
Om du menar från bygget för 5 år sen så kommer lite här, eller menar du fler på resultatet? Kommer ngr fler när mörkret har fallit....
Trädgårdsprojekt under konstruktion med träreglar och markväv på markstensbelagd gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en trädgårdsfontän med stenar på fiberduk, vatten strilar upp och en person syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av en trädgård med upplysta dekorationskulor, en fontän i stenkantad damm och en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Trädgård i skymningen med upplyst fontän, ljusklot, stenar och blommande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsdamm med belysning och fontän omgiven av stenar och växter i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård i skymningen med upplysta rabatter och blommande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Anderscurl och 13 till
  • Laddar…
Karlia
Åh, superfint!
 
john68 john68 skrev:
Om du menar från bygget för 5 år sen så kommer lite här, eller menar du fler på resultatet? Kommer ngr fler när mörkret har fallit....
[bild] [bild] [bild]
Spelar ingen roll - bägge :love: jätteläckert ju! Inspirerande (y)

Vad är det för fontän/vattenspel? Nöjd? Hur högt sprutar den?

Är det GI-vänligt ute bland stenarna.. eller håller de bara mest estetiskt (om man inte vet var regelverket är)? :)
De där angränsande betonggrejerna.. gjort dem själv? Köpt? Har kikat efter liknande .. för avgränsning/kant (där jag kan plantera).. vet att det ska finnas i byggvärlden.. men vet inte direkt vad de kallas (el finns).
 
Snigla Snigla skrev:
Spelar ingen roll - bägge :love: jätteläckert ju! Inspirerande (y)

Vad är det för fontän/vattenspel? Nöjd? Hur högt sprutar den?

Är det GI-vänligt ute bland stenarna.. eller håller de bara mest estetiskt (om man inte vet var regelverket är)? :)
De där angränsande betonggrejerna.. gjort dem själv? Köpt? Har kikat efter liknande .. för avgränsning/kant (där jag kan plantera).. vet att det ska finnas i byggvärlden.. men vet inte direkt vad de kallas (el finns).
Stenarna heter åttan och finns på Jem o fix. Bra att plantera i.
Underlaget håller att gå på. Typ kraftigare än om jag reglat för altan.
45 x 145 med cc 60. Stenarna väger rätt rejält.
Vattenspelet är ett med 5 pumpar och 5 belysningar som har typ 15 olika program. Högsta höjd ca 150 cm. Finns med tre pumpar också.
https://www.vattenliv.se/produkt/water-quintet/
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag grävde ner och kopplade på vårt Gardena Pipeline som jag köpte i vintras. Provkört och det fungerar otroligt bra. 50 m 25mm PEM-slang och ändå i princip fullt tryck i sista kopplingspunkten när jag ansluter trädgårdsslangen :D

Kommer dressa/fylla upp och så om i princip hela gräsmattan med kantstenar runt huset som nästa projekt så fint att ha detta på plats:)

Gardena Pipeline ansluten till kran på trätrall, gul och blå slang synlig med kantstenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedgrävd PEM-slang för Gardena Pipeline vid en husgrund med vedstapel ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå PEM-slang grävd i trädgård för installation av Gardena Pipeline, omgiven av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av Gardena Pipeline i grävd ränna i trädgården med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd ränna i gräsmatta med nyinstallerad blå PEM-slang för bevattning, bredvid en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd gräsmatta med blå Gardena Pipeline och 25mm PEM-slang ansluten, bredvid en skottkärra med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat Gardena Pipeline i grävd ränna med tillkopplad PEM-slang och en hacka verktyg bredvid på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan också tipsa alla som inte har en modell av ”hackan” på sista bilden att införskaffa. Älskar den :heart:
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
De två dagarna med värme och sen allt regn på det har gjort att både gräs och ogräs har EXPLODERAT! Men med halv storm och 13 grader är det ju extremt ospännande att vara ute. Suck. Tog mig iallafall i kragen och rensade lite rabatter.
 
  • Wow
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
De två dagarna med värme och sen allt regn på det har gjort att både gräs och ogräs har EXPLODERAT! Men med halv storm och 13 grader är det ju extremt ospännande att vara ute. Suck. Tog mig iallafall i kragen och rensade lite rabatter.
I norra länet var det sommarvärme idag. Skönt med lite fläkt då. ;)

Pågående läggning av stenplattor för en gångväg eller terrass nära en husvägg, med verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Avstått från att klippa ”grusplanen” av hänsyn till pollinatörerna. Lutar mig tillbaka efter dagens insats!
 
  • Oklippt gräsmatta med maskrosor och prästkragar som gynnar pollinatörer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fox Lane och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.