Frustrator Frustrator skrev:
Vilka mått har du dig att förhålla till?
Teknikrummets vägg är 120cm. Höjden till trallreglingen från golv är 141,5cm. Lucken i trallen, nedgång, skall vara 70 x 70cm.
I nuläget är badstegen med ledstänger för lång.
Många idéer och funderingar. Det gäller att ta rätt beslut innan kapen åker fram!

Dag
 
stigen stigen skrev:
Den gamla rostiga låg i skräphögen för vidare transport till slutförvaringen så jag plockade hem den för att se om man kan göra om den till en teknikstege.
Jag har stått och vridit, vänt, mätt och funderat en lång stund i eftermiddag men den rätta lösningen poppar inte upp. För många begränsningar i mått och utrymme komplicerar det hela. En god natts sömn hjälper nog.
:surprised: Inte ska du väl sätta in den i det nya teknikrummet? Rostig och eländig! :thinking:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Teknikrummets vägg är 120cm. Höjden till trallreglingen från golv är 141,5cm. Lucken i trallen, nedgång, skall vara 70 x 70cm.
I nuläget är badstegen med ledstänger för lång.
Många idéer och funderingar. Det gäller att ta rätt beslut innan kapen åker fram!

Dag
Går det inte att snickra till nån enklare stege som tex. är fast mot en vägg som man kommer åt när luckan lyfts?
Vad hamnar i teknikrummet, filter och pump?
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
8 flak Arboga blir en perfekt trappa med andra ord.
 
  • Gilla
  • Haha
stigen och 4 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Inte ska du väl sätta in den i det nya teknikrummet? Rostig och eländig! :thinking:
Givetvis kommer den inte att hamna i teknikrummet i det skicket!
Men som utgångsämne tycker jag att det är värt att försöka få till något.

Dag
 
FredrikR FredrikR skrev:
Går det inte att snickra till nån enklare stege som tex. är fast mot en vägg som man kommer åt när luckan lyfts?
Vad hamnar i teknikrummet, filter och pump?
Problemet är kommunikation. Brist på information gör att jag i detta läget inte vill bygga fast något som senare måste ändras.

Dag
 
Frustrator Frustrator skrev:
8 flak Arboga blir en perfekt trappa med andra ord.
Det skulle vara en intressant lösning! (y)
Tyvärr tror jag trappan hade blivit underminerad och instabil efter ett tag. :oops:

Dag
 
  • Haha
  • Gilla
Mickebandsåg och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Problemet är kommunikation. Brist på information gör att jag i detta läget inte vill bygga fast något som senare måste ändras.

Dag
Kommer dom köra klor eller salt, vet du det?
Saltklorinatorn bör väl knappast vara nån jättepjäs men filtret är väl en skaplig klump.
 
Redigerat:
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Beslutet fattat

Det blir ett bygge enligt ”stegmetoden”!
Steg1. Gör ingen trappa nu.

Steg 2. Regla klart golvet/taket.

Steg3. Placera uttaget för luckan.

Steg 4. Invänta poolbyggarens möblering av teknikrummet.

Steg 5. Bygg trappan!

Efter en god natts sömn var beslutet enkelt att ta.
Av någon anledning har följande melodi surrat i huvudet hela tiden

”Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där har jag kvar min gamla ångmaskin
Jag matar metatabletter i den
Lyssnar och glömmer tiden
Tar ett glas vin i ångan från maskin”


Jag har fräschat upp dom två metalledarna till trappan. Knackade och slipade bort ytrosten. Där efter fick dom en omgång galvaniseringsfärg.

Nymålad metalltrappa liggande på marken vid en vedstapel, väntar på installation enligt stegmetoden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser dom betydligt bättre ut. När steg 5 infaller enligt ”stegmetoden” får jag se om dom kan vara till nytta.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kommer dom köra klor eller salt, vet du det?
Saltklorinatorn bör väl knappast nån jättepjäs men filtret är väl en skaplig klump.
Hej FredrikR!

Har ingen aning. Med 37 samtida poolbyggen är det svårt att kommunicera med byggaren. Vi får se vad som landar i teknikrummet.

Dag
 
Förtydligande

Poolbyggaren gör ett mycket bra arbete. Imponerande logistik och mycket bra finish på arbetet. Att ha 37 projekt på gång samtidigt verkar vara normaltemperaturen! Det skulle känts bättre med mer Information men det är bara att inse att vi är en av 37.

Som av en händelse fick vi oväntat besök i lördags kväll. Grannen hade en gammal god vän på middag och han ville kolla på bygget. Jag frågade om han också höll på att bygga pool. Nä sa han. Men jag är i branschen och det är alltid intressant och se hur våra komponenter används.

Det visade sig att han jobbade på en av dom största leverantörerna i Sverige!
Hans omdöme var. Vi har många kunder i Sverige och internationellt.
I Sverige har vi 5 poolbyggare som håller denna klassen.
Klart godkänt! (y)(y)(y)(y)(y)
Svärsonen blev glad!

Dag
 
  • Gilla
hus520 och 6 till
  • Laddar…
Beställaren av poolen bör ha uppgifter om vad man beställt/köpt ;)(y)
Om man kommer köra klor eller salt, dock är nog varesig nån skillnad i plats i teknikrummet.
Du vill förmodligen komma åt att göra rent grovfiltret på pumpen som jag antar hamnar där. Och kunna backspola filtret. Det är nog inget ställe man springer i dagligen men kanske 1 gång i veckan. Vi har en stor björk som lämnar en del skräp i poolen, som hamnar i grovfiltret. :rolleyes:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Glömde tillägga att det blir fint, och att det är kul att läsa om dina väldokumenterade projekt (y)(y)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tack Manganbangan!

Ditt psykbryt fick mig att tänka till. Upplever precis som du den eviga visan ” vart tog den lilla pennan vägen, ingen som vet, ingen som vet”.
Jag tog ett 20mm VP-rör. Tryckte in en liten plasthatt i ena ändan. Tänker montera med kardborreband. En liten detalj man ack så stor hjälp/nytta!

Dag

Två VP-rör med plasthattar och kardborreband för förvaring av småsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två 20mm VP-rör med en plasthatt och två remsor av kardborreband på ett tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två 20mm VP-rör med kardborreband och en penna samt en markör insatta som en praktisk förvaringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
A
Sitter inte den pennan fast i ett snöre blir det garanterat samma "pennvisa" snart igen:)
hopplöst problem...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.